Automatyzacja w pracy zdalnej – jakie niesie ze sobą korzyści?
Na wzrost popularności pracy zdalnej przełożyła się głównie pandemia COVID, ale o wszelkich obostrzeniach nikt z nas już nie pamięta, a pracownicy w wielu branżach wciąż uznają taką możliwość za priorytet. Co więcej, praca zdalna to także wiele korzyści dla samych przedsiębiorców. Trzeba natomiast pamiętać o tym, że ma też swoje ukryte koszty i niesie za sobą sporo wyzwań organizacyjnych.
Jak sobie z nimi poradzić? Odpowiedzią na wiele potencjalnych problemów jest automatyzacja procesów biznesowych!
Automatyzacja w pracy zdalnej – na czym polega?
Praca zdalna, chociaż pod wieloma względami opłacalna i naprawdę efektywna, potrafi stawiać przed przedsiębiorcami i kadrą zarządzająca sporo trudności. Komunikacja, monitorowanie czasu pracy i nadzór nad projektami to tylko część z nich. Jak sobie z tym poradzić?
Automatyzacja procesów biznesowych to w tym wypadku prawdziwy „must have”. Jest już nie tylko ułatwieniem codziennej pracy, ale koniecznością dla dynamicznych firm, w których specjaliści nie muszą regularnie pojawiać się w biurze. Jej wdrożenie to przede wszystkim usprawnienie przepływów informacji, wzrost wydajności, a przy tym minimalizacja błędów i szumów komunikacyjnych!
Co można zautomatyzować w pracy zdalnej?
Wdrożenie automatyzacji zaprojektowanej na bazie dokładnie zmapowanych procesów i przeanalizowanych wymagań, to szansa na usprawnienie większości obszarów działalności.
Od czego zatem zacząć? W pierwszej kolejności warto przeanalizować codziennie realizowane zadania i skupić się na tych, które cechuje:
- Powtarzalność: zoptymalizowanie procesów takich jak wprowadzanie danych czy zarządzanie dokumentami zwiększa efektywność i zmniejsza ryzyko błędów w firmach z dużą liczbą powtarzalnych zadań.
- Czasochłonność: automatyzacja efektywnie zajmuje się czasochłonnymi, monotonnymi zadaniami, umożliwiając pracownikom skupienie się na ważniejszych projektach.
- Potrzeba dużej dokładności: algorytmy są niezawodne w działaniach wymagających precyzji, jak obsługa transakcji finansowych czy zarządzanie wrażliwymi danymi i minimalizują ryzyko błędu ludzkiego.
- Praca na dużej liczbie danych: takie rozwiązania są nieocenione w pracy z dużymi zbiorami danych, ponieważ gromadzą, przetwarzają i analizują je szybciej i dokładniej, a także skalują swoje możliwości wraz z rozwojem firmy.
- Duża liczba projektów: automatyzacja procesów projektowych, takich jak przydzielanie zadań, generowanie dokumentacji, raportowanie czy monitorowanie postępów, znacznie ułatwia zarządzanie pracą w środowisku zdalnym.
Powyższe sygnały pozwalają wstępnie zidentyfikować obszary, które najwięcej zyskają na wdrożeniu automatyzacji. W praktyce oznacza to, że w kontekście pracy z domu i struktury opartej na rozproszonych zespołach, zautomatyzowane systemy sprawdzają się w kluczowych dla firmy procesach.
Jakie procesy zyskują najwięcej na automatyzacji?
Automatyzacja znajduje zastosowanie w wielu obszarach pracy zdalnej. Poniżej znajdziesz kilka przykładów:
- Komunikacja i organizacja pracy zdalnej: systematyzuje firmową komunikację i wspomaga zarządzanie plikami oraz dokumentami, eliminuje tym samym niepotrzebny szum informacyjny.
- Zarządzanie projektami: usprawnia delegowanie zadań, tworzenie zespołów i raportowanie, wprowadzając przejrzystość w zarządzaniu projektami.
- Obsługa dokumentacji: raporty, protokoły, rachunki, umowy – to wszystko automatyzacja wygeneruje samodzielnie i bezbłędnie. Zautomatyzowanie obiegu dokumentów i procesów HR przyspiesza wewnętrzne procedury i poprawia efektywność w administracji.
- Bezpieczeństwo danych: zautomatyzowane systemy zarządzania dokumentami zapewniają bezpieczeństwo przesyłanych wrażliwych danych i ułatwiają wywiązanie się z wymogów RODO.
Przyspiesz zdalną firmę dzięki automatyzacji!
Wdrożenie automatyzacji procesów biznesowych w firmie pracującej zdalnie nie tylko przyspiesza operacje, ale także zwiększa bezpieczeństwo danych i efektywność komunikacji. Od czego zacząć? W pierwszej kolejności przeanalizuj swoje procesy, zwróć uwagę na „żółte flagi” w postaci występujących błędów, czasochłonności oraz nieproporcjonalnie wysokich kosztów. Najwięcej informacji przyniesie Ci dokładne zmapowanie wybranych procesów. O ty, jak to zrobić przeczytasz we wpisie – Chcesz zautomatyzować firmę? Przygotuj mapę!
Polecamy
- Trendy w e-commerce na 2023 rok. Na nich warto się skupić!czas czytania5minuty22.12.2022Jakie trendy będą kształtowały sprzedaż internetową w 2023 roku? Sprawdź, na co przygotować się już teraz!
- Lejek marketingowy – droga do zdobycia klientaczas czytania5minuty27.07.2023Lejek marketingowy jest bardzo intuicyjnym modelem, który pomoże Ci lepiej zrozumieć, jakie są potrzeby klienta. Dowiedz się więcej!
- Marketing automation w pigułceczas czytania7minuty12.12.2022Marketing automation, lead generation i system CRM - dowiedz się, dlaczego warto wykorzystywać je w strategii reklamowej!
- Jak wdrożyć pierwszą automatyzacjęczas czytania5minuty15.11.2023Zastosowanie nowoczesnych technologii w codziennej pracy nie jest już wyborem, ale koniecznością. Dowiedz się, jak rozpocząć proces automatyzacji.
- Co automatyzacja procesów oznacza dla Twoich klientów?czas czytania3minuty15.03.2024Automatyzacja to nie tylko korzyści dla firmy i pracowników, ale też dla Twoich odbiorców. Zobacz, jak wpływa na poprawę jakości obsługi i zadowolenie klientów!
- Dashboard, scenariusz, trigger, czyli słownik automatyzacji procesów biznesowychczas czytania5minuty08.04.2024Czym dokładnie jest API, a co kryje się za pojęciem triggera? Na te oraz inne pytania odpowiemy w artykule – zapraszamy!