Co to jest softmarketing i na czym polega?

6 min

przedsiębiorczyni opracowuje strategię marketingową

Zastosowanie technik softmarketingowych pozwala budować pozytywny wizerunek firmy i zdobywać lojalnych klientów. Marketing miękki, zamiast koncentrować się na sprzedaży, w centrum stawia klienta i jego potrzeby. Dowiedz się, czym jest softmarketing, jak go zastosować w praktyce i co możesz zyskać.

Główne założenia sotfmarketingu

Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb, mają konkretne wymagania i oczekiwania. Są też coraz bardziej odporni na irytujące, natrętne komunikaty i tradycyjne przekazy. Softmarketing, czyli tzw. marketing miękki, to długofalowa strategia marketingowa, która ma budować świadomość i rozpoznawalność marki na fundamentach autentycznej relacji między klientem a firmą. Dzięki subtelnym i nienachalnym komunikatom zachęca do poznania brandu i buduje lojalność klientów. Agresywną sprzedaż w tym modelu zastępuje wartościowy dialog z odbiorcą. 

Wykorzystując kompleksową i wielopłaszczyznową analizę zachowań konsumentów, marketing miękki wspiera procesy kształtowania wysoce spersonalizowanych i subtelnych ofert, które są autentyczne i spójne z misją marką we wszystkich użytych kanałach komunikacji. Softmarketing angażuje odbiorców do interakcji m.in. poprzez content marketing, działania SEO czy subtelną reklamę natywną.

Reklama natywna w strategii softmarketingowej

Reklamy natywne to forma nieinwazyjnej promocji, której celem jest dostarczenie wartościowych informacji lub rozrywki, a nie tylko bezpośredniego przekazu reklamowego. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamy – takich jak banery czy pop-upy, które często są postrzegane jako natrętne – reklamy natywne starają się wtopić w kontekst medium, w którym się pojawiają. Najczęściej występują w formie wartościowych artykułów sponsorowanych, postów w mediach społecznościowych czy edukacyjnych wideo. 

Podstawą ich skuteczności jest subtelny przekaz oraz dostosowanie stylu i formatu medium. Dzięki temu użytkownicy często nie zdają sobie sprawy, że mają do czynienia z treścią sponsorowaną, co zwiększa ich zaangażowanie i skłonność do interakcji z reklamą. Domyślasz się, że to wszystko powoduje, że tego typu komunikaty znakomicie odnajdują się w softmarketingu?

Softmarketing a MLN (Marketing Wielopoziomowy)

Marketing wielopoziomowy (MLM, ang. Multi-Level Marketing) to strategia sprzedaży, w której firma promuje swoje produkty lub usługi poprzez niezależnych dystrybutorów. Taki model działania omija tradycyjne formy dystrybucji, takie jak hurtownie czy sklepy, a zamiast tego koncentruje się na osobistych rekomendacjach i marketingu szeptanym. 

W odróżnieniu od softmarketingu – który stawia na budowanie długotrwałych relacji z klientami poprzez dostarczanie wartościowych treści i edukację – MLM kładzie większy nacisk na bezpośrednią sprzedaż i rozszerzanie sieci dystrybucji. Softmarketing angażuje klientów i ma na celu zbudowanie zaufania – jego celem jest wywoływanie naturalnej i nieprzymuszonej chęci zakupu. Bazuje więc na metodach służących zrozumieniu potrzeb klientów i dostosowywaniu komunikacji do ich oczekiwań, bez bezpośredniego nacisku na sprzedaż. MLM opiera się z kolei głównie na osobistych kontaktach i relacjach między dystrybutorami a ich klientami oraz poleceniach.

Softmarketing vs. hard marketing

Marketing miękki opiera się na empatycznym podejściu do klienta i wyważonej komunikacji czy subtelnych reklamach natywnych. 

Hard marketing z kolei to sprzedaż bezpośrednia, nastawiona na szybkie i mierzalne wyniki, często agresywna, używająca nachalnych reklam, najczęściej zwieńczona natychmiastowym wezwaniem do zakupu. Strategia ta nastawiona jest na krótkoterminowe zyski ze sprzedaży poprzez wywieranie presji na konsumentach oraz natarczywą i wielokrotną namowę. Wykorzystuje m.in. zimne telefony, oschły, mało przystępny język oraz niechciane, czy niedopasowane oferty. Często też bazuje na negatywnych emocjach takich jak strach, czy lęk, ograniczając klienta w samodzielnym podejmowaniu decyzji zakupowych. 

Jak stosować softmarketing w praktyce?

Podstawą skutecznego softmarketingu jest content marketing. Wdrażając tę strategię, twórz wysokiej jakości treści edukacyjne, które realnie pomagają rozwiązywać problemy odbiorców. W ramach soft marketingu warto wykorzystywać różnorodne formaty, takie jak webinary, warsztaty online czy podcasty. Szczególnie skuteczny jest storytelling – opowiadanie historii, które budują emocjonalną więź z odbiorcami. 

Do głównych narzędzi marketingu miękkiego należą:

Personalizacja

Personalizacja nie tylko wspomaga działania SEO. Pozwala także tworzyć interesujące, wciągające i praktyczne komunikaty, które są odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby klientów. Jak podaje The New York Times Company, spersonalizowany content zwiększa szanse sprzedaży o 20%1. Analizuj więc dane klientów i staraj się dostosować przekaz do ich indywidualnych preferencji. W praktyce oznacza to tworzenie spersonalizowanych newsletterów, dedykowanych materiałów edukacyjnych oraz dostosowanej komunikacji w mediach społecznościowych.

Content marketing

Interaktywny content przyciąga dwukrotnie więcej odbiorców2 niż długie bloki tekstowe, dlatego jest niezwykle skuteczny w realizacji działań softmarketingowych. Ważne, aby treści były rzetelne, profesjonalne, dopasowane do persony i miały walor edukacyjny.

Według Content Marketing Institute3 do najskuteczniejszych rodzajów interaktywnego contentu należą:

  • filmy wideo,
  • studia przypadków i historie klientów,
  • e-booki i białe księgi,
  • raporty i badania,
  • krótkie artykuły i posty.

Konsumenci o 15% częściej kupują produkty prezentowane w interaktywnych, zakupowych treściach4, a content marketing jest najskuteczniejszą strategią marketingową dla generowania popytu5.

Treści tworzone przez użytkowników (UGC)

Treści generowane przez użytkowników (UGC) są skuteczną formą promocji biznesu w marketingu miękkim. Opinie czy recenzje aż dla 60% konsumentów stanowią najbardziej autentyczną formę rekomendacji6. Wyświetlanie UGC na stronach produktów zwiększa współczynnik konwersji nawet o 150%7.

Budowanie społeczności w mediach społecznościowych

Różne kanały social media to miejsce, gdzie można skutecznie kształtować autentyczną i emocjonalną więź z klientami. W softmarketingu ten ogromny potencjał można wykorzystać, aby dotrzeć do jak największej liczby wartościowych odbiorców. Statystyki pokazują, że 67,3% użytkowników korzysta z mediów społecznościowych w celu pozyskania informacji o firmach i produktach, a 44% użytkowników przyznaje, że te kanały mają wpływ na decyzje zakupowe8.

Marketing automation

Marketing automation potęguje skuteczność softmarketingu, gdyż pozwala zautomatyzować prowadzone działania, a przez to skuteczniej zarządzać komunikacją na każdym etapie lejka sprzedażowego. W kampaniach e-mailingowych, na stronie, w social mediach, subskrypcjach, retargetingu, czy remarketingu na podstawie wnikliwej analizy danych można dokładnie określić personę i konkurencję oraz dokonać segmentacji klientów pod kątem specyfiki ścieżki zakupowej. To z kolei ułatwia konfigurację skutecznych, wciągających, a jednocześnie nienachalnych kampanii.

 

1 https://nytlicensing.com/latest/trends/impressive-content-marketing-statistics/

2 https://www.linearity.io/blog/interactive-content-statistics/

3 https://contentmarketinginstitute.com/articles/b2b-content-marketing-trends-research/

4  https://firework.com/blog/interactive-video-statistics

5 https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2024/05/Raport-Strategiczny-INTERNET-IAB-Polska-2023_2024.pdf

6 https://wisernotify.com/blog/social-proof-statistics/

7 https://www.bazaarvoice.com/blog/how-to-boost-your-add-to-cart-rate-with-ugc/

8 https://internetica.pl/blog/dlaczego-w-2024-i-w-kolejnych-latach-warto-inwestowac-w-marketing-w-social-mediach/

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP