Rozwiązanie od dewelopera czy gotowy sklep – za i przeciw

6 min

Kobiety pracują przy komputerze

Chcąc wejść do świata e-commerce, musisz przeanalizować każdy aspekt z tym związany: od wyboru domeny i jej rozszerzenia, po sam sklep. Masz do dyspozycji zarówno gotowe rozwiązania, jak i platformy zaprojektowane przez profesjonalną agencję digitalową. Przekonaj się, co wybrać.

Prawdziwy rozwój rynku e-commerce w Polsce przypada na ostatnie lata, kiedy wiele biznesów czasem z konieczności zaczęło przenosić się do sieci. Przy rosnących cenach najmu lokali, ogromnych kosztach energii i nie mniejszych kwotach, które być może przyjdzie Ci zapłacić za magazynowanie towarów, sklep internetowy jawi się jako świetna alternatywa. Jeśli dobrze przemyślisz swój model biznesowy, takie rozwiązanie może przynieść Ci wiele korzyści! Jakich?

Gotowy sklep internetowy – czym się charakteryzuje?

Dopiero rozpoczynasz przygodę z sektorem usług e-commerce? Zapewne skuszą Cię dostępne od ręki rozwiązania, jakie oferują różnorodne platformy sklepowe. Takie e-sklepy są wygodną opcją: na start nie trzeba inwestować kilku tysięcy złotych – wystarczy, że wybierzesz odpowiedni abonament.

Bez trudu poradzisz sobie też z instalacją takiej platformy. Wystarczy login, hasło i nieco czasu, by wprowadzić tam wszystkie dostępne w Twoim asortymencie produkty lub usługi. W kolejnym kroku trzeba skonfigurować też formę płatności, na przykład dodając numer swojego konta dla firm.

Na rynku znajdziesz wiele ciekawych ofert: dostawcy tacy jak Shoplo czy Shoper oferują gotowy silnik w bardzo okazjonalnej cenie, na przykład 1200 zł netto rocznie przy comiesięcznej płatności. Jeśli nie chcesz wydawać takiej kwoty, rozważ narzędzia typu SaaS (Software as a Service) lub darmową wtyczkę WooCommerce, która współpracuje z WordPressem. Zaoszczędzone środki wydasz np. na marketing lub reklamę w Google Ads, dzięki czemu zwiększysz rozpoznawalność swojego biznesu.

Jakie są zalety i wady gotowego sklepu internetowego?

W gotowym sklepie możesz wybierać między kilkoma przygotowanymi wersjami graficznymi. To tak zwane skórki – możesz je oczywiście edytować, a także umieścić tam np. logo Twojej firmy. Kolejny krokiem, jaki musisz wykonać, jest dodanie produktów, które znajdą się w Twojej ofercie.

Pamiętaj, że wybrane sklepy, które oferują Ci gotową usługę, pozwalają na zintegrowanie platformy z działem magazynu, księgowością, a nawet z zewnętrznymi podwykonawcami, w tym z firmami kurierskimi. Możesz dodać też bramki płatności, bo warto zaoferować klientom także taką możliwość. Taka usługa zwykle jest dostępna w modelu abonamentowym, który pozwala na opłacenie platformy z góry za cały rok (wtedy też można liczyć na pewne zniżki) lub w cyklu miesięcznym.

Do listy wydatków dodaj też zakup domeny. Jeśli zainwestujesz w platformę zewnętrzną, na przykład w modelu SaaS, nie musisz kupować serwera — wystarczy, że przekierujesz domenę do adresu Twojego sklepu w usłudze zewnętrznej. Pamiętaj jednak, że inwestycja w przestrzeń dyskową znacznie ułatwi Ci stworzenie świetnej firmowej strony WWW.

No dobrze: wiesz już, że sklep w usłudze zewnętrznej to rozwiązanie funkcjonalne i przyjazne. Ale czy jest w pełni wolne od wad? Niestety nie. Pamiętaj, że największym mankamentem takiego rozwiązania od dewelopera jest to, że taki sklep nigdy nie będzie należeć do Ciebie.

Oznacza to, że musisz podporządkować się zasadom, jakie narzuci firma, do której należy usługa. Nie zdziw się, jeśli nagle cena za Twój pakiet wzrośnie. Musisz brać też poprawkę na to, że usługodawca może wdrożyć np. płatne wtyczki lub okroić funkcjonalność platformy. Kolejnym Twoim wyzwaniem będzie optymalizacja interfejsu UX/UI. Tutaj musisz przystać na wizję, jaką narzucają Ci deweloperzy zewnętrzni, którzy tworzą takie oprogramowanie — być może będą koniecznie pewne kompromisy, by narzędzie działało tak, jak tego oczekujesz. To realne zagrożenia, których nie wolno Ci bagatelizować.

Wykonanie sklepu internetowego przez dewelopera – na czym polega?

Jeżeli nie gotowy sklep internetowy z towarem, to jakie są inne opcje? Prawdę mówiąc, przed Tobą całe morze możliwości — wystarczy, że precyzyjnie określisz cele Twojego biznesu. Ciekawym rozwiązaniem, które pomoże Ci spersonalizować usługę, jest wykonanie sklepu internetowego przez dewelopera. Trudno o podanie przybliżonej kwoty, jaką zapłacisz, bo ta zależy m.in. od stopnia zaawansowania projektu, ale musisz liczyć się z wydatkami zbliżonymi do 3000-10000 zł netto.

Najczęściej spotkasz się z ofertą postawienia platformy e-commerce na:

  • WooCommerce,
  • PrestaShop,
  • OpenCart,
  • Magento.

Takie narzędzia e-commerce dają Ci wiele możliwości w zakresie personalizacji: od dostosowania szablonu, przez zmiany w zakresie wyglądu podstron, po narzędzia, które wesprą Cię w działaniach SEO.

Kolejnym, choć droższym rozwiązaniem, które musisz rozważyć, jest stworzenie platformy zakupowej szytej na miarę. Grafika, wygląd, układ — wszystko doskonale dostosowane do Twoich potrzeb. Bez kompromisów. Brzmi świetnie, prawda?

Musisz jednak wiedzieć o tym, że stworzenie całego kodu strony i sklepu od podstaw, to ogromne wydatki. Zwykle z takich narzędzi korzystają wielkie hurtownie czy sklepy o globalnej renomie. Oczywiście kibicujemy Ci i mamy nadzieję, że Twój serwis już niebawem dołączy do rynkowej elity, jednak jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę, dwa razy sprawdź, czy takie platformy to aby nie „przepalanie” budżetu.

Pamiętaj, że wymienione wcześniej wtyczki e-commerce – jeśli zaopiekuje się nimi fachowiec – mogą być doskonałą, a jednocześnie o wiele tańszą alternatywą. Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się jeszcze nad jedną kwestią: czy Twoim klientom będzie przeszkadzało to, że korzystasz z gotowego szablonu lub z usługi zewnętrznej? Odpowiedź na to pytanie może Cię zaskoczyć.

Wykonanie sklepu internetowego przez fachowca – wady i zalety takiego rozwiązania

Zapewne zgodzisz się ze stwierdzeniem, że profesjonalne sklepy internetowe, które wykonuje deweloper, same w sobie charakteryzują się lepszym podejściem do sprzedaży czy intuicyjnych rozwiązań, niż darmowe oprogramowanie, prawda? No bo przecież dostępny tam produkt możesz promować na wiele sposobów – ogranicza Cię jedynie szablon lub liczba wtyczek w usłudze.

Twój klient niekoniecznie jednak będzie skupiał się na grafice. Dla niego najważniejsza może być prosta, intuicyjna ścieżka zakupowa czy możliwość bezproblemowego przeglądania Twojego asortymentu z przeglądarki zainstalowanej na smartfonie. Pomóż mu w tym. Upewnij się, że ikona koszyka jest dobrze widoczna, umieść na stronie komunikaty CTA (Call To Action – wezwanie do działania) i zaoferuj coś ekstra — coś, czego konkurencja nie ma, lub każe sobie za to dodatkowo płacić.

Te same wytyczne dotyczą pracy z deweloperem, który wykona dla Ciebie taki e-sklep. Obsługa takiego profesjonalnego sklepu, wykonanego na Twoje zamówienie, powinna być prosta i zapewnić szerokie możliwości w zakresie promocji i reklamy.

Miej też na uwadze, że samodzielnie stworzony sklep będzie wymagał hostingu oraz sporego transferu danych. Każda dodatkowa grafika, linijka kodu czy kolumna tekstowa to kolejne bity danych. Im więcej użytkowników, tym więcej zapytań, a więc i większe zużycie transferu, jaki opłacasz.

Gotowy sklep internetowy a wykonanie sklepu przez dewelopera – które rozwiązanie jest lepsze?

Po lekturze tego tekstu wiesz już, że wskazanie idealnego rozwiązania, które doskonale sprawdzi się w każdym rodzaju działalności, jest… niemal niemożliwe. Jeśli cenisz sobie pełną kontrolę nad narzędziem, zapewne skorzystasz z wtyczki, jak WooCommerce, którą zoptymalizujesz samodzielnie (lub z pomocą programisty).

Jeśli zaś masz zaufanie do platform zewnętrznych, zainteresuj się na przykład Shoperem czy Magento. Takie rozwiązanie może być dla Ciebie doskonałą opcją, gdy dopiero zaczynasz przygodę z biznesem i zależy Ci na czasie.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy