Logistyka sklepu internetowego w pigułce

5 min

Kobieta zakleja taśmą klejącą leżące na biurku pudło

Planujesz otworzyć własny sklep internetowy? A może prowadzisz już taką działalność, ale czujesz, że kwestia logistyki wymaga optymalizacji? Jeśli tak – koniecznie czytaj dalej! W tym artykule znajdziesz informacje o najważniejszych zasadach związanych z zarządzaniem towarem w e-commerce.

Biznes e-commerce rozwija się w bardzo szybkim tempie na całym świecie. Również w Polsce obserwujemy dynamiczny rozwój tego sektora. To oczywiście ogromna szansa dla wielu przedsiębiorców, ale – jak to często bywa – wiąże się z nią również spore wyzwanie. Jak sprostać rosnącym wymaganiom klientów i skutecznie rozwijać swój biznes internetowy? Z pewnością warto przyjrzeć się obszarowi logistyki, która ma ogromne znaczenie dla każdej firmy działającej w e-commerce. 

Dostępne modele w logistyce e-commerce

Na sukces sklepu składa się wiele czynników, takich jak: atrakcyjna oferta, konkurencyjne ceny, właściwa prezentacja towaru czy dobry marketing. W e-commerce dodatkowo niezwykle ważna jest efektywna i satysfakcjonująca klientów realizacja zamówień – a więc szybka i tania dostawa oraz łatwa procedura zwrotu. Właściwe ustawienie procesów związanych z dostawami i magazynowaniem produktów wymaga znajomości podstawowych modeli logistycznych, które opisujemy poniżej. Zanim jednak przystąpisz do działania, zadaj sobie kilka podstawowych pytań:

  • Jakiego wolumenu zamówień się spodziewasz?
  • Gdzie wolisz przechowywać produkty – u siebie czy w magazynach dostawców?
  • Co zrobisz w przypadku spiętrzenia zamówień albo przeciwnie – jeśli towar będzie przez dłuższy czas zalegał na półkach?
  • Czy samodzielnie zajmiesz się realizacją i wysyłką zamówień, czy wolisz zlecić to zewnętrznej firmie?
  • Jaki poziom przesyłek możesz realizować samodzielnie, a przy jakim pułapie pomyślisz o przejściu na inny model?
  • Czy masz plan na wypadek szybkiego rozwoju swojego biznesu i skokowego wzrostu zamówień?

Własny magazyn

Jest to podstawowy i najczęstszy model zarządzania produktami w sklepie. Jeśli lubisz mieć wszystko pod kontrolą, a przy okazji masz dostępną przestrzeń magazynową, jest to zapewne opcja dla Ciebie. Posiadając własny magazyn sprzedajesz jedynie te produkty, które faktycznie masz na stanie. Samodzielnie ustawiasz też cały proces, a więc kontrolujesz konfekcjonowanie produktu oraz czas i sposób wysyłki. W tym rozwiązaniu bardzo ważny jest porządek, który pozwoli Ci oszczędzisz czas (i nerwy) oraz zmniejszy ryzyko marnowania towaru.

Jest jednak bardzo prawdopodobne, że w miarę rozwoju firmy dostrzeżesz wady tego rozwiązania. Więcej zamówień oznacza wzrost czasu niezbędnego na ich realizację, rosnący koszt utrzymania magazynu oraz konieczność zatrudnienia większej liczby osób do obsługi. Co wtedy?

Fulfillment

Możesz zdecydować się na outsourcing i zlecić szereg zadań związanych z logistyką do wyspecjalizowanej firmy zewnętrznej. Zakres tej usługi jest naprawdę szeroki – wybrana hurtownia wyręczy Cię w zamówieniu i magazynowaniu towarów, a następnie zgodnie z Waszymi ustaleniami spakuje i wyśle przesyłki do klientów. Nie musisz inwestować we własną przestrzeń magazynową ani zatrudniać dodatkowego personelu do fizycznej obsługi wysyłek.

Minusy? Oczywiście koszt, który jednak przy większej liczbie zamówień powinien się zwrócić. Finalnie – wykorzystując efekt skali – możesz nawet oszczędzić pieniądze oraz oczywiście niezwykle cenny czas na dalszy rozwój swojej firmy. 

Dropshipping

Ten model również opiera się na outsourcingu – i nie wymaga od Ciebie inwestycji związanych z zakupem towaru czy jego magazynowaniem. Twoja rola ogranicza się jedynie do prowadzenia e-sklepu, obsługi klienta oraz aktualizacji oferty. Produkty, które sprzedajesz, nie są Twoją własnością, a należą do tzw. hurtowni dropshippingowych. Zamówienie złożone przez klienta przesyłasz po prostu do współpracującej z Tobą firmy zewnętrznej, która zajmuje się całą logistyką, a więc dostawą, magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką do odbiorców docelowych. Wraz z zamówieniem, przekazujesz hurtowni również płatność od klienta – pomniejszoną o swoją marżę. 

Pseudo just-in-time

Jest to model, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności. Klient może wybierać z szerokiej oferty Twojego sklepu www, która obejmuje produkty wszystkich współpracujących z Tobą dostawców. Zamówienie przekazujesz do hurtowni, która następnie przesyła Ci zamówione przez klienta towary. Wysyłka bezpośrednio do klienta jest już po Twojej stronie. Wadą tego modelu jest konieczność stałej aktualizacji dostawców i weryfikacji ich oferty. Jeśli tego nie dopilnujesz może okazać się, że produkty sprzedawane w Twoim sklepie nie będą w rzeczywistości dostępne. Musisz też liczyć się z ryzykiem nieterminowej realizacji zamówień. 

Rozwiązanie hybrydowe

Możliwe, że najlepsze wyniki osiągniesz dzięki wprowadzeniu rozwiązania hybrydowego, a więc połączenia dwóch lub więcej modeli. Decydując się na takie rozwiązanie możesz uwzględnić charakter swojej działalności oraz gotowość do samodzielnego nadzorowania e-logistyki.

Podsumowanie

Właściwe zarządzanie łańcuchem logistycznym jest bardzo ważne i może wpłynąć na sukces lub porażkę e-sklepu online. Logistyka e-sklepów zakłada kilka możliwych rozwiązań. Wiele zależy od etapu rozwoju Twojej firmy, branży w jakiej działasz i związanej z nią sezonowości. Jednak niezależnie od tego, już na samym początku warto przemyśleć wątek skalowania działalności i odpowiednio ustawić procesy logistyczne. To ćwiczenie pozwoli Ci dopracować plan w momencie, kiedy jeszcze jest na to czas. Wraz ze wzrostem zamówień, przestrzeń na „działania naprawcze”, które przyspieszą cały proces, a jednocześnie obniżą, koszty może się niespodziewanie szybko skurczyć. Zawsze też na bieżąco analizuj dane, planuj z wyprzedzeniem i elastycznie reaguj na zmiany!

Na szczęście, decyzji nie podejmujesz raz na zawsze. Ostatecznie liczy się satysfakcja Twoich klientów z realizacji zamówień oraz Twoja – ze współpracy z dostawcą, który zapewni odpowiedni standard oraz terminowość wysyłki. 

Jeśli chcesz poznać perspektywę przedsiębiorców, to tutaj znajdziesz artykuł, w którym właściciele kilku sklepów internetowych dzielą się swoimi doświadczeniami dot. logistyki.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy