Jak działają porównywarki cenowe? Wszystko, co musisz wiedzieć!

5 min

żółte produkty na szarym tle, w tym ubrania i kanapa

Nie lubimy przepłacać – to dlatego tak często zaglądamy do porównywarek cenowych. Jak ważne dla sklepów internetowych są tego typu serwisy? Czy Twój sklep też powinien się tam znaleźć? Ten artykuł wszystko Ci wyjaśni. 

Najważniejsze informacje o porównywarkach cenowych

Porównywarki cenowe pomagają konsumentom dokonywać najkorzystniejszych wyborów zakupowych. Choć sama nazwa odwołuje się do ceny, nie zawsze jest ona decydująca. Klienci czasem wolą zapłacić więcej i mieć pewność, że będą profesjonalnie obsłużeni, a zakupiony towar otrzymają terminowo. W tego typu serwisach znajdziesz zatem informacje nie tylko na temat cen towarów, ale też pomocne opinie o jakości obsługi.

Model biznesowy porównywarek cenowych polega na pobieraniu od sklepów internetowych opłat za skuteczne prezentowanie ich oferty. Najczęściej sklep płaci za kliknięcie użytkownika porównywarki w link do oferowanego przez niego produktu. Za dodatkową opłatą serwisy mogą też promować wybrane oferty sklepów i wyróżniać je w wynikach wyszukiwania. 

Dlaczego warto dodać swój serwis do porównywarek cenowych?

Sprzedawcy, którzy dodają swoje oferty do porównywarek cenowych, mogą liczyć na:

  • zwiększenie zasięgu oferty – konsumenci, którzy trafią na konkurencyjną ofertę np. na Ceneo, dowiedzą się o istnieniu nowego e-sklepu;
  • budowanie zaufania – oferta umieszczona w porównywarce cenowej jest już wstępnie zweryfikowana przez pracowników tego portalu. Dla Ciebie to kolejny krok, żeby przekonać do siebie klienta. Jeśli dodatkowo wystawi on pozytywną opinię, z dużym prawdopodobieństwem zyskasz kolejne osoby chętne do zakupów w Twoim sklepie;
  • zwiększenie sprzedaży – dzięki porównywarce udało Ci się zdobyć nowego klienta! Być może teraz zapisze się do newslettera albo obejrzy oferty specjalne. W ten sposób stworzysz okazje do sprzedaży kolejnych produktów, które niekoniecznie będą najtańszymi na rynku, ale mogą w inny sposób odpowiadać na potrzeby klientów.

Zasada działania porównywarek

Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż dzięki porównywarkom cenowym, musisz wiedzieć, w jaki sposób one działają. Opiszemy to na przykładzie największego serwisu w Polsce – Ceneo.

  1. Sprzedawca rejestruje swój sklep i umieszcza (za darmo) ofertę w porównywarce. Oferty nie są jeszcze wyświetlane potencjalnym klientom.
  2. By promocja wystartowała, sklep musi doładować swoje konto – kwoty zaczynają się od kilkuset złotych.
  3. Serwis każdorazowo pobiera od sklepu opłatę w momencie, kiedy jego użytkownik przejdzie ze strony porównywarki na stronę sklepu – to tzw. CPC (cost per click), czyli rozliczenie za kliknięcie.
  4. Sklep za dodatkową opłatą może korzystać też z innych usług, np. promować swoje produkty na głównej stronie porównywarki.

Sprzedaż przez porównywarki – na te kwestie zwróć szczególną uwagę!

Niska cena produktu to nie wszystko – bardzo ważna jest też obsługa klienta i zdobywanie pozytywnych opinii. W dłuższej perspektywie to one pozwolą Ci zwiększać marże i konkurować czymś innym niż tanią ofertą. Co więcej, klienci zwracający uwagę tylko na aspekt cenowy, często wcale nie są lojalni i nie wracają do sklepu po więcej. Nie staraj się zatem za wszelką cenę utrzymywać najniższych cen.

Koniecznie dbaj również o aktualność oferty. Nie chcesz przecież płacić za kliknięcia prowadzące do strony towaru, którego już nie masz na magazynie, prawda? 

Najważniejsze porównywarki cenowe w Polsce

Porównywarki cenowe działają w kilku obszarach. Możemy wyróżnić m.in. porównywarki produktów fizycznych – konkretnych rzeczy, jakie możesz kupić, ale też porównywarki produktów finansowych, takich jak ubezpieczenia, konta bankowe czy oszczędnościowe. Skupmy się na pierwszej kategorii – najpopularniejsze to: 

  • Ceneo – działa na rynku już od 17 lat, współpracuje z 26 tys. sklepów, a jej strony odwiedza miesięcznie aż 23 mln użytkowników. 
  • Skąpiec.pl – to jedna z najstarszych w Polsce wyszukiwarek cen – powstała w 2004 roku. 
  • Nokaut.pl – serwis odwiedza ok. milion użytkowników dziennie, którzy mają do dyspozycji 8 mln różnych produktów oferowanych przez 1 800 sklepów.

Porównywarki cenowe a promocje

Sprzedawanie produktów po jak najniższych cenach, byle by tylko przyciągnąć klientów, to sztuka trudna, a na dodatek niezwykle ryzykowna. Jednak w każdym e-sklepie zdarzają się promocje, więc ten moment warto wykorzystać, by pojawić się również w wyszukiwarkach cen. Wybierz wtedy dobrą taktykę: zaoferuj produkt w korzystnej cenie – ale tak, by zachęcić klientów do kupna jeszcze czegoś. Przykład? Ekspres do kawy i kapsułki – klient i tak będzie musiał je regularnie zamawiać, a zatem w dłuższej perspektywie ta początkowa pozorna „strata” zadziała na Twoją korzyść.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy