Marketing internetowy – jak zacząć promować swoją firmę w sieci?

6 min

makiety i notatki na kolorowych karteczkach na temat projektu i promowania firmy w internecie

Bez marketingu w sieci żadna firma nie istnieje. Jeśli więc zaczynasz budować własną markę lub prowadzisz biznes od jakiegoś czasu, zacznij pokazywać firmę w internecie. Odpowiednia strategia zaowocuje rosnącą liczbą klientów i większymi dochodami. Wykorzystaj potencjał marketingu internetowego – sprawdź, jak zacząć promować firmę online. 

Czym jest marketing internetowy?

Internet przez ostatnie dwie dekady stał się niezwykle ważnym medium. Stanowi obecnie jedno z najważniejszych źródeł informacji, odsuwając na dalszy plan radio czy tradycyjną papierową prasę. Nic więc dziwnego, że znacząco wpłynął na tak szeroką dziedzinę, jaką jest marketing.

Można wręcz powiedzieć, że to dzięki niemu powstał nowy rodzaj marketingu, a mianowicie marketing internetowy (znany również jako marketing online czy e-marketing). Co to jest? Termin ten odnosi się do strategii stosowanych w sprzedaży produktów i usług online za pomocą różnych narzędzi, platform internetowych czy systemów dostarczania treści. Warto jednak podkreślić, że marketing w internecie nie skupia się jedynie na działaniach typowo promocyjnych. To także skuteczny sposób na budowanie świadomości marki, identyfikację rynku docelowego, odkrywanie potrzeb i zainteresowań potencjalnych klientów, nawiązywanie długofalowych relacji z konsumentami czy kreowanie autorytetu w branży. 

Dziedziny marketingu internetowego

Marketing w sieci jest bardzo szerokim obszarem, w ramach którego mieści się wiele działań i dziedzin. Wśród najpopularniejszych i przynoszących największe efekty wymienia się: 

  • SEO, znane również jako pozycjonowanie stron – to optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek internetowych. Są to wszystkie działania prowadzące do tego, że dany serwis internetowy znajduje się na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce internetowej po wpisaniu określonych słów i wyrażeń kluczowych. 
  • Content marketing, czyli marketing treści – skupia się na tworzeniu wartościowych treści. Mają różny charakter: od inspirujących, edukujących, bawiących, po sprzedażowe i reklamowe. Również ich forma bywa rozmaita, mogą to być: krótkie teksty, rozbudowane artykuły, infografiki, wpisy w mediach społecznościowych, webinary czy podcasty. Celem content marketingu jest przede wszystkim nawiązywanie i utrzymywanie relacji z odbiorcami, zwiększenie świadomości marki oraz budowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie. 
  • Social media marketing – to obecnie jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych. Co ważne, działalność firmy w mediach społecznościowych nie ogranicza się jedynie do tworzenia i udostępniania postów czy reagowania na komentarze na Facebooku. To między innymi tworzenie zaawansowanych reklam w różnych formatach i analiza danych, by na bieżąco sprawdzać efektywność poszczególnych kroków. 
  • E-mail marketing – jest najstarszym narzędziem wykorzystywanym w marketingu online. Polega na promowaniu marki poprzez wysyłanie e-maili, najczęściej w postaci newslettera. Głównym celem jest zapewnienie konsumentom wartościowej wiedzy. Ten rodzaj marketingu może również okazać się pomocny w przekształceniu stałych odbiorców w klientów. 
  • Influencer marketing – to praktyka polegająca na współpracy z influencerami, czyli osobami mającymi spore zasięgi i wpływ w mediach społecznościowych. Kooperacja może opierać się np. o filmiki sponsorowane czy recenzje produktów. 

To tylko niektóre dziedziny wchodzące w skład marketingu internetowego. W rzeczywistości obszarów jest znacznie więcej: marketing afiliacyjny, marketing mobilny, PPC, video marketing, marketing szeptany czy Google Ads.  

Od czego zacząć działania marketingowe firmy w sieci?

Jeśli chcesz rozwinąć swoją markę w sieci, ale nie wiesz, od czego zacząć, by w pełni wykorzystać dostępne możliwości – bez obaw! Przychodzimy z pomocą. Poznaj kluczowe kroki, które warto podjąć, aby marketing online okazał się skuteczny.

Załóż stronę internetową

Zaczynając przygodę z marketingiem online, należy zacząć od stworzenia firmowej strony www. Najlepiej zadbać o własny serwer (hosting) oraz domenę. Możesz również skorzystać z bezpłatnych rozwiązań, jednak pamiętaj, że w każdej chwili właściciel serwisu może go zamknąć lub wprowadzić opłaty.

Firmowa witryna jest traktowana jak wizytówka. Powinna stanowić najważniejsze źródło informacji o marce dla internautów.

Możesz samodzielnie stworzyć stronę internetową lub powierzyć to specjalistom. W obu przypadkach warto zadbać o to, by witryna przedsiębiorstwa była intuicyjna, atrakcyjna dla oka oraz interaktywna. Serwis powinien również szybko działać, być prowadzony aktualnie i na bieżąco informować o nowościach w ofercie.

Stwórz profile marki w mediach społecznościowych

W powiedzeniu „nie ma cię na Facebooku, to nie istniejesz” kryje się więcej prawdy, niż można byłoby się spodziewać. Szczególnie jeśli mowa o prowadzeniu działalności online. 

Nie ma w tej kwestii żadnych wątpliwości: obecność marek w mediach społecznościowych jest obecnie standardem i nic nie wskazuje na to, by w przyszłości miało się to zmienić.

Platformy społecznościowe pozwalają w mgnieniu oka dotrzeć do odbiorców z całego świata. W kontekście budowania marki jest to kluczowe. Aktywnie prowadzony profil na jednej z platform pomoże w budowaniu relacji z użytkownikami, zwiększaniu rozpoznawalności i wiarygodności i kreowaniu pozytywnego wizerunku. Te elementy przekładają się na wyniki sprzedażowe. 

Przygotuj wizytówkę firmy

Widoczność firmy w Internecie jest niezwykle istotna. Można o to zadbać za pomocą sprawdzonych narzędzi – jednym z nich jest wizytówka firmy w Google. To bezpłatny „profil” przedsiębiorstwa umożliwiający właścicielom zaprezentowanie swojego biznesu w wyszukiwarce Google oraz w Mapach Google.

Dzięki nim użytkownicy mogą łatwo i szybko zapoznać się z najważniejszymi informacjami na temat firmy. Co ważne: to Ty decydujesz, jakie dane umieścisz w omawianej wizytówce. Najczęściej są to: dane kontaktowe, adres stacjonarny i adres strony internetowej czy informacja o godzinach pracy. 

Dlaczego warto? Jest to opcja darmowa, a wizytówki Google są wyświetlane na pierwszej stronie wyszukiwarki, co wspiera promocję firmy. 

Skonfiguruj narzędzia analityczne

Fundamentem skutecznej strategii marketingowej online jest analiza danych. Dlatego kluczowym krokiem jest wybór odpowiednich narzędzi analitycznych, które pozwalają na stałe monitorowanie najważniejszych wskaźników efektywności.

W tej kwestii najpopularniejszym narzędziem jest Google Analytics pozwalający na śledzenie takich danych jak: liczba odwiedzin, czas spędzony na stronie internetowej czy źródła ruchu.

Dzięki tym informacjom możesz lepiej zrozumieć zachowanie odbiorców, a co za tym idzie dostosować strategię do ich potrzeb oraz oczekiwań. To właśnie dzięki temu biznes może się rozwijać i przynosić zyski. 

Podstawowa strategia marketingu internetowego

Każda strategia marketingowa powinna mieć jasno zdefiniowany cel. Warto sprecyzować konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i ograniczone czasowo cele. Unikaj ogólników typu „chcę zwiększyć sprzedaż”. Niech Twój cel brzmi raczej: „chcę zwiększyć sprzedaż produktu X o 25% w ciągu Y czasu”. 

Następnie należy zidentyfikować grupę docelową marki. Zrozumienie potrzeb, preferencji i zachowań potencjalnych klientów pozwala dostosować do nich sposób komunikacji oraz treści. 

Istotna jest również analiza rynku i konkurencji. Startując z własnym biznesem online, dobrze wiedzieć, co się dzieje, jakie są trendy itp. Z kolei poznanie konkurencji pomoże w znalezieniu elementów, które wyróżniają Twoją firmę na tle innych. 

Następnie wybierz odpowiednie kanały, za pośrednictwem których będziesz docierać do swojej grupy docelowej. Nie ograniczaj się tylko do jednego wyboru i testuj różne rozwiązania. 

Pierwsze kroki w reklamowaniu firmy w internecie – samodzielnie czy z pomocą agencji?

Reklama firmy w internecie na początku może stanowić spore wyzwanie dla przedsiębiorcy. Bez wątpienia warto skupić się na zdobyciu doświadczenia w obszarze marketingu internetowego. Liczne szkolenia dostępne online przekazują podstawową wiedzę np. z zakresu tworzenia reklam na Facebooku. Dzięki temu możesz samodzielnie kształtować wizerunek firmy w sieci, unikając kosztów współpracy z agencją.

Z drugiej strony skomplikowana struktura reklam, różnorodność platform oraz ciągłe zmiany w algorytmach mogą sprawić, że samodzielne działania będą wymagały dużego nakładu czasu i nie obejdzie się bez popełniania błędów. Pomoc agencji z doświadczeniem i odpowiednimi umiejętnościami może okazać się kluczowa. Szczególnie że rzetelne agencje mają różnych specjalistów: od grafik po analizy danych, czy skutecznego reklamowania produktów. 

Odpowiadając więc na pytanie: jeśli finansowo możesz pozwolić sobie na pomoc specjalistów, może okazać się to najlepszą opcją. Jeśli nie, warto poświęcić nieco czasu na zgłębienie podstaw, by móc samodzielnie ruszyć z reklamowaniem firmy w internecie.  

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy