Najważniejsze narzędzia SEO, które pozwolą Ci osiągnąć świetne wyniki
W SEO, jak każdej dziedzinie marketingu (i nie tylko), warto posiłkować się dostępnymi narzędziami, aby optymalizować i automatyzować swoje działania. Chcesz wiedzieć, w które z nich zainwestować? Tego dowiesz się w trakcie lektury tego artykułu. Zapraszam!
Jakie narzędzia SEO będą Ci potrzebne?
Czasem łatwo pogubić się w gąszczu dostępnych na rynku rozwiązań. Wybór programów wspomagających pracę nad optymalizacją SEO może przyprawić o ból głowy, zwłaszcza, że nie ogranicza się on tylko do kwestii ceny. Często jedno narzędzie ma kilka modułów, odpowiedzialnych za każdy z aspektów pracy nad pozycjonowaniem witryny.
W czym zatem mogą Ci pomóc narzędzia SEO?
- w analizie widoczności serwisu;
- w analizie słów kluczowych;
- w optymalizacji strony;
- w budowaniu linków.
W kolejnych akapitach opowiem Ci, które z narzędzi w ramach wymienionych wyżej grup są przeze mnie najbardziej cenione i najchętniej z nich korzystam. Pamiętaj jednak, że jest to moja subiektywna lista.
Programy SEO do analizy widoczności serwisu
Każdemu właścicielowi strony internetowej zależy na tym, aby pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, gdy potencjalni klienci poszukują w sieci produktów lub treści dostępnych na danej stronie, czyli na jak największej widoczności. Tę metrykę też możesz w łatwy sposób śledzić za pomocą raportów widoczności w narzędziach SEO dostępnych na rynku.
Ale czym jest ta enigmatycznie brzmiąca widoczność? Jest to parametr określający, jak często (oraz na jakich pozycjach) pojawia się dana strona internetowa na konkretne słowa kluczowe. Im częściej – tym większa jest jest widoczność w Google.
Swoją pracę z narzędziami SEO możesz rozpocząć od Google Search Console, w skrócie zwanej GSC. Jest darmowa, dzięki czemu nie musisz już na starcie przeznaczać budżetu na aplikacje analizy strony. Więcej informacji o GSC przeczytasz w moim tekście na ten temat: https://firmove.pl/aktualnosci/marketing/google-search-console-w-pigulce.
Z kolei wśród narzędzi płatnych polecam takie narzędzia jak Senuto, Ahrefs czy Semstorm.
Korzystając z narzędzi do analizy widoczności:
- otrzymasz stały dostęp do listy fraz oraz pozycji, na które dane strony pojawiają się w wynikach wyszukiwania;
- pozyskasz dane o ruchu generowanym przez poszczególne podstrony;
- zdobędziesz wiedzę o tym, jakie słowa kluczowe przynoszą Ci najwięcej ruchu organicznego;
- poznasz swoich konkurentów i liderów Twojej branży.
Poniżej znajdziesz tabelę, w której szczegółowo omawiam poszczególne narzędzia.
Narzędzie | Sposób zastosowania | Płatne czy bezpłatne? | Link do narzędzia |
---|---|---|---|
Google Search Console | W raportach z zakładki „Skuteczność” znajdziesz takie dane jak: liczba kliknięć i wyświetleń, średni CTR i średnia pozycja Twoich podstron w wynikach wyszukiwania. Jest to jedyne rozwiązanie SEO, które korzysta z danych z pierwszej ręki, czyli śledzi ruch bezpośrednio w wyszukiwarce i na stronie internetowej. Jest ono zatem o wiele bardziej wiarygodne niż inne dostępne na rynku (nawet te płatne). Te z kolei mogą jedynie szacować ruch pozyskiwany z danego źródła w oparciu o własne dane, metryki i algorytmy, a wykresy są wyłącznie orientacyjne. Dlatego też dla wielu osób zajmujących się SEO Google Search Console jest to narzędzie pierwszego wyboru. | Bezpłatne | https://search.google.com/search-console/ |
Senuto, Ahrefs, Semstorm | Sprawdzisz w nich dane o widoczności konkurentów, czego nie możesz zrobić w GSC (w Google Search Console widzisz dane tylko tych domen, których właścicielstwo potwierdzisz). Dane najczęściej grupowane są względem pozycji strony w wynikach wyszukiwania na: TOP3, TOP10 oraz TOP50. | Płatne | https://www.senuto.com/pl/, https://ahrefs.com/pl, https://www.semstorm.com/pl |
Programy SEO do analizy słów kluczowych
Analiza słów kluczowych to kolejny niezwykle ważny element w układance, jaką jest pozycjonowanie strony internetowej. Dzięki niej dowiesz się, jakich treści (produktów, informacji, wiedzy) poszukują potencjalni klienci. W ten sposób będziesz w stanie na przykład:
- sprawdzić, które produkty cieszą się największym zainteresowaniem;
- zaplanować treści na firmowego bloga;
- znaleźć lukę w ofercie między Tobą a konkurencją.
Możliwość wykonania takiej właśnie analizy dostarcza wiele narzędzi dostępnych na rynku, również tych bezpłatnych. Z jakich programów SEO warto zatem skorzystać? Potraktuj poniższą listę polecanych przeze mnie narzędzi jako pewien narzędziownik. Nie musisz korzystać ze wszystkich – sprawdź, które najbardziej Ci odpowiada.
Narzędzie | Sposób zastosowania | Płatne czy bezpłatne? | Link do narzędzia |
---|---|---|---|
Google Keyword Planner (Planer słów kluczowych) | Narzędzie jest częścią usługi Google Ads i pozwala na: — sprawdzenie danych o danej frazie kluczowej (takich jak średnia miesięczna liczba wyszukiwań, trendy, konkurencja czy koszty pozycjonowania w płatnych wynikach Google),- umożliwia analizę słów, na które pozycjonuje się wskazana strona internetowa. | Bezpłatne | https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/ |
AnswerThePublic | Platforma: • zbiera dane z wyszukiwarek (głównie pytaniach, porównaniach oraz prepozycjach wpisywanych przez użytkowników internetu); • segreguje je i przedstawia w formie ciekawych i intuicyjnych diagramów wizualnych, pozwalających na zrozumienie, które tematy są dla internautów najciekawsze. |
Bezłatne | https://answerthepublic.com/ |
Google Trends | Narzędzie pozwala na porównywanie popularności wielu słów kluczowych w czasie oraz w odniesieniu do przestrzeni geograficznej. | Bezpłatne | https://trends.google.com/trends/ |
Ubersuggest | Platforma: • wyświetla dane na temat wyszukiwanych fraz (średnia miesięczna liczba wyszukiwań na komputerach i urządzeniach mobilnych, sezonowość słowa kluczowego, średni koszt kliknięcia reklamy płatnej, konkurencyjność frazy w płatnych wynikach wyszukiwania – Paid Difficulty, trudność pozycjonowania treści na daną frazę – SEO Difficulty); • prezentuje uporządkowane słowa kluczowe według ich typu (sugestie, podobne zapytania, pytania, frazy z przyimkami, porównania). |
Bezpłatne | https://neilpatel.com/ubersuggest/ |
Keywordtool.io | Narzędzie online, które za pomocą autouzupełniania Google generuje setki dopasowanych słów kluczowych z tak zwanego długiego ogona na dowolnie wybrany temat. | Bezpłatne | https://keywordtool.io/ |
Senuto | W zakładce „Baza słów kluczowych” w odpowiednim polu wpisz jedno lub kilka słów kluczowych. Narzędzie zwróci Ci listę fraz, na które warto się pozycjonować. Aby pomóc Ci w wyborze odpowiednich keywordów w tabeli wynikowej widoczne są takie metryki jak: • średnia miesięczna liczba wyszukiwań; • Keyword Difficulty (stopień trudności wypozycjonowania się na daną frazę); • średni CPC. |
Płatne | https://www.senuto.com/pl/ |
Ahrefs | Analizę wykonasz w zakładce „Keyword Explorer”. Poza tym co oferuje Senuto, dodatkowo ułatwia analizę konkretnych słów kluczowych – klikając w jedno z nich, sprawdzisz, które serwisy najlepiej pozycjonują się na nie, a także pogłębisz analizę o dodatkowe słowa kluczowe czy klastry tematyczne. | Płatne | https://ahrefs.com/pl |
Narzędzia SEO do optymalizacji strony on-site
Techniczna optymalizacja serwisu to aspekt pozycjonowania, którego z pewnością nie możesz zaniedbać. Szybko ładująca się, dostosowana do urządzeń mobilnych strona internetowa znajduje uznanie nie tylko w oczach użytkowników, ale także samych algorytmów Google.
W analizie i rozwiązaniu problemów pozwolą Ci takie bezpłatne narzędzia jak:
Narzędzie | Sposób zastosowania | Płatne czy bezpłatne? | Link do narzędzia |
---|---|---|---|
Google Search Console | Dzięki raportom z grupy „Eksperymenty i personalizacja” sprawdzisz, które strony serwisu wymagają pracy pod kątem szybkości działania. Z kolei z raportu „Strony” dowiesz się, które strony zawierają błędy różnego typu (strona nie istnieje, błąd serwera, błąd przekierowania) czy mają problemy z duplikacją treści czy indeksowaniem. |
Bezpłatne | https://search.google.com/search-console/ |
PageSpeed Insights | Narzędzie przygotowane przez Google analizuje stronę internetową pod kątem wydajności, ułatwień dostępu dla osób z niepełnosprawnościami, najlepszych praktyk tworzenia stron www oraz SEO. Wskazuje konkretne miejsca serwisu, które wymagają poprawek i podpowiada, jak je wykonać. | Bezłatne | https://pagespeed.web.dev/ |
GT Metrix | Narzędzie działające podobnie do PageSpeed Insights, służące do analizy strony www pod względem prędkości — bada jej wydajność i szybkość ładowania. Wskazuje, co należy zrobić, aby poprawić parametry witryny. | Bezpłatne | https://gtmetrix.com/ |
Screaming Frog | Program do zainstalowania na komputerze, który skanuje i indeksuje treść stron www w sposób podobny do robotów wyszukiwarek. Dzięki niemu zbadasz różne aspekty strony, w tym linki, nagłówki, meta tagi, błędy. | Płatne | https://www.screamingfrog.co.uk/ |
Ahrefs | W module „Site Audit” Ahrefsa wykonasz crawl witryny, dzięki temu sprawdzisz jej stan pod kątem technicznym. Zakres raportu jest bardzo podobny do tego, który oferuje Screaming Frog. | Płatne | https://ahrefs.com/pl |
Lumar (dawniej Deepcrawl) | Chmurowe narzędzie umożliwiające regularne crawlowanie strony i porównywanie wyników w czasie pod kątem podstawowych metryk Technicznego SEO (wymienionych powyżej). Wykorzystywane w dużych serwisach, wymagających stałych i regularnych crawlów. | Płatne | https://lumar.io/ |
Sitebulb | Narzędzie oferujące podobne do wyżej wymienionych funkcje, ale charakteryzujące się przyjaznym interfejsem użytkownika. Oferuje wizualizacje ułatwiające analizę potencjalnych problemów SEO. | Płatne | https://sitebulb.com/ |
Narzędzia SEO do link buildingu
Pamiętaj, że mając nawet najbardziej zoptymalizowany serwis, bez regularnego pozyskiwania jakościowych linków prowadzących do Twojej witryny, ciężko będzie Ci zdobyć wysoką pozycję na frazy z dużą liczbą wyszukiwań. Dodatkowo poziom trudności wzrośnie, jeśli działasz w branży z dużą konkurencją.
Istnieje wiele narzędzi ułatwiających pracę nad link buildingiem, między innymi wspomniany przeze mnie wcześniej Ahrefs, ale też Moz, SEMRush. Jeśli nie chcesz przeznaczać środków finansowych na różne narzędzia SEO — skorzystaj z Ahrefsa. Pamiętaj jednak, że Moz i SEMRush także oferują zaawansowane moduły do analizy profilu linków.
Inne narzędzia
Poza typowymi narzędziami SEO podczas optymalizacji strony z całą pewnością warto korzystać z oferowanych przez Google platformy do analityki internetowej czy raportowania.
Najpopularniejszą (i darmową) obecnie platformą analityczną jest Google Analytics 4. Każda osoba zajmująca się SEO z pewnością znajdzie tam raporty, które będą niezwykle przydatne w jej codziennej pracy. Są to takie sekcje GA4 jak:
- raporty pozyskania użytkowników, w których można skoncentrować się na ruchu organicznym;
- raport stron docelowych z dodatkowym wymiarem „Tytuł strony”, dzięki któremu sprawdzisz skuteczność realizacji działań pozycjonowania na konkretne frazy;
- analiza szybkości ładowania stron, ruchu z różnego rodzaju urządzeń czy konwersji z kanałów organicznych.
Kolejnym darmowym narzędziem oferowanym przez Google jest Looker Studio (dawniej Google Data Studio), dzięki któremu w prosty sposób stworzysz raport (w jednej z wielu dostępnych form wizualizacji, takich jak wykresy czy tabele) w oparciu o dane zaczerpnięte z różnych źródeł typu Google Search Console, Google Ads czy Google Analytics.
Specjaliści SEO często korzystają także z online’owych odpowiedników znanych programów biurowych, a więc Dokumenty Google czy Arkusze Google. Jest to duże ułatwienie, w szczególności w przypadku pracy z większą liczbą osób, gdyż można w prosty sposób udostępniać pliki, bez konieczności wysyłania ich drogą mailową. Dodatkowo wiele narzędzi wymienionych w tym artykule ma możliwość pobrania raportów wynikowych do Google Sheets, co trochę przyspiesza prace.
Jedno narzędzie do wielu zadań – co wybrać?
Jak widzisz, niektóre narzędzia mają wiele zastosowań – posiadają wbudowane moduły zarówno do analizy słów kluczowych, audytu strony pod kątem technicznym, jak i analizy widoczności (a niektóre o wiele więcej!).
Takimi narzędziami, z których ja korzystam najczęściej są: Google Search Console (bezpłatne) oraz Ahrefs i Senuto (narzędzia płatne). Jednocześnie często i chętnie używam arkuszy Google (podczas przygotowywania analiz) oraz dokumentów Google (przy tworzeniu treści na stronę) oraz Google Analytics 4 i Looker Studio (dzięki któremu w łatwy sposób tworzę raporty dostępne dla szerokiego grona osób – w tym współpracowników).
Życzę Ci miłej pracy z narzędziami SEO. Mam nadzieję, że ułatwią Ci pracę i wspomogą rozwój Twojej strony internetowej!
Polecamy
- Optymalizacja stron pod SEO – co musisz wiedzieć?czas czytania6minuty06.12.2022Optymalizacja stron pod kątem SEO wymaga fachowej wiedzy i doświadczenia. Samodzielnie możesz jednak podjąć pewne działania, które pozwolą Ci dotrzeć do nowych użytkowników.
- SEO: 10 rzeczy, o których musisz wiedzieć, przystępując do pozycjonowania swojego serwisu – przewodnik dla biznesuczas czytania15minuty03.07.2023Poznaj zarówno praktyczne aspekty związane z pozycjonowaniem stron, jak i te stricte biznesowe. Dzięki nim łatwiej będzie Ci zdecydować, czy inwestować w SEO i jak się za to zabrać.
- SEO a SEM - najważniejsze różniceczas czytania5minuty27.12.2023W tym artykule dowiesz się, jaka jest różnica między SEO a SEM oraz jak skutecznie prowadzić swoją taktykę pozycjonowania firmy w internecie.
- Black Hat SEO, czyli czego unikać podczas optymalizacji pod SEO?czas czytania6minuty06.03.2024Zanurz się w świat Black Hat SEO: poznaj metody, które mogą zaszkodzić Twojej stronie i naucz się, jak ich unikać. Przeczytaj teraz!
- Odkryj potencjał Google Search Console. Poradnik krok po krokuczas czytania15minuty15.04.2024Google Search Console w pigułce: odkryj, jak działa to narzędzie i dowiedz się, jak wykorzystać je do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.
- Co to jest Google Analytics i jakie ma zastosowanie?czas czytania3minuty15.12.2022Dzięki Google Analytics możesz dowiedzieć się, jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie internetowej. Sprawdź, jak wykorzystać jego potencjał.