Powiadomienia

    Czym jest branża retail? Przykłady działalności i trendy

    4 min

    młoda kobieta stoi przy półce z winami w hipermarkecie

    Handel detaliczny, w którym odbiorcą produktów czy usług jest konsument, to jeden z fundamentów gospodarki. Nieco szerszym pojęciem jest jednak branża retail. Co to jest, czym się wyróżnia i jakie panują w niej trendy? 

    Definicja i charakterystyka branży retail

    Rynek można podzielić na kilka sposobów. Przede wszystkim wyróżnia się segment B2B (business to business), w którym zarówno sprzedawca, jak i klient są przedsiębiorcami, oraz B2C (business to customer), gdzie stroną transakcji jest z jednej strony przedsiębiorca a z drugiej konsument.

    Czym dokładnie jest branża retail? Definicja jest stosunkowo prosta. Jest to sektor gospodarki obejmujący sprzedaż detaliczną towarów i usług bezpośrednio do odbiorców końcowych, czyli właśnie konsumentów. Branża retail po polsku określana jest zwykle jako handel detaliczny. Niezależnie od nazwy jej istotą jest bezpośredni kontakt z klientem końcowym i zaspokajanie jego potrzeb zakupowych. Coraz częściej poza samymi sprzedawcami zaliczane są do niej również inne podmioty skupiające się na świadczeniu różnych usług (związanych np. z płatnościami, obsługą zamówień, marketingiem czy dostawą), dzięki którym rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny i atrakcyjny dla samych klientów. 

    W definicji retail mieszczą się zarówno małe, lokalne sklepy, jak i wielkie sieci handlowe: sklepy spożywcze, butiki odzieżowe, salony RTV i AGD, apteki, stacje benzynowe, małe i duże sklepy internetowe czy olbrzymie marketplace'y. Dlaczego branża retail jest tak istotna? Przede wszystkim dlatego, że stanowi kluczowe ogniwo łączące producentów z konsumentami. To właśnie w punktach sprzedaży detalicznej dostępnych offline i w sklepach internetowych klienci mają bezpośredni kontakt z produktami i mogą je nabyć.

    Rodzaje działalności w handlu detalicznym

    Jak bardzo zróżnicowana jest branża retail? Przykłady działalności związanych z handlem detalicznym najlepiej świadczą o skali złożoności. Oto niektóre z nich:

    • sklepy wielkopowierzchniowe – a więc między innymi popularne hipermarkety, supermarkety i dyskonty;
    • sklepy specjalistyczne: sportowe, z elektroniką czy księgarnie;
    • sklepy convenience – małe sklepy z podstawowym asortymentem, często oferujące również posiłki;
    • e-commerce – obejmuje różnego typu sklepy internetowe i platformy zakupowe;
    • m-commerce – zakupy przez urządzenia mobilne, które mają coraz większy udział w globalnym i lokalnym rynku;
    • sprzedaż bezpośrednia – bazuje na bezpośrednim kontakcie pomiędzy sprzedawcą i nabywcą;
    • automaty vendingowe – sprawdzają się przy różnych produktach, nie tylko napojach czy przekąskach;
    • pop-up stores – branża sprzedażowa w coraz większym stopniu bazuje na elastyczności, a nie każdy sklep potrzebuje stałego punktu sprzedaży.

    Kluczowe trendy wpływające na branżę retail

    Branża retail ewoluuje wraz z rozwojem technologii i zmianami zachowań konsumentów. Oto najważniejsze trendy kształtujące współczesny handel detaliczny:

    1. Omnichannel – to integracja różnych kanałów sprzedaży (offline i online) w celu zapewnienia spójnego doświadczenia zakupowego.
    2. Personalizacja – coraz ważniejszą rolę odgrywa dostosowywanie oferty i komunikacji do indywidualnych preferencji klientów.
    3. Zrównoważony rozwój – rosnąca świadomość ekologiczna i społeczna konsumentów wymusza na sprzedawcach wdrażanie rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku i lokalnej społeczności.
    4. Automatyzacja – z jednej strony dotyczy oczywiście digital marketingu, zarządzania relacjami z klientami czy obsługi zamówień internetowych, z drugiej również obsługi stacjonarnej – od kas samoobsługowych po w pełni zautomatyzowane sklepy bez personelu.
    5. Click&Collect – w okresie pandemii sporą popularność zdobyła możliwość zamówienia produktu online i odbioru w sklepie stacjonarnym.
    6. Social commercemedia społecznościowe pozwalają realizować różne cele. Mogą być wykorzystywane też jako platformy sprzedażowe.
    7. Modele subskrypcyjne – tutaj też zastosowanie znajdują abonamenty obejmujące dostawy zarówno usług, jak i towarów.

    Wpływ technologii na rozwój handlu detalicznego

    Coraz większą rolę w kształtowaniu branży retail odgrywa technologia. Internet zrewolucjonizował sposób, w jaki klienci robią zakupy, zapewniając dostęp do szerokiej gamy produktów z dowolnego miejsca i o każdej porze. W związku z tym e-commerce i m-commerce stały się integralną częścią strategii znacznej części retailerów. Sklepy online oferują wygodę, szeroki asortyment i często konkurencyjne ceny. Dzięki porównywarkom klienci mogą łatwo przeglądać oferty różnych sprzedawców, czytać recenzje produktów i dokonywać zakupów kilkoma kliknięciami.

    Technologia wpływa również na sposób regulowania płatności. Coraz popularniejsze stają się płatności zbliżeniowe i mobilne czy systemy takie jak BLIK. Jeszcze więcej opcji adresowanych jest do internautów, którzy korzystają z serwisów e-commerce.

    Doświadczenie w branży retail może obejmować zaawansowaną analitykę. Oprogramowanie pozwala sprzedawcom lepiej zrozumieć zachowania konsumentów i dostosować ofertę do ich preferencji. Pozwala tworzyć jeszcze bardziej spersonalizowane strategie oraz doskonalić działania marketingowe.

    Strategie marketingowe stosowane w sprzedaży detalicznej

    Aby przyciągnąć uwagę klientów w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku, musisz oczywiście zadbać o skuteczny marketing. Do wyboru jest wiele narzędzi i strategii, w tym przede wszystkim te obejmujące promocję w sieci. Oto niektóre z nich:

    • content marketing – to tworzenie wartościowych treści, które edukują i inspirują klientów. Stanowi fundament tak zwanego marketingu przychodzącego (inbound marketing);
    • influencer marketing – współpraca z influencerami w celu promocji produktów, która wpływa na świadomość marki i wspiera bezpośrednie działania sprzedażowe;
    • programy lojalnościowe – nagradzanie stałych klientów za powtarzające się zakupy wpływa na ich lojalność i pozwala zwiększać skalę działania;
    • remarketing – kierowanie reklam do użytkowników, którzy np. wcześniej odwiedzili stronę sklepu czy zapoznawali się z blogiem, przynosi świetne rezultaty;
    • video marketing – atrakcyjne nagrania przyciągają i utrzymują uwagę odbiorców. Pozwalają na docieranie do potencjalnych klientów w wielu różnych kanałach.

    Niezależnie od tego, które rozwiązania wybierzesz, w branży retail kluczową rolę odgrywa budowanie doświadczeń klientów. Przedsiębiorcy muszą skupić się nie tylko na jednorazowej sprzedaży, ale na tworzeniu długotrwałych, pozytywnych relacji.

    Zachowania konsumentów i ich wpływ na sektor retail

    Chcesz osiągnąć sukces w sprzedaży detalicznej? Musisz zrozumieć zachowania konsumentów! Twoi odbiorcy są wymagający, świadomi i mają dostęp do ogromnych zasobów informacji. Przede wszystkim oczekują spójnego doświadczenia zakupowego niezależnie od kanału sprzedaży. Coraz częściej chcą mieć możliwość rozpoczęcia procesu zakupowego w jednym kanale (np. online) i zakończenia go w innym (np. w sklepie stacjonarnym).

    Branża retail w Polsce, podobnie jak na innych rynkach, intensywnie rozwija się przede wszystkim w sieci. Według badania „E-commerce w Polsce 2023” przeprowadzonego przez Gemius oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska już 79% z ok. 30 mln polskich internautów skorzystało z dobrodziejstw platform e-commerce1. Do zakupów w sieci przekonują przede wszystkim niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych i niższe koszty dostawy (takich odpowiedzi udzieliło po 53% respondentów). Wśród problemów pojawiają się natomiast natrętne reklamy i długie oczekiwanie na dostawę produktu (30%).

    Mobilność staje się kluczowa. Użytkownicy chcą mieć możliwość robienia zakupów za pośrednictwem smartfonów, a także korzystania z aplikacji mobilnych oferujących dodatkowe funkcje i korzyści. Również w tym sektorze istotna jest personalizacja: klienci oczekują, że oferta będzie dostosowana do ich indywidualnych preferencji i historii zakupów. Równocześnie rośnie znaczenie opinii innych użytkowników. Konsumenci chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami z produktami w internecie, a te opinie mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe innych.

    Nie należy pomijać etycznych aspektów działalności firm. Jak wskazuje raport „EY i ING Biznes dla klimatu. Raport o zmianie priorytetów”, już 69% konsumentów uważa, że znane marki powinny inwestować w zrównoważony rozwój2. Ponad połowa uczestników stwierdza, że może zapłacić za produkt więcej, jeżeli wpływa to pozytywnie na środowisko naturalne czy społeczność.

     

    1 https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2023/

    2 https://www.ey.com/pl_pl/climate-change-sustainability-services/raport-ey-ing-biznes-dla-klimatu

    Czy ten artykuł był przydatny?
    średnia: 0 | 0 ocen

    Przeglądaj tematy

    • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
    • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
    • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
    • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
    • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
    • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
    • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
    • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
    • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
    • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
    • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
    • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
    • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
    • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
    • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
    • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
    • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
    • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
    • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
    • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
    • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
    • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
    • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
    • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
    • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
    • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
    • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
    • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
    • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
    • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
    • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
    • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
    • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
    • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
    • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
    • #KSeFwięcej artykułów z tagiem:#KSeF
    • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
    • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
    • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
    • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
    • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
    • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
    • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
    • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
    • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
    • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
    • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
    • #działalność nierejestrowanawięcej artykułów z tagiem:#działalność nierejestrowana
    • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
    • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
    • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
    • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
    • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
    • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
    • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
    • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
    • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
    • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
    • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
    • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
    • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
    • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
    • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
    • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
    • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
    • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
    • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP