Rebranding marki – sposób na odświeżenie wizerunku

6 min

Odświeżenie wizerunku może mieć bardzo pozytywny wpływ na pozycję marki oraz jej relacje z konsumentami, jednak jest to swego rodzaju rewolucja, więc do jej przeprowadzenia warto dobrze się przygotować. Czym jest rebranding i jakie korzyści może przynieść Twojej firmie? 

Rebranding – co to jest?

Zacznijmy od wyjaśnienia dwóch podstawowych terminów, które są kluczowe w kontekście wizerunku firmy.

  1. Branding – definicja tego pojęcia skupia się na systemie identyfikacji wizualnej, który określa tożsamość nowej marki i może znacząco wpłynąć na jej pozycję na rynku. Dzięki stosowaniu odpowiednich technik czy metod marketingowych konkretna marka zaczyna istnieć w świadomości klientów, co pozwala na rozpoczęcie budowania relacji. Mówiąc o brandingu, mamy na myśli takie elementy jak: nazwa, logo, hasło marketingowe.
  2. Rebranding – definicyjnie również odnosi się do systemu identyfikacji wizualnej, ale dotyczy zmian w brandingu marki już istniejącej na rynku. Rebrandingu dokonuje się zazwyczaj po pewnym czasie, jeśli zachodzi taka potrzeba, np. kiedy dotychczasowe logo czy strona nie przystają do nowej tożsamości marki lub aktualnych oczekiwań klientów.

Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że rebranding firmy to zaawansowany, długotrwały i często kosztowny proces, który obejmuje nie tylko zmiany wizualne, ale i strategiczne, mające wpływ na dalszy rozwój marki. Nieudany rebranding oznacza więcej niż utratę przeznaczonych na niego pieniędzy – w najgorszym wypadku marka traci wiarygodność i zaufanie konsumentów, których nie da się łatwo odzyskać. Dlatego decyzję o przeprowadzeniu rebrandingu warto dokładnie przemyśleć.

Dlaczego firmy decydują się na rebranding? Najczęstsze cele to:

  • odświeżenie identyfikacji wizualnej,
  • poszerzenie grona odbiorców lub trafienie do zupełnie nowej grupy klientów,
  • poprawa spójności wizerunku marki,
  • poprawa skuteczności komunikacji marketingowej,
  • wzmocnienie pozycji marki na rynku,
  • wyróżnienie się na tle konkurencji,
  • wypromowanie zupełnie nowych produktów, dopiero wprowadzanych na rynek,
  • unowocześnienie wizerunku marki (gdy na tle konkurencji klienci postrzegają markę jako przestarzałą lub nieciekawą),
  • przywrócenie pozytywnego wizerunku marki (np. jeśli marka zaczęła się negatywnie kojarzyć, jest łączona z kontrowersyjnym wydarzeniem itp.).

Zakres rebrandingu marki

Rebranding firmy może się kojarzyć ze zmianą w logo lub odświeżeniem wyglądu etykiety, ale to proces, który obejmuje znacznie więcej aspektów.

Rebranding może się odnosić do wielu różnych elementów wizerunkowych, m.in.:

Strategie odświeżania wizerunku brandu

Założyciel Ford Motor Company, Henry Ford, powiedział kiedyś, że: „Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować – już po niej”. Nie ma jednego, gwarantowanego sposobu na osiągnięcie sukcesu, a konieczność wprowadzenia zmian nie musi być wynikiem porażki – może być szansą na zmianę i rozwój.

Jeśli obserwujesz zmniejszenie popularności marki, to może być moment, w którym zmiana wizerunku pomoże Twojej firmie zwiększyć zainteresowanie wśród konsumentów. Udane przykłady rebrandingu? Apple, Coca-Cola oraz jej konkurent – Pepsi.

Przykłady strategii rebrandingowych:

  1. Zastosowanie zmian graficznych – modyfikacje mogą dotyczyć wyglądu sklepu internetowego lub strony www, odświeżenia lub zaprojektowania od nowa logo, opakowań itp.
  2. Odświeżenie/ opracowanie nowych treści kierowanych do klientów – tutaj można wymienić: recykling tekstów tworzonych na stronę internetową czy bloga, wzbogacenie bazy treści przyciągających konsumentów, zmianę hasła, a nawet nazwy marki czy opisów produktów.
  3. Dopasowanie wizerunku marki (firmy) do zmian w przyjętej przez nią strategii, tożsamości lub ofercie  np. poszerzenie oferty o nowe usługi lub otworzenie się na inny profil odbiorców.
  4. Konsolidacja marek należących do jednej firmy – np. po przejęciu konkurencyjnej firmy.
  5. Zmiana wartości istotnych dla firmy – a co za tym idzie modyfikacja przekazu, jaki trafia do klienta.

Jak przeprowadzić modyfikację brandingu?

Rebranding to poważna decyzja biznesowa, którą należy dobrze przemyśleć i przeprowadzać etapami, najlepiej przy wsparciu osób, które zawodowo zajmują się marketingiem, grafiką itd. Pominięcie któregoś etapu może negatywnie wpłynąć na cały proces i skutkować zmarnowaniem czasu i pieniędzy, a nawet utratą klientów.

Rebranding krok po kroku:

  1. Zastanów się, dlaczego rozważasz rebranding i jaki cel chcesz osiągnąć. Przeprowadź dokładne analizy i badania wizerunkowe, skonsultuj się ze specjalistami w branży.
  2. Sprecyzuj oczekiwania i ustal, jak ma wyglądać nowy branding marki. Uwzględnij m.in. tożsamość marki, aktualne trendy i oczekiwania klientów oraz spójność wszystkich działań marketingowych.
  3. Zaplanuj kolejne kroki i przeanalizuj wszystkie przewidziane zmiany. Pamiętaj, że istotne są długość całego procesu i czas, w którym rebranding zostanie zakończony. Jeśli jego rezultaty zaprezentujesz konsumentom w niewłaściwym momencie np. w czasie grudniowego szału zakupowego, kiedy cała ich uwaga jest skupiona na świętach, możesz nie osiągnąć oczekiwanych rezultatów.
  4. Rozsądnie planuj i zarządzaj budżetem. Pamiętaj, że im większa firma i im większy zakres zmian, tym większe będą koszty. Unikaj szacowania „na oko”.
  5. Rebranding kończy się wdrożeniem, czyli zaprezentowaniem odbiorcom efektów pracy. Możesz to zrobić, angażując klientów, np. poprzez przeprowadzenie konkursu. Po wdrożeniu warto na bieżąco monitorować reakcje konsumentów na nowy wizerunek marki – to zdanie odbiorców jest najważniejsze.
Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy