Targetowanie behawioralne – zachowanie użytkownika kluczem do skutecznej reklamy

3 min

kobieta stoi przed laptopem display działania marketingowe

Dotarcie z reklamą towaru czy usługi do właściwej grupy odbiorców jest kluczowe, ponieważ zdecydowanie podnosi skuteczność różnego rodzaju działań marketingowych. Targetowanie behawioralne pozwoli Ci nie tylko lepiej poznać Twoich klientów, ale również dopasować do nich parametry kampanii reklamowych. 

Czym jest targetowanie behawioralne?

Targetowanie to proces określania konsumentów, dla których oferta, a co za tym idzie – reklamy - będą najbardziej interesujące. Selekcjonowanie bazuje na legalnie zebranych informacjach. Kryteria określania grupy docelowej dla danej marki bądź firmy to m.in. zainteresowania, płeć, wiek czy preferencje reklamowe. Oto kilka przykładowych rodzajów targetowania:

  • geograficzne,
  • demograficzne,
  • kontekstowe,
  • retargetowanie,
  • mikrotargetowanie,
  • behawioralne.

Definicyjnie targetowanie behawioralne to strategia marketingowa, która opiera się na obserwowaniu, analizie oraz wyciąganiu wniosków z zachowań konsumentów w internecie. Dzięki m.in. sprawdzaniu plików cookies czy historii wyszukiwania haseł możliwe jest tworzenie i dostarczanie odpowiednio spersonalizowanych treści reklamowych. Elementy związane z działaniami użytkowników, które podlegają analizie to:

  • najczęściej odwiedzane strony i najchętniej czytane treści,
  • chętnie klikane reklamy,
  • subskrybowane strony i kanały,
  • historia zakupów,
  • hasła wpisywane w wyszukiwarki internetowe,
  • aktywność w social mediach,
  • interakcje na portalach i profilach firmowych w mediach społecznościowych.

Reklama behawioralna a remarketing

Reklama behawioralna opiera się na monitorowaniu oraz analizie zachowań użytkowników online. Istotne są m.in.: czas spędzany na przeglądaniu konkretnych witryn oraz kliknięcia w wyświetlające się reklamy. Celem jest poznanie odbiorcy i dostarczenie mu właściwie spersonalizowanej reklamy, zgodnej z jego potrzebami.

Natomiast remarketing (tzw. retargeting) bazuje na nieco innych założeniach. Ta strategia marketingowa polega na powtórnym dotarciu do konsumentów, którzy mieli już w przeszłości kontakt z daną marką lub firmą, jednak ostatecznie nie dokonali zakupu online. W tym celu wykorzystuje się dane dotyczące dotychczasowych działań użytkownika, m.in. o odwiedzonych stronach producentów jakichś artykułów czy produktach umieszczonych w koszyku sklepu, które ostatecznie nie zostały kupione. W przypadku retargetingu reklamy mają przypomnieć odbiorcy o tym, że odwiedził stronę, zainteresował się oferowanym asortymentem, ale nie sfinalizował transakcji – do czego chce się go nakłonić, ale w odpowiednio subtelny sposób.

Reklama behawioralna może być skutecznie wykorzystywana w ramach strategii remarketingu, co pozwoli Ci dostosować reklamy do różnych zachowań konsumentów – niezależnie od tego, czy mieli już styczność z Twoją ofertą, czy nie.

Reklama behawioralna w marketingu internetowym

Reklama behawioralna pozwala tak przygotować treści marketingowe, aby dotarły do konkretnych grup docelowych i zachęciły do interakcji z daną firmą. Poniżej prezentujemy konkretne elementy składające się na tego typu działania.

  1. Śledzenie zachowań użytkowników online – monitorowanie działań w internecie przy użyciu technologii śledzenia danych odwiedzanych stron. Tak wygląda np. targetowanie behawioralne Google czy Facebooka.
  2. Tworzenie profili behawioralnych – poznawanie zachowań konsumentów i tworzenie ich profili behawioralnych, tzw. person.
  3. Segmentacja grupy docelowej – po określeniu ogólnej grupy docelowej można ją podzielić na mniejsze, bardziej precyzyjne grupy odbiorców.
  4. Dostarczanie spersonalizowanych reklam – ułatwia trafienie w gust i indywidualne zainteresowania użytkowników, aby dopasować właściwy przekaz.
  5. Remarketing – zachęcenie do ponownych interakcji konsumentów, którzy już zetknęli się z marką/firmą.
  6. Dynamiczne dostosowywanie treści – działania wobec użytkowników sieci muszą być na bieżąco zmieniane w stosunku do aktualnych potrzeb odbiorców.

Plusy targetowania według zachowania

Chcesz zastosować targetowanie behawioralne w swojej strategii? Poznaj największe zalety tego rozwiązania.

  • Lepsza znajomość odbiorców – jeśli zapoznasz się z działaniami, zainteresowaniami oraz preferencjami konsumentów, będziesz w stanie szybko odpowiadać na ich potrzeby. To umożliwi Ci tworzenie reklam kierowanych do konkretnych grup docelowych.
  • Zachęcenie konsumentów do różnego rodzaju interakcji – atrakcyjne i profilowane kampanie marketingowe powodują, że użytkownicy są bardziej zaangażowani. Wówczas chętniej wykonują oczekiwane akcje – klikają w Twoje reklamy, sprawdzają ofertę sklepu, dzielą się opiniami na forum czy dokonują zakupów online.
  • Znaczna oszczędność środków dzięki profilowanym reklamom – inwestowanie pieniędzy oraz czasu w reklamę przygotowaną pod konkretnego odbiorcę zwiększa szansę dotarcia do tych osób, które z większym prawdopodobieństwem staną się klientami. Efekt? Mniej wydasz na działania marketingowe, a zyski Twojej firmy będą stopniowo rosły.
  • Doskonalenie reklam oraz jakości usług – śledzenie kroków podejmowanych przez konsumentów w sieci jest nie bez znaczenia w kontekście rozwoju biznesu. Dlaczego? Ponieważ przy okazji możesz poznawać opinie oraz oczekiwania klientów dotyczące konkretnych usług i produktów. To umożliwi Ci wprowadzanie niezbędnych modyfikacji, zarówno w kampaniach reklamowych, jak i w działaniach obsługowych, które będą spełniały potrzeby klientów, np. powtórne włączenie do oferty lubianych produktów, które zostały wycofane ze sprzedaży czy zmiana sposobu, w jaki sprzedawca kontaktuje się z klientami.
  • Poprawa wizerunku firmy – targetowanie behawioralne pozwala tak przygotować reklamę, aby konsument nie czuł się nią atakowany. Jeżeli dasz mu odczuć, że Twoje działania marketingowe uwzględniają jego potrzeby i zainteresowania, poczuje się ważny i zaopiekowany. Dzięki temu chętniej zapozna się z przygotowaną dla niego reklamą, sprawdzi asortyment i dokona zakupu. Co więcej, jeśli takie doświadczenie będzie dla niego satysfakcjonujące, jest duża szansa, że chętnie do Ciebie wróci i stanie się lojalnym klientem.

Jak stwierdził kiedyś Bill Gates „Jeśli nie trafiasz do swojej publiczności w internecie, to tak, jakbyś nie istniał”1. Z roku na rok te słowa stają się bardziej prawdziwe, gdyż coraz więcej dziedzin życia przenosi się do sieci. Dlatego, jeśli prowadzisz własny biznes, musisz na bieżąco poznawać i odpowiadać na potrzeby konsumentów, aby stale rozwijać swoją firmę. Reklama targetowana behawioralnie na pewno Ci w tym pomoże.

1 oryg. If your business is not on the Internet, then your business will be out of business

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy