Jak łączyć zrównoważony rozwój i innowacje?
O konieczności zrównoważonego rozwoju słychać coraz więcej. I bardzo dobrze – wszyscy powinniśmy zadbać o taki rozwój, który zaspokoi nasze aktualne potrzeby, ale pozwoli zadbać również o przyszłe pokolenia. A czy zdajesz sobie sprawę, jak duże szanse kryją się tutaj dla Twojej firmy? Jeśli nie – koniecznie obejrzyj ten materiał!
Dlaczego innowacje są ważne?
Dynamicznie postępujące zmiany klimatu i związane z tym wyzwania wymagają radykalnych środków. To właśnie innowacje mogą pomóc w rozwiązaniu wielu naszych problemów, takich jak rosnąca temperatura czy emisja gazów cieplarnianych. Jest wiele przykładów rozwiązań, które, z początku niszowe, wprowadziły rewolucyjne – i co ważne – pozytywne zmiany w naszym życiu. Jedną z takich technologii jest ogromnie popularna i wciąż rozwijająca się fotowoltaika. Innowacyjne technologie, takie jak solarne dachy, czy panele wiatrowe, mają szansę na stałe wpisać się w zrównoważony rozwój. Potrzebujemy więcej właśnie takich, przełomowych rozwiązań. Ważne też, aby były one tworzone odpowiedzialnie, z myślą nie tylko o biznesie, ale również o środowisku naturalnym i społecznym.
Warto pamiętać, że innowacje to nie tylko technologie, ale również usprawnienia w procesie produkcji, czy sprzedaży. To minimalizowanie zużycia energii czy wody, oraz zarządzanie firmą z myślą o jej pracownikach.
Jako przedstawiciele biznesu i szerzej – całego społeczeństwa, chcemy wspólnymi siłami, z wykorzystaniem innowacji, działać na rzecz zrównoważonego rozwoju. Aktywne poszukiwanie nieszablonowych pomysłów pozwoli nam sprostać zagrożeniom, z którymi już dzisiaj mamy do czynienia. Warto potraktować te wyzwania jako szanse. Twój biznes może być nie tylko dobry dla środowiska, ale również odnieść komercyjny sukces właśnie dzięki swojej innowacyjności.
Skąd czerpać inspiracje?
Działając na rzecz zrównoważonego rozwoju, możesz osiągnąć realne biznesowe korzyści. Od czego zacząć? Oczywistą odpowiedzią są działania, które pozwolą Ci oszczędzić energię lub zminimalizować zużycie wody – dzięki czemu rozsądnie podejdziesz do zasobów i oszczędzisz pieniądze.
Chcesz iść o krok dalej? W takim razie zastanów się, w jakich obszarach Twoje produkty czy usługi realizują przynajmniej jeden z sześciu celów środowiskowych. Są one konkretnie zdefiniowane i opisane w rozporządzeniu o taksonomii.
Cele środowiskowe to:
- łagodzenie zmian klimatu,
- adaptacja do zmian klimatu,
- zrównoważone wykorzystywanie i ochrona zasobów wodnych i morskich,
- przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym,
- zapobieganie zanieczyszczeniu i jego kontrola,
- ochrona i odbudowa bioróżnorodności i ekosystemów.
Właśnie tam poszukaj pomysłów na innowacje. Pozytywne inspiracje często płyną też od interesariuszy firmy – na przykład klientów, dostawców czy pracowników. Warto wchodzić z nimi w dialog i słuchać ich głosu. A może masz ambicje, żeby wspierać innych w transformacji środowiskowej? Planujesz założyć lub rozwinąć firmę, w której będziesz realizować swoją innowacyjną ideę? Dużo inspirujących przykładów znajdziesz wśród finalistów Programu Grantowego ING. Zaproponowali oni rozwiązania, które między innymi znacząco zmniejszają emisję CO2 z klimatyzacji, przerabiają fusy z kawy na kubki i doniczki, wytwarzają skóry organiczne z pulpy jabłkowej lub produkują zielony wodór z wód przemysłowych.
Gdzie szukać wsparcia dla swoich pomysłów?
Świetny pomysł na biznes to oczywiście nie wszystko. Do jego realizacji potrzebujesz finansowania, wsparcia merytorycznego oraz promocji swojego rozwiązania.
Młode, innowacyjne firmy, których działalność odpowiada na aktualne wyzwania – tak zwany start-up impact – mogą liczyć na coraz większe wsparcie. Warto sięgnąć po taką profesjonalną pomoc, oferowaną choćby przez inkubatory przedsiębiorczości, aniołów biznesu czy inne organizacje działające w Polsce i za granicą.
Również nasz Program Grantowy jest odpowiedzią dla start-upów i młodych naukowców. Poza nagrodami finansowymi zapewniamy również warsztaty, mentoring i działania promocyjne. Przed nami kolejne edycje – koniecznie sprawdź, czy jest to dla Ciebie!
Biznes powinien przynosić zyski, to jasne. Jednak w interesie nas wszystkich jest, aby prowadząc firmy – myśleć nieszablonowo, szukać ulepszeń i aktywnie działać na rzecz dobrego jutra. Bo przyszłość to nasza wspólna odpowiedzialność.