Optymalizacja stron pod SEO – co musisz wiedzieć?

6 min

Mężczyzna siedzi przed laptopem z włączoną stroną startową Google

Twoja strona internetowa lub blog są wypełnione ekspercką treścią, ale wciąż odwiedza je mało osób? Przyczyną może być niska widoczność w wyszukiwarce. Optymalizacja stron pod kątem SEO wymaga fachowej wiedzy i doświadczenia. Samodzielnie możesz jednak podjąć pewne działania, które pozwolą Ci dotrzeć do nowych użytkowników.

Co sekundę w okno wyszukiwarki Google wpisywane jest 70 000 zapytań. Przekłada się to na blisko 230 milionów wyszukiwań w ciągu godziny. Udoskonalany algorytm sprawia, że proces poszukiwania informacji jest coraz szybszy i wygodniejszy. Oczywiście sporo mogą na tym zyskać również autorzy serwisów internetowych. Szacuje się, że aż 93% ruchu w internecie pochodzi właśnie z wyszukiwarek. Wysokie pozycje oznaczają wobec tego realne zyski. Jeżeli chcesz osiągnąć lepszą widoczność, przyciągać więcej użytkowników i pojawiać się w wynikach wyszukiwania przed konkurencją, musisz poznać podstawowe zasady SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz postawić na dobrą strategię i konsekwentne działania.

Dlaczego SEO działa? Zrozum wyszukiwarkę

Aby zrozumieć sposób działania SEO i opanować jego podstawy, musisz dowiedzieć się, w jaki sposób działa wyszukiwarka i co sprawia, że po wpisaniu konkretnego zapytania wyświetlane są właśnie takie, a nie inne strony internetowe.

W tym celu wykorzystywane jest specjalne oprogramowanie skanujące zawartość dostępnych publicznie serwisów internetowych. Roboty (boty), chcąc w możliwie najlepszy sposób odwzorować zachowania użytkowników odwiedzają serwisy, poruszają się pomiędzy umieszczonymi w treści linkami i analizują zawartość poszczególnych stron. Następnie zapisują informacje na ich temat i przypisują słowa kluczowe ułatwiające porządkowanie i hierarchizowanie treści. W przypadku Google ma to miejsce w indeksie wyszukiwarki Google, którego rozmiar to aktualnie ponad 100 mln gigabajtów.

Algorytm odpowiedzialny za analizę i ocenę jakości treści oraz tego, w jaki sposób odpowiada on intencjom użytkowników, stale się zmienia. Pozycja strony nie jest więc dana raz na zawsze.

Z perspektywy użytkownika poszukującego informacji ten skomplikowany mechanizm nie jest jednak ważny. Liczy się to, jakie wyniki wyszukiwania otrzyma on po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce. Za ich wyświetlenie odpowiada SERP (ang. Search Engine Results Page), czyli strona, którą z pewnością doskonale znasz.

Jej zawartość zależy od wpisanych w wyszukiwarce fraz. Algorytm dopasowuje wyświetloną listę do zindeksowanych słów kluczowych, ale bierze również pod uwagę inne czynniki, takie jak lokalizacja użytkownika czy historia przeglądanych stron.

Obok standardowych wyników wyszukiwania wyświetlane są również treści sponsorowane. W takim przypadku za kliknięcia trzeba zapłacić. Idea pozyskiwania ruchu organicznego, a więc tego pochodzącego z bezpłatnego wyszukiwania, jest zupełnie inna. Pozwala długofalowo obniżyć koszty i docierać do użytkowników, którzy wpisują w oknie wyszukiwarki jeszcze bardziej zróżnicowane frazy.

Optymalizacja SEO: na czym polega?

SEO to działania, które mają na celu dostosowanie serwisu internetowego i znajdujących się w jego obrębie treści do oczekiwań algorytmów wyszukiwarek internetowych. Dzięki temu, po wpisaniu przez użytkownika konkretnej frazy, wybrane podstrony mogą osiągnąć wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Optymalizacja pod SEO z jednej strony obejmuje kwestie techniczne związane m.in. z architekturą i kodem Twojej strony, z drugiej zaś umieszczone na niej treści. Liczą się również inne aspekty, w tym profil linków prowadzących do Twojej domeny. Najważniejsze jest jednak to, że na każdy z tych czynników masz bezpośredni wpływ, a opanowane podstawy SEO pozwolą Ci w znacznym stopniu zwiększyć atrakcyjność witryny.

Choć samo pojęcie SEO odnosi się do widoczności we wszystkich wyszukiwarkach (nie tylko Google, ale także Bing, DuckDuckGo czy Yandex), to tak naprawdę będzie zależeć Ci na wysokich pozycjach w Google. Wynika to z dominacji tej platformy - zarówno na polskim rynku, jak i w skali całego świata.

Według portalu Statista.com potentat z Mountain View odpowiada aż za 83,84% wyszukiwań1. Zajmujący drugą pozycję w zestawieniu Bing może pochwalić się jedynie 8,88% udziału w rynku. Na dalszej pozycji znajduje się Yahoo (2,55%), a ostatnim liczącym się graczem jest rosyjski Yandex (1,67%). Bazuj więc na wytycznych Google, innym wyszukiwarkom poświęcając czas jedynie w szczególnych przypadkach.

Dlaczego optymalizacja stron pod SEO jest ważna?

Wciąż zastanawiasz się, czy warto zainteresować się pozycjonowaniem i zainwestować w ten obszar? O tym, jak skuteczna jest optymalizacja stron internetowych, najlepiej świadczą liczby. Z danych zebranych przez Terakeet wynika, że2:

  • SEO może zredukować koszt pozyskania klienta o 87,41% w stosunku do innych metod cyfrowej promocji.
  • Optymalizacja treści pod SEO zwiększa wartość biznesową odwiedzin bloga o 429%.
  • Zwrot z inwestycji w SEO może wynieść nawet 12,2x.

Jeżeli Twoja witryna pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania - po prostu będzie na siebie zarabiać. W jaki sposób widoczność wpływa na współczynnik konwersji, czyli w tym przypadku wejścia na Twoją stronę? Wyjaśniają to dane opublikowane przez Backlinko3:

  • CTR (click-through rate, czyli współczynnik klikalności) wyniku wyszukiwania znajdującego się na pierwszej pozycji wynosi 27.6%.
  • Prawdopodobieństwo kliknięcia w pierwszy wynik wyszukiwania jest dziesięciokrotnie wyższe niż odwiedzenia strony zajmującej dziesiątą pozycję.
  • Przesunięcie się w górę o jedną pozycję w wynikach wyszukiwania zwiększa szanse na kliknięcie o 2,8%.

Patrząc na powyższe dane, widać bardzo wyraźnie, że pozycjonowanie stron po prostu działa. Pora dowiedzieć się, na czym dokładnie polega i co możesz zrobić, aby polepszyć widoczność swojego serwisu.

Dwa rodzaje działań SEO

Aby zapewniać serwisom widoczność w sieci, musisz zadbać zarówno o jakość, merytorykę publikowanych treści, jak i kwestie techniczne. Optymalizacja SEO strony internetowej obejmuje jednak również to, co dzieje się poza samym serwisem. Możesz więc spotkać się z dwoma terminami określającymi charakter prac.

Na czym polegają działania On-Site SEO?

Jak sama nazwa wskazuje, On-Site SEO obejmuje wszystkie działania optymalizacyjne, które podejmujesz w obrębie Twojej strony. Ich celem jest skonfigurowanie serwisu w taki sposób, aby zapewniał użytkownikom informacje, których poszukują, a jednocześnie był jak najbardziej przyjazny dla robotów wyszukiwarek. Do zadań realizowanych w ramach On-Site SEO należy między innymi:

  • optymalizacja działania strony internetowej, w tym zapewnienie jak największej prędkości ładowania;
  • stworzenie odpowiedniej struktury strony, zaplanowanie podstron i kategorii;
  • przemyślane linkowanie wewnętrzne, czyli umieszczenie linków kierujących do innych części serwisu;
  • zapewnienie wersji mobilnej serwisu;
  • optymalizacja treści, czyli odpowiednie zredagowanie tekstów dostępnych na stronie.

Na czym polega Off-Site SEO?

O ile znaczenie On-Site SEO nie wymaga dodatkowego tłumaczenia - w końcu bezpośrednio wpływa na to, jakie doświadczenia towarzyszą Twoim użytkownikom - nieco bardziej skomplikowane zależności dotyczą Off-Site SEO. To działania optymalizacyjne, które mają miejsce poza Twoim serwisem internetowym. Dlaczego to takie ważne?

Boty Google starają się oszacować wiarygodność prezentowanego materiału, jego jakość oraz dopasowanie do intencji użytkowników. Liczy się dla nich zarówno konkretna treść, jak i autorytet samej domeny. Algorytm zwraca uwagę na te same kwestie, które bierzemy pod uwagę, oceniając osoby i ich pracę w codziennym życiu. Zależność jest prosta: ufamy ekspertom, którzy mogą pochwalić się doświadczeniem w danej dziedzinie.

Analiza profesora uniwersyteckiego opublikowana we wpływowym czasopiśmie naukowym ma większą wagę niż opinia wygłoszona przez anonimową osobę podczas niszowego wydarzenia. Im częściej jakaś praca czy myśl jest cytowana, tym większy ma wpływ na rzeczywistość. Zwłaszcza jeżeli odwołują się do niej osoby, które również są autorytetami w danej dziedzinie czy branży.

Algorytm bazuje na takich samych przesłankach. Roboty odwiedzają wszystkie publicznie dostępne strony internetowe i analizują linki prowadzące do innych witryn. W ten sposób domeny przekazują innym część swojej mocy - im bardziej prestiżowa domena, tym większa „moc” wychodzącego z niej linku.

Działania Off-Site SEO skupiają się właśnie na pozyskiwaniu linków, dbaniu o ich jakość oraz formę. Budowanie sieci powiązań z innymi serwisami, czyli link building, ma decydujący wpływ na to, ile kosztuje optymalizacja SEO. Wiele działań uda się jednak zrealizować bezpłatnie, np. na zasadzie barteru, lub przy niskim nakładzie finansowym.

Możesz uzyskać wartościowy link, publikując ekspercki wpis na blogu. Istnieją również specjalne platformy pośredniczące w publikowaniu artykułów zewnętrznych w różnych serwisach zawierających linki do Twojej domeny. Dzięki takim serwisom możesz kupić „artykuł z publikacją” na konkretnym portalu.

Optymalizacja SEO krok po kroku: najważniejsze wskazówki

Skoro wiesz już, co to jest optymalizacja SEO, dlaczego warto z niej korzystać i jakie działania obejmuje, pora przejść do praktyki. Poniższe rady pozwolą Ci rozpocząć pozycjonowanie Twojego serwisu i zwiększyć jego widoczność w sieci. Pamiętaj jednak, że SEO to złożona strategia, a zakres i sposób realizacji prac zależy od wielu czynników, w tym m.in. branży i aktywności konkurencji.

Co jakiś czas przyglądaj się więc swoim działaniom z szerszej perspektywy - przeprowadzony przez ekspertów audyt pozwoli Ci nie tylko dokonać niezbędnych korekt w taktyce, ale również zaktualizować swoją wiedzę.

Zadbaj o kwestie techniczne

Zanim przejdziesz do bezpośredniej optymalizacji serwisu pod kątem SEO, przygotuj solidne fundamenty. Występujące na Twojej stronie problemy techniczne przekładają się na doświadczenia użytkowników. Roboty wyszukiwarek doskonale zdają sobie z tego sprawę i odwzorowują zachowanie ludzi. Jeżeli napotkają na błąd lub będą zmuszone do zbyt długiego oczekiwania, przełoży się to na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie techniczne wymaga zróżnicowanych kompetencji. Nawet jeżeli nie masz rozległej wiedzy technicznej i doświadczenia w tej branży, możesz usprawnić kilka istotnych elementów funkcjonowania serwisu:

  • skróć czas ładowania strony: zbędny kod, widgety czy dodatki, a nawet za duże grafiki wydłużają czas niezbędny na wczytanie się elementów Twojej strony. Może to również wynikać z nie najlepszych parametrów hostingu. Kilka prostych działań może znacznie przyspieszyć serwis;
  • przygotuj wersję mobilną: korzystasz z sieci przede wszystkim za pośrednictwem smartfona? Podobnie zachowują się Twoi użytkownicy. Brak wersji mobilnej to bardzo kosztowne zaniechanie;
  • pozbądź się błędów: na bieżąco rozwiązuj wszystkie problemy dotyczące funkcjonowania Twojej strony. Dzięki temu ograniczysz ryzyko pogorszenia wypracowanych rezultatów. Systemy zarządzania treścią, takie jak WordPress, często oferują wbudowane narzędzia umożliwiające monitorowanie stanu witryny i zautomatyzowane rozwiązywanie problemów;
  • korzystaj z protokołu HTTPS: jest to zabezpieczona wersja standardowego protokołu HTTP. Wyszukiwarki stawiają na bezpieczeństwo. Zadbaj o to, aby Twój serwis i wszystkie jego elementy korzystały z tego rozwiązania.

Pomóż botom Google w ich pracy

Poza poprawkami w Twojej witrynie, optymalizacja techniczna musi objąć również pewne działania w ramach środowiska Google. Może okazać się, że to właśnie błędy w tym obszarze przekładają się na niesatysfakcjonujące rezultaty pozycjonowania lub wręcz ich brak.

  • Dodaj stronę do Google Search Console: jest to darmowe narzędzie oferowane przez Google, które jest niezbędne w pracy każdego webmastera. Dzięki niemu możesz monitorować efekty działań oraz zarządzać wieloma aspektami widoczności Twojego serwisu. Samo dodanie witryny do GSC jest bardzo łatwe - wystarczy, że posiadasz standardowe konto Google. Na swojej stronie internetowej musisz umieścić jedynie plik .html, który pozwoli na potwierdzenie, że należy on właśnie do Ciebie. Pomogą Ci w tym również wtyczki oferowane przez popularne systemy zarządzania treścią.
  • Powiąż Google Search Console z Google Analytics: jeżeli chcesz zająć się optymalizacją swojej strony, musisz opierać się na danych. Ich pozyskanie w jeszcze szerszym stopniu będzie możliwe dzięki innemu bezpłatnemu narzędziu, czyli Google Analytics. W tym przypadku również jedyne, czego potrzebujesz, to konto Google. W następnym kroku możliwe będzie zintegrowanie Google Search Console z Google Analytics.
  • Utwórz i wgraj mapę witryny w Google Search Console: jeśli Twój serwis jest rozbudowany, charakteryzuje się dużą liczbą kategorii i podkategorii, dobrym posunięciem będzie wgranie do Google Search Console mapy witryny, co ułatwi pracę botom. Wygenerowanie mapy strony XML będzie możliwe w systemach CMS takich jak np. WordPress.
  • Zadbaj o linkowanie wewnętrzne: ważną funkcję pełni odpowiednie sterowanie ruchem w ramach Twojego serwisu. W treściach umieszczaj linki prowadzące do innych podstron Twojej strony. Dzięki temu łatwiej będzie o ich indeksowanie. Docenią to również sami użytkownicy.

Optymalizacja treści

Koniec końców w SEO chodzi o treści. Aby osiągać wysokie pozycje i - co jeszcze ważniejsze - pojawiać się w wynikach wyszukiwania dotyczących zapytań, na których Ci zależy, musisz zadbać o teksty. Wciąż wielu osobom optymalizacja treści pod SEO kojarzy się ze schematycznymi wpisami naszpikowanymi brzmiącymi nienaturalnie słowami kluczowymi. Taka taktyka nie jest jednak skuteczna. Wręcz przeciwnie: udoskonalany algorytm obniża rangę serwisów, które próbują w ten sposób wymusić indeksację. Jak zwiększyć szanse na wysokie pozycje?

Teksty powinny być:

  • unikalne, czyli stworzone samodzielnie, a nie np. skopiowane z innych stron (nawet jeśli autor artykułu pierwotnego wyraził na to zgodę),
  • poprawne językowo,
  • przyjazne dla użytkowników, czyli czytelne, opisane możliwie prostym do zrozumienia językiem,
  • wartościowe pod względem merytorycznym,
  • odpowiednio sformatowane - zwróć uwagę na umieszczenie w tekście tytułu i nagłówków,
  • eksperckie - w przypadku artykułów czy postów na blogu dbaj o oznaczenie autorstwa. Wysoki autorytet autora również wpływa na pozycjonowanie tekstu.
  • multimedialne - umieszczenie w tekście grafik, wykresów czy nagrań wideo poprawia doświadczenia użytkowników oraz przekłada się na wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Tymi zasadami kieruj się zarówno tworząc wpisy blogowe czy teksty na strony docelowe (landing page), jak i opisy produktów w sklepie internetowym. Oczywiście umieszczenie w nich odpowiednio dobranych słów kluczowych jest niezwykle ważne. Powinny być jednak rozmieszczone w sposób naturalny: unikaj zbyt dużego zagęszczenia fraz i pamiętaj o ich odmianie zgodnie z regułami gramatyki.

Jak poznać słowa kluczowe, czyli frazy, z których korzystają Twoi użytkownicy, aby uzyskać odpowiedzi na swoje pytania? Na rynku istnieje wiele narzędzi, które pozwolą Ci do nich dotrzeć i dzięki temu lepiej planować tworzenie kolejnych treści. Nie zawsze musisz jednak sięgać po płatne subskrypcje.

Dobrym punktem wyjścia jest skorzystanie z samej wyszukiwarki. Wpisz w okno wyszukiwania frazę, która Cię interesuje. Na górze strony znajdziesz pytania najczęściej zadawane przez użytkowników. Warto udzielić na nie odpowiedzi w Twoim tekście.

Na dole strony znajduje się natomiast sekcja poświęcona podobnym zapytaniom. Dzięki temu poznasz najczęściej wpisywane frazy oraz pokrewne tematy, które mogą być np. inspiracją do przygotowania kolejnych artykułów.

Powiązane słowa - screen sekcji z wyników wyszukiwania Google

Możesz skorzystać także z bezpłatnego Planera Słów Kluczowych oferowanego przez Google. To narzędzie jest co prawda stworzone z myślą o Google Ads, czyli systemie płatnych reklam, ale opiera się na takiej samej zasadzie, co wyszukiwania organiczne.

Analiza słów kluczowych z Google Keyword Plannera

W ten sposób możesz poznać zarówno pomysły na nowe słowa kluczowe, jak i szacowaną średnią miesięczną liczbę wyszukiwań. Im wyższa, tym trudniej będzie zająć wysoką pozycję. Zwróć również uwagę na to, czy słowo kluczowe odpowiada intencji Twoich użytkowników i pasuje do profilu treści oraz samego serwisu.

Jakie narzędzia pomogą Ci w optymalizacji stron pod SEO?

Aby zwiększyć widoczność w sieci, musisz wyposażyć się w odpowiednie narzędzia. Przekłada się to również na koszty optymalizacji SEO. Cena profesjonalnych platform jest wysoka. Nie zawsze korzystanie z nich będzie więc uzasadnione, zwłaszcza jeżeli jest to tylko dodatkowa usługa wspierająca widoczność Twojej firmy w internecie.

Może w zupełności wystarczą Ci bezpłatne narzędzia, przede wszystkim wymienione wcześniej rozwiązania oferowane przez Google:

  • Google Analytics,
  • Google Search Console,
  • Planer Słów Kluczowych.

Dwa pierwsze pozwolą Ci monitorować wyniki, przejąć pełną kontrolę nad swoim serwisem i poznać bliżej swoich klientów. Ostatnie przyda się natomiast podczas tworzenia treści i określania słów kluczowych. Inspiracji do tworzenia nowych tekstów możesz poszukiwać również w bezpłatnym Google Trends. W tym kontekście przydatne mogą okazać się również serwisy takie jak BuzzSumo czy Answer The Public.

W przypadku większych projektów sięgnij po platformy umożliwiające kompleksowe zarządzanie optymalizacją, w tym analizę treści, wyszukiwanie słów kluczowych, a także monitorowanie kwestii technicznych i linków:

  • Ahrefs,
  • Semrush,
  • Senuto.

Ich obsługa wymaga umiejętności i wiedzy, jednak pozwala na skupienie w jednym miejscu wszystkich kluczowych procesów. Korzystanie z tego typu platform jest więc niezbędne, jeżeli planujesz podejść do optymalizacji serwisu profesjonalnie. Dzięki dostępnym w sieci samouczkom i rozbudowanej społeczności, szybko opanujesz ich podstawy i funkcje istotne z punktu widzenia Twoich projektów.

1 https://www.statista.com/statistics/216573/worldwide-market-share-of-search-engines/

2 https://terakeet.com/blog/seo-statistics/

3 https://backlinko.com/google-ctr-stats

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy