Koncepcja 5 sił Portera – przeanalizuj atrakcyjność sektora swojej działalności
Badania rynku wcale nie są zarezerwowane dla dużych korporacji i nie muszą wiązać się z ogromnym kosztem. Sektor, w którym działa lub ma działać Twoja firma, możesz sprawdzić samodzielnie w prosty, ale bardzo przydatny sposób. Posłuży Ci do tego analiza 5 sił Portera. Dowiedz się, na czym polega i jak ją wykonać.
5 sił Portera – co to takiego?
Pięć sił konkurencji Portera to metoda wykorzystywana w analizie strategicznej przedsiębiorstw. Jej autorem jest Michael E. Porter, amerykański ekonomista, profesor i kierownik Harvard Business School (szkoły, która upowszechniła naukę poprzez analizę przypadków).
Porter jest światowej sławy ekspertem w dziedzinie organizacji, strategii i konkurencji firm, a opisywana przez nas metoda to jedna z wielu koncepcji, dzięki której zapisał się w podręcznikach dla managerów na całym świecie.
W tym tekście pochylimy się jednak wyłącznie nad metodą 5 sił Portera skupiającą się na analizie konkurencyjności w obrębie otoczenia przedsiębiorstwa.
Cel analizy pięcioczynnikowej Portera
Jeśli prowadzisz własny biznes lub planujesz jego otwarcie, musisz podejmować wiele decyzji. Część z nich dotyczy drobnostek, codziennego funkcjonowania firmy, a inne mają dużo wyższą rangę i znacząco wpływają na przedsiębiorstwo. Kiedy stoisz w obliczu ważnej decyzji, możesz (niczym w telewizyjnej reklamie) kierować się sercem lub rozumem. Zapewne niejednokrotnie intuicja pomogła Ci wyjść z trudnej sytuacji, ale przeczucie mogło okazać się także złudne. Jeśli podejmiesz się logicznej analizy, nie zawsze otrzymasz satysfakcjonującą odpowiedź, ale możesz uchronić się przed kosztownymi błędami. I to jest właśnie cel analizy pięciu sił Portera.
Koncepcja ta jest wykorzystywana do poznania otoczenia przedsiębiorstwa i oceny siły konkurencji, rywalizującej w danym sektorze. Analiza pozwoli Ci uzyskać informacje o potencjalnych zagrożeniach i możliwych do wykorzystania szansach.
Składniki koncepcji 5 sił Portera
Model konkurencji Portera skupia się na analizie otoczenia bliższego organizacji. Składa się na nie pięć sił oddziałujących na dany sektor. Są to:
- konkurenci (i rywalizacja pomiędzy nimi) w analizowanym sektorze;
- dostawcy – a konkretnie ich siła przetargowa;
- nabywcy – tak jak powyżej, mowa tu o ich sile przetargowej;
- substytuty – groźba pojawienia się ich na rynku;
- potencjalni wchodzący – ewentualni konkurenci, którzy mogą wejść do branży.
Jak przeprowadzić analizę 5 sił Portera?
Chociaż opis 5 sił Portera może wydawać się skomplikowany, wcale taki nie jest. Zdobycie dokładnych danych nie zawsze jest możliwe, ale z pewnością część z nich odnajdziesz w internecie. Możesz też przeprowadzić rozmowy z innymi uczestnikami sektora i zapytać ich o spostrzeżenia. Podczas analizy skup się wyłącznie na gromadzeniu informacji o sektorze lub od razu przeprowadzić ich ocenę, np. w skali od 0 do 5. Niektóre czynniki będą jednak trudne do zmierzenia w ten sposób.
Jak zrobić 5 sił Portera dla swojej firmy? Zacznij od analizy sektora. Pamiętaj, że sektor to coś więcej niż branża. Składają się na niego producenci właściwych produktów, ale i ich substytutów, np. rowerów i rowerów stacjonarnych, masła i margaryny, pustaków ceramicznych i silikatowych. Od czego zacząć?
Musisz odpowiedzieć na 3 podstawowe pytania:
- Jak duży jest dany sektor, czyli ile firm w nim funkcjonuje i jaka jest suma ich rocznych obrotów?
- Jaka jest dynamika wewnątrz sektora, czyli czy konkurenci zawzięcie ze sobą rywalizują, czy stawiają na bardzo podobne produkty?
- Jaka jest faza cyklu życia sektora, czyli czy jest on na etapie wprowadzenia, rozwoju, dojrzałości czy schyłku?
Kiedy wyklaruje Ci się obraz analizowanego sektora, pochyl się nad przedsiębiorstwami, które w nim działają. Określając rywalizację wewnątrz sektora, sprawdź:
- kim są główni gracze;
- jakie są ich udziały w rynku;
- jaka jest ich koncentracja – im mniej firm na rynku, tym bardziej jest on skoncentrowany;
- jakie są działania marketingowe wobec konkurentów – skupiają się na podkreśleniu swoich atutów, wytykają słabe strony przeciwników czy otwarcie z nimi walczą?
Następnie przejdź do groźby pojawienia się nowych konkurentów. W głównej mierze jest to uzależnione od:
- wysokości poziomu wejścia – jak kosztowne jest rozpoczęcie działalności w danym sektorze;
- korzyści skali – kiedy nowe firmy uzyskałyby satysfakcjonujące zyski;
- kosztów zmiany dostawcy – czy klientom łatwo odejść do konkurencji;
- know-how – czy do działania w sektorze potrzeba specjalistycznej wiedzy;
- zróżnicowania produktów konkurentów
- barier prawnych.
W kolejnym kroku analizy 5 sił Portera sprawdź groźbę pojawienia się substytutów. Na tym etapie weź pod uwagę:
- atrakcyjność sektora,
- postęp technologiczny,
- stopień zaspokajania potrzeb klientów przez substytuty,
- ceny substytutów.
Na sam koniec zostaw sobie analizę siły oddziaływania nabywców i dostawców. W pierwszej kolejności określ najistotniejsze segmenty klientów i podmioty dostarczające Ci materiały czy wykonujące dla Ciebie pewne usługi. Następnie oceń, jak silny wpływ mogą wywierać na Twoją firmę poszczególne grupy. Poniżej prezentujemy podsumowanie tych etapów w formie czytelnej tabeli.
Interpretacja wyników analizy
Efektem analizy modelu 5 sił Portera jest ocena atrakcyjności sektora. Uzyskasz ją, wyciągając wnioski z zebranych informacji i odpowiedzi uzyskanych z powyższych pytań.
Dlaczego wiedza wynikająca z metody 5 sił Portera jest istotna dla przedsiębiorcy? Umożliwi Ci ona podejmowanie najlepszych możliwych decyzji, np. o tym:
- czy warto zacząć działać w danej branży?
- Czy wprowadzenie danego produktu na rynek ma sens?
- Czy konkurencja nie oferuje czegoś lepszego od Ciebie?
- Czy nie istnieje ryzyko, że Twoje produkty lub usługi zostaną nagle wyparte z rynku?
- Czy funkcjonowanie Twojej firmy jest silnie uzależnione o jakiejś strefy wpływów?
A to tylko wierzchołek góry lodowej. Gdy prowadzisz firmę, musisz mieć na uwadze, że wiedza jest zawsze lepsza od niewiedzy. Dlatego tak istotne jest, aby dobrze zrozumieć otoczenie Twojej firmy i to, co ma na nie wpływ.
Polecamy
- Lejek marketingowy – droga do zdobycia klientaczas czytania5minuty27.07.2023Lejek marketingowy jest bardzo intuicyjnym modelem, który pomoże Ci lepiej zrozumieć, jakie są potrzeby klienta. Dowiedz się więcej!
- Outbound marketing jako sposób na wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientówczas czytania8minuty02.08.2023Jednym z pojęć, któremu towarzyszy wiele mitów, jest outbound marketing. Co to jest i kiedy warto pomyśleć o tym podejściu? Sprawdź!
- Marketing B2B – czym jest i co go wyróżnia?czas czytania7minuty06.11.2023Jeżeli kierujesz swoją ofertę przede wszystkim do innych przedsiębiorstw, Twoja strategia marketingowa powinna być dostosowana do klientów biznesowych. Dowiedz się więcej na ten temat!