Co to jest softmarketing i na czym polega?
Zastosowanie technik softmarketingowych pozwala budować pozytywny wizerunek firmy i zdobywać lojalnych klientów. Marketing miękki, zamiast koncentrować się na sprzedaży, w centrum stawia klienta i jego potrzeby. Dowiedz się, czym jest softmarketing, jak go zastosować w praktyce i co możesz zyskać.
Główne założenia sotfmarketingu
Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb, mają konkretne wymagania i oczekiwania. Są też coraz bardziej odporni na irytujące, natrętne komunikaty i tradycyjne przekazy. Softmarketing, czyli tzw. marketing miękki, to długofalowa strategia marketingowa, która ma budować świadomość i rozpoznawalność marki na fundamentach autentycznej relacji między klientem a firmą. Dzięki subtelnym i nienachalnym komunikatom zachęca do poznania brandu i buduje lojalność klientów. Agresywną sprzedaż w tym modelu zastępuje wartościowy dialog z odbiorcą.
Wykorzystując kompleksową i wielopłaszczyznową analizę zachowań konsumentów, marketing miękki wspiera procesy kształtowania wysoce spersonalizowanych i subtelnych ofert, które są autentyczne i spójne z misją marką we wszystkich użytych kanałach komunikacji. Softmarketing angażuje odbiorców do interakcji m.in. poprzez content marketing, działania SEO czy subtelną reklamę natywną.
Reklama natywna w strategii softmarketingowej
Reklamy natywne to forma nieinwazyjnej promocji, której celem jest dostarczenie wartościowych informacji lub rozrywki, a nie tylko bezpośredniego przekazu reklamowego. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamy – takich jak banery czy pop-upy, które często są postrzegane jako natrętne – reklamy natywne starają się wtopić w kontekst medium, w którym się pojawiają. Najczęściej występują w formie wartościowych artykułów sponsorowanych, postów w mediach społecznościowych czy edukacyjnych wideo.
Podstawą ich skuteczności jest subtelny przekaz oraz dostosowanie stylu i formatu medium. Dzięki temu użytkownicy często nie zdają sobie sprawy, że mają do czynienia z treścią sponsorowaną, co zwiększa ich zaangażowanie i skłonność do interakcji z reklamą. Domyślasz się, że to wszystko powoduje, że tego typu komunikaty znakomicie odnajdują się w softmarketingu?
Softmarketing a MLN (Marketing Wielopoziomowy)
Marketing wielopoziomowy (MLM, ang. Multi-Level Marketing) to strategia sprzedaży, w której firma promuje swoje produkty lub usługi poprzez niezależnych dystrybutorów. Taki model działania omija tradycyjne formy dystrybucji, takie jak hurtownie czy sklepy, a zamiast tego koncentruje się na osobistych rekomendacjach i marketingu szeptanym.
W odróżnieniu od softmarketingu – który stawia na budowanie długotrwałych relacji z klientami poprzez dostarczanie wartościowych treści i edukację – MLM kładzie większy nacisk na bezpośrednią sprzedaż i rozszerzanie sieci dystrybucji. Softmarketing angażuje klientów i ma na celu zbudowanie zaufania – jego celem jest wywoływanie naturalnej i nieprzymuszonej chęci zakupu. Bazuje więc na metodach służących zrozumieniu potrzeb klientów i dostosowywaniu komunikacji do ich oczekiwań, bez bezpośredniego nacisku na sprzedaż. MLM opiera się z kolei głównie na osobistych kontaktach i relacjach między dystrybutorami a ich klientami oraz poleceniach.
Softmarketing vs. hard marketing
Marketing miękki opiera się na empatycznym podejściu do klienta i wyważonej komunikacji czy subtelnych reklamach natywnych.
Hard marketing z kolei to sprzedaż bezpośrednia, nastawiona na szybkie i mierzalne wyniki, często agresywna, używająca nachalnych reklam, najczęściej zwieńczona natychmiastowym wezwaniem do zakupu. Strategia ta nastawiona jest na krótkoterminowe zyski ze sprzedaży poprzez wywieranie presji na konsumentach oraz natarczywą i wielokrotną namowę. Wykorzystuje m.in. zimne telefony, oschły, mało przystępny język oraz niechciane, czy niedopasowane oferty. Często też bazuje na negatywnych emocjach takich jak strach, czy lęk, ograniczając klienta w samodzielnym podejmowaniu decyzji zakupowych.
Jak stosować softmarketing w praktyce?
Podstawą skutecznego softmarketingu jest content marketing. Wdrażając tę strategię, twórz wysokiej jakości treści edukacyjne, które realnie pomagają rozwiązywać problemy odbiorców. W ramach soft marketingu warto wykorzystywać różnorodne formaty, takie jak webinary, warsztaty online czy podcasty. Szczególnie skuteczny jest storytelling – opowiadanie historii, które budują emocjonalną więź z odbiorcami.
Do głównych narzędzi marketingu miękkiego należą:
Personalizacja
Personalizacja nie tylko wspomaga działania SEO. Pozwala także tworzyć interesujące, wciągające i praktyczne komunikaty, które są odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby klientów. Jak podaje The New York Times Company, spersonalizowany content zwiększa szanse sprzedaży o 20%1. Analizuj więc dane klientów i staraj się dostosować przekaz do ich indywidualnych preferencji. W praktyce oznacza to tworzenie spersonalizowanych newsletterów, dedykowanych materiałów edukacyjnych oraz dostosowanej komunikacji w mediach społecznościowych.
Content marketing
Interaktywny content przyciąga dwukrotnie więcej odbiorców2 niż długie bloki tekstowe, dlatego jest niezwykle skuteczny w realizacji działań softmarketingowych. Ważne, aby treści były rzetelne, profesjonalne, dopasowane do persony i miały walor edukacyjny.
Według Content Marketing Institute3 do najskuteczniejszych rodzajów interaktywnego contentu należą:
- filmy wideo,
- studia przypadków i historie klientów,
- e-booki i białe księgi,
- raporty i badania,
- krótkie artykuły i posty.
Konsumenci o 15% częściej kupują produkty prezentowane w interaktywnych, zakupowych treściach4, a content marketing jest najskuteczniejszą strategią marketingową dla generowania popytu5.
Treści tworzone przez użytkowników (UGC)
Treści generowane przez użytkowników (UGC) są skuteczną formą promocji biznesu w marketingu miękkim. Opinie czy recenzje aż dla 60% konsumentów stanowią najbardziej autentyczną formę rekomendacji6. Wyświetlanie UGC na stronach produktów zwiększa współczynnik konwersji nawet o 150%7.
Budowanie społeczności w mediach społecznościowych
Różne kanały social media to miejsce, gdzie można skutecznie kształtować autentyczną i emocjonalną więź z klientami. W softmarketingu ten ogromny potencjał można wykorzystać, aby dotrzeć do jak największej liczby wartościowych odbiorców. Statystyki pokazują, że 67,3% użytkowników korzysta z mediów społecznościowych w celu pozyskania informacji o firmach i produktach, a 44% użytkowników przyznaje, że te kanały mają wpływ na decyzje zakupowe8.
Marketing automation
Marketing automation potęguje skuteczność softmarketingu, gdyż pozwala zautomatyzować prowadzone działania, a przez to skuteczniej zarządzać komunikacją na każdym etapie lejka sprzedażowego. W kampaniach e-mailingowych, na stronie, w social mediach, subskrypcjach, retargetingu, czy remarketingu na podstawie wnikliwej analizy danych można dokładnie określić personę i konkurencję oraz dokonać segmentacji klientów pod kątem specyfiki ścieżki zakupowej. To z kolei ułatwia konfigurację skutecznych, wciągających, a jednocześnie nienachalnych kampanii.
1 https://nytlicensing.com/latest/trends/impressive-content-marketing-statistics/
2 https://www.linearity.io/blog/interactive-content-statistics/
3 https://contentmarketinginstitute.com/articles/b2b-content-marketing-trends-research/
4 https://firework.com/blog/interactive-video-statistics
5 https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2024/05/Raport-Strategiczny-INTERNET-IAB-Polska-2023_2024.pdf
6 https://wisernotify.com/blog/social-proof-statistics/
7 https://www.bazaarvoice.com/blog/how-to-boost-your-add-to-cart-rate-with-ugc/
8 https://internetica.pl/blog/dlaczego-w-2024-i-w-kolejnych-latach-warto-inwestowac-w-marketing-w-social-mediach/
Polecamy
- Czym jest neuromarketing i jak go wykorzystać w praktyce?czas czytania5minuty29.05.2024Neuromarketing pomoże Ci precyzyjnie odpowiadać na potrzeby klientów i kształtować ich decyzje zakupowe. Dowiedz się, na czym polega.
- AI marketing – co to takiego? Rodzaje, zastosowanie i przykładyczas czytania5minuty09.11.2023Zastanawiasz się, czy jak wykorzystać sztuczną inteligencję w działaniach marketingowych swojej firmy? Sprawdź nasze przykłady!
- Performance marketing – na czym polega reklama efektywnościowa?czas czytania5minuty16.05.2024Kampanie efektywnościowe to dobre rozwiązanie dla tych, którzy chcą prowadzić precyzyjne kampanie i płacić za efekty działań marketingowych.
- Grywalizacja w marketingu – jak zaangażować swoich odbiorców w rywalizację?czas czytania7minuty30.01.2024Wszyscy, niezależnie od wieku, przyzwyczajeń zakupowych czy zasobności portfela, lubimy bawić się, rywalizować i wygrywać nagrody. Jak to wykorzystać w biznesie? Podpowiadamy.
- Reklama podprogowa – manipulacja czy sprytny trik marketingowy?czas czytania6minuty06.02.2024Czy ludzkie zmysły zawsze rejestrują tylko co, co jest jasne i oczywiste? Okazuje się, że percepcja może być poddawana wpływom. Dowiedz się więcej!
- Marketing sensoryczny, czyli jak rozbudzić zmysły klientów?czas czytania5minuty23.05.2025Marketing sensoryczny to sposób na pobudzenie zmysłów klientów i budowanie angażujących doświadczeń, które realnie wpływają na ich decyzje zakupowe. Sprawdź, jak możesz wpleść go w swoją strategię!