Jak przeprowadzić analizę słów kluczowych?

5 min

drewniane bloczki z ikonami i dłoń na niebieskim tle

Analiza słów kluczowych stanowi podstawowy element skutecznej strategii marketingowej oraz optymalizacji treści online. W poniższym artykule przedstawiamy, jak przeprowadzić ten proces i dobrać frazy istotne dla użytkowników. Poznasz również narzędzia, które znacząco mogą wspomóc Cię w poszukiwaniu odpowiednich słów kluczowych dla Twojej witryny. Sprawdź, jak wyprzedzić konkurencję i dlaczego warto wykonać analizę!

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe (ang. keywords, keyphrases) są to wyrazy złożone z jednego lub więcej słów, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę internetową (np. Google). Identyfikują, czego aktualnie dany internauta szuka.

W kontekście SEO słowa kluczowe służą do połączenia wpisywanych przez użytkowników zapytań w wyszukiwarkę z konkretnym produktem, usługą lub informacją. Dlatego też, tego typu frazy umieszcza się najczęściej w treści stron internetowych w celu uzyskania jak najwyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania dla określonych zapytań użytkowników.

Zanim odpowiemy na pytanie “jak właściwie przeprowadzić analizę słów kluczowych”, zapoznaj się z ich podstawowym podziałem na: frazy z krótkim oraz frazy z długim ogonem.

Rodzaj

Co wyróżnia

Słowo kluczowe - przykłady

Kluczowe słowa z krótkim ogonem (short-tail keywords)

Są to najczęściej wyszukiwane frazy (składają się z jednego lub maksymalnie dwóch słów). Ich zakres tematyczny zazwyczaj jest bardzo ogólny. Dlatego też taki ruch trudniej jest przekształcić w konwersję. 

  • turystyka górska

  • architekt

  • dorabianie kluczy

Kluczowe słowa długiego ogona (long-tail keywords)

Jest to bardziej szczegółowa fraza składająca się minimalnie z trzech słów. Mniej popularna i rzadziej wyszukiwana, dzięki temu łatwiejsza w pozycjonowaniu.

  • najlepsze szlaki turystyczne w Tatrach

  • architekt wnętrz Wrocław

  • dorabianie kluczy Warszawa


W działaniach z zakresu SEM i SEO warto postawić na pozycjonowanie swojej witryny na oba rodzaje fraz: zarówno krótkie słowa kluczowe, jak i te z długim ogonem.

Ukierunkowanie jedynie na frazy typu short-tail wymaga większych nakładów finansowych. Dzieje się tak w wyniku dużej konkurencji ze strony większych firm, które od lat posługują się bardziej zaawansowaną strategią. W związku z tym osiągnięcie sukcesu z krótszymi frazami może być trudniejsze i bardziej rozciągnięte w czasie. Jeśli poszerzysz swoje działania o wybrane frazy z długim ogonem, czekają Cię bardziej zadowalające rezultaty. Możesz również osiągnąć wyniki w szybszym tempie i przy mniejszych nakładach finansowych. 

Często spotykanym rodzajem słów kluczowych są również frazy branżowe, które są ściśle powiązane z daną marką. Wykorzystują zazwyczaj nazwę firmy, marki, producenta, produktu, fragment strony www czy nazwiska. Propozycje słów kluczowych tego typu to na przykład: kozaki CCC, buty sportowe nike, krem do twarzy rossmann.

Na co zwracać uwagę przy doborze słów kluczowych?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma osiągnęła sukces online, warto przyjrzeć się kilku istotnym aspektom i zastosować kompleksowe podejście do wyboru słów kluczowych. Poniżej przedstawiamy te najważniejsze.

Trendy wyszukiwania i popularność słów kluczowych

Dzięki solidnej analizie aktualnych trendów i najczęściej poszukiwanych fraz, będziesz w stanie lepiej dostosować wybór słów kluczowych do potrzeb i zainteresowań potencjalnych klientów, co z kolei przyczyni się do skutecznego pozycjonowania Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Jeśli ograniczysz się jedynie do analizy liczby wyszukiwań z ostatnich 12 miesięcy możesz pominąć nowe słowa kluczowe i tworzące się trendy. Korzystanie z narzędzi Google takich jak Google Trends, pozwoli Ci szybko zauważyć i dostosować strategię do nowych i rozwijających się zainteresowań użytkowników.

Trafność w doborze słów kluczowych

Równie ważna jest trafność w doborze słów kluczowych, czyli zgodność słowa z tematyką i zawartością strony internetowej. Na przykład, jeśli dana marka zajmuje się sprzedażą butów sportowych, trafne słowa kluczowe mogą obejmować frazy związane z rodzajami butów (np. biegowe, treningowe). Użycie takich słów będzie z pewnością bardziej efektywne niż używanie fraz zupełnie niepowiązanych z tematem strony. Ponadto Google może uznać tego typu frazy jako spam, jeśli nie będą wystarczająco odwoływać się do tematu treści.

Konkurencyjność słów kluczowych

Podczas selekcji słów kluczowych ważne jest zwrócenie uwagi na ich konkurencyjność. Parametr ten dotyczy witryn internetowych, które również konkurują o wybrane przez Ciebie słowo kluczowe. Zanim zdecydujesz się na rozchwytywaną frazę, zastanów się czy warto starać się o pozycjonowanie na tak mocną frazę.

CPC (średni koszt kliknięcia) słów kluczowych

Analiza kosztu kliknięcia może dostarczyć cennych informacji dotyczących opłacalności reklamowania danej frazy. Zrozumienie tego wskaźnika pozwala na elastyczne dostosowanie strategii SEM, uwzględniające koszty kliknięć w reklamy.

Narzędzia SEO, czyli jak sprawdzić słowa kluczowe?

Trafny dobór fraz kluczowych, które będą konwertować to jeden z elementów sukcesu, na który nastawione są działania SEO. Znalezienie odpowiednich słów “na własną rękę” będzie opierać się jedynie na domysłach. Dlatego w pozyskiwaniu wartościowych fraz niezbędne jest skorzystanie ze specjalnych narzędzi. Znaczna ich część jest płatna, ale nawet te darmowe udostępniają wiele przydatnych informacji.

Jak sprawdzić słowa kluczowe strony? Poniżej przedstawiamy wybrane narzędzia, które pomogą Ci w doborze i analizie słów kluczowych:

Narzędzia bezpłatne

Narzędzia płatne

  • Google Suggest

  • Google Trends

  • Planer słów kluczowych (Google Keyword Planner)

  • Google Search Console

  • Keyword Surfer

  • Surfer SEO

  • Semrush

  • Senuto

  • Ahrefs

  • Semstorm

Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?

Sprawdzenie fraz kluczowych konkurencji możesz w początkowej fazie wykonać bez użycia specjalnych narzędzi. Przeglądaj strony rywali i skup się na tytułach, śródtytułach i tekstach ich bloga firmowego, gdzie często znajdują się kluczowe frazy. Przy większych stronach warto także sprawdzić linki wewnętrzne, które po kliknięciu przenoszą użytkownika na inne strony serwisu. Znajdziesz tam słowa kluczowe, na które dana podstrona jest pozycjonowana w wyszukiwarce.

Możesz również przeanalizować słowa kluczowe za pomocą wglądu w pobrany raport z frazami, na które pozycjonuje się konkurencja. Dzięki takiemu porównaniu, zwiększysz swoje szanse na pozyskanie nowych fraz, których obecnie brakuje na Twojej witrynie.

Jeśli masz do czynienia z dużymi serwisami, ciężko będzie Ci przebrnąć przez tak dużą liczbę znaków. Poniżej przedstawiamy narzędzia wraz z krótkim opisem - zarówno płatne, jak i darmowe, które pomogą Ci sprawdzić słowa kluczowe konkurencji.

Nazwa narzędzia

Opis

Google Search Console

Pozwala m.in. zweryfikować pochodzenie linków, dodatkowo jest pomocne w monitorowaniu pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania (tzw. SERP-ach).

Planer słów kluczowych

Sugeruje np. nowe słowa kluczowe i wyrażenia na podstawie już istniejących, co daje możliwość pozyskania fraz odmiennych niż u konkurencji. 

Senuto

Monitoruje i optymalizuje strony w wyszukiwarkach, dostarczając informacji o słowach kluczowych, pozycji w Google konkurencji. Pozwala np. na wygenerowanie raportów z frazami, na które pozycjonuje się konkurencja, a Twoja domena nie.

Semstorm

To skuteczne narzędzie doboru fraz kluczowych. Pomaga analizować konkurencję, uwzględniając wspólne frazy, słowa kluczowe i skuteczność pozycjonowania. Dostarcza również wielu innych opcji.

Ahrefs

Oferuje np. kompleksową analizę słów kluczowych konkurencji, zarządzanie linkami i wsparcie w tworzeniu strategii content marketingowej.


Analiza słów kluczowych SEO krok po kroku

Wiemy, jak trudno obecnie jest pozyskać wartościowe i unikalne słowa kluczowe dla strony internetowej. Dlatego przychodzimy z pomocą i powiemy Ci, jak krok po kroku dokonać analizy słów kluczowych tak, aby efektywnie zwiększyć pozycjonowanie Twoich treści. Jak to zrobić?

1. Dokonaj analizy użytkownika, rynku i branży

Analiza rynku pomoże Ci zdefiniować grupę docelową, zrozumieć potrzeby klientów i ocenić potencjalny popyt na Twoje produkty. W tym celu możesz wykorzystać takie narzędzia jak - Google Analytics czy Google Trends. Przeanalizuj działania konkurencji, szczególnie to, jakie treści tworzą i czym się kierują w swojej strategii. Możesz zaczerpnąć inspiracji, ale pamiętaj, żeby w swoich działaniach być oryginalnym!

Za pomocą narzędzia Google Analytics możesz przeanalizować statystyki słów, które prowadzą na Twoją witrynę oraz frazy, na które dany serwis wyświetla się w wynikach wyszukiwania największej liczbie użytkowników. Dzięki czemu łatwiej Ci będzie określić nowe słowa kluczowe, które będą pasować do Twojej grupy docelowej i rynku, na którym działasz. Stwórz swoją wstępną listę słów kluczowych.

2. Określ cel swoich kampanii ze względu na użytkownika

Każde słowo może mieć inną intencję, na przykład - poszukiwanie informacji, porównywanie produktów czy zakup. Aby skutecznie pozycjonować markę z wykorzystaniem słów kluczowych, konieczne jest dostosowanie fraz do intencji użytkownika, czyli tego, czego szuka w danej chwili. 

Intencje użytkowników dzielą się na cztery podstawowe grupy:

  • Informacyjne — użytkownik poszukuje konkretnych informacji;
  • Nawigacyjne – użytkownik chce dotrzeć na konkretną stronę internetową za pomocą wyszukiwarki, ale nie zna jej adresu URL;
  • Transakcyjne — użytkownik zamierza dokonać zakupu i szuka najlepszej oferty;
  • Komercyjne — użytkownik szuka informacji na temat produktów lub usług przed podjęciem decyzji zakupowej. Chce dowiedzieć się więcej i porównać różne produkty.

3. Opracuj listę słów kluczowych za pomocą płatnych i bezpłatnych narzędzi SEO

Wykorzystaj przygotowaną wcześniej listę słów kluczowych i przeprowadź analizę. W tym celu wprowadź do określonych narzędzi wybrane słowa kluczowe. W wyniku ich przetworzenia przez aplikacje, otrzymasz propozycje innych fraz kluczowych, zarówno tych ogólnych, jak i z długim ogonem. Dzięki temu możesz zyskać cenne informacje na temat ich potencjału, trendów, CPC, liczby wyszukiwań, również w kontekście zmiany ich popularności w czasie.

Ciekawe rozwiązanie, polegające na generowaniu fraz kluczowych w formie pytań, oferuje np. Senuto, ale też Ahrefs i Surfer SEO. Możesz z nich skorzystać w celu opracowania słów kluczowych na potrzeby treści blogowych, które warto urozmaicać tego typu frazami.

4. Stwórz treści oparte na słowach kluczowych

W końcu możesz przejść do etapu tworzenia treści z wykorzystaniem fraz kluczowych. Pamiętaj o naturalnym “wplataniu” wybranych słów do zdań. Nie może być ich również za dużo, ponieważ czytelnikowi trudniej będzie wyciągać z tekstu potrzebne informacje. Możesz na początku przyjąć jedną frazę na około 300-400 znaków ze spacjami. Następnie oceń płynność tekstu i naturalność ich występowania.

5. Przeprowadź audyt słów kluczowych

Sprawdzenie skuteczności działań i monitorowanie wyników to element konieczny do prawidłowego pozycjonowania Twojej strony. Przeprowadź audyt SEO i zweryfikuj, czy opublikowane treści przyczyniły się do wzrostu witryny w wyszukiwarce. Sprawdzaj także czy wybrane frazy kluczowe powodowały wyświetlenia strony i kliknięcia. Pomocnym narzędziem może być Google Search Console. Pamiętaj o ciągłym poszukiwaniu fraz i podmianie tych, które nie osiągają wymiernych rezultatów.

Dlaczego warto wykonać analizę słów kluczowych?

Analiza słów kluczowych jest niezwykle istotna w kontekście budowania skutecznej kampani SEO. Dzięki niej możesz szczegółowo rozplanować działania w kontekście pozycjonowania strony, zdobywać widoczność w wyszukiwarce, a co za tym idzie zwiększać przychody. Obecnie umieszczanie słów kluczowych w opublikowanym tekście na stronie internetowej nie jest zwykle wystarczające. Warto dbać o wysoko wartościowy i jakościowy content oraz o jego ciągłą optymalizację na każdym etapie procesu pozycjonowania. Zwróć uwagę na stale rosnącą konkurencję i staraj się dobierać frazy, które są aktualnie pożądane przez użytkowników.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP