Dropshipping – łatwy sposób na sprzedaż w internecie

6 min

pudełko z ikoną wózka sklepowego

Dropshipping coraz częściej znajduje się wśród pomysłów na łatwy w prowadzeniu i dochodowy biznes. Czy rzeczywiście stanowi idealny model biznesowy dla początkujących? Bez wątpienia ma wiele zalet, jednak należy uważać również na ewentualne pułapki. Weźmy dropshipping pod lupę i sprawdźmy, czy warto się nim zainteresować.

Co to jest dropshipping?

Dropshipping to coraz bardziej popularny model biznesowy, który zdejmuje ze sprzedających obowiązek i koszt magazynowania towarów. Jako dropshipper wystawiasz aukcje lub oferty produktów wytwarzanych w fabryce oddalonej czasem nawet o tysiące kilometrów od Ciebie. Często nawet nie widzisz ich na oczy, ponieważ wysyłane są do kupujących prosto z linii produkcyjnej. 

Dropshipping w Polsce stał się naprawdę popularny. W sprzedaży towarów sprowadzanych z Azji, często po cenie kilkukrotnie wyższej, wiele osób dostrzegło możliwość łatwego zarobku. Jednak zróżnicowanie poziomu jakości obsługi i oferowanych produktów sprawia, że niektórzy klienci tracą zaufanie do ofert internetowych. Jeśli chcesz działać w dropshippingu, musisz przemyśleć, jak wyróżnić się wśród konkurencji

Wchodząc we współpracę typu dropshipping z hurtownią, nie musisz wybierać firmy mieszczącej się na innym kontynencie. Taki wariant jest jednak popularny ze względu na dużo niższe koszty produkcji, a tym samym możliwość narzucenia przez Ciebie wyższej marży. Jednocześnie coraz więcej europejskich przedsiębiorstw oferuje taką formę współpracy, często zapewniając wyższą jakość produktów i samej usługi.

Rola dostawcy i sprzedawcy w dropshippingu

Znalezienie hurtowni chętnej do współpracy w modelu dropshippingu to nie problem. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie działają na takich samych zasadach. Zazwyczaj po stronie dostawcy leży magazynowanie towarów, a czasem także produkcja. W momencie wpłynięcia zamówienia z Twojego sklepu, pracownicy magazynu pakują produkt, adresują paczkę i przekazują kurierowi. Proces wysyłki powinien zajmować możliwie najmniej czasu, jednak przy współpracy z azjatyckim dostawcą jest to najczęściej kilka tygodni. Na swojej stronie lub w opisie aukcji musisz umieścić informację na ten temat.

Ponieważ jako sprzedawca tworzysz ofertę i prezentujesz produkty w sklepie oraz w serwisach aukcyjnych, zamów przynajmniej po jednym egzemplarzu ze swojego asortymentu, aby dokładnie się z nim zapoznać. Wtedy możesz stworzyć opisy zgodne z rzeczywistością i sprawdzić, czy towar spełnia wymagania dotyczące jakości. 

W razie reklamacji czy problemów z dostawą, to Ty odpowiadasz za kontakt z hurtownią. Musisz też zająć się promowaniem sklepu lub aukcji, monitorowaniem stanów magazynowych oraz popularności konkretnych ofert. Dzięki temu będziesz wiedzieć, które towary sprzedają się najlepiej. Jeśli zdecydujesz się założyć własny sklep internetowy, dochodzi do tego konieczność zbudowania strony oraz wypozycjonowania jej w wyszukiwarce. Na początku do rozkręcenia biznesu zwykle wystarczają popularne serwisy aukcyjne.

W zależności od umów zawartych z hurtowniami, po Twojej stronie może leżeć wybór firm kurierskich do współpracy, określenie stylu pakowania paczek czy dodatkowych gadżetów. Od początku warto budować wśród klientów świadomość marki, tworząc własny branding i umieszczając logo firmy na przesyłkach. Miej jednak na uwadze, że nie każda hurtownia zgadza się na tego typu urozmaicenia.

Zalety tej formy działalności

Na automatycznym dropshippingu zyskują hurtownie, sprzedawcy i klienci. Dzięki dropshipperom producenci docierają z ofertą do najdalszych zakątków świata. Nie potrzebują też własnych pracowników za granicą, ponieważ to sprzedający zajmują się promowaniem towaru. Nie wszystkim dropshipperom zależy na budowaniu własnej marki i często wystarcza im rola pośrednika.

Jeszcze więcej korzyści czerpią osoby sprzedające. Jeśli chcesz otworzyć w internecie własny sklep, dropshipping będzie metodą sprzedaży generującą najmniejsze koszty. Możesz zaoferować klientom szeroki asortyment bez konieczności magazynowania towaru i sprzedawać nie martwiąc się o proces pakowania paczek czy wysyłkę. Dodatkowo nie musisz decydować się wyłącznie na jedną hurtownię. 

Zarobki w dropshippingu mogą być bardzo wysokie, a nie wymagają dużego wkładu na start. Nie mrozisz kapitału w produktach, czekając na moment, aż towary zostaną sprzedane. Dopiero kiedy klient złoży zamówienie, płacisz za produkt przygotowywany przez dostawcę. Hurtownia nie musi wiedzieć, ile marży narzucasz na produkty. Niskie ryzyko finansowe pozwala zwiększać skalę działalności i umożliwia rozwijanie sklepu.

Czy do dropshippingu trzeba zakładać działalność gospodarczą?

Czy dropshipping jest legalny, jeśli nie posiadasz działalności gospodarczej? Tak, o ile zarobione pieniądze nie znikają w eterze. Do momentu osiągnięcia przychodów w wysokości 75% aktualnej płacy minimalnej nie musisz rejestrować działalności w CEIDG. Funkcjonujesz wtedy na zasadach działalności nierejestrowanej. Nadal obowiązuje Cię jednak konieczność wpisania przychodów w rozliczeniu rocznym i wystawiania uproszczonych paragonów. W tym celu musisz więc prowadzić podstawową ewidencję. 

W 2024 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie:

  • od 1 stycznia 4 242 zł brutto;
  • od 1 lipca 4 300 zł brutto.

A to oznacza, że misięczny limit dla działalności nierejestrowanej w 2024 r. będzie równy od 1 stycznia do czerwca - 3 181,50 zł, następnie od 1 lipca 3 225 zł.

Obowiązek rejestracji działalności pojawia się w momencie przekroczenia progu. Zwróć uwagę, że stanowi on sumę przychodów, czyli wszystkich wpłat od kupujących. Dopiero w rozliczeniu PIT możesz odjąć od nich koszty poniesione w celu zakupu produktów. Kiedy przekroczysz limit zarobków, masz 7 dni na zarejestrowanie działalności.

Ze względu na brak możliwości odejmowania kosztów prowadzenia działalności, czasem lepszym pomysłem jest zarejestrowanie sklepu od razu. Dodatkowo niektóre hurtownie dropshippingu chcą współpracować wyłącznie z firmami. 

Pierwsze kroki w dropshippingu – od czego zacząć?

Dropshipping – jak zacząć, aby Twój biznes wypalił? Działalność nierejestrowana to świetny sposób na sprawdzenie, czy istnieje popyt na Twój asortyment. Może masz niszowe hobby i sprowadzanie artykułów z nim związanych okaże się żyłą złota? Warto spróbować wyróżnić się wśród konkurencji oferującej niskiej jakości produkty zalewające obecnie polski rynek. 

Założenie własnej strony możesz zostawić na później. Najpierw zacznij od wystawiania aukcji na popularnych serwisach aukcyjnych. Pobierają niewielką prowizję, jednak wiele rzeczy robią za Ciebie, np. przeprowadzą proces reklamacji czy weryfikacji klientów. Kiedy już zyskasz doświadczenie, możesz pomyśleć o własnym sklepie internetowym. Dobrym pomysłem będzie skorzystanie z jednego z kreatorów, które łatwo połączyć z oprogramowaniami używanymi przez hurtownie do odbierania zamówień.

Sposoby pozyskiwania klientów

Trudno określić, ile można zarobić na dropshippingu, ponieważ zależy to od wielu czynników. Trzeba na przykład zadbać o podstawy, czyli wyraźne zdjęcia oraz dokładne opisy zgodne z rzeczywistością. Innym aspektem jest promocja sklepu i metody pozyskiwania klientów. Jeśli od początku będziesz aktywnie promować swoje oferty, prawdopodobnie szybko znajdziesz kupców. 

Na etapie budowy własnej marki, stwórz konta na Facebooku i Instagramie. Bardzo popularne są transmisje live, na których sprzedawca prezentuje oferowane ubrania czy urządzenia. Warto też udzielać się na tematycznych forach i grupach na Facebooku. 

Przy tworzeniu sklepu online od razu stosuj się do zasad, które pomogą poprawić jego pozycję w wyszukiwarce. Przypominaj klientom o możliwości wystawienia opinii lub oferuj kody zniżkowe za polecenie znajomym. Na pewnym etapie możesz rozważyć współpracę z influencerami.

Koszty rozpoczęcia działalności w takim modelu logistycznym

Koszty dropshippingu są niższe w porównaniu z wydatkami firmami produkujących lub sprzedających wcześniej zakupiony towar. Nadal jednak obowiązują Cię opłaty za prowadzenie działalności m.in. ZUS, VAT i podatek dochodowy. Aby uniknąć błędów w rozliczeniach, warto zatrudnić biuro księgowe.

Wystawianie i promowanie aukcji nie kosztuje dużo, ale przy zakładaniu własnego sklepu musisz liczyć się z koniecznością zakupu szablonu, domeny i oprogramowania do współpracy z hurtownią. Będzie to jednak jednorazowy koszt.

Większość hurtowni pobiera prowizje od zamówień. Kosztami wysyłki i pakowania obciążysz kupującego. Koniecznie sprawdź wszelkie szczegóły przed podpisaniem umowy współpracy, a w razie wątpliwości skorzystaj z porady prawnika.

Patrząc na liczne zalety modelu, popularność dropshippingu zapewne już Cię nie dziwi. Nie ma na co czekać! Znajdź hurtownię z ciekawym asortymentem i zacznij sprzedawać.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy