Czym są programy partnerskie i jak z nich korzystać?

6 min

uśmiechnięta kobieta z telefonem

Jak podaje serwis Knista, światowy rynek marketingu afiliacyjnego jest wart ponad 17 miliardów dolarów1. Branża afiliacyjna w Polsce nieustannie się rozwija, a coraz większa liczba reklamodawców i wydawców dostrzega potencjał tej formy promocji. Zarabianie na programach partnerskich przyciąga rzeszę influencerów i właścicieli portali internetowych, co dla e-commerce jest szansą na zwiększenie sprzedaży. Jak zacząć program partnerski i rozwinąć swój biznes?

Na czym polegają programy partnerskie?

Twój ulubiony youtuber w ostatnim filmie zaprosił swoich widzów do zakupu polecanego produktu za pomocą linku z opisu? Na instagramowej relacji twórca umieścił link afiliacyjny i zastanawiasz się, po co? To program partnerski, będący formą marketingu internetowego. Program afiliacyjny polega na współpracy reklamodawców i wydawców zrzeszonych w sieci afiliacyjnej. Reklamodawcami są przede wszystkim sklepy internetowe lub inne portale zajmujące się sprzedażą produktów i usług. Z kolei wśród wydawców można wymienić:

  • portale informacyjne,
  • porównywarki cenowe,
  • strony specjalistyczne,
  • serwisy cashbackowe i lojalnościowe,
  • katalogi z kuponami,
  • influencerów.

Osoby prowadzące strony na portalach społecznościowych

Dzięki programom partnerskim możesz stworzyć swoją własną sieć wydawców, którzy będą promować Twój sklep i oferowane w nim produkty w zamian za prowizję od sprzedaży lub stałą stawkę za określone akcje.

Jednym z najgłośniejszych programów afiliacyjnych był ten uruchomiony w 1996 roku przez Amazona. Platforma, która wówczas liczyła sobie niespełna rok, oferowała prowizję dla użytkowników za promowanie dostępnych na niej książek za pomocą linków afiliacyjnych czy bannerów. Program uruchomiony przez Jeffa Bezosa nie był pierwszym w historii przypadkiem wykorzystania afiliacji, ale dostęp do niego był publiczny. Z tego powodu stał się rozpoznawalny i spopularyzował ten typ promocji w internecie. Obecnie członkami programu Amazon Affiliates jest ok. 2,2% stron internetowych korzystających z sieci reklamowych, czyli 1,1% wszystkich zarejestrowanych witryn2. Czy to dużo? Pod koniec 2022 roku na świecie istniało ponad 1,14 miliardów stron internetowych3, a 1,1% z nich daje wynik przeszło 12,5 miliona domen polecających swoim użytkownikom produkty Amazona.

Rola sieci wydawców w programach afiliacyjnych

Najlepsze programy partnerskie, które przynoszą największe korzyści, mogą pochwalić się rozbudowaną siecią wydawców. Jednak nie wystarczy zgromadzić wokół siebie dużą liczbę wydawców. Przepisem na udaną kampanię i efektywny system partnerski jest zaangażowanie. Sieć wydawców powinna znać potrzeby i wymagania reklamodawcy oraz wiedzieć, jak zapewnić mu oczekiwane wyniki.

W ten sposób partnerzy mogą liczyć na długofalową współpracę, czyli:

  • regularne wynagrodzenie w zamian za polecenie dla wydawcy,
  • wzrost ruchu na stronie i sprzedaży w przypadku reklamodawcy.

Należy pamiętać, że internetowe programy partnerskie to działania długofalowe, a nie jednorazowe, szybkie kampanie reklamowe. Jeśli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży bez obciążania budżetu, zaangażuj się w budowę dużej i skutecznej sieci wydawców.

Jak zbudować własną sieć wydawców?

Do budowy własnej sieci wydawców najczęściej wykorzystuje się platformy agencji afiliacyjnych, co znacznie ułatwia współpracę. Aby zachęcić wydawców do rejestracji w swoim programie partnerskim, możesz kontaktować się bezpośrednio z interesującymi Cię podmiotami. Wystarczy, że wyślesz do danego influencera lub administratora strony internetowej wiadomość z ofertą, w której przedstawisz warunki współpracy. Możesz wykorzystać również bazę wydawców wybranej sieci afiliacyjnej – wówczas będziesz mieć większą szansę na pozytywną wiadomość zwrotną. 

Jeśli nie wiesz, kto potencjalnie mógłby promować Twój produkt lub usługę, możesz podejść do budowy sieci wydawców z innej strony: opracuj swój program partnerski, a następnie zaczekaj, aż zgłoszą się do niego pierwsi chętni. Oczywiście, możesz prowadzić program afiliacyjny całkowicie na własną rękę, ale wymaga to nie tylko dużych nakładów czasu, ale i większych nakładów finansowych na stworzenie zaplecza.

Zalety platform do programów partnerskich

Platformy do programów partnerskich otwierają przed reklamodawcami i wydawcami wiele możliwości. Z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to najwygodniejsza i najskuteczniejsza forma prowadzenia działań afiliacyjnych. 

Do zalet sieci afiliacyjnych zaliczamy:

  • Dostęp do szerokiej bazy wydawców gotowych na podjęcie współpracy i zazwyczaj znających mechanikę tej formy promocji.
  • Możliwość łatwego i szybkiego kontaktu ze swoimi wydawcami.
  • Prosty system rozliczania współpracy.
  • Dodatkowe narzędzia ułatwiające sprzedaż, np. dystrybucję kodów rabatowych.
  • Dostęp do statystyk umożliwiających optymalizację działań.

Od czego zacząć tworzenie programu afiliacyjnego?

Jeśli chcesz stworzyć program afiliacyjny dla swojego sklepu internetowego, zacznij od dokładnego planowania. Jak już wspomnieliśmy, takie partnerstwo opiera się na długofalowej współpracy, dlatego założenia i kierunek działania afiliacji powinny być ustalone na samym początku. W szczególności dotyczy to sposobu rozliczania (modelu, wysokości stawek itp.) oraz profilu działalności wydawców. Wielu z nich ma swoją określoną niszę, zarówno pod względem tematyki, jak i sposobu komunikacji ze swoimi odbiorcami. Do swojego programu zapraszaj wyłącznie takich partnerów, którzy mają największą szansę na przyciągnięcie do Ciebie klientów.

Proces tworzenia programu afiliacyjnego składa się z następujących kroków:

  1. Wybór platformy partnerskiej.
  2. Podpisanie umowy dotyczącej m.in. przedmiotu współpracy i zasad rozliczania z siecią.
  3. Utworzenie i ustalenie warunków programu partnerskiego.
  4. Zintegrowanie sklepu internetowego – integracja systemu śledzenia oraz dostarczenie pliku produktowego XML dającego dostęp do większej liczby narzędzi wspierających sprzedaż.
  5. Zaproszenie pierwszych wydawców do współpracy.

Metody rozliczania kosztów reklamy wydawców

W programach partnerskich stosuje się efektywnościowe modele współpracy. Oznacza to, że jako reklamodawca ponosisz koszty reklamy tylko wtedy, gdy osiągniesz pożądane efekty – np. użytkownik kliknie w link lub dokona zakupu albo pozyskasz lead.

Modele wykorzystywane do rozliczania z wydawcami to przede wszystkim:

  • CPS (cost per sale – koszt za sprzedaż) – polega na wypłacie prowizji od sprzedaży dokonanych za pośrednictwem linka afiliacyjnego danego wydawcy. Prowizja może wynosić od kilku do kilkunastu procent, a jej wysokość jest uzależniona od branży. Przy jej ustalaniu należy dokonać analizy konkurencji.
  • CPL (cost per lead – koszt za lead) – wydawcom oferuje się stałą stawkę za pozyskane leady, czyli określone akcje wykonane przez ich odbiorców. Akcją najczęściej jest wypełnienie formularza, podanie numeru telefonu, adresu mailowego, rejestracja w serwisie czy zapis do newslettera. Model ten jest wykorzystywany głównie przez reklamodawców oferujących ubezpieczenia, produkty bankowe, kredyty oraz szkolenia i kursy.

Dlaczego program partnerski to korzystna forma reklamy?

Programy partnerskie – szczególnie te utworzone i prowadzone na platformach afiliacyjnych – to świetna forma promocji dla marek sprzedających swoje produkty i usługi przez internet. Dzięki afiliacji możesz reklamować się szerokiej publice bez nadwyrężania swojego budżetu oraz zdobywać rozpoznawalność wśród potencjalnych klientów. W zamian oddajesz jedynie część zysku ze sprzedaży, co motywuje Twoich wydawców do zaangażowania we współpracę. Programy partnerskie to klasyczna sytuacja win-win, w której zarabiają obie strony – i Ty, i wydawca. 

Efektywnościowe modele rozliczania nie powodują dużego ryzyka straty. Co więcej, stawiając na sieci afiliacyjne, zyskujesz dostęp do narzędzi wspierających sprzedaż oraz analityki kampanii. Pozwala to na wyciąganie wniosków z osiąganych wyników oraz optymalizację działań marketingowych.

Programy partnerskie to korzystna forma reklamy również dlatego, że po prostu działają. Według danych podawanych przez portal MarketingHub marketing afiliacyjny odpowiada za około 16% światowej sprzedaży w e-commerce4. Ze względu na ogromną liczbę narzędzi marketingowych w sieci, takich jak reklama w social media, SEO, SEM, reklama displayowa czy mailingi, wynik ten można uznać za imponujący.

https://interaktywnie.com/public/upload/pliki/04/86/marketing_afiliacyjny_programy_parnerskie_2023.pdf

2 https://w3techs.com/technologies/details/ad-amazonassociates#:~:text=Usage%20statistics%20and%20market%20share%20of%20Amazon%20Associates%20for%20websites,-This%20report%20shows&text=Amazon%20Associates%20is%20used%20by,is%200.9%25%20of%20all%20websites

3 https://www.websiterating.com/pl/research/internet-statistics-facts/

4 https://interaktywnie.com/public/upload/pliki/04/86/marketing_afiliacyjny_programy_parnerskie_2023.pdf

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy