Czym jest branża retail? Przykłady działalności i trendy

4 min

młoda kobieta stoi przy półce z winami w hipermarkecie

Handel detaliczny, w którym odbiorcą produktów czy usług jest konsument, to jeden z fundamentów gospodarki. Nieco szerszym pojęciem jest jednak branża retail. Co to jest, czym się wyróżnia i jakie panują w niej trendy? 

Definicja i charakterystyka branży retail

Rynek można podzielić na kilka sposobów. Przede wszystkim wyróżnia się segment B2B (business to business), w którym zarówno sprzedawca, jak i klient są przedsiębiorcami, oraz B2C (business to customer), gdzie stroną transakcji jest z jednej strony przedsiębiorca a z drugiej konsument.

Czym dokładnie jest branża retail? Definicja jest stosunkowo prosta. Jest to sektor gospodarki obejmujący sprzedaż detaliczną towarów i usług bezpośrednio do odbiorców końcowych, czyli właśnie konsumentów. Branża retail po polsku określana jest zwykle jako handel detaliczny. Niezależnie od nazwy jej istotą jest bezpośredni kontakt z klientem końcowym i zaspokajanie jego potrzeb zakupowych. Coraz częściej poza samymi sprzedawcami zaliczane są do niej również inne podmioty skupiające się na świadczeniu różnych usług (związanych np. z płatnościami, obsługą zamówień, marketingiem czy dostawą), dzięki którym rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny i atrakcyjny dla samych klientów. 

W definicji retail mieszczą się zarówno małe, lokalne sklepy, jak i wielkie sieci handlowe: sklepy spożywcze, butiki odzieżowe, salony RTV i AGD, apteki, stacje benzynowe, małe i duże sklepy internetowe czy olbrzymie marketplace'y. Dlaczego branża retail jest tak istotna? Przede wszystkim dlatego, że stanowi kluczowe ogniwo łączące producentów z konsumentami. To właśnie w punktach sprzedaży detalicznej dostępnych offline i w sklepach internetowych klienci mają bezpośredni kontakt z produktami i mogą je nabyć.

Rodzaje działalności w handlu detalicznym

Jak bardzo zróżnicowana jest branża retail? Przykłady działalności związanych z handlem detalicznym najlepiej świadczą o skali złożoności. Oto niektóre z nich:

  • sklepy wielkopowierzchniowe – a więc między innymi popularne hipermarkety, supermarkety i dyskonty;
  • sklepy specjalistyczne: sportowe, z elektroniką czy księgarnie;
  • sklepy convenience – małe sklepy z podstawowym asortymentem, często oferujące również posiłki;
  • e-commerce – obejmuje różnego typu sklepy internetowe i platformy zakupowe;
  • m-commerce – zakupy przez urządzenia mobilne, które mają coraz większy udział w globalnym i lokalnym rynku;
  • sprzedaż bezpośrednia – bazuje na bezpośrednim kontakcie pomiędzy sprzedawcą i nabywcą;
  • automaty vendingowe – sprawdzają się przy różnych produktach, nie tylko napojach czy przekąskach;
  • pop-up stores – branża sprzedażowa w coraz większym stopniu bazuje na elastyczności, a nie każdy sklep potrzebuje stałego punktu sprzedaży.

Kluczowe trendy wpływające na branżę retail

Branża retail ewoluuje wraz z rozwojem technologii i zmianami zachowań konsumentów. Oto najważniejsze trendy kształtujące współczesny handel detaliczny:

  1. Omnichannel – to integracja różnych kanałów sprzedaży (offline i online) w celu zapewnienia spójnego doświadczenia zakupowego.
  2. Personalizacja – coraz ważniejszą rolę odgrywa dostosowywanie oferty i komunikacji do indywidualnych preferencji klientów.
  3. Zrównoważony rozwój – rosnąca świadomość ekologiczna i społeczna konsumentów wymusza na sprzedawcach wdrażanie rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku i lokalnej społeczności.
  4. Automatyzacja – z jednej strony dotyczy oczywiście digital marketingu, zarządzania relacjami z klientami czy obsługi zamówień internetowych, z drugiej również obsługi stacjonarnej – od kas samoobsługowych po w pełni zautomatyzowane sklepy bez personelu.
  5. Click&Collect – w okresie pandemii sporą popularność zdobyła możliwość zamówienia produktu online i odbioru w sklepie stacjonarnym.
  6. Social commercemedia społecznościowe pozwalają realizować różne cele. Mogą być wykorzystywane też jako platformy sprzedażowe.
  7. Modele subskrypcyjne – tutaj też zastosowanie znajdują abonamenty obejmujące dostawy zarówno usług, jak i towarów.

Wpływ technologii na rozwój handlu detalicznego

Coraz większą rolę w kształtowaniu branży retail odgrywa technologia. Internet zrewolucjonizował sposób, w jaki klienci robią zakupy, zapewniając dostęp do szerokiej gamy produktów z dowolnego miejsca i o każdej porze. W związku z tym e-commerce i m-commerce stały się integralną częścią strategii znacznej części retailerów. Sklepy online oferują wygodę, szeroki asortyment i często konkurencyjne ceny. Dzięki porównywarkom klienci mogą łatwo przeglądać oferty różnych sprzedawców, czytać recenzje produktów i dokonywać zakupów kilkoma kliknięciami.

Technologia wpływa również na sposób regulowania płatności. Coraz popularniejsze stają się płatności zbliżeniowe i mobilne czy systemy takie jak BLIK. Jeszcze więcej opcji adresowanych jest do internautów, którzy korzystają z serwisów e-commerce.

Doświadczenie w branży retail może obejmować zaawansowaną analitykę. Oprogramowanie pozwala sprzedawcom lepiej zrozumieć zachowania konsumentów i dostosować ofertę do ich preferencji. Pozwala tworzyć jeszcze bardziej spersonalizowane strategie oraz doskonalić działania marketingowe.

Strategie marketingowe stosowane w sprzedaży detalicznej

Aby przyciągnąć uwagę klientów w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku, musisz oczywiście zadbać o skuteczny marketing. Do wyboru jest wiele narzędzi i strategii, w tym przede wszystkim te obejmujące promocję w sieci. Oto niektóre z nich:

  • content marketing – to tworzenie wartościowych treści, które edukują i inspirują klientów. Stanowi fundament tak zwanego marketingu przychodzącego (inbound marketing);
  • influencer marketing – współpraca z influencerami w celu promocji produktów, która wpływa na świadomość marki i wspiera bezpośrednie działania sprzedażowe;
  • programy lojalnościowe – nagradzanie stałych klientów za powtarzające się zakupy wpływa na ich lojalność i pozwala zwiększać skalę działania;
  • remarketing – kierowanie reklam do użytkowników, którzy np. wcześniej odwiedzili stronę sklepu czy zapoznawali się z blogiem, przynosi świetne rezultaty;
  • video marketing – atrakcyjne nagrania przyciągają i utrzymują uwagę odbiorców. Pozwalają na docieranie do potencjalnych klientów w wielu różnych kanałach.

Niezależnie od tego, które rozwiązania wybierzesz, w branży retail kluczową rolę odgrywa budowanie doświadczeń klientów. Przedsiębiorcy muszą skupić się nie tylko na jednorazowej sprzedaży, ale na tworzeniu długotrwałych, pozytywnych relacji.

Zachowania konsumentów i ich wpływ na sektor retail

Chcesz osiągnąć sukces w sprzedaży detalicznej? Musisz zrozumieć zachowania konsumentów! Twoi odbiorcy są wymagający, świadomi i mają dostęp do ogromnych zasobów informacji. Przede wszystkim oczekują spójnego doświadczenia zakupowego niezależnie od kanału sprzedaży. Coraz częściej chcą mieć możliwość rozpoczęcia procesu zakupowego w jednym kanale (np. online) i zakończenia go w innym (np. w sklepie stacjonarnym).

Branża retail w Polsce, podobnie jak na innych rynkach, intensywnie rozwija się przede wszystkim w sieci. Według badania „E-commerce w Polsce 2023” przeprowadzonego przez Gemius oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska już 79% z ok. 30 mln polskich internautów skorzystało z dobrodziejstw platform e-commerce1. Do zakupów w sieci przekonują przede wszystkim niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych i niższe koszty dostawy (takich odpowiedzi udzieliło po 53% respondentów). Wśród problemów pojawiają się natomiast natrętne reklamy i długie oczekiwanie na dostawę produktu (30%).

Mobilność staje się kluczowa. Użytkownicy chcą mieć możliwość robienia zakupów za pośrednictwem smartfonów, a także korzystania z aplikacji mobilnych oferujących dodatkowe funkcje i korzyści. Również w tym sektorze istotna jest personalizacja: klienci oczekują, że oferta będzie dostosowana do ich indywidualnych preferencji i historii zakupów. Równocześnie rośnie znaczenie opinii innych użytkowników. Konsumenci chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami z produktami w internecie, a te opinie mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe innych.

Nie należy pomijać etycznych aspektów działalności firm. Jak wskazuje raport „EY i ING Biznes dla klimatu. Raport o zmianie priorytetów”, już 69% konsumentów uważa, że znane marki powinny inwestować w zrównoważony rozwój2. Ponad połowa uczestników stwierdza, że może zapłacić za produkt więcej, jeżeli wpływa to pozytywnie na środowisko naturalne czy społeczność.

 

1 https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2023/

2 https://www.ey.com/pl_pl/climate-change-sustainability-services/raport-ey-ing-biznes-dla-klimatu

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja