Czym jest marketing 4P? Kluczowe elementy, definicja i praktyczne zastosowanie

6 min

marka wprowadziła zasady 4P i zdobyła zainteresowanie klientki, która ogląda produkt

Istnieją co najmniej cztery fundamentalne składniki, na których powinny opierać się działania marketingowe. Bez ich uwzględnienia trudno wyobrazić sobie skuteczną strategię biznesową. Marketing 4P, bo o nim mowa, pomaga firmom opracować i wdrożyć produkty lub usługi na rynek. Jest również niezbędny w ich promowaniu. Poznaj bliżej koncepcję, która zrewolucjonizowała podejście do marketingu. 

Definicja i historia koncepcji marketingu 4P

Zanim przejdziemy do szczegółów, zacznijmy od wyjaśnienia samego pojęcia – marketing 4P. Co to jest? To podstawowa koncepcja wchodząca w skład marketingu mix, opracowana w latach 60. XX wieku przez jednego z najbardziej wpływowych teoretyków marketingu – Edmunda Jerome’a McCarthy’ego. To on zidentyfikował cztery fundamentalne składowe, które są elementami skutecznej strategii marketingowej. 

Główną ideą tego podejścia jest opracowanie produktu, który będzie dostępny w odpowiednim czasie i miejscu, w rozsądnej cenie oraz promowany w dobrze przemyślanych kanałach. Nazwa koncepcji pochodzi od pierwszych liter czterech elementów 4P marketing mix:

marketing 4P - grafika przedstawiająca strategię

Product (produkt) – znaczenie w strategii 4P

Product (produkt) w marketingu 4P to oferta proponowana klientom. Może to być usługa, fizyczny lub cyfrowy produkt albo doświadczenie. Stanowi on serce całego planu marketingowego i od niego zaczynają się dalsze działania. Co ważne, element ten odnosi się do wszystkich aspektów związanych z ofertą, a zatem obejmuje również: 

  • jakość, 
  • opakowanie, 
  • cechy wyróżniające, 
  • innowacyjność, 
  • gwarancje, 
  • wsparcie techniczne,
  • bezpieczeństwo,
  • wartość.

Ważne jest ponadto, czy produkt zaspokaja potrzeby odbiorców oraz to, jak jest przez nich postrzegany. Przykładem produktu 4P marketingu mix może być wysokiej jakości smartfon z najnowszymi technologiami, mający nowoczesny design oraz zaawansowane funkcje, takie jak podwójny aparat i szybki procesor.

Price (cena) – metody ustalania cen

Cena produktu to wydatek ponoszony przez konsumentów w celu zaspokojenia swoich potrzeb. To składowa pokrywająca koszt wytworzenia, dystrybucji i promocji. Aby maksymalizować sprzedaż i zyski niezwykle istotne jest wyznaczenie odpowiedniej ceny – zbyt niska może budzić obawy potencjalnych klientów o jakość, z kolei zbyt wysoka może zniechęcać do zakupu. Zatem, jak wyznaczyć cenę, która będzie atrakcyjna dla odbiorców, a jednocześnie przyczyni się do generowania zysków? W tym celu warto przeanalizować rynek:

  • określ, co i za ile sprzedają konkurenci, 
  • przeprowadź ankiety wśród potencjalnych klientów, 
  • przeanalizuj wszystkie koszty, które musisz ponieść, by wprowadzić produkt na rynek, w tym koszty produkcji i dystrybucji. 

Place (dystrybucja) – kanały i metody dystrybucji

Dystrybucja to sposób rozmieszczania produktu na rynku z pomocą odpowiednich kanałów sprzedaży. Istotne są tutaj nie tylko lokalizacja sklepów czy punktów usługowych, ale także odpowiednie umiejscowienie produktu na półce sklepowej – neuromarketing podpowiada, żeby był w zasięgu wzroku klienta.

Obecnie oprócz sklepów stacjonarnych masz do dyspozycji marketplace’y w mediach społecznościowych, sklepy internetowe, blogi z możliwością zakupu, systemy afiliacyjne czy platformy konsumenckie. W przypadku sprzedaży internetowej kluczowa jest łatwość dostępu do towarów. Nie mniej ważne są opcje płatności – im więcej możliwości, tym lepiej. 

Promotion (promocja) – narzędzia i techniki promocyjne

Ostatni punkt obejmuje wszystkie działania mające za zadanie zwiększyć świadomość o produkcie i rozbudzić w klientach chęć, by skorzystać z oferty. Promocja pełni nie tylko funkcję informacyjną, ale także stymulującą. Najczęściej wykorzystuje reklamę, która może odbywać się online oraz offline. W ramach pierwszego rozwiązania możesz wykorzystać m.in.: 

Z kolei reklamy na billboardach, autobusach czy wykorzystanie banerów reklamowych to sposoby na reklamę offline. 

Oprócz reklamy możesz wykorzystać: 

Form promocji jest naprawdę wiele, a każda z nich ma szansę. zainteresować klienta – musisz jedynie przemyśleć, jaka metoda reklamy w przypadku Twojego produktu i grupy docelowej jest najbardziej adekwatna.

Zastosowanie marketingu 4P w nowoczesnym biznesie

Zasada 4P w marketingu powstała kilkadziesiąt lat temu, ale wciąż jest ważna i wartościowa w świecie biznesu oraz pomaga startującym firmom w procesie opracowywania strategii marketingowej. Jak zatem wykorzystać formułę marketingu 4P w praktyce? 

Skup się na opracowywaniu wartościowych produktów lub usług, które odpowiadają na potrzeby klientów. Kładź nacisk na jakość i innowacyjność oferowanych, by wyróżnić się spośród konkurencji. Regularnie przeprowadzaj badania i zbieraj opinie klientów, by nieustannie doskonalić ofertę i dostosowywać się do zmieniających się potrzeb konsumentów.

W kwestii ceny uwzględnij koszty produkcji, marżę zysku oraz konkurencyjność. Różnicuj ofertę cenową w celu przyciągnięcia różnych odbiorców (np. oferując produkty premium i budżetowe). Monitoruj i dostosowuj ceny w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe i preferencje klientów. Wybierz odpowiednie kanały dystrybucji, by dotrzeć do swojej grupy docelowej. Upewnij się, że Twoje produkty są łatwo dostępne i odpowiednio eksponowane w punktach sprzedaży. Opracuj efektywną strategię promocyjną, wykorzystując różne narzędzia marketingowe. 

Integracja marketingu 4P z marketingiem cyfrowym

W dobie cyfryzacji powszechne jest prowadzenie biznesu w formie sklepu internetowego. Możesz więc osiągnąć sukces, dzięki sprzedaży nawet wtedy, kiedy produkt nie trafi na fizyczną półkę sklepu. Jednak w kontekście działań marketingowych w internecie niezbędne jest dostosowywanie strategii do aktualnych wymagań internautów.

Możesz np. wykorzystać model 4P w social marketingu, by nakłonić potencjalnych klientów do dokonania pożądanego działania, np. zakupu produktu, skorzystania z usługi, zapisu do newslettera, pobrania darmowego e-booka. Dzięki analityce i narzędziom marketingu cyfrowego możesz lepiej segmentować swoją publiczność i dostarczać bardziej trafne i angażujące treści, co przełoży się na wyższy poziom zaangażowania i lojalności konsumentów.

Integracja marketingu 4P z digital marketingiem nie tylko zwiększa efektywność działań marketingowych, ale także umożliwia lepsze zrozumienie potrzeb konsumentów i reagowanie na dynamicznie zmiany na rynku.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja