Na czym polega USP marketing?

7 min

kobiety testują kosmetyki w sklepie

Każdy klient poszukuje rozwiązań, które są unikalne i pomogą mu rozwiązać jego problemy. A każda marka dąży do wyróżnienia się na tle swojej konkurencji. Te dwie postawy łączy unikalna propozycja sprzedaży, czyli USP. Co to jest i w jaki sposób możesz wykorzystać tę koncepcję w swoich działaniach marketingowych? Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje na ten temat.

Definicja USP marketingu

Jednym z podstawowych elementów budowy marki jest określenie, w jaki sposób ona sama i tworzone przez nią produkty czy usługi wyróżniają się na rynku. Podkreślenie tej unikalności może stać się podstawą strategii sprzedażowej i komunikacyjnej.

USP (Unique Selling Proposition), czyli unikalna propozycja sprzedaży, to koncepcja marketingowa, która skupia się na podkreślaniu wyróżniających cech produktu i marki. Zgodnie z nią tym, co przekonuje klientów do zakupu, jest właśnie konkretna, unikalna cecha, która wyróżnia ofertę na tle innych, dlatego to właśnie na niej należy oprzeć przekaz marketingowy.

Podobnym zjawiskiem jest Unique Value Proposition (UVP), czyli unikalna propozycja wartości. W tym przypadku decydującą rolę odgrywa jednak to, co wyróżnia organizację na tle konkurencji oraz konkretna wartość, jaką firma może zaoferować swojemu odbiorcy. 

Bardzo często USP i UVP są wykorzystywane równolegle, aby kompleksowo zapewnić jak najlepsze doświadczenia klientów: zarówno na poziomie USP produktu, jak i cech wyróżniających całe przedsiębiorstwo. Poza tym klienci zwracają uwagę na sposób działania biznesu, w tym cenione przez firmę wartości. Zdefiniowanie UVP, które będzie przemawiać do odbiorców, może wobec tego bezpośrednio przekładać się na USP i to, jak konsumenci będą odbierać produkt czy usługę.

Co może stać się unikalną propozycją wartości i sprzedaży?

Określenie USP i UVP wbrew pozorom wcale nie jest prostym zadaniem. Wymaga krytycznego myślenia o swoim produkcie i umiejętnego analizowania zarówno oferty konkurencji, jak i potrzeb i oczekiwań odbiorców. Na czym warto się skupić?

  • Jakość produktów i usług – wyższe standardy jakości w porównaniu do konkurencyjnych ofert mogą rzecz jasna stanowić USP i UVP. Aby były one przekonujące, musisz jednak jasno określić, co sprawia, że wyprzedzasz konkurencję.
  • Innowacyjność – innowacyjne rozwiązania lub technologie, które zaspokajają unikatowe potrzeby klientów, mogą być atrakcyjne i stanowić zarówno USP marki czy konkretnego produktu, jak i organizacji, która odpowiada za wprowadzanie ich na rynek. Liczą się więc konkretne cechy, a nie ogólne obietnice.
  • Cechy fizyczne produktu – na przykład materiał, z którego jest wykonany produkt, przekłada się na wyższą trwałość lub wyjątkowy wygląd.
  • Cena – konkurencyjne ceny, jeśli oczywiście idą w parze z jakością, mogą skutecznie zachęcać odbiorców do skorzystania z Twojej oferty.
  • Obsługa klienta – wyjątkowy poziom obsługi, szybkie udzielanie odpowiedzi na pytania, sprawna realizacja zamówień i wysyłka paczek czy wsparcie po sprzedaży w niektórych segmentach rynku mogą odgrywać decydującą rolę.
  • Design – oczywiście często tym, co sprawia, że produkty i marki są wyjątkowe, jest design, czyli stylistyka. Jeśli będzie spójny i konsekwentny, może stanowić przekonujące USP.
  • Etyczne praktyki biznesowe – coraz więcej konsumentów podejmuje świadome decyzje zakupowe i przygląda się nie tylko dostępnej ofercie, ale również sposobowi prowadzenia biznesu. Dlatego, współczesne przedsiębiorstwa coraz chętniej zwracają uwagę na takie aspekty jak: dbałość o środowisko naturalne, lokalne społeczności, ale również pracowników i relacje z klientami.

Cechy dobrego USP

Jeśli udało Ci się wyodrębnić unikalną cechę, którą będzie można zaprezentować Twoim klientom, to świetna wiadomość. Ale jesteś dopiero w połowie drogi. Najpierw przekonaj się, czy unikalna propozycja sprzedaży będzie naprawdę przekonująca. Oto kilka cech, którymi powinna się wyróżniać:

  • Wiarygodność i weryfikowalność – każda firma może przekonywać, że tworzone przez nią produkty są wyjątkowe. Ale nie każdej firmie klienci będą w stanie zaufać. Twoje USP musi bazować na faktach, a najlepsze propozycje sprzedaży można w łatwy sposób zweryfikować. Świetnie w tym charakterze sprawdzi się również prezentacja historii sukcesu klientów czy case study, które zademonstruje, w jaki sposób USP zostało wykorzystane w praktyce.
  • Klarowność – USP musi być zrozumiałe nawet dla osób, które nie są specjalistami w Twojej dziedzinie. Każdy odbiorca powinien na jego podstawie szybko przekonać się, dlaczego to właśnie Twój produkt powinien wybrać.
  • Konkretne i jasne sformułowania – unikalna propozycja sprzedaży musi być konkretna. Nieostre lub hiperboliczne epitety, takie jak „niezawodny”, „wytrzymały”, „piękny” nie są dla klientów wartościowe.
  • Znaczenie dla klienta – korzyści prezentowane w USP powinny być ważne dla grupy docelowej. Muszą rozwiązywać realne problemy lub zaspokajać istotne potrzeby.
  • Atrakcyjne brzmienie – podstawowym celem wykorzystania USP w marketingu jest komunikowanie go odbiorcom. Zwróć uwagę na to, czy wybrana przez Ciebie cecha sprawdzi się w tym charakterze.

Jak znaleźć unikalną cechę swojej oferty?

Przygotowanie USP wymaga przeprowadzenia skutecznej analizy. Pod uwagę musisz wziąć zatem trzy obszary:

  • Twój produkt i biznes – oczywiście to Ty znasz najlepiej swój produkt i swoją firmę, ale czasami łatwo przeoczyć to, co z perspektywy innych osób może być naprawdę wartościowe. Zrób analizę SWOT, przeanalizuj dokładnie swoje mocne i słabe cechy. Najlepiej wypisz je, aby bazować na konkretach.
  • Konkurencja – unikalna propozycja sprzedaży zawsze powstaje w odniesieniu do dostępnych na rynku opcji. Wypisz zalety i wady propozycji Twoich konkurentów i porównaj je ze zbiorem z punktu pierwszego. Dzięki temu szybko ocenisz, jakimi plusami Twojego produktu czy usługi nie może pochwalić się Twoja konkurencja.
  • Klienci – oczywiście nie wszystkie cechy, które uda Ci się wyodrębnić, będą interesujące z perspektywy odbiorców. Musisz wobec tego określić potrzeby i problemy grupy docelowej, które można rozwiązać dzięki konkretnym cechom Twojego produktu.

Jak komunikować USP?

Jak widzisz, w charakterze USP możesz wykorzystać tak naprawdę każdą cechę, która może wyróżnić Twój produkt czy usługę i jest wartościowa z perspektywy klientów. Równie ważne okaże się, także sformułowanie unikalnej propozycji sprzedaży. Pamiętaj, że musi ona zainteresować odbiorców i przekonać ich do tego, że Twój produkt to najlepsza z dostępnych na rynku propozycji.

Koncepcja USP skupia się przede wszystkim na tym, w jaki sposób będziesz opowiadać klientowi o unikalności swojego produktu. Jeżeli decydujesz się na ten rodzaj komunikacji, to właśnie unikalna cecha, którą wyodrębnisz, powinna stanowić centrum Twojej strategii marketingowej marki i każdej kampanii promocyjnej. Możesz zwracać na nią uwagę w różnego typu reklamach, materiałach marketingowych czy w tworzonych treściach – zarówno w internecie, jak i w tradycyjnych kanałach.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy