Analityka predykcyjna – co to jest i jak działa?
- Uczenie maszynowe i analityka predykcyjna – jak wykorzystać nowe technologie w małej firmie?
- Podstawy analizy biznesowej
- Czym są modele predykcyjne w biznesie?
- Analiza modelu biznesowego z pomocą sztucznej inteligencji
- Czego dowiesz się o swojej firmie z analizy danych biznesowych?
- Regularna analiza biznesu – czemu warto ją robić?
- Profesjonalna analiza problemów biznesowych – pomoc dla firm w kryzysie
Analityka predykcyjna brzmi skomplikowanie, ale jeśli prowadzisz firmę, to warto poznać jej tajniki. Dużym ułatwieniem w tworzeniu prognoz i analizowaniu danych są nowe technologie. Sztuczna inteligencja szybko przeanalizuje wskaźniki z przeszłości i stworzy plan działania na przyszłość. Wyjaśniamy, jak wykorzystać analitykę predykcyjną w biznesie.
Uczenie maszynowe i analityka predykcyjna – jak wykorzystać nowe technologie w małej firmie?
Trudno wyobrazić sobie analizę procesów biznesowych bez użycia odpowiednich programów i dedykowanych narzędzi. Dotychczas stanowiła ona czasochłonne zajęcie wymagające specjalistycznej wiedzy. Obecnie coraz więcej firm powierza analitykę sztucznej inteligencji. Narzędzia wykorzystujące uczenie maszynowe nie tylko szybciej analizują duże ilości danych, ale są też w stanie przewidzieć zachowania rynku i zaplanować strategię na kolejne lata.
Jeśli prowadzisz firmę od niedawna lub dopiero planujesz jej założenie, prawdopodobnie nie masz jeszcze dużej wiedzy w temacie działania rynku. Nawet jeśli masz doświadczenie w danej branży, prowadzenie własnego biznesu jest znacznie większym wyzwaniem. Nowe technologie mogą ułatwić wejście na rynek, a także radzenie sobie z ewentualnymi kryzysami czy momentami większego popytu.
Uczenie maszynowe jest jednym z największych osiągnięć sztucznej inteligencji. Komputery na podstawie informacji z ogromnych baz danych bez przerwy poszerzają wiedzę i ulepszają swoje działanie, dzięki czemu mogą prognozować różne zjawiska. Żaden człowiek nie byłby w stanie równie szybko i dokładnie przeanalizować tak dużych ilości plików.
Dla osoby prowadzącej niewielką działalność zastosowanie sztucznej inteligencji w celu wykonania analizy może wydawać się zbędne. Tymczasem wdrożenie nowoczesnych technologii na samym początku prawdopodobnie uchroni Cię przed popełnieniem wielu błędów, a także przygotuje na nadchodzące zmiany.
Podstawy analizy biznesowej
W zależności od etapu rozwoju firmy proces analizy będzie wyglądał inaczej. Przed założeniem działalności głównym celem może być określenie grupy docelowej klientów i prześwietlenie oferty konkurencji. Po kilku miesiącach lub latach istnienia na rynku zyskasz do dyspozycji znacznie więcej danych, które posłużą do stworzenia prognozy szytej na miarę.
Algorytmy działają również w oparciu o ogólnodostępne informacje m.in. okresowe zestawienia przychodów grupy docelowej, wskaźniki giełdowe, statystyki dotyczące zachowań klientów czy wydatki na reklamy w danym sektorze. Niezależnie od tego, czy analizę powierzysz sztucznej inteligencji, czy specjalistom, będzie ona obejmowała konkretne kroki.
- Monitorowanie kondycji rynku i konkurencji – sprawdzenie, jakie trendy dominują w danym okresie, które firmy odnoszą największe sukcesy oraz jakie strategie stosują.
- Analiza finansowa – pozwala ocenić rentowność biznesu i ograniczyć niepotrzebne koszty.
- Analiza lub planowanie procesów wewnętrznych – obejmuje wszystkie działania wewnątrz przedsiębiorstwa i ocenia ich skuteczność.
- Zbieranie i analizowanie danych o klientach – znaczenie mają Tutaj preferencje i nawyki zakupowe w danej branży oraz zachowania Twoich dotychczasowych klientów.
Czym są modele predykcyjne w biznesie?
Czym jest model predykcyjny? W skrócie jego zadanie to analizowanie danych z przeszłości i prognozowanie przyszłości. Modele predykcyjne określają prawdopodobieństwo różnych scenariuszy, np. czy nowe produkty wzbudzą zainteresowanie klientów, na jaką sprzedaż możesz liczyć w nadchodzącym kwartale oraz czy rezultaty kampanii reklamowej spełnią oczekiwania. Zasady ich działania brzmią prosto, ale technicznie są dość skomplikowane. Jednak nie musisz rozumieć w pełni zachodzących procesów, aby korzystać z analiz tworzonych przez narzędzia oparte o AI. Dwa najbardziej znane typy modeli predykcyjnych to:
- modele klasyfikacyjne – porządkują i segmentują dane, np. dzielą klientów na podstawie przeglądanych produktów;
- modele regresyjne – są używane do prognozowania wszelkich wartości liczbowych, np. wielkości sprzedaży, wartości zamówień lub liczby nowych klientów.
Korzystanie z narzędzi do przewidywania wyników nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej – wiele platform oferuje gotowe rozwiązania, które umożliwiają analizowanie danych bez konieczności budowania modelu od podstaw. Przykładem takiego narzędzia jest Google Analytics 4, które oferuje wbudowane funkcje predykcyjne i pozwala m.in. przewidywać prawdopodobieństwo dokonania zakupu przez użytkownika w ciągu najbliższych 7 dni czy szacować potencjalne przychody z określonych grup klientów. Wystarczy połączyć narzędzie ze swoją stroną internetową i sklepem, by system zbierał i analizował dane oraz przedstawiał prognozy w przystępnej formie wykresów i raportów.
Analiza modelu biznesowego z pomocą sztucznej inteligencji
Przy pomocy automatyzacji w łatwy sposób zweryfikujesz pomysł na nowy biznes. Obecnie całe biznesplany i strategie marketingowe są tworzone przy użyciu sztucznej inteligencji. Algorytm przeanalizuje aktualną sytuację rynku, oceni Twoje pomysły i pomoże w podjęciu decyzji o wprowadzeniu ewentualnych zmian. Podpowie, do jakiej grupy odbiorców kierować ofertę oraz w jaki sposób ją reklamować. Możesz powierzyć sztucznej inteligencji planowanie kolejnych kroków na drodze do otworzenia biznesu oraz poprosić, aby na podstawie aktualnych trendów zweryfikowała, czy będzie popyt na Twoje produkty.
Czego dowiesz się o swojej firmie z analizy danych biznesowych?
Analiza danych biznesowych dostarcza cennych informacji, dzięki którym zauważysz mocne i słabe strony swojej działalności. Umożliwi Ci zrozumienie wzorców zachowań klientów oraz pomoże w dostrzeżeniu zmiennych mających wpływ na popularność danych produktów. Na tej podstawie będziesz planować bardziej efektywne kampanie marketingowe idealnie dostosowane do potrzeb różnych grup docelowych.
Systemy mogą stworzyć analizę konkretnych kategorii produktów, typów klientów, okresów w roku lub sformułować ogólne zalecenia mające na celu poprawę procesów zachodzących w firmie. Celem nie musi być zwiększenie sprzedaży, a przykładowo optymalizacja kosztów produkcji czy wydatków związanych z zatrudnieniem pracowników. Odpowiednio napisany model predykcyjny dysponujący wystarczającą ilością danych o Twojej firmie może ułatwić podejmowanie trudnych decyzji biznesowych.
Regularna analiza biznesu – czemu warto ją robić?
Kiedy prowadzisz własny biznes, musisz stale trzymać rękę na pulsie. Regularne monitorowanie wyników i preferencji klientów pozwoli Ci szybko reagować na zmienną sytuację na rynku. Analizy predykcyjne sprawią, że zawsze będziesz o krok przed konkurencją. Podpowiedzą, jakie produkty proponować klientom w najbliższym czasie oraz jak rozdysponować środki przeznaczone na reklamę.
Dodatkowo automatyzacja procesów analitycznych ułatwia identyfikację problemów niewidocznych na pierwszy rzut oka, np. rosnących kosztów operacyjnych czy spadku wskaźnika satysfakcji klientów. Najlepiej, jeśli dane przetwarzane są bez przerwy, ale możesz też dokonywać analizy raz na kilka miesięcy. Najważniejsza jest regularność, która umożliwia wykrywanie błędów, zanim w znacznym stopniu wpłyną na Twoje wyniki.
Profesjonalna analiza problemów biznesowych – pomoc dla firm w kryzysie
Uczenie maszynowe i analityka predykcyjna stanowią idealne narzędzie dla firm przechodzących kryzys. Kiedy mierzysz się ze znacznym spadkiem sprzedaży czy uszczerbkiem na wizerunku, nie ma czasu na nieprzetestowane działania. Klienci oczekują szybkiego zażegnania kryzysu, ponieważ mogą stracić zaufanie raz na zawsze.
W takiej sytuacji warto skorzystać z usług firm posiadających profesjonalne oprogramowania wykorzystywane do biznesowej analizy predykcyjnej. Możesz zakupić dostęp do narzędzi lub poprosić o kompleksową pomoc w zidentyfikowaniu problemów i zaplanowaniu działań. Dzięki temu nie będziesz tracić czasu na naukę obsługi oprogramowania, przesyłanie danych i samodzielne interpretowanie wyników.
Przewidywanie efektów wprowadzanych rozwiązań otwiera ogromne możliwości dla rozwoju każdej firmy. Sztuczna inteligencja opiera raporty na dokładnej analizie: historycznych danych, preferencji klientów na przestrzeni lat oraz działań konkurencji. Największy sztab specjalistów nie byłby w stanie równie dokładnie prześwietlić Twojej działalności, a następnie w krótkim czasie ocenić prawdopodobieństwa poszczególnych scenariuszy. Zaprzyjaźnij się z analityką predykcyjną, a szybko wyprzedzisz konkurencję w swojej branży.
Polecamy
- Analiza ABC w zarządzaniu zasobami przedsiębiorstwaczas czytania7minuty18.10.2023Analiza ABC pomoże Ci zoptymalizować zarządzanie zasobami Twojej firmy. Sprawdź, jak wdrożyć tę metodę i klasyfikować zasoby.
- Analiza finansowa w sektorze MŚP – jak zacząćczas czytania10minuty03.09.2024Poznaj meandry finansów dla małych przedsiębiorców, przez które przeprowadzą Cię Maciej Kulik, doświadczony CFO (Chief Financial Officer) oraz dr Maciej Madziński, dyrektor programu MBA IT w Akademii Leona Koźmińskiego.
- Analiza konkurencji – jak ją przeprowadzić i jakich błędów się wystrzegać?czas czytania9minuty18.10.2024Aby osiągnąć sukces, musisz wyróżniać się na tle konkurencji. Poznanie jej jest w tym kontekście kluczowe. Wyjaśniamy, jak to robić.
- Na czym polega analiza konkurencji i jak efektywnie monitorować rynek?czas czytania8minuty04.10.2024Jeśli chcesz odnieść sukces, to Twoja oferta musi być lepsza od propozycji innych firm. Sprawdź, na czym polega badanie konkurencji, jakie są jego podstawowe etapy oraz jak skutecznie monitorować rynek, aby zapewnić silną pozycję dla swojego biznesu.
- Koncepcja 5 sił Portera – przeanalizuj atrakcyjność sektora swojej działalnościczas czytania6minuty27.11.2023Pięć sił konkurencji Portera to metoda wykorzystywana w analizie strategicznej przedsiębiorstw. Dowiedz się więcej na ten temat!
- Jak przeprowadzić analizę słów kluczowych?czas czytania5minuty11.01.2024Analiza słów kluczowych to element skutecznej strategii marketingowej oraz optymalizacji treści online. W artykule pokazujemy, jak przeprowadzić ten proces, aby dobrać frazy istotne dla użytkowników.