Czym jest marketing 4P? Kluczowe elementy, definicja i praktyczne zastosowanie
- Definicja i historia koncepcji marketingu 4P
- Product (produkt) – znaczenie w strategii 4P
- Price (cena) – metody ustalania cen
- Place (dystrybucja) – kanały i metody dystrybucji
- Promotion (promocja) – narzędzia i techniki promocyjne
- Zastosowanie marketingu 4P w nowoczesnym biznesie
- Integracja marketingu 4P z marketingiem cyfrowym
Istnieją co najmniej cztery fundamentalne składniki, na których powinny opierać się działania marketingowe. Bez ich uwzględnienia trudno wyobrazić sobie skuteczną strategię biznesową. Marketing 4P, bo o nim mowa, pomaga firmom opracować i wdrożyć produkty lub usługi na rynek. Jest również niezbędny w ich promowaniu. Poznaj bliżej koncepcję, która zrewolucjonizowała podejście do marketingu.
Definicja i historia koncepcji marketingu 4P
Zanim przejdziemy do szczegółów, zacznijmy od wyjaśnienia samego pojęcia – marketing 4P. Co to jest? To podstawowa koncepcja wchodząca w skład marketingu mix, opracowana w latach 60. XX wieku przez jednego z najbardziej wpływowych teoretyków marketingu – Edmunda Jerome’a McCarthy’ego. To on zidentyfikował cztery fundamentalne składowe, które są elementami skutecznej strategii marketingowej.
Główną ideą tego podejścia jest opracowanie produktu, który będzie dostępny w odpowiednim czasie i miejscu, w rozsądnej cenie oraz promowany w dobrze przemyślanych kanałach. Nazwa koncepcji pochodzi od pierwszych liter czterech elementów 4P marketing mix:
Product (produkt) – znaczenie w strategii 4P
Product (produkt) w marketingu 4P to oferta proponowana klientom. Może to być usługa, fizyczny lub cyfrowy produkt albo doświadczenie. Stanowi on serce całego planu marketingowego i od niego zaczynają się dalsze działania. Co ważne, element ten odnosi się do wszystkich aspektów związanych z ofertą, a zatem obejmuje również:
- jakość,
- opakowanie,
- cechy wyróżniające,
- innowacyjność,
- gwarancje,
- wsparcie techniczne,
- bezpieczeństwo,
- wartość.
Ważne jest ponadto, czy produkt zaspokaja potrzeby odbiorców oraz to, jak jest przez nich postrzegany. Przykładem produktu 4P marketingu mix może być wysokiej jakości smartfon z najnowszymi technologiami, mający nowoczesny design oraz zaawansowane funkcje, takie jak podwójny aparat i szybki procesor.
Price (cena) – metody ustalania cen
Cena produktu to wydatek ponoszony przez konsumentów w celu zaspokojenia swoich potrzeb. To składowa pokrywająca koszt wytworzenia, dystrybucji i promocji. Aby maksymalizować sprzedaż i zyski niezwykle istotne jest wyznaczenie odpowiedniej ceny – zbyt niska może budzić obawy potencjalnych klientów o jakość, z kolei zbyt wysoka może zniechęcać do zakupu. Zatem, jak wyznaczyć cenę, która będzie atrakcyjna dla odbiorców, a jednocześnie przyczyni się do generowania zysków? W tym celu warto przeanalizować rynek:
- określ, co i za ile sprzedają konkurenci,
- przeprowadź ankiety wśród potencjalnych klientów,
- przeanalizuj wszystkie koszty, które musisz ponieść, by wprowadzić produkt na rynek, w tym koszty produkcji i dystrybucji.
Place (dystrybucja) – kanały i metody dystrybucji
Dystrybucja to sposób rozmieszczania produktu na rynku z pomocą odpowiednich kanałów sprzedaży. Istotne są tutaj nie tylko lokalizacja sklepów czy punktów usługowych, ale także odpowiednie umiejscowienie produktu na półce sklepowej – neuromarketing podpowiada, żeby był w zasięgu wzroku klienta.
Obecnie oprócz sklepów stacjonarnych masz do dyspozycji marketplace’y w mediach społecznościowych, sklepy internetowe, blogi z możliwością zakupu, systemy afiliacyjne czy platformy konsumenckie. W przypadku sprzedaży internetowej kluczowa jest łatwość dostępu do towarów. Nie mniej ważne są opcje płatności – im więcej możliwości, tym lepiej.
Promotion (promocja) – narzędzia i techniki promocyjne
Ostatni punkt obejmuje wszystkie działania mające za zadanie zwiększyć świadomość o produkcie i rozbudzić w klientach chęć, by skorzystać z oferty. Promocja pełni nie tylko funkcję informacyjną, ale także stymulującą. Najczęściej wykorzystuje reklamę, która może odbywać się online oraz offline. W ramach pierwszego rozwiązania możesz wykorzystać m.in.:
- pozycjonowanie,
- marketing w mediach społecznościowych,
- kampanie linków sponsorowanych na Google Ads.
Z kolei reklamy na billboardach, autobusach czy wykorzystanie banerów reklamowych to sposoby na reklamę offline.
Oprócz reklamy możesz wykorzystać:
- działania z zakresu public relations,
- sprzedaż osobistą,
- marketing bezpośredni,
- content marketing,
- influencer marketing.
Form promocji jest naprawdę wiele, a każda z nich ma szansę. zainteresować klienta – musisz jedynie przemyśleć, jaka metoda reklamy w przypadku Twojego produktu i grupy docelowej jest najbardziej adekwatna.
Zastosowanie marketingu 4P w nowoczesnym biznesie
Zasada 4P w marketingu powstała kilkadziesiąt lat temu, ale wciąż jest ważna i wartościowa w świecie biznesu oraz pomaga startującym firmom w procesie opracowywania strategii marketingowej. Jak zatem wykorzystać formułę marketingu 4P w praktyce?
Skup się na opracowywaniu wartościowych produktów lub usług, które odpowiadają na potrzeby klientów. Kładź nacisk na jakość i innowacyjność oferowanych, by wyróżnić się spośród konkurencji. Regularnie przeprowadzaj badania i zbieraj opinie klientów, by nieustannie doskonalić ofertę i dostosowywać się do zmieniających się potrzeb konsumentów.
W kwestii ceny uwzględnij koszty produkcji, marżę zysku oraz konkurencyjność. Różnicuj ofertę cenową w celu przyciągnięcia różnych odbiorców (np. oferując produkty premium i budżetowe). Monitoruj i dostosowuj ceny w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe i preferencje klientów. Wybierz odpowiednie kanały dystrybucji, by dotrzeć do swojej grupy docelowej. Upewnij się, że Twoje produkty są łatwo dostępne i odpowiednio eksponowane w punktach sprzedaży. Opracuj efektywną strategię promocyjną, wykorzystując różne narzędzia marketingowe.
Integracja marketingu 4P z marketingiem cyfrowym
W dobie cyfryzacji powszechne jest prowadzenie biznesu w formie sklepu internetowego. Możesz więc osiągnąć sukces, dzięki sprzedaży nawet wtedy, kiedy produkt nie trafi na fizyczną półkę sklepu. Jednak w kontekście działań marketingowych w internecie niezbędne jest dostosowywanie strategii do aktualnych wymagań internautów.
Możesz np. wykorzystać model 4P w social marketingu, by nakłonić potencjalnych klientów do dokonania pożądanego działania, np. zakupu produktu, skorzystania z usługi, zapisu do newslettera, pobrania darmowego e-booka. Dzięki analityce i narzędziom marketingu cyfrowego możesz lepiej segmentować swoją publiczność i dostarczać bardziej trafne i angażujące treści, co przełoży się na wyższy poziom zaangażowania i lojalności konsumentów.
Integracja marketingu 4P z digital marketingiem nie tylko zwiększa efektywność działań marketingowych, ale także umożliwia lepsze zrozumienie potrzeb konsumentów i reagowanie na dynamicznie zmiany na rynku.
Polecamy
- Co to jest lead? Rodzaje i sposoby generowania leadówczas czytania9minuty08.12.2022Nie masz pewności, co to jest lead, w jaki sposób wpływa na sprzedaż i jak możesz go pozyskać? Ten artykuł jest dla Ciebie!
- Plan marketingowy – dlaczego warto go opracować?czas czytania11minuty28.12.2023Plan marketingowy to element biznesplanu, dotyczący działań wspierających sprzedaż. W jaki sposób wpływa na sukces firmy i jak go przygotować?
- Strategia marketingowa marki. Co musisz wiedzieć na starcieczas czytania11minuty09.12.2022Strategia marketingowa pozwala uporządkować wiedzę o działaniach firmy, klientach, otoczeniu – to wszystko będzie Ci potrzebne
- Czym jest neuromarketing i jak go wykorzystać w praktyce?czas czytania5minuty29.05.2024Neuromarketing pomoże Ci precyzyjnie odpowiadać na potrzeby klientów i kształtować ich decyzje zakupowe. Dowiedz się, na czym polega.
- Czym jest ZMOT i jak wpływa na strategię marketingową?czas czytania3minuty23.05.2024Jak zidentyfikować zerowy moment prawdy? Z czego się składa i w jaki sposób można go wykorzystać w działaniach marketingowych Twojej firmy? Odpowiadamy!
- Customer experience pomoże Ci zadbać o dobre doświadczenia klienta – jakie zasady warto znać?czas czytania10minuty22.05.2024Customer experience to suma wszystkich doświadczeń i wrażeń klienta w trakcie interakcji z Twoją marką. Dowiedz się więcej na ten temat!