KSeF nie będzie obowiązywał w 2024 r. Zmiana w terminach

3 min

zegarek trzymany na dłoni rozpada się na kawałki

Krajowy System e-Faktur dla vatowców miał zacząć obowiązywać już w lipcu 2024 r., z kolei dla podatników zwolnionych z VAT – od 1 stycznia 2025 r. Jak się okazuje, pełne wdrożenie systemu zostało przeniesione. Dowiedz się na ten temat więcej!

KSeF - wstrzymany w 2024 r.

19 stycznia minister finansów ogłosił, że KSeF nie będzie obowiązywał przedsiębiorców w 2024 r. Dzięki tej decyzji zyskali oni więcej czasu na przygotowania. Obecnie z systemu można korzystać dobrowolnie. Co warto jednak podkreślić, KSeF miał zacząć obowiązywać 1 lipca vatowców, a już 1 stycznia 2025 r. podatników zwolnionych z VAT. Tak się jednak nie stanie. Wszystko przez wykryte błędy.

Przesunięcie pełnego wdrożenia KSeF – powody

Ministerstwo podjęło taką decyzję ze względu na różnego rodzaju błędy. Są na tyle poważne, że mogą zagrozić stabilności całego systemu, a w efekcie:

  • uniemożliwić wystawienie faktur;
  • mógłby pojawić się chaos jak w przypadku Polskiego Ładu;
  • wprowadzić zachwianie w obrocie gospodarczym.

Podczas konferencji minister podał, że błędy dotyczą kodu, funkcjonalności oraz wydajności. Głównie wskazana została przepustowość – co oznacza, że wejście mogłoby być zablokowane, ze szkodą dla przedsiębiorców i budżetu państwa. Cały system nie jest też wystarczająco stabilny, aby nie było mowy o awariach. 

Dodatkowo w najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg na zewnętrzny audyt systemu. Utrzymany zostanie również proces współpracy z przedsiębiorcami, a co więcej, będzie on zintensyfikowany. Wszystko po to, aby dostarczyć jak najlepszą wersję systemu do wystawiania e-faktur. 

KSeF nowa data obowiązywania

Niestety, podczas ogłoszenia decyzji, Ministerstwo nie podało nowego terminu pełnego wdrożenia. Data zostanie wskazana na bazie wyniku audytu. Minister podkreśla jednocześnie, że potrzebujemy tego systemu i prace nad KSeF-em będą trwały.

Do czego służy Krajowy System e-Faktur?

Krajowy System e-Faktur spełnia dwie podstawowe funkcje: 

  • w ramach platformy dostaniesz bezpłatne narzędzie do zarządzania fakturami, w tym do ich wystawiania i odbierania.
  • Platforma będzie pełniła funkcję centralnego rejestru faktur ustrukturyzowanych. Stanie się więc pomocna przy zasypywaniu luki VAT, kontrolach, a także usprawni cały proces fakturowania.
Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy