Facebook marketing – jakie daje możliwości reklamowe?

6 min

ikony reakcji w mediach społecznościowych nad laptop, przed którym siedzi mężczyzna

Facebook marketing to wszystkie działania reklamowe, które możesz prowadzić za pośrednictwem tej platformy – zarówno za darmo, jak i za opłatą. Obejmują różnorodne formy promocji kierowane do użytkowników Facebooka, Messengera oraz Instagrama. Z jakimi wydatkami wiąże się marketing w systemie Meta? I czy warto prowadzić go dla swojej marki?

Na czym polega Facebook marketing?

Facebook marketing to ogół działań reklamowych, prowadzonych na tej platformie, będący częścią social media marketingu.

Działania marketingowe na Facebooku opierają się na prowadzeniu strony firmy, marki czy profilu osoby publicznej. Fanpage skupia społeczność zainteresowaną daną tematyką, a jego celem jest zaangażowanie użytkowników do aktywności, brania udziału w wydarzeniach itp. Wynika to z charakteru Facebooka, który jest w końcu medium społecznościowym.

Formy reklamy na Facebooku

Marketing firmy na Facebooku obejmuje różnorodne działania. Wśród nich wymienić można:

  • publikowanie postów, ankiet i multimediów;
  • organizowanie wydarzeń;
  • dodawanie relacji;
  • tworzenie grup.

Wymienione działania są darmowe i można je wykonywać bez ograniczeń. Platforma oferuje także opcje płatnych reklam w ramach systemu Facebook Ads, który obejmuje, m.in.: 

  • posty sponsorowane;
  • reklamy wydarzeń;
  • reklamy produktowe (np. karuzele);
  • reklamy wideo;
  • reklamy w relacjach;
  • materiały błyskawiczne;
  • kolekcje.

Koszt działań marketingowych na Facebooku

Tak długo, jak nie zdecydujesz się na uruchomienie płatnej kampanii, marketing internetowy na Facebooku jest darmowy. Aby jednak Twoje działania przynosiły rezultaty, prowadzona przez Ciebie strona musi cieszyć się dużym zainteresowaniem fanów. Jeśli użytkownicy będą chętnie udostępniać publikowane posty, udzielać się pod nimi oraz oznaczać markę w swoich materiałach, przyniesie to Twojej firmie korzyści.

Jeśli chcesz docierać do nowych odbiorców lub korzystać z opcji remarketingu, rozwiązaniem będą płatne reklamy oraz marketing dynamiczny na Facebooku. Dzięki rozbudowanemu targetowaniu promowane materiały mogą docierać do dokładnie określonej grupy odbiorców, potencjalnie zainteresowanych Twoją marką. Szerokie pole do popisu dają także różnorodne formy marketingowe, np. reklama wydarzenia. Na Facebooku, podobnie jak w Google Ads, reklamy rozliczane są na podstawie aukcji. Oznacza to, że samodzielnie decydujesz, ile jesteś w stanie zapłacić za wyświetlenie, jednak konkurujesz z innymi profilami. Co jest brane pod uwagę w przypadku aukcji na FB?

  • Dzienny budżet.
  • Wskaźnik wartości – w ramach tego wskaźnika uwzględnia się:
    • ofertę – jaki jest cel czy strategia;
    • szacunkowy współczynnik działań – czyli prawdopodobieństwo, że użytkownik podejmie aktywność;
    • jakość i trafność – w przypadku, gdy pojawi się np. wiele negatywnych reakcji na reklamę, ten wskaźnik może być obniżony.

A jakie stawki proponować? Jak wspomnieliśmy wcześniej, określamy wysokość opłaty – jednak nie ma sensu ustawiać jej na najniższym poziomie, ponieważ (w przypadku wygranej aukcji) i tak zapłacimy mniej niż nasza propozycja. Wszystko ze względu na to, że kwota wlicza się do ogólnej wartości rankingu. W praktyce zapłacimy nieznacznie więcej niż osoba, która zajęła drugie miejsce. Dlatego proponowanie bardzo niskiej stawki już na starcie nie ma sensu, ponieważ prawdopodobnie przegramy aukcję.

Niestety, trudno jednoznacznie określić, jaki jest koszt płatnego marketingu na Facebooku. Wydatki mogą wahać się od stu złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. To ile wydasz, uzależnione jest m.in. od wybranego celu kampanii. Wybierając ten z dołu lejka zakupowego, musisz liczyć się z większymi wydatkami. Przykładowo, reklamy nastawione na wyświetlenia i ruch są tańsze niż te ukierunkowane na sprzedaż.

Ponadto na koszt wpływają: 

  • grupa docelowa – Facebook ustala stawki na podstawie konkurencji w danym segmencie;
  • zasięg – reklamy lokalne są tańsze niż te kierowane na całą Polskę czy Europę;
  • jakość reklamy – jeśli Twoja reklama osiągnie wysokie wyniki oraz zostanie pozytywnie oceniona przez system trafności reklam, jej koszty mogą być niższe;
  • działalność konkurencji – a konkretnie liczba konkurujących reklamodawców oraz wysokość ich budżetów na reklamę.

To, jak działa reklama na Facebooku, uniemożliwia określenie górnej granicy wydatków. Można jednak określić minimalny budżet dzienny, który jest odgórnie narzucany przez system reklamowy platformy i wynosi ok. 4,20–4,40 zł. Taka stawka może skłonić do przeprowadzenia testu, ale raczej nie pozwoli przeprowadzić skutecznych działań, nawet w skali lokalnej.

Aby mieć możliwość oszacowania kosztów reklamy na Facebooku, musisz znać odpowiedź na pytanie, ile kosztuje pozyskanie jednego klienta poprzez platformę. Taką wiedzę uzyskasz na bazie danych ze swoich dotychczasowych kampanii. Załóżmy, że pozyskanie jednej konwersji na portalu kosztuje Cię średnio 20 zł. Zatem, aby Twoja kolejna kampania spełniła swój cel 100 razy, musisz przeznaczyć na reklamę przynajmniej 2000 zł.

Jak sprawdzić skuteczność promocji na FB?

Statystyki działań reklamowych na Facebooku możesz sprawdzić w Managerze Reklam – narzędziu do zarządzania reklamami w sieci Meta. Są one podzielone na trzy sekcje: kampanie, zestawy reklam i reklamy. Najbardziej miarodajne wyniki znajdziesz w środkowym panelu.

Przechodząc do sekcji zestawy reklam, znajdziesz podstawowy raport, do którego możesz dodawać podziały i wskaźniki, np.:

  • CPM – koszt dotarcia do 1000 osób;
  • częstotliwość – średnia liczba wyświetleń przez jedną osobę;
  • ROAS – stosunek przychodów do kosztu pojedynczej reklamy;
  • CPC – koszt kliknięcia;
  • zasięg – liczba osób, które chociaż raz zobaczyły reklamę;
  • CTR – stosunek kliknięć do wyświetleń.

Co ciekawe, Menager Reklam nie ma zdefiniowanej opcji analizy wskaźnika konwersji. Możesz stworzyć go samodzielnie, dodając wskaźnik niestandardowy.

Analizę skuteczności reklamy na Facebooku warto sprawdzać co kilka dni. Musisz pozwolić systemowi przejść fazę uczenia się po uruchomieniu kampanii lub wprowadzeniu zmian.

Słabe strony Facebook marketingu

Wśród wielu specjalistów ds. marketingu oraz przedsiębiorców prowadzących działania reklamowe na Facebooku panuje przekonanie, że platforma ta nie wspiera wzrostu sprzedaży. Faktem jest, że kampanie na Facebooku notują zwykle niższe CTR niż w Google Ads, co wynika z rozrywkowego charakteru portalu. Użytkownicy platformy raczej nie korzystają z niej w celach zakupowych. Dlatego reklama na Facebooku wymaga nieco innego podejścia, nastawionego na ciekawy, przyciągający wzrok content – content wizualny.

Eksperci podkreślają także, że działania reklamowe na Facebooku należy prowadzić stale lub w miarę regularnie, aby utrzymywać poziom zaangażowania na podobnym poziomie. Musisz też dobrze przemyśleć swoją strategię i dostosowywać ją do indywidualnych potrzeb, ponieważ Facebook Ads ma problemy z automatyzacją. Może więc sugerować Ci niszowe miejsca reklamowe i przepalać budżet długo po okresie „uczenia się” kampanii. Reklamy na platformie uczą się bowiem dostosowywać kierowanie każdej reklamy w celu osiągania najbardziej satysfakcjonujących efektów. Oznacza to również trudności z ustaleniem tzw. złotego środka, gdyż to, co działa u innych reklamodawców, nie musi sprawdzać się u Ciebie.

Część słabych stron Facebook marketingu wynika z jego zalet. Mamy tu na myśli przede wszystkim zbyt rozbudowane targetowanie reklam. Ze względu na ogromną liczbę opcji, możesz łatwo wpaść w pułapkę i niewłaściwie określić swoją grupę odbiorców. Zastanów się, czy sprzedając buty sportowe, lepiej kierować ją do osób uprawiających jakiś sport, czy po prostu, lubiących daną markę. Specjalistyczne produkty zapewne zainteresują amatorów aktywności fizycznej, ale typowe sneakersy szybciej trafią w ręce kogoś, kto niekoniecznie gra w koszykówkę czy biega.

Nie można również nie wspomnieć o stopniowym spadku popularności Facebooka – szczególnie wśród niektórych grup odbiorców. Statystyki dowodzą, że w styczniu 2022 roku największą grupą wiekową korzystającą z portalu były osoby w wieku 25–34 lat. Platforma jest najmniej używana przez 13–17-latków – baza użytkowników w tym wieku zmniejszyła się o połowę w porównaniu do 2015 roku. Dzisiejsza młodzież o wiele chętniej jest aktywna na innych portalach społecznościowych, np. TikToku.

Dlaczego warto reklamować się na FB?

Pomimo wad korzystanie z marketingu na Facebooku jest warte rozważenia ze względu na ogromną bazę użytkowników – liczącą niemal 2 biliony aktywnych kont. Reklama w Facebook Ads ma niski próg wejścia, a jej rozpoczęcie i zakończenie są możliwe w każdym momencie. Ponadto reklamy w systemie nie ograniczają się jedynie do Facebooka, a mogą być emitowane także w pozostałych portalach Meta, czyli na Instagramie i w Facebook Messenger.

Warto wspomnieć również, że Facebook marketing nastawiony jest na obraz oraz wideo, co umożliwia Ci jako reklamodawcy eksperymentowanie z atrakcyjnymi formami promocji i daje szansę na wyróżnienie się.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy