Ile kosztuje reklama na Instagramie?

6 min

przedsiębiorczyni robi zdjęcia swoich produktów na Instagram

Każdego dnia ponad 200 milionów użytkowników Instagrama na całym świecie odwiedza co najmniej jeden profil biznesowy. Założona w 2010 roku platforma społecznościowa stała się nie tylko miejscem do dzielenia się zdjęciami i historiami, ale także potężnym narzędziem marketingowym. Firmy coraz częściej korzystają z potencjału tego medium, inwestując w reklamy, dzięki którym docierają do swojej docelowej grupy odbiorców. W tym miejscu rodzą się pytania: ile kosztuje reklama na Instagramie, od czego zależy cena i czy warto korzystać z tej formy marketingu?

Rodzaje reklam dostępnych na Instagramie

Koszt reklamy na Instagramie zależy od wielu czynników, w tym przede wszystkim od formatu. Platforma udostępnia różne rodzaje narzędzi marketingowych, które pozwalają na kreatywne i skuteczne przedstawienie oferty. Wybór konkretnego rozwiązania powinien być determinowany m.in. celem, grupą docelową i budżetem.

Kampania na Instagramie może wykorzystywać reklamy w formie:

  • pojedynczego obrazu,
  • krótkiego wideo,
  • Karuzeli,
  • Stories,
  • Reels,
  • Kolekcji.

Oprócz tego możliwe jest skorzystanie z promocji oferty w IGTV, Explore czy bezpośrednio w skrzynce odbiorczej.

Podstawową formą promowania marki lub produktu na Instagramie jest przekaz graficzny. Mogą to być: zdjęcie, schemat czy ilustracja prezentująca zalety rozwiązania. Wartością są w tym przypadku prostota i łatwość przygotowania. Zdecydowanie bardziej skomplikowane jest zaprojektowanie skutecznej reklamy wideo. W tym modelu to dźwięk i ruch pozwalają opowiedzieć odbiorcom historię, zwrócić uwagę na unikalne parametry produktu czy przybliżyć wartości reprezentowane przez organizację. Jeszcze bardziej rozwiniętym formatem są Karuzele. Na reklamę tego typu składa się od dwóch do dziesięciu obrazów lub filmów zorganizowanych w jednym poście. Każdy element jest opisany indywidualnie (nagłówek, treść, link oraz wezwanie do działania). Karuzele wyświetlane są w aktualnościach lub relacjach. 

Decydując się na promowanie na Instagramie, rozważ tworzenie Stories, które mogą mieć formę grafiki lub wideo i są wyświetlane wśród bezpłatnych relacji oglądanych przez użytkowników. Realizacje tego typu znikają z serwisu po 24 godzinach. InstaStories umożliwia wplecenie w prezentację dźwięku, ruchu, naklejek czy emotek, dzięki czemu całość jest atrakcyjna dla odbiorców. To najlepsza forma do pokazania „ludzkiej twarzy” przedsiębiorstwa, udostępnienia postów z pozytywnymi opiniami klientów, umożliwienia zadawania pytań czy tworzenia quizów i ankiet.

Do budowy wiarygodności marki idealnie nadaje się kreowanie Reels, czyli tak zwanych Rolek. Są to krótkie (do 90 sekund), angażujące filmy, podobne w swojej konstrukcji do Stories. Główną różnicą między tymi formatami jest oznaczenie Rolek jako treści sponsorowanych, co pozwala dotrzeć także do nowych grup docelowych. Reels to odpowiednie narzędzie do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, edukowania użytkowników oraz dawania rozrywki, która jednocześnie wspomaga promowanie produktów. 

Kolekcje są w swojej istocie podobne do Karuzeli. W obu formatach chodzi o publikowanie kilku zdjęć lub filmów jednocześnie. Odróżnia je widok – podczas gdy Karuzele wyświetlają się w jednej linii, kolekcje są prezentowane w układzie kafelkowym. Tym samym są zalecane, gdy promocja ma dotyczyć kilku produktów tego samego typu, np. sukienek czy świec. Ułożenie ich obok siebie ułatwia użytkownikom dokonywanie wyboru. 

Reklama może także zostać przypisana do sekcji Odkrywaj. Użytkownicy szukający nowych treści, rekomendacji i kont do obserwowania, uzyskają wówczas wgląd w promocję marki. Wiadomości marketingowe można także wysyłać bezpośrednio na skrzynkę odbiorczą czy wyświetlać przed, w trakcie lub po oglądaniu dłuższego filmu w IGTV.

Instagram marketing – modele rozliczania

To, ile kosztuje promowanie posta na Instagramie, zależy także od modelu rozliczeniowego. Mamy cztery główne formy naliczania opłat, są to modele: 

  • CPM (cost per mille), w którym płaci się za 1000 wyświetleń reklamy,
  • CPC (cost per click), w którym płaci się za każde kliknięcie,
  • CPA (cost per action), w którym płaci się za każdą podjętą akcję,
  • CPL (cost per lead), w którym płaci się za pozyskanie potencjalnego klienta.

Pierwszy model dotyczy wyłącznie skutecznych wyświetleń. Nie ma tu znaczenia, który raz grafika czy film ukazały się odbiorcy. Nie liczy się także jego reakcja w postaci kliknięcia. CPM jest zatem modelem nastawionym na ograniczoną konwersję. Używa się go głównie jako instrumentu do budowy świadomości marki. Mając ograniczony budżet i nastawienie na szybkie zdobywanie klientów, lepszymi rozwiązaniami będą rozliczenia CPC, CPA czy CPL. Są one droższe, ale jednocześnie uzależniają pobieranie opłat od konkretnej czynności (kliknięcia, skorzystania z wezwania do działania czy podjęcia innej akcji). Gdy odbiorca ich nie wykona, rachunek nie wzrośnie, a darmowe wyświetlenia przekładają się na wzrost rozpoznawalności produktów.

Z jakimi kosztami wiąże się promocja na IG? Czynniki wpływające na cenę reklamy

Ile kosztuje sponsorowanie na Instagramie? Wydatki mogą być bardzo zróżnicowane.

Wśród kolejnych aspektów, które wpływają na ostateczną cenę, wyróżniamy:

  • targetowanie – opłata jest uzależniona od specyfiki grupy docelowej,
  • konkurencja – promowanie posta na Instagramie w okresach dużego zapotrzebowania na reklamę (np. sezon świąteczny, weekendy, Black Friday) generuje wyższe koszty,
  • czas trwania kampanii,
  • czas, w jakim jest wyświetlana reklama na Instagramie – cena różni się w zależności od godziny i dnia tygodnia,
  • budżet – małe budżety marketingowe mogą nie przekładać się na wysoką skuteczność, co wpływa na jednostkową cenę reklamy,
  • branża i konkurencyjność fraz kluczowych – im większa konkurencja (np. odzież damska) lub bardziej złożony produkt (np. rozwiązania IT), tym koszty są wyższe.

Przykładowo, opłata za kliknięcie użytkownika w modelu CPC może wynieść od 0,2 do 2 dolarów (ok. 0,79–7,9 zł), natomiast 1000 wyświetleń w rozliczeniu CPM może kosztować ok. 6,7 dolarów (ok. 26,47 zł). Wartości te są uśrednione i orientacyjne. Trudno oszacować precyzyjny koszt bez znajomości parametrów konkretnej reklamy i modelu rozliczeń.

Jak zaplanować budżet reklamowy kampanii InstagramAds?

Dobór budżetu reklamowego nie jest kwestią łatwą, gdyż nie ma jednej sprawdzonej metody, w jaki sposób to zrobić. Można jednak wyróżnić kilka czynności, które powinny zostać wykonane, zanim zostanie podjęta ostateczna decyzja. 

Pierwszym krokiem w planowaniu budżetu reklamowego na platformie Instagram jest zdefiniowanie celów. Celem może być zwiększenie zasięgu postów, świadomości marki, liczby obserwujących czy konwersji. Na kolejnym etapie należy precyzyjnie zdefiniować czas, w jakim cel ma zostać osiągnięty. Niektóre strategie mogą przynieść rezultaty dopiero po dłuższym okresie. W tym miejscu warto także podjąć decyzje dotyczące formatu reklamy, kwestii wizerunkowych, formy rozliczania i grupy docelowej. Dysponując tymi wszystkimi informacjami, można przejść do ustalania ostatecznego budżetu. Ważne jest, aby pamiętać, że wydatki na działania marketingowe powinny stanowić niewielki procent przychodów. Najlepiej jest, gdy koszty pokrywają się same ze skutecznych konwersji.

Sposoby na optymalizację kosztów promocji na Instagramie

Optymalizacja kosztów promocji na Instagramie nie jest możliwa, jeśli nie zna się oczekiwań grupy docelowej. Dopiero wiedząc, jakie są potrzeby potencjalnych klientów oraz w jaki sposób korzystają z platformy społecznościowej, istnieje możliwość dostosowania treści do zainteresowań. Pomocne w racjonalizowaniu budżetu marketingowego są:

  • eksperymenty z różnymi formatami i rodzajami treści, w celu zbadania skuteczności przekazu,
  • opracowanie skutecznej strategii w zakresie używania hasztagów,
  • regularne publikowanie materiałów angażujących użytkowników, 
  • analiza wyników kampanii.

Czy warto inwestować w działania marketingowe na IG?

Jak już wspomnieliśmy to, ile kosztuje promocja na Instagramie, zależy od wielu czynników. Niezależnie od ostatecznej wysokości wydatków, bez wątpienia nie warto ignorować tego medium. Jednym z głównych argumentów przemawiających za inwestowaniem w marketing na Instagramie jest ogromny zasięg tej platformy. Ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie to liczba tak duża, że mieści w sobie duże grupy docelowe. Platforma daje także olbrzymie możliwości w zakresie wizualizacji przekazu, co pozwala odpowiadać na potrzeby współczesnego konsumenta. Instagram umożliwia wykorzystanie narzędzi angażujących użytkowników oraz rozbudowujących interakcje. Wreszcie reklama tego typu daje możliwość analizy danych, które pozwalają firmom monitorować skuteczność swoich działań marketingowych. Czytelne statystyki ułatwiają podejmowanie decyzji na temat zmian wykorzystywanych formatów czy modeli rozliczania. Kluczowe w pracy z Instagramem są: staranne zaplanowanie strategii, dostosowanie treści do specyfiki platformy oraz monitorowanie rezultatów.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy