Czym jest netykieta – czyli najważniejsze zasady zachowania w sieci
- Netykieta – internetowy savoir-vivre
- Zasady komunikacji w sieci
- Ochrona prywatności i bezpieczeństwo informacji w internecie
- Zasady odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych
- Jak dbać o netykietę w firmowych kanałach internetowych?
- Zarządzanie reputacją online – budowanie pozytywnego wizerunku w sieci
Żyjemy w czasach dominacji technologii i szybkiego tempa życia – łatwo w takich okolicznościach zapomnieć o wartości wzajemnego szacunku i uprzejmości. Jest to szczególnie widoczne w komunikacji online. Dlatego stworzono netykietę – zasady zachowania w internecie. Dowiedz się, jak dbać o podstawowe zasady etykiety w kanałach firmowych.
Netykieta – internetowy savoir-vivre
Czym jest netykieta? Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego definiuje to pojęcie jako zbiór zasad dotyczących dobrego zachowania w internecie. Jej powstanie jest nierozerwalnie związane z rozpowszechnieniem się cyfrowych narzędzi do komunikacji. Netykieta jest wyrażana zarówno w prostych gestach (np. podczas używania emotikonów), jak i w bardziej złożonych działaniach (np. w komentowaniu postów w mediach społecznościowych). Korzystającym z internetu netykieta pomaga zachować szacunek w wypowiedziach, a z jej elementami można się zetknąć w każdej wymianie informacji. Mamy z nią do czynienia w wiadomościach e-mail, na czatach czy forach, w podcastach czy reakcjach na platformach społecznościowych, słowem: w komunikacyjnej przestrzeni online.
Znaczenie netykiety w kontaktach cyfrowych jest bardzo duże. Stoi ona na straży nieporozumień, które są częścią komunikacji niewerbalnej. Przestrzeganie zasad dobrego zachowania w internecie sprzyja również kreowaniu pozytywnego środowiska, w którym każdy użytkownik czuje się ważny i bezpieczny. Właściwa kontrola postaw redukuje oznaki cyberprzemocy, zmniejsza zjawisko hejtu i trollowania oraz pozwala chronić prywatność osób fizycznych i prawnych.
Zasady komunikacji w sieci
Proces formowania się reguł oraz systemu wartości, który pozwala kształtować interakcje w środowisku wirtualnym, jest ciągły. Nie może być mowy o zamkniętym zbiorze przepisów, gdyż tak internet, jak i jego użytkownicy nieustannie ewoluują. Fundamenty pozostają jednak niezmienne i wynikają wprost z definicji tego, co to jest netykieta.
Przedstawiamy 11 kluczowych zasad netykiety, których każdy użytkownik sieci powinien przestrzegać.
- Szacunek dla innych internautów.
- Unikanie pisania wulgaryzmów.
- Unikanie krzyku poprzez rozsądne wykorzystanie przycisku CAPS LOCK.
- Nienadużywanie interpunkcji.
- Aktywne przeciwdziałanie cyberprzemocy.
- Dostosowanie języka do odbiorcy i kanału komunikacji.
- Respektowanie praw autorskich.
- Stosowanie się do zasad netykiety komunikatorów i grup internetowych społeczności.
- Ograniczenie spamowania (np. wysyłania niechcianych linków do stron).
- Podawanie źródeł cytatów. Rozumienie i uwzględnienie emocji innych.
Ochrona prywatności i bezpieczeństwo informacji w internecie
Netykieta w sieci ma też znaczenie w zakresie ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa. Nie należy udostępniać w internecie wrażliwych informacji, takich jak numer PESEL, miejsce zamieszkania czy dane karty kredytowej. Obraz wirtualny nie może zastąpić kontaktów w realnym świecie. Zawsze trzeba ostrożnie podchodzić do spotkań z kontrahentami poznanymi online. Warto też chronić się przed phishingiem i innymi typami ataków, poprzez nieotwieranie podejrzanych linków i załączników, które mogą zawierać złośliwe oprogramowanie. W celu minimalizacji ryzyka zagrożeń zaleca się też:
- korzystanie z silnych haseł i regularne zmienianie treści i kodów zabezpieczeń,
- aktualizacje oprogramowania antywirusowego i zapory sieciowej,
- ograniczenie udostępniania danych finansowych i personalnych firmy,
- zachowanie ostrożności podczas publicznego udostępniania sieci Wi-Fi,
- szkolenie pracowników w zakresie cyberzagrożeń i sposobów ochrony,
- zabezpieczenie przed atakami typu DDoS (ang. distributed denial of service), czyli tzw. rozproszoną odmową usługi.
Zasady odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych
Social media to dzisiaj jeden z kanałów realizacji zadań zawodowych. Firmy często należą do wielu internetowych społeczności, chociażby tych, w których można zdobyć nową wiedzę, odnaleźć przedstawiciela handlowego czy promować własne usługi lub produkty. Stosując netykietę obowiązującą w internecie, można budować wizerunek marki i ułatwić komunikację z różnymi grupami interesariuszy. Na co należy zwrócić uwagę podczas poruszania się w mediach społecznościowych?
- Nie należy podejmować podejrzanych czynności w social mediach – komunikacja cyfrowa zwiększa pokusę, by przesadzać z reakcjami. Profesjonalizm wymaga, aby zachowywać umiar i racjonalność w każdym wypadku.
- Bardzo mile widziane jest używanie zwrotów grzecznościowych – „proszę”, „przepraszam” i „dziękuję” to trzy słowa netykiety językowej, które potrafią zdziałać cuda na rzecz lojalności klientów.
- Netykieta internetowa powinna uwzględniać ograniczenia, jakie wynikają z komunikacji na odległość. Kreując treści firmowe, warto pamiętać, że osoby znajdujące się po drugiej stronie przekazu nie są w stanie ocenić intonacji czy modulacji głosu, a zatem odczytać ironii czy sarkazmu. To z kolei wielokrotnie prowadzi do nieporozumień i błędnej interpretacji intencji autora.
- Niepotrzebne anegdoty, zdjęcia czy wprowadzające w błąd wysyłanie emotikonów to najprostsza droga do wywarcia wrażenia organizacji niepoważnej. Dbanie o porządek informacyjny i precyzja to podstawowe reguły biznesowej netykiety w sieci.
- Media społecznościowe nie są odpowiednim miejscem do publikowania długich wywodów. Tego typu komunikaty są dopuszczane i znajdą swoich odbiorców w innych miejscach sieci, jednak w social mediach lepiej formułować myśli zwięźle i konkretnie.
- Warto poświęcić kilka chwil na zweryfikowanie poprawności swojego tekstu, gramatyki i ortografii. Wysyłanie wiadomości z błędami czy literówkami nigdy nie jest wyrazem profesjonalizmu i zawsze wywiera negatywne wrażenie.
- Obowiązkowe jest też stosowanie się do regulaminu na forach i w grupach. Łamanie zasad ustalonych przez administratorów danego miejsca w sieci również może być odebrane jako działanie nieprofesjonalne.
Jak dbać o netykietę w firmowych kanałach internetowych?
Kluczowym elementem dbania o netykietę w firmowych kanałach internetowych jest opracowanie spójnej i przemyślanej strategii komunikacji online. Strategia powinna uwzględniać nie tylko cele biznesowe, ale również wartości i misję marki, a także określić jasne wytyczne dotyczące komunikacji, tonu i sposobu reagowania na różne sytuacje. Regularna analiza i dostosowywanie strategii do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb klientów pozwolą firmie utrzymać wysoki poziom profesjonalizmu.
Pomocą w realizacji tak opracowanej strategii mogą być profesjonalne narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi. Są to zarówno programy ułatwiające planowanie i publikowanie treści, monitorowanie aktywności użytkowników i odpowiadanie na komentarze, jak i instrumenty do analizy danych. Niezwykle ważne jest także przeszkolenie zespołu (z zasad komunikacji, praw autorskich, prywatności i bezpieczeństwa, różnic kulturowych) i egzekwowanie właściwych działań ze strony pracowników firmy.
Zarządzanie reputacją online – budowanie pozytywnego wizerunku w sieci
W erze cyfrowej, w której każde działanie firmy może być szybko ocenione i skomentowane przez miliony użytkowników internetu, zarządzanie reputacją online stało się podstawą strategii marketingowych przedsiębiorstw. Obejmuje ono proces monitorowania, analizowania i wpływania na to, co ludzie piszą o marce. W tej grupie znajdują się takie działania jak:
- monitoring wzmianek,
- analiza opinii,
- reagowanie i ograniczanie widoczności negatywnych treści,
- publikowanie wartościowych i angażujących treści.
Budowanie pozytywnego wizerunku wpływa nie tylko na lojalność klientów, ale również na sukces działań i funkcjonowanie firmy.
Polecamy
- Co to jest bezwarunkowy dochód podstawowy?czas czytania3minuty22.05.2023Na czym polega koncepcja bezwarunkowego dochodu podstawowego - i czy ma szanse przyjąć się w Polsce?
- Co można odliczyć od podatku, prowadząc działalność gospodarczą?czas czytania7minuty11.05.2023Prowadzisz własną firmę i zastanawiasz się, które ulgi i odliczenia pozwolą Ci obniżyć kwotę podatku zgodnie z prawem? Koniecznie przeczytaj nasz tekst!
- Rękojmia a gwarancja – czym są i co je różni?czas czytania4minuty19.04.2023Dla konsumentów i przedsiębiorców rękojma i gwarancja często jest tożsame. Jednak tak naprawdę te pojęcia się różnią. Dowiedz się więcej!
- Dashboard, scenariusz, trigger, czyli słownik automatyzacji procesów biznesowychczas czytania5minuty08.04.2024Czym dokładnie jest API, a co kryje się za pojęciem triggera? Na te oraz inne pytania odpowiemy w artykule – zapraszamy!
- Nowa usługa Firma w aplikacji mObywatel 2.0 – jakie korzyści oznacza dla przedsiębiorców?czas czytania2minuty03.06.2024Wprowadzona właśnie nowa funkcjonalność mObywatela 2.0 ma usprawnić zarządzanie formalnościami firmy. Sprawdź, co zyskasz jako przedsiębiorca!
- Automatyzacja w pracy zdalnej – jakie niesie ze sobą korzyści?czas czytania4minuty31.05.2024Praca zdalna, chociaż pod wieloma względami opłacalna i efektywna, potrafi stawiać przed przedsiębiorcami wyzwania. Dowiedz się, jak w tym kontekście może pomóc automatyzacja.