KSeF (Krajowy System e-Faktur) w pigułce
W najbliższym czasie wystawianie faktur za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur stanie się obowiązkowe. Wpłynie to na obieg dokumentów kosztowych w firmach. Choć korzystanie z systemu jest jeszcze dobrowolne, już teraz dowiedz się, jak działa KSeF, i przygotuj się do jego wprowadzenia!
Czym jest KSeF?
Rozwój technologii wpływa bezpośrednio na wiele zadań i obowiązków przedsiębiorców, w tym np. na dokumentowanie sprzedaży i ponoszonych kosztów. Jeszcze do niedawna w obiegu były jedynie faktury papierowe, obecnie wypierają je faktury elektroniczne. Już niedługo obowiązkowe będzie korzystanie z faktur ustrukturyzowanych, które będą procesowane za właśnie za pośrednictwem KSeF.
KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur, to środowisko teleinformatyczne, które ma służyć do wystawiania, przechowywania i udostępniania faktur ustrukturyzowanych. Faktur ustrukturyzowanych (czyli e-faktur) nie należy mylić ze standardowymi fakturami elektronicznymi. E-faktura musi być zgodna ze strukturą logiczną e-faktury FA(1), którą znajdziesz w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych. Tego typu dokument ma format .xml. Definicja e-faktury znajduje się w Ustawie o podatku od towarów i usług. Zgodnie z nią taki dokument to faktura wystawiona przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, której został przydzielony numer identyfikujący w tym systemie.
Faktury ustrukturyzowane możesz wystawiać, korzystając z udostępnionych bezpłatnie przez Ministerstwo Finansów narzędzi albo za pośrednictwem komercyjnych systemów obsługi e-faktur. Od 1 stycznia 2022 roku – kiedy uruchomiono system dla wszystkich chętnych podatników – korzystanie z niego jest dobrowolne. Już teraz możesz więc przekonać się, jak działa.
Do czego służy Krajowy System e-Faktur?
Krajowy System e-Faktur spełnia dwie podstawowe funkcje:
- To platforma elektronicznego fakturowania, w ramach której otrzymasz bezpłatne narzędzia do zarządzania fakturami, w tym do ich wystawiania i przyjmowania.
- To także centralny rejestr faktur ustrukturyzowanych. Dzięki niemu np. urzędnicy prowadzący czynności kontrolne zyskają łatwy dostęp do dokumentów sprzedażowych i kosztowych każdej firmy. Ty również będziesz mieć do dyspozycji jedno miejsce, w którym znajdziesz wszystkie swoje faktury ustrukturyzowane – zarówno kosztowe, jak i przychodowe.
Jak widać, z perspektywy przedsiębiorców oznacza to istotną zmianę. Wszystkie wystawiane faktury będą musiały mieć formę faktur ustrukturyzowanych ( od 1 września 2023 r. obowiązują zmiany w strukturze faktury elektronicznej) i będą udostępniane w ramach rejestru.
Od kiedy i dla kogo KSeF będzie obowiązkowy?
Krajowy System e-Faktur jest wprowadzany stopniowo. Pilotażowy program, w którym wzięli udział pierwsi podatnicy, ruszył już w grudniu 2021 roku. Od 1 stycznia 2022 roku korzystanie z KSeF jest dobrowolne i możesz samodzielnie zdecydować, czy chcesz wystawiać faktury ustrukturyzowane oraz korzystać z narzędzi, które znajdziesz na stronie internetowej KSeF. Logowanie do KSeF wymaga podania jedynie podstawowych danych firmy i może być autoryzowane poprzez profil zaufany.
To jednak dopiero początek wdrożenia KSeF. Od kiedy obowiązkowy dla przedsiębiorców stanie się format faktur ustrukturyzowanych i sam Krajowy Rejestr? Zgodnie z najnowszymi informacjami:
- czynni podatnicy VAT będą musieli korzystać z KSeF od 1 lipca 2024 roku;
- podatnicy zwolnieni z VAT będą zobowiązani do korzystania z KSeF pół roku później: od 1 stycznia 2025 roku.
19 stycznia 2024 r. minister finansów ogłosił, że Krajowy System e-Faktur nie wejdzie w życie zgodnie z planem - tzn. w 2024 r. Oznacza to, że termin wprowadzenia KSeF dla vatowców (1 lipca 2024 r.) przestaje obowiązywać. Ministerstwo nie wskazało nowej daty wdrożenia.
Obowiązek korzystania z KSeF obejmie wszystkich przedsiębiorców, w tym również część firm zagranicznych – podatników zidentyfikowanych w Polsce na potrzeby procedury unijnej OSS, którzy mają polski NIP. W praktyce oznacza to, że w przypadku firm, które handlują z kontrahentami zagranicznymi, mogą pojawić się dwa różne obiegi dokumentów. Dla krajowego odbiorcy faktury (z polskim NIP), wszystkie faktury będą przechodzić przez KSeF. W przypadku odbiorców zagranicznych (bez polskiego NIP) obieg dokumentów pozostanie bez zmian
Obowiązek wystawiania faktur w KSeF nie obejmuje dokumentów generowanych na rzecz klientów indywidualnych. Jeżeli Twoja firma realizuje sprzedaż tylko do osób prywatnych, KSeF będzie Cię obowiązywać jedynie w zakresie faktur do zapłaty.
Czy faktury ustrukturyzowane zastąpią JPK_V7?
Obowiązujące prawo nakłada na przedsiębiorców wiele obowiązków, a w szczególny sposób dotyczy to czynnych podatników VAT. Jednym z nich jest przygotowywanie deklaracji w formie elektronicznego pliku JPK_VAT. Jednolity Plik Kontrolny to ujednolicony raport podsumowujący sprzedaż i zakupy ujmowane w ewidencji VAT w danym okresie.
Wiele zadań o charakterze sprawozdawczym będzie w stanie przejąć właśnie centralny rejestr faktur. Od kiedy podatnik zacznie go używać, ewidencjonowanie będzie więc prostsze. KSeF – przynajmniej na razie – nie zastąpi jednak plików JPK_V7M lub JPK_V7K, które czynni podatnicy VAT nadal powinni składać. Mniej będzie jednak formalności: podatnik korzystający z faktur ustrukturyzowanych nie będzie musiał udostępniać pliku JPK_FA1.
KSeF a obieg dokumentów w firmie
Wprowadzaniu rejestru faktur towarzyszy sporo kontrowersji, jednak bez wątpienia z perspektywy przedsiębiorstw to rozwiązanie ma kilka zalet. Przede wszystkim dokumenty zostaną ujednolicone. Wyszukiwanie najważniejszych informacji nie będzie wobec tego sprawiało większych problemów, ponieważ w każdym przypadku dane będą znajdować się w tym samym miejscu.
Plusem cyfrowego systemu jest również usprawnienie procesów i przepływu danych. Co warto podkreślić, w wybranych sytuacjach, jakie definiuje KSeF, nie będzie konieczne stosowanie oprogramowania OCR wykorzystywanego do digitalizowania dokumentów papierowych, co do tej pory wiązało się z dodatkowymi kosztami, nakładami pracy i ryzykiem popełnienia błędu. Prostsza będzie także archiwizacja dokumentów, które będą przechowywane w ramach Krajowego Systemu e-Faktur.
Obieg dokumentów handlowych w Twojej firmie jest już zdigitalizowany? W takim razie skontaktuj się z dostawcą oprogramowania i zapytaj, czy rozwiązania, z których korzystasz są dostosowane do KSeF. To samo dotyczy Twojego programu do fakturowania oraz systemu finansowo-księgowego, jeżeli prowadzisz własną księgowość. Warto sprawdzić z wyprzedzeniem, co po zmianach będzie oferować oprogramowanie, z którego korzystasz. Analogiczną rozmowę na temat obiegu dokumentów w kontekście KSeF warto przeprowadzić z zewnętrznym biurem księgowym.
Co na wprowadzeniu KSeF zyskuje fiskus?
Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur jest rozwiązaniem mającym ograniczyć ryzyko nieprawidłowości w rozliczaniu podatków, w tym podatku VAT. To kolejne – po wprowadzeniu białej listy podatników VAT i płatności split payment – działanie, które ma uszczelnić system i zwiększyć wpływy do budżetu państwa. Krajowa Administracja Skarbowa odpowiedzialna za zarządzanie systemem będzie miała zdecydowanie większą kontrolę nad wszystkimi fakturami – zarówno dotyczącymi sprzedaży, jak i zakupów realizowanych przez każdą firmę.
Co to oznacza z Twojej perspektywy? Na pewno jeszcze bardziej należy skupić się na prawidłowości rozliczeń. Z drugiej strony wprowadzenie KSeF powinno znacząco uprościć czynności kontrolne i ograniczyć zaangażowanie przedsiębiorcy do absolutnego minimum.
KSeF – korzyści dla przedsiębiorców
Na tym nie kończą się zalety wprowadzenia systemu. Jakie dodatkowe korzyści przyniesie e-faktura? Plus tego rozwiązania to bez wątpienia usprawnienie obiegu dokumentów w firmie i pomiędzy przedsiębiorstwami, ale ponadto:
- ujednolicenie dokumentów, co ułatwi zarządzanie fakturami;
- brak konieczności dodatkowego archiwizowania faktur;
- skrócenie czasu na zwrot podatku do 40 dni (zamiast dotychczasowych 60 dni);
- ułatwienie współpracy z kontrahentami: odbiorca nie będzie mógł np. zasłaniać się faktem nieotrzymania dokumentu, ponieważ będzie on udostępniany i akceptowany w ujednoliconym systemie informatycznym;
- uproszczenie czynności kontrolnych i brak konieczności wystawiania JPK_FA.
Zwróć uwagę, że samo przejście na faktury ustrukturyzowane i rozpoczęcie korzystania z KSeF nie musi wiązać się z dodatkowymi kosztami. Do Twojej dyspozycji pozostają bezpłatne narzędzia opracowane i udostępniane przez Ministerstwo Finansów. Jeżeli korzystasz w swojej firmie z oprogramowania wspierającego zarządzanie księgowością, warto już teraz zorientować się, czy udostępnia on (lub od kiedy będzie udostępniać) integrację z Krajowym Systemem e-Faktur. Pamiętaj, że korzystanie z KSeF jest możliwe już teraz i może przynieść Twojej firmie liczne korzyści.
1 https://www.gov.pl/web/finanse/zmiany-w-projekcie-krajowego-systemu-e-faktur-ksef-po-uwagach-biznesu
Polecamy
- Co to jest faktura VAT i jak ją wystawić? Podstawowe informacjeczas czytania6minuty21.12.2022Faktura VAT to jednym z ważniejszych dokumentów. Sprawdź, jak powinien wyglądać taki druk i co dokładnie musi zawierać.
- KSeF nie będzie obowiązywał w 2024 r. Zmiana w terminachczas czytania3minuty19.01.202419 stycznia 2024 r. minister finansów ogłosił, że Krajowy System e-Faktur nie będzie jednak obowiązywał w 2024 r. Koniecznie dowiedz się więcej na ten temat.
- Co to jest faktura pro forma? Kto może ją wystawić?czas czytania4minuty14.03.2023Wystawianie faktur, w tym faktur pro forma, to nieodłączny element biznesowej codzienności. Dowiedz się o nich więcej!
- Samochód w jednoosobowej działalności gospodarczejczas czytania26minuty22.11.2023Ekspert Konrad Dura - menedżer zespołu podatkowego w Crido - wyjaśnia, jak pod kątem podatkowym wygląda kwestia samochodu w w jednoosobowej działalności gospodarczej.
- KSeF: nowe oznaczenia OFF i BFK w JPK_V7czas czytania3minuty17.11.2023Obowiązek korzystania z KSeF zbliża się wielkimi krokami. Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia na temat nowych oznaczeń OFF i BFK. Dowiedz się więcej!
- Kasa fiskalna – kto musi ją mieć? Obowiązki i wyłączeniaczas czytania7minuty23.11.2023Korzystania z kasy fiskalnej to obowiązek dla wielu przedsiębiorców. Jednocześnie jest pewne grono podatników zwolnionych z jej posiadania.