Powiadomienia

    Co to jest softmarketing i na czym polega?

    6 min

    przedsiębiorczyni opracowuje strategię marketingową

    Zastosowanie technik softmarketingowych pozwala budować pozytywny wizerunek firmy i zdobywać lojalnych klientów. Marketing miękki, zamiast koncentrować się na sprzedaży, w centrum stawia klienta i jego potrzeby. Dowiedz się, czym jest softmarketing, jak go zastosować w praktyce i co możesz zyskać.

    Główne założenia sotfmarketingu

    Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb, mają konkretne wymagania i oczekiwania. Są też coraz bardziej odporni na irytujące, natrętne komunikaty i tradycyjne przekazy. Softmarketing, czyli tzw. marketing miękki, to długofalowa strategia marketingowa, która ma budować świadomość i rozpoznawalność marki na fundamentach autentycznej relacji między klientem a firmą. Dzięki subtelnym i nienachalnym komunikatom zachęca do poznania brandu i buduje lojalność klientów. Agresywną sprzedaż w tym modelu zastępuje wartościowy dialog z odbiorcą. 

    Wykorzystując kompleksową i wielopłaszczyznową analizę zachowań konsumentów, marketing miękki wspiera procesy kształtowania wysoce spersonalizowanych i subtelnych ofert, które są autentyczne i spójne z misją marką we wszystkich użytych kanałach komunikacji. Softmarketing angażuje odbiorców do interakcji m.in. poprzez content marketing, działania SEO czy subtelną reklamę natywną.

    Reklama natywna w strategii softmarketingowej

    Reklamy natywne to forma nieinwazyjnej promocji, której celem jest dostarczenie wartościowych informacji lub rozrywki, a nie tylko bezpośredniego przekazu reklamowego. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamy – takich jak banery czy pop-upy, które często są postrzegane jako natrętne – reklamy natywne starają się wtopić w kontekst medium, w którym się pojawiają. Najczęściej występują w formie wartościowych artykułów sponsorowanych, postów w mediach społecznościowych czy edukacyjnych wideo. 

    Podstawą ich skuteczności jest subtelny przekaz oraz dostosowanie stylu i formatu medium. Dzięki temu użytkownicy często nie zdają sobie sprawy, że mają do czynienia z treścią sponsorowaną, co zwiększa ich zaangażowanie i skłonność do interakcji z reklamą. Domyślasz się, że to wszystko powoduje, że tego typu komunikaty znakomicie odnajdują się w softmarketingu?

    Softmarketing a MLN (Marketing Wielopoziomowy)

    Marketing wielopoziomowy (MLM, ang. Multi-Level Marketing) to strategia sprzedaży, w której firma promuje swoje produkty lub usługi poprzez niezależnych dystrybutorów. Taki model działania omija tradycyjne formy dystrybucji, takie jak hurtownie czy sklepy, a zamiast tego koncentruje się na osobistych rekomendacjach i marketingu szeptanym. 

    W odróżnieniu od softmarketingu – który stawia na budowanie długotrwałych relacji z klientami poprzez dostarczanie wartościowych treści i edukację – MLM kładzie większy nacisk na bezpośrednią sprzedaż i rozszerzanie sieci dystrybucji. Softmarketing angażuje klientów i ma na celu zbudowanie zaufania – jego celem jest wywoływanie naturalnej i nieprzymuszonej chęci zakupu. Bazuje więc na metodach służących zrozumieniu potrzeb klientów i dostosowywaniu komunikacji do ich oczekiwań, bez bezpośredniego nacisku na sprzedaż. MLM opiera się z kolei głównie na osobistych kontaktach i relacjach między dystrybutorami a ich klientami oraz poleceniach.

    Softmarketing vs. hard marketing

    Marketing miękki opiera się na empatycznym podejściu do klienta i wyważonej komunikacji czy subtelnych reklamach natywnych. 

    Hard marketing z kolei to sprzedaż bezpośrednia, nastawiona na szybkie i mierzalne wyniki, często agresywna, używająca nachalnych reklam, najczęściej zwieńczona natychmiastowym wezwaniem do zakupu. Strategia ta nastawiona jest na krótkoterminowe zyski ze sprzedaży poprzez wywieranie presji na konsumentach oraz natarczywą i wielokrotną namowę. Wykorzystuje m.in. zimne telefony, oschły, mało przystępny język oraz niechciane, czy niedopasowane oferty. Często też bazuje na negatywnych emocjach takich jak strach, czy lęk, ograniczając klienta w samodzielnym podejmowaniu decyzji zakupowych. 

    Jak stosować softmarketing w praktyce?

    Podstawą skutecznego softmarketingu jest content marketing. Wdrażając tę strategię, twórz wysokiej jakości treści edukacyjne, które realnie pomagają rozwiązywać problemy odbiorców. W ramach soft marketingu warto wykorzystywać różnorodne formaty, takie jak webinary, warsztaty online czy podcasty. Szczególnie skuteczny jest storytelling – opowiadanie historii, które budują emocjonalną więź z odbiorcami. 

    Do głównych narzędzi marketingu miękkiego należą:

    Personalizacja

    Personalizacja nie tylko wspomaga działania SEO. Pozwala także tworzyć interesujące, wciągające i praktyczne komunikaty, które są odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby klientów. Jak podaje The New York Times Company, spersonalizowany content zwiększa szanse sprzedaży o 20%1. Analizuj więc dane klientów i staraj się dostosować przekaz do ich indywidualnych preferencji. W praktyce oznacza to tworzenie spersonalizowanych newsletterów, dedykowanych materiałów edukacyjnych oraz dostosowanej komunikacji w mediach społecznościowych.

    Content marketing

    Interaktywny content przyciąga dwukrotnie więcej odbiorców2 niż długie bloki tekstowe, dlatego jest niezwykle skuteczny w realizacji działań softmarketingowych. Ważne, aby treści były rzetelne, profesjonalne, dopasowane do persony i miały walor edukacyjny.

    Według Content Marketing Institute3 do najskuteczniejszych rodzajów interaktywnego contentu należą:

    • filmy wideo,
    • studia przypadków i historie klientów,
    • e-booki i białe księgi,
    • raporty i badania,
    • krótkie artykuły i posty.

    Konsumenci o 15% częściej kupują produkty prezentowane w interaktywnych, zakupowych treściach4, a content marketing jest najskuteczniejszą strategią marketingową dla generowania popytu5.

    Treści tworzone przez użytkowników (UGC)

    Treści generowane przez użytkowników (UGC) są skuteczną formą promocji biznesu w marketingu miękkim. Opinie czy recenzje aż dla 60% konsumentów stanowią najbardziej autentyczną formę rekomendacji6. Wyświetlanie UGC na stronach produktów zwiększa współczynnik konwersji nawet o 150%7.

    Budowanie społeczności w mediach społecznościowych

    Różne kanały social media to miejsce, gdzie można skutecznie kształtować autentyczną i emocjonalną więź z klientami. W softmarketingu ten ogromny potencjał można wykorzystać, aby dotrzeć do jak największej liczby wartościowych odbiorców. Statystyki pokazują, że 67,3% użytkowników korzysta z mediów społecznościowych w celu pozyskania informacji o firmach i produktach, a 44% użytkowników przyznaje, że te kanały mają wpływ na decyzje zakupowe8.

    Marketing automation

    Marketing automation potęguje skuteczność softmarketingu, gdyż pozwala zautomatyzować prowadzone działania, a przez to skuteczniej zarządzać komunikacją na każdym etapie lejka sprzedażowego. W kampaniach e-mailingowych, na stronie, w social mediach, subskrypcjach, retargetingu, czy remarketingu na podstawie wnikliwej analizy danych można dokładnie określić personę i konkurencję oraz dokonać segmentacji klientów pod kątem specyfiki ścieżki zakupowej. To z kolei ułatwia konfigurację skutecznych, wciągających, a jednocześnie nienachalnych kampanii.

     

    1 https://nytlicensing.com/latest/trends/impressive-content-marketing-statistics/

    2 https://www.linearity.io/blog/interactive-content-statistics/

    3 https://contentmarketinginstitute.com/articles/b2b-content-marketing-trends-research/

    4  https://firework.com/blog/interactive-video-statistics

    5 https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2024/05/Raport-Strategiczny-INTERNET-IAB-Polska-2023_2024.pdf

    6 https://wisernotify.com/blog/social-proof-statistics/

    7 https://www.bazaarvoice.com/blog/how-to-boost-your-add-to-cart-rate-with-ugc/

    8 https://internetica.pl/blog/dlaczego-w-2024-i-w-kolejnych-latach-warto-inwestowac-w-marketing-w-social-mediach/

    Czy ten artykuł był przydatny?
    średnia: 0 | 0 ocen

    Przeglądaj tematy

    • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
    • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
    • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
    • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
    • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
    • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
    • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
    • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
    • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
    • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
    • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
    • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
    • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
    • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
    • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
    • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
    • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
    • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
    • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
    • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
    • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
    • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
    • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
    • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
    • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
    • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
    • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
    • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
    • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
    • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
    • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
    • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
    • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
    • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
    • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
    • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
    • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
    • #KSeFwięcej artykułów z tagiem:#KSeF
    • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
    • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
    • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
    • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
    • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
    • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
    • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
    • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
    • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
    • #działalność nierejestrowanawięcej artykułów z tagiem:#działalność nierejestrowana
    • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
    • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
    • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
    • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
    • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
    • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
    • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
    • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
    • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
    • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
    • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
    • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
    • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
    • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
    • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
    • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
    • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
    • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
    • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP