SEO a SEM - najważniejsze różnice

5 min

dwa znaki zapytania nad kobietą, która siedzi przy biurku przed laptopem

Obecnie prawie każde większe przedsiębiorstwo posiada firmową stronę internetową. Jednak, żeby móc efektywnie zarządzać treścią i promować markę w sieci, konieczne jest prowadzenie działań z zakresu SEO i SEM. Choć oba pojęcia są często mylone lub uważane za tożsame - oznaczają inne strategie optymalizacji stron internetowych. W tym artykule dowiesz się, jaka jest różnica między SEO a SEM oraz jak z nich efektywnie korzystać.

Czym jest SEO?

SEO (ang. Search Engine Optimization) są to wszelkie działania służące pozycjonowaniu strony www, czyli jej widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Za pomocą specjalnych taktyk i narzędzi do optymalizacji strona może zyskiwać na jakości, być bardziej dostrzegalna przez roboty indeksujące, a tym samym zdobywać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. 

Podjęcie się optymalizacji pod SEO pozwoli użytkownikom (za pomocą wpisywanych fraz w wyszukiwarkę) szybciej odszukać Twoją stronę i zwiększać ruch w witrynie. 

SEO obejmuje szereg działań, między innymi takich jak: optymalizacja treści, struktury strony czy linkowania, mających na celu zwiększenie pozycji witryny w wyszukiwarce Google.

Różnice między SEO on-site a SEO off-site

Marketing SEO dzieli się na działania on-site (na stronie) i off-site (poza stroną)

Pierwsze z nich (on-site), jak sama nazwa wskazuje, są w obrębie konkretnej strony internetowej. Przeprowadzenie optymalizacji na konkretnej witrynie, pozwoli Ci na zwiększenie jej widoczności i sprawi, by była bardziej zrozumiała dla robotów wyszukiwarek. Działania te dotyczą tworzenia wartościowych treści, odpowiedniego doboru słów kluczowych, jak i samej architektury strony www. Ważna jest również optymalizacja techniczna - szybkość ładowania, dobór meta tagów, tytułów, nagłówków, tworzenie przyjaznych adresów URL, indeksacja czy generowanie linków zewnętrznych i wewnętrznych. Plusem tej techniki jest możliwość samodzielnej modyfikacji dokonywanych zmian w każdym momencie.

Off-site SEO skupia się na działaniach poza witryną. Czynności optymalizujące są prowadzone poza stroną, dlatego też trudniej jest je prowadzić i modyfikować. Podstawowym elementem off-site SEO jest linkowanie zewnętrzne. Polega ono na umieszczeniu linku do strony na innych portalach, blogach, serwisach społecznościowych, a nawet w social mediach. Takie budowanie kampanii linków sponsorowanych, które kierują użytkownika do konkretnej strony to tzw. link-building, który pozwala zwiększyć jej widoczność i pozycję. 

Google zaleca budowanie profilu linków w oparciu o wymianę artykułów gościnnych, a nie ich kupowanie. Zdarza się, że w sieci pojawia się tzw. nieetyczna praktyka Black Hat SEO, która oszukuje algorytmy wyszukiwarek w celu pozyskiwania wyższej pozycji w wynikach. Na szczęście, roboty indeksujące Google’a coraz precyzyjniej wychwytują próby oszustwa marketerów, dzięki czemu lepsze pozycje w wyszukiwarce otrzymują jedynie te strony, które są wiarygodne i stosują się do zasad prowadzenia reklamy.

Dopuszczalne działania obejmujące SEO w internecie pozwalają na:

  1. wymianę postów gościnnych, czyli wzajemne powiązanie pomiędzy stronami internetowymi (autor treści pisze artykuł lub post na stronie internetowej partnera, a w zamian otrzymuje link do swojej witryny w tym tekście).
  2. Optymalizację strony z uwzględnieniem preferencji i potrzeb użytkowników, co obejmuje poprawienie doświadczeń użytkownika, szybkość ładowania strony, przystępność treści i łatwość nawigacji.
  3. Optymalizację treści poprzez tworzenie przydatnego contentu.

SEM - co to jest?

SEM (ang. Search Engine Marketing) z definicji jest terminem znacznie bardziej obszernym niż SEO. Są to działania marketingowe służące pozycjonowaniu stron internetowych w wynikach wyszukiwania (naturalnych oraz płatnych), które wykorzystują SEO.

SEM obejmuje zarówno organiczne pozycjonowanie stron internetowych SEO, jak i płatne kampanie reklamowe w wyszukiwarkach PPC (Pay-Per-Click). Kombinacja tych elementów pozwoli Ci zoptymalizować widoczność i poprawić skuteczność pozycjonowanie strony online. Najprościej można to ująć w następujący sposób:

SEM = SEO + PPC (Pay-Per-Click)

Dzięki odpowiednim dobraniu słów kluczowych, czyli fraz wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki, SEM daje możliwość skierowania ruchu z wyszukiwarek na konkretną witrynę. Tym samym, dobrze dobrane słowa mają kluczowe znaczenie dla skuteczności kampanii. Podstawowe działania promocyjne SEM, które możesz zastosować to kampanie linków sponsorowanych, optymalizacja stron internetowych i pozycjonowanie.

Na czym polega SEM marketing?

Niezwykle istotnym elementem w prowadzeniu strategii z zakresu SEM są wspomniane wcześniej działania, które odnoszą się do płatnych wyników Google - ale nie tylko. SEM obejmuje wszelkie taktyki podejmowane w celu zwiększenia widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, przy pomocy darmowych wyników naturalnych, ale także wyników sponsorowanych (PPC). W tym wypadku możesz skorzystać z reklamy SEM opierającej się na Google Ads czy Google Display Network.

Głównym założeniem SEM jest reklamowanie treści wśród odbiorców strony oraz kierowaniu ruchu na witrynę. Skuteczność działań marketingu SEM można mierzyć za pomocą współczynnika kliknięć użytkowników w sponsorowane treści, banery czy linki sponsorowane w wyszukiwarce.

SEO vs SEM marketing - czym się różnią?

Chociaż pojęcia SEO i SEM wydają się podobne, są to dwa różne podejścia do optymalizacji widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Dotyczą też odmiennych działań związanych z pozycjonowaniem stron internetowych, dlatego nie należy ich utożsamiać. 
Główna różnica pomiędzy SEO a SEM wynika z samej definicji tych pojęć, ale obejmuje również:

Efekty i wyniki
Działania SEO są zazwyczaj długotrwałe, ale cel osiąga się stopniowo w czasie. Efekty widoczności w wynikach organicznych wyszukiwania pojawiają się po pewnym czasie. Inaczej jest jednak w przypadku SEM (np. reklamy Google Ads), które dają szybsze rezultaty, ponieważ wyniki reklamy są widoczne niemalże natychmiast po uruchomieniu kampanii. Dlatego najlepszym rozwiązaniem dla promocji e-commerce Twojej witryny może być połączenie działań SEO z kampanią Google Ads.

Koszty reklamy
Proces zarządzania i optymalizowania działań marketingowych w przypadku SEO ma miejsce w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Tak więc pozycjonowanie stron internetowych nie wymaga nakładów finansowych, tak jak w przypadku SEM. Jedynym kosztem, który może ponieść Twoja firma jest zatrudnienie specjalistów SEO lub agencji, która będzie wykonywać dla niej pracę. Jeśli chodzi o SEM marketing, kampanie te są płatne, a koszty zależą od wybranego modelu płatności - między innymi CPC (koszt za kliknięcie) lub CPM (koszt za tysiąc wyświetleń).

Pozycje w wynikach wyszukiwania
Optymalizacja organiczna (darmowa) SEO wpływa na pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Sama widoczność strony zależy bezpośrednio od prowadzonych działań optymalizacyjnych witryny. Natomiast w związku z tym, że reklamy SEM są zazwyczaj płatne, to umieszcza się je na szczycie wyników wyszukiwania, na dole strony lub w sekcji bocznej, w zależności od rodzaju kampanii. Tak więc widoczność wynika z bezpośredniego wkładu w płatne reklamy.

Zakres działania
SEO przeprowadza się na poziomie całej witryny w celu poprawienia jej jakości i tworzenia wartościowych treści dla algorytmów wyszukiwarek internetowych. Natomiast działania SEM mogą obejmować kampanie reklamowe, wykorzystujące słowa kluczowe i frazy kluczowe, które są skierowane do określonych grup docelowych. W związku z tym istnieje większe prawdopodobieństwo, że Twoja reklama SEM dotrze do odbiorcy.

Wybierz to, co najlepsze dla Twojej firmy

Kiedy omówione zostały kluczowe różnice między SEM i SEO, możesz zdecydować, w jaki sposób poszczególne strategie mogą pomóc Twojej marce osiągnąć cele biznesowe. Zrozumienie czym są oba pojęcia i przedstawienie charakterystyki każdego z nich, pozwala na analizę korzyści wynikających z połączenia obu strategii. Aby osiągać maksymalnie najlepsze rezultaty optymalizacji strony, warto wykorzystać te dwa elementy razem. Połączenie działań marketingu SEM (w tym linków płatnych) z optymalizacją wewnętrzną na stronie, pozwoli wygenerować wartościowe wyniki i przewagę konkurencyjną. Nie czekaj i wybierz to, co najlepsze dla Twojej firmy.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy