Czym jest branża retail? Przykłady działalności i trendy
Handel detaliczny, w którym odbiorcą produktów czy usług jest konsument, to jeden z fundamentów gospodarki. Nieco szerszym pojęciem jest jednak branża retail. Co to jest, czym się wyróżnia i jakie panują w niej trendy?
Definicja i charakterystyka branży retail
Rynek można podzielić na kilka sposobów. Przede wszystkim wyróżnia się segment B2B (business to business), w którym zarówno sprzedawca, jak i klient są przedsiębiorcami, oraz B2C (business to customer), gdzie stroną transakcji jest z jednej strony przedsiębiorca a z drugiej konsument.
Czym dokładnie jest branża retail? Definicja jest stosunkowo prosta. Jest to sektor gospodarki obejmujący sprzedaż detaliczną towarów i usług bezpośrednio do odbiorców końcowych, czyli właśnie konsumentów. Branża retail po polsku określana jest zwykle jako handel detaliczny. Niezależnie od nazwy jej istotą jest bezpośredni kontakt z klientem końcowym i zaspokajanie jego potrzeb zakupowych. Coraz częściej poza samymi sprzedawcami zaliczane są do niej również inne podmioty skupiające się na świadczeniu różnych usług (związanych np. z płatnościami, obsługą zamówień, marketingiem czy dostawą), dzięki którym rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny i atrakcyjny dla samych klientów.
W definicji retail mieszczą się zarówno małe, lokalne sklepy, jak i wielkie sieci handlowe: sklepy spożywcze, butiki odzieżowe, salony RTV i AGD, apteki, stacje benzynowe, małe i duże sklepy internetowe czy olbrzymie marketplace'y. Dlaczego branża retail jest tak istotna? Przede wszystkim dlatego, że stanowi kluczowe ogniwo łączące producentów z konsumentami. To właśnie w punktach sprzedaży detalicznej dostępnych offline i w sklepach internetowych klienci mają bezpośredni kontakt z produktami i mogą je nabyć.
Rodzaje działalności w handlu detalicznym
Jak bardzo zróżnicowana jest branża retail? Przykłady działalności związanych z handlem detalicznym najlepiej świadczą o skali złożoności. Oto niektóre z nich:
- sklepy wielkopowierzchniowe – a więc między innymi popularne hipermarkety, supermarkety i dyskonty;
- sklepy specjalistyczne: sportowe, z elektroniką czy księgarnie;
- sklepy convenience – małe sklepy z podstawowym asortymentem, często oferujące również posiłki;
- e-commerce – obejmuje różnego typu sklepy internetowe i platformy zakupowe;
- m-commerce – zakupy przez urządzenia mobilne, które mają coraz większy udział w globalnym i lokalnym rynku;
- sprzedaż bezpośrednia – bazuje na bezpośrednim kontakcie pomiędzy sprzedawcą i nabywcą;
- automaty vendingowe – sprawdzają się przy różnych produktach, nie tylko napojach czy przekąskach;
- pop-up stores – branża sprzedażowa w coraz większym stopniu bazuje na elastyczności, a nie każdy sklep potrzebuje stałego punktu sprzedaży.
Kluczowe trendy wpływające na branżę retail
Branża retail ewoluuje wraz z rozwojem technologii i zmianami zachowań konsumentów. Oto najważniejsze trendy kształtujące współczesny handel detaliczny:
- Omnichannel – to integracja różnych kanałów sprzedaży (offline i online) w celu zapewnienia spójnego doświadczenia zakupowego.
- Personalizacja – coraz ważniejszą rolę odgrywa dostosowywanie oferty i komunikacji do indywidualnych preferencji klientów.
- Zrównoważony rozwój – rosnąca świadomość ekologiczna i społeczna konsumentów wymusza na sprzedawcach wdrażanie rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku i lokalnej społeczności.
- Automatyzacja – z jednej strony dotyczy oczywiście digital marketingu, zarządzania relacjami z klientami czy obsługi zamówień internetowych, z drugiej również obsługi stacjonarnej – od kas samoobsługowych po w pełni zautomatyzowane sklepy bez personelu.
- Click&Collect – w okresie pandemii sporą popularność zdobyła możliwość zamówienia produktu online i odbioru w sklepie stacjonarnym.
- Social commerce – media społecznościowe pozwalają realizować różne cele. Mogą być wykorzystywane też jako platformy sprzedażowe.
- Modele subskrypcyjne – tutaj też zastosowanie znajdują abonamenty obejmujące dostawy zarówno usług, jak i towarów.
Wpływ technologii na rozwój handlu detalicznego
Coraz większą rolę w kształtowaniu branży retail odgrywa technologia. Internet zrewolucjonizował sposób, w jaki klienci robią zakupy, zapewniając dostęp do szerokiej gamy produktów z dowolnego miejsca i o każdej porze. W związku z tym e-commerce i m-commerce stały się integralną częścią strategii znacznej części retailerów. Sklepy online oferują wygodę, szeroki asortyment i często konkurencyjne ceny. Dzięki porównywarkom klienci mogą łatwo przeglądać oferty różnych sprzedawców, czytać recenzje produktów i dokonywać zakupów kilkoma kliknięciami.
Technologia wpływa również na sposób regulowania płatności. Coraz popularniejsze stają się płatności zbliżeniowe i mobilne czy systemy takie jak BLIK. Jeszcze więcej opcji adresowanych jest do internautów, którzy korzystają z serwisów e-commerce.
Doświadczenie w branży retail może obejmować zaawansowaną analitykę. Oprogramowanie pozwala sprzedawcom lepiej zrozumieć zachowania konsumentów i dostosować ofertę do ich preferencji. Pozwala tworzyć jeszcze bardziej spersonalizowane strategie oraz doskonalić działania marketingowe.
Strategie marketingowe stosowane w sprzedaży detalicznej
Aby przyciągnąć uwagę klientów w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku, musisz oczywiście zadbać o skuteczny marketing. Do wyboru jest wiele narzędzi i strategii, w tym przede wszystkim te obejmujące promocję w sieci. Oto niektóre z nich:
- content marketing – to tworzenie wartościowych treści, które edukują i inspirują klientów. Stanowi fundament tak zwanego marketingu przychodzącego (inbound marketing);
- influencer marketing – współpraca z influencerami w celu promocji produktów, która wpływa na świadomość marki i wspiera bezpośrednie działania sprzedażowe;
- programy lojalnościowe – nagradzanie stałych klientów za powtarzające się zakupy wpływa na ich lojalność i pozwala zwiększać skalę działania;
- remarketing – kierowanie reklam do użytkowników, którzy np. wcześniej odwiedzili stronę sklepu czy zapoznawali się z blogiem, przynosi świetne rezultaty;
- video marketing – atrakcyjne nagrania przyciągają i utrzymują uwagę odbiorców. Pozwalają na docieranie do potencjalnych klientów w wielu różnych kanałach.
Niezależnie od tego, które rozwiązania wybierzesz, w branży retail kluczową rolę odgrywa budowanie doświadczeń klientów. Przedsiębiorcy muszą skupić się nie tylko na jednorazowej sprzedaży, ale na tworzeniu długotrwałych, pozytywnych relacji.
Zachowania konsumentów i ich wpływ na sektor retail
Chcesz osiągnąć sukces w sprzedaży detalicznej? Musisz zrozumieć zachowania konsumentów! Twoi odbiorcy są wymagający, świadomi i mają dostęp do ogromnych zasobów informacji. Przede wszystkim oczekują spójnego doświadczenia zakupowego niezależnie od kanału sprzedaży. Coraz częściej chcą mieć możliwość rozpoczęcia procesu zakupowego w jednym kanale (np. online) i zakończenia go w innym (np. w sklepie stacjonarnym).
Branża retail w Polsce, podobnie jak na innych rynkach, intensywnie rozwija się przede wszystkim w sieci. Według badania „E-commerce w Polsce 2023” przeprowadzonego przez Gemius oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska już 79% z ok. 30 mln polskich internautów skorzystało z dobrodziejstw platform e-commerce1. Do zakupów w sieci przekonują przede wszystkim niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych i niższe koszty dostawy (takich odpowiedzi udzieliło po 53% respondentów). Wśród problemów pojawiają się natomiast natrętne reklamy i długie oczekiwanie na dostawę produktu (30%).
Mobilność staje się kluczowa. Użytkownicy chcą mieć możliwość robienia zakupów za pośrednictwem smartfonów, a także korzystania z aplikacji mobilnych oferujących dodatkowe funkcje i korzyści. Również w tym sektorze istotna jest personalizacja: klienci oczekują, że oferta będzie dostosowana do ich indywidualnych preferencji i historii zakupów. Równocześnie rośnie znaczenie opinii innych użytkowników. Konsumenci chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami z produktami w internecie, a te opinie mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe innych.
Nie należy pomijać etycznych aspektów działalności firm. Jak wskazuje raport „EY i ING Biznes dla klimatu. Raport o zmianie priorytetów”, już 69% konsumentów uważa, że znane marki powinny inwestować w zrównoważony rozwój2. Ponad połowa uczestników stwierdza, że może zapłacić za produkt więcej, jeżeli wpływa to pozytywnie na środowisko naturalne czy społeczność.
1 https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2023/
2 https://www.ey.com/pl_pl/climate-change-sustainability-services/raport-ey-ing-biznes-dla-klimatu
Polecamy
- Twoja pierwsza firmowa reklama na Facebookuczas czytania10minuty15.12.2022Posiadasz konto firmowe na Facebooku? A zatem masz łatwy dostęp do potężnego silnika reklamowego - Menedżera reklam. Dowiedz się więcej!
- Pierwsze kroki z Google Ads – jak założyć konto i stworzyć kampanię reklamową?czas czytania7minuty06.12.2022Google Ads pozwoli Ci skutecznie zareklamować Twój biznes w sieci. Przed rozpoczęciem pierwszej kampanii musisz jedynie założyć konto. Sprawdź!
- Kampania Google Ads w sieci wyszukiwania krok po krokuczas czytania10minuty06.12.2022Chcesz, aby Twoja strona wyświetlała się wysoko w wyszukiwarce? Nie zawsze musisz stawiać na jej pozycjonowanie. Wykorzystaj potencjał Google Ads. Zobacz, jak to zrobić!
- Co to jest Google Analytics i jakie ma zastosowanie?czas czytania3minuty15.12.2022Dzięki Google Analytics możesz dowiedzieć się, jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie internetowej. Sprawdź, jak wykorzystać jego potencjał.
- Jak zainstalować Google Analytics na stronie internetowej?czas czytania7minuty14.12.2022Jeżeli prowadzisz własny serwis internetowy, możesz pozyskiwać dane oraz analizować je w bardzo prosty i darmowy sposób. Wystarczy, że skorzystasz z Google Analytics, którego znajomość jest dziś niezbędna
- Metryki Google Analytics – co musisz o nich wiedzieć?czas czytania5minuty16.12.2022Pozyskiwanie w danych Google Analytics sprawia, że uzyskujesz wartościowe informacje o użytkownikach. Dowiedz się, co i jak mierzyć.