Jak założyć sklep internetowy? Poradnik
- Wybór odpowiedniej platformy e-commerce dla nowego sklepu internetowego
- Rejestracja działalności gospodarczej
- Wybór domeny i hostingu – jak założyć sklep internetowy?
- Tworzenie i projektowanie strony internetowej
- Integracja z systemami płatności
- Logistyka i zarządzanie magazynem
- Strategie marketingowe i promocja sklepu
- Obsługa klienta i polityka zwrotów, czyli kluczowe elementy sklepu internetowego
- Analiza i optymalizacja sklepu
Obecnie prowadzenie sklepu internetowego to już nie tylko atrakcyjna szansa na przekształcenie pasji w rentowny biznes, ale również strategiczne działanie umożliwiające dotarcie do szerokiego grona klientów nawet na całym świecie. Dowiedz się, jak założyć sklep internetowy krok po kroku i jak nim zarządzać, by biznes okazał się sukcesem.
Wybór odpowiedniej platformy e-commerce dla nowego sklepu internetowego
Rynek e-commerce dynamicznie się rozwija, a popularność zakupów online powoduje, że coraz więcej przedsiębiorców zastanawia się, jak założyć własny sklep internetowy i wykorzystać potencjał sprzedaży na odległość.
Pierwszym i najważniejszym krokiem jest wybór platformy e-commerce.
To ona jest sercem e-sklepu i decyduje m.in. o funkcjonalności, możliwościach rozwoju, liczbie produktów, które można dodać czy kosztach utrzymania. Taka platforma to nic innego jak specjalne oprogramowanie umożliwiające stworzenie, zarządzanie i prowadzenie sklepu internetowego – a to wszystko najczęściej za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Na rynku dostępne są zarówno darmowe rozwiązania typu open-source, jak i płatne subskrypcje oferujące dodatkowe wsparcie czy funkcje. Dlatego już na tym etapie musisz dokładnie przeanalizować możliwości finansowe oraz potrzeby biznesowe i zdecydować, w jakim kierunku chcesz się rozwijać.
Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego na platformie e-commerce? To przede wszystkim zależy od tego, jaki model wybierzesz. W modelach typu open-source masz pełen dostęp do kodu źródłowego strony i możesz go modyfikować według własnych potrzeb – samodzielnie lub z pomocą specjalisty. Natomiast SaaS (Software as a Service) to idealne rozwiązanie dla osób nietechnicznych, ponieważ pozwala na stworzenie sklepu internetowego na podstawie gotowego narzędzia. W zamian za to płacisz abonament miesięczny i w niektórych miejscach również prowizję od sprzedaży, ale zwykle nie są to wysokie koszty. Jak założyć sklep internetowy od zera, mając większy budżet?
W takim przypadku opcją jest zlecenie wykonania sklepu internetowego deweloperowi. Co jednak ważne, stworzenie platformy od podstaw – czyli całego kodu strony i sklepu – to ogromne wydatki. Przeważnie z takiego rozwiązania korzystają firmy o globalnej renomie.
Rejestracja działalności gospodarczej
Aby sklep internetowy funkcjonował w pełni legalnie, musisz dopełnić niezbędnych formalności. Sprzedaż produktów w internecie to działalność zarobkowa, która zgodnie z polskim prawem wymaga rejestracji. Przepisy nie określają jednak żadnej szczególnej formy prawnej, więc możesz wybrać dowolny typ działalności poza spółką partnerską. Jeśli działasz w pojedynkę, to najlepszym rozwiązaniem będzie jednoosobowa działalność gospodarcza. Założenie firmy jest bezpłatne, ale wiąże się z comiesięcznym opłacaniem składek. Pamiętaj jednak, że przez pierwsze 24 miesiące możesz korzystać z preferencyjnych składek.
To jeszcze nie wszystko. Oprócz tego musisz określić rodzaj wykonywanej działalności zgodnie z obowiązującym system kodów PKD (Polską Klasyfikacją Działalności). W branży e-commerce podstawowym kodem jest PDK 47.91. Z.
Zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy bez działalności i czy w ogóle jest to możliwe? Tak. Istnieje opcja rozpoczęcia przygody z e-commerce w formie działalności nierejestrowanej. Nie jest ona uznawana za działalność gospodarczą, a co za tym idzie – nie trzeba opłacać składek zdrowotnych, składek ZUS czy zaliczek na podatek. Brzmi dobrze? Niestety takie rozwiązanie wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Pierwszym z nich jest kwota miesięcznego przychodu, który nie może przekraczać 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Ponadto sprzedaż bez działalności jest dostępna tylko dla osób fizycznych, które w ciągu ostatnich 5 lat nie prowadziły zarejestrowanej działalności gospodarczej. Zatem jeśli poważnie rozważasz, jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy i zależy Ci na rozkręceniu biznesu na większą skalę, weź pod uwagę zarejestrowanie działalności.
Wybór domeny i hostingu – jak założyć sklep internetowy?
Platforma e-commerce wybrana, działalność zarejestrowana, nazwa firmy wymyślona – najwyższy czas na domenę i hosting.
Domena to nic innego jak adres sklepu, czyli to, co klienci wpisują w przeglądarkę, żeby do niego trafić. Najlepiej gdy jest zgodna z nazwą sklepu i łatwa do zapamiętania. Możesz ją wykupić u dowolnego rejestratora domen.
Cena? Może się wahać od kilku do kilkudziesięciu złotych rocznie. Istnieje również opcja wykupienia wybranego adresu na kilka lat z góry. Pamiętaj, zanim podejmiesz ostateczną decyzję co do nazwy sklepu, warto sprawdzić dostępność domeny w Krajowym Rejestrze Domen.
Hosting to z kolei rozwiązanie, które zapewnia przestrzeń na specjalnie skonfigurowanym serwerze, gdzie jest przechowywany sklep i wszystkie jego zasoby. Przy jego wyborze kieruj się takimi czynnikami jak: spodziewana wysokość ruchu na stronie, wydajność, zabezpieczenia, dostępne funkcje i wsparcie oferowane przez dostawcę.
Tworzenie i projektowanie strony internetowej
Pierwsze wrażenie, jaki sklep zrobi na odwiedzających, może być czynnikiem decydującym o tym, czy użytkownicy zapoznają się z ofertą. Nie ma wątpliwości, że wizualny aspekt witryny odgrywa kluczową rolę w przyciągnięciu uwagi użytkowników oraz wyróżnianiu platformy na tle konkurencji.
Sklep internetowy powinien być przede wszystkim atrakcyjny wizualnie, przejrzysty i intuicyjny dla odwiedzających. Taki efekt możesz uzyskać samodzielnie, bez pomocy grafika. Wystarczy, że wybierzesz jeden z dostępnych na platformie e-commerce szablonów i zmodyfikujesz go według własnych potrzeb. To rozwiązanie jest świetne na początek, ponieważ jest stosunkowo tanie, a dodatkowo większość projektów udostępniona przez platformy jest już dostosowana do urządzeń mobilnych.
Integracja z systemami płatności
Jednym z najważniejszych elementów w sklepie internetowym są bramki płatności. Bez tego nie będziesz w stanie sprzedawać. Kupujący stawiają na szybkość i wygodę zakupów, więc najlepiej zainwestuj w szybkie systemy płatności online, w ramach których udostępnisz klientom takie formy płatności jak: szybki przelew, blik czy płatność kartą.
W zależności od branży możesz rozszerzyć metody płatności o dodatkowe formy np. zakupy na raty lub płatność odroczoną, przelew tradycyjny czy płatność za pobraniem. Aktualnie niemal każda bramka płatnicza obsługuje wszystkie kluczowe metody płatności. Różnice pomiędzy poszczególnymi ofertami dotyczą głównie wysokości prowizji oraz warunków umowy. Do najpopularniejszych operatorów płatności online należą m.in. PayPal, PayU czy Przelewy24.
Logistyka i zarządzanie magazynem
Liczba zamówień online cały czas wzrasta, a wraz z nią oczekiwania klientów. Użytkownicy, zamawiając produkty ze sklepu internetowego, liczą na szybką dostawę towaru. Dlatego sprawna obsługa logistyczna sklepu internetowego to kolejna cegiełka, która buduje sukces biznesu. Możesz skorzystać z różnych rozwiązań logistycznych.
Posiadanie własnego magazynu to świetna opcja „na start”, kiedy zamówień jest na tyle mało, że większość czynności związanych z dostawą można wykonać samodzielnie. W miarę rozwoju firmy i wzrostu liczby zamówień niezbędne może okazać się wynajęcie powierzchni magazynowej oraz zatrudnienie wykwalifikowanych pracowników. To jednak generuje dodatkowe koszty.
Interesującą alternatywą jest fulfillment. Polega to na tym, że towar jest przechowywany u firmy trzeciej, która zajmuje się całą logistyką związaną z obsługą zamówień. Dzięki temu nie musisz wykupywać własnej przestrzeni magazynowej czy zatrudniać dodatkowego personelu.
Kolejną propozycją jest dropshipping, czyli metoda sprzedaży produktów, które należą do odrębnej hurtowni dropshippingu. Jak założyć sklep internetowy w tym modelu? Wystarczy, że zadbasz o platformę, będziesz prowadzić e-sklep, zajmiesz się obsługą klienta oraz aktualizacją oferty. Zamówienie od klientów będą przekazywane do hurtowni, która zajmuje się całą logistyką, w tym dostawą, magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką do odbiorców.
Strategie marketingowe i promocja sklepu
Domena, hosting, projektowanie strony, logistyka to tylko początkowe koszty związane z uruchomieniem sklepu internetowego. Często pomijanym obszarem jest marketing, który może pochłonąć dużą część miesięcznych kosztów prowadzenia działalności online. Bez wątpienia warto jednak zainwestować w promowanie e-sklepu – końcu potencjalni klienci muszą w jakiś sposób dowiedzieć się o istnieniu Twojego biznesu.
Aby zbudować świadomość marki i zaangażować klientów, niezbędna jest promocja w mediach społecznościowych. W tej kwestii najlepiej zainwestować w Facebook Ads. Również SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych, jest kluczowa dla widoczności sklepu w internecie.
Do najczęściej wykorzystywanych przez sprzedawców należą narzędzia od Google. Z ich pomocą możesz prowadzić efektywne kampanie reklamowe w sieci czy zadbać o pozycjonowanie strony. Dostęp do niezbędnych opcji jest całkowicie darmowy – wystarczy jedynie posiadać konto Google.
Istotnym elementem strategii marketingowej jest również content. Wysokiej jakości treści pozytywnie wpływają na konwersję, dlatego zadbaj, by w Twoim sklepie nie zabrakło przydatnych artykułów, filmików czy infografik. Mogą to być porady, inspiracje czy wyjaśnienia trudniejszych kwestii związanych z Twoją ofertą.
Obsługa klienta i polityka zwrotów, czyli kluczowe elementy sklepu internetowego
Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się również z obsługą klientów. To jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Może obejmować różne formy komunikacji takie jak:
- e-mail,
- czat na żywo,
- formularze kontaktowe,
- media społecznościowe,
- telefon.
Wysoka jakość obsługi zwiększa zadowolenie i lojalność klientów, a to z kolei przekłada się na większą sprzedaż i lepszy wizerunek firmy. Szybkie odpowiedzi, skuteczna pomoc oraz bezproblemowy kontakt to główne filary efektywnej obsługi klienta.
Zadbaj również o transparentną politykę zwrotów. Klient powinien mieć łatwy dostęp do informacji wyjaśniających, jak działają zwroty – w jaki sposób i do kiedy można zwrócić kupiony produkt. Najlepiej dodać osobną podstronę z najważniejszymi informacjami i regulaminem.
Analiza i optymalizacja sklepu
Jeśli chcesz zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku, musisz analizować zbierane dane praktycznie przez cały czas. Dzięki nowoczesnym narzędziom analitycznym możesz dowiedzieć się bardzo wiele na temat klientów – na przykład to, które produkty najczęściej przeglądają, gdzie napotykają problemy, czy co ich skłania do złożenia zamówienia. Samo pozyskanie wiedzy o tym, jak założyć firmowy sklep internetowy to dopiero wstęp do rozpoczęcia działań w sieci. Po postawieniu platformy musisz ją wypromować, przyciągnąć klientów, analizować ich zachowania, odpowiadać na ich potrzeby i doskonalić swoją strategię. Nie wystarczy sama obsługa zamówień Twojego sklepu internetowego. Jak go założysz, musisz też go monitorować i rozwijać.
Posiadając wiedzę o konsumenckich zwyczajach, tendencjach rynkowych czy opiniach klientów, możesz optymalizować swój sklep, czyli modyfikować go, by był atrakcyjniejszy dla wyszukiwarek i odwiedzających. W rezultacie więcej osób może trafić na witrynę i coś kupić – a sprzedaż to jest właśnie to, na czym zależy każdemu właścicielowi e-sklepu. Zarówno do analizy, jak i optymalizacji najlepiej sprawdzą się wcześniej wspomniane narzędzia od Google’a.
Masz już pełny obraz tego, jak samodzielnie założyć sklep internetowy. Teraz najwyższy czas wykorzystać zdobytą wiedzę w działaniach. Powodzenia!
Polecamy
- Rozwiązanie od dewelopera czy gotowy sklep – za i przeciwczas czytania6minuty01.12.2022Chcesz wejść do świata e-commerce? Przeanalizuj z nami każdy ważny aspekt: od wyboru domeny i jej rozszerzenia, po sam sklep.
- Branża e-commerce w Polsce – czy warto rozpocząć działalność w handlu elektronicznym?czas czytania6minuty31.10.2023Przeczytaj ten tekst, jeśli zastanawiasz się jak jakie są prognozy dla rynku e-commerce w Polsce. Czy warto na nim działać?
- 3 decyzje na start. Wybierz domenę, hosting i certyfikat SSLczas czytania7minuty01.12.2022Wybór dobrej nazwy strony internetowej to dopiero początek. Dowiedz się, jak wybrać domenę i hosting, aby cieszyć się bezpieczeństwem i szybkością
- Wrażliwość cenowa w pricingu w e-commerceczas czytania9minuty17.08.2023Wrażliwość cenowa to zjawisko ekonomiczne określające, jak na zmiany cen reagują konsumenci. Mówi nam, jaki wpływ ma zmiana ceny produktu na to, ile faktycznie go sprzedamy. Koniecznie dowiedz się więcej!
- Gotowe sklepy internetowe. Jaką platformę wybrać?czas czytania8minuty08.12.2022Platformy sklepów internetowych to specjalne oprogramowanie stworzone z myślą o przedsiębiorcach. Dowiedz się, którą wybrać!
- Logistyka sklepu internetowego w pigułceczas czytania5minuty17.03.2023Kwestia optymalizacji procesów logistycznych jest istotna zarówno dla osób dopiero stawiających pierwsze kroki w e-commerce, jak również dla tych bardziej doświadczonych. Dowiedz się, jakie masz opcje!