Czym jest CMS, czyli system zarządzania treścią od A do Z
Zarządzanie stroną internetową wcale nie musi być trudne. Nie wymaga też od Ciebie programistycznej wiedzy. Wystarczy dostęp do prostego systemu zarządzania treścią CMS, z którego wielu użytkowników korzysta na co dzień. W zależności od specyfiki danego systemu pozwala on m.in. na modyfikację wpisów czy zmiany w strukturze strony. Jakie są rodzaje systemów CMS i jaki wybrać? Odpowiadamy w poniższym artykule.
Jak działa system zarządzania treścią?
CMS (ang. Content Management System) to system zarządzania treścią w serwisie internetowym. Jest to oprogramowanie, które umożliwia użytkownikom edycję, modyfikowanie i publikację treści na wybranej stronie internetowej. Zarządzanie treściami odbywa się (w przypadku większości narzędzi) bez konieczności posiadania wiedzy programistycznej z zakresu HTML, CSS czy PHP.
Najczęściej zarządzanie treścią za pomocą CMS odbywa się online, dzięki temu każdy użytkownik ma do niego dostęp. Logowanie do systemu wymaga podania nazwy użytkownika lub administratora i hasła. Dużą zaletą panelu jest możliwość nadawania określonych uprawnień użytkownikom np. jedna osoba może mieć dostęp do zarządzania jedynie treściami, a inna być administratorem i obsługiwać wszystkie moduły.
Panel administracyjny może obsługiwać nie tylko stronę internetową, ale również bloga, sklep internetowy, portfolio czy forum.
Oprócz samej edycji CMS daje możliwość zmian wizualnych na stronie, dzięki dostępowi do wielu różnych szablonów graficznych. Ponadto jednym z ważniejszych aspektów pracy na systemie CMS jest optymalizacja techniczna, która ma bezpośredni wpływ na działania SEO i SEM.
Jakie funkcje oferują systemy CMS?
W ostatnim czasie platformy CMS znacznie poprawiły swoje możliwości i dynamikę modyfikacji. Systemy te wyróżnia intuicyjność i łatwość obsługi, dzięki czemu za pomocą kilku kliknięć możesz zmodyfikować praktycznie dowolny element Twojej strony internetowej.
Poniżej omawiamy podstawowe elementy systemów zarządzania treścią.
- Zarządzanie treściami, obrazami, multimediami. Umożliwia tworzenie nowych materiałów, aktualizowanie i edycję obecnych, usuwanie lub planowanie ich publikacji. CMS pozwala użytkownikom edytować treści na stronie internetowej, bez konieczności znajomości HTML, PHP i CSS. Ponadto obejmuje kompleksowe zarządzanie treścią (struktura, font, listy wypunktowane, nagłówki, pogrubienia, edycja linków, dodawanie i opisywanie zdjęć czy tabel).
- Zarządzanie stronami – dodawanie nowych, aktualizacja, usuwanie. Systemy CMS pozwalają zarówno na dodawanie i aktualizację nowych stron w celu tworzenia nowych sekcji i treści, jak i usuwanie bieżących, które są przestarzałe i nieaktualne.
- Zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami. CMS pozwala określić, kto ma dostęp do określonych funkcji i treści w systemie. Umożliwia tworzenie profili użytkowników z różnymi poziomami dostępu.
- Możliwość instalacji dodatkowych modułów. Niektóre funkcje systemu zarządzania treścią (CMS) dają możliwość instalacji dodatkowych modułów. Dzięki temu można dostosować widok strony internetowej do własnych preferencji. Może to być czat, formularz, mapka, galeria zdjęć, fanpage, sekcja komentarzy, powiązane strony czy oceny i opinie.
- Konfiguracja meta tagów title i description dla stron. System pozwala na dostosowywanie tytułów każdej strony, co wpływa na wyświetlanie się witryny w wynikach wyszukiwarek (np. w najpopularniejszej obecnie wyszukiwarce Google). Umożliwia również definiowanie opisów meta, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania i które zwiększają atrakcyjność witryny dla potencjalnych odwiedzających.
- Zarządzanie adresami URL podstron (tworzenie przyjaznych adresów). CMS daje możliwość dostosowywania adresów URL do treści strony, co ma wpływ na czytelność i zrozumiałość dla użytkowników oraz pozytywnie wpływa na SEO.
- Tworzenie stron w różnych wersjach językowych. Umożliwia dodawanie treści w wielu językach, co jest szczególnie istotne dla witryn o globalnym zasięgu.
- Personalizacja wyglądu. Pozwala na łatwe zmiany wyglądu strony internetowej przy użyciu gotowych szablonów lub motywów.
Rodzaje systemów CMS
Wybór odpowiedniego systemu zarządzania treścią jest kluczowym elementem w budowaniu strategii marketingowej dla właścicieli stron internetowych i twórców treści.
Systemy CMS dzielą się na dwa główne rodzaje - autorski i open source, które oferują różne podejścia do zarządzania treściami online, a każdy z nich cechuje się unikalnymi cechami i korzyściami.
Autorskie CMS-y to rozwiązania stworzone specjalnie dla konkretnego użytkownika lub organizacji, dlatego często są dostosowane do unikalnych wymagań i celów biznesowych. Choć na początku mogą wymagać większych nakładów finansowych, oferują wyższy poziom kontroli i spersonalizowania.
Systemy CMS open source, takie jak WordPress, Joomla czy Drupal, cieszą się ogromną popularnością. Otwarty kod źródłowy oznacza, że kod systemu jest dostępny publicznie, co umożliwia programistom współpracę przy jego rozwijaniu.
W poniższej tabeli przedstawiamy wady, jak i zalety każdego z nich.
Autorskie CMS-y |
|
Wady |
Zalety |
|
|
Open source |
|
|
|
Przykłady systemów CMS dla stron www i portali internetowych
Na rynku funkcjonuje bardzo wiele systemów CMS, które są gotowe do pobrania praktycznie od zaraz. Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne z nich. Zwracamy szczególną uwagę na ich charakterystyczne cechy i różnice. To pozwoli Ci określić, który z nich odpowiada Twoim potrzebom związanym z budowaniem strony internetowej i zarządzaniem nią.
1. WordPress
Pierwszym i najpopularniejszym systemem open source CMS w Polsce i na świecie jest WordPress. Najlepiej sprawdza się przy obsłudze prostych i średnio zaawansowanych stron internetowych. Jest to narzędzie, które (w swojej najprostszej wersji, bez konieczności instalacji dodatkowych wtyczek) nic nie kosztuje, dlatego tak naprawdę może z niego skorzystać każdy. Ponadto oferuje ogromną bazę szablonów graficznych i wtyczek, dzięki czemu możesz stworzyć projekt witryny na miarę własnych potrzeb. System WordPress może być jednak niewystarczający przy bardziej zaawansowanych projektach.
2. Joomla!
Joomla! jest systemem równie popularnym co WordPress, ale dla nieco bardziej zaawansowanych. Posiada mniej intuicyjny panel administracyjny, dlatego dobrze, jeśli posiadasz już pierwsze doświadczenie z innymi CMS-ami. Oprócz tego, posiada obszerną bazę szablonów i rozszerzeń, które nie są obecne w innych systemach. Dużym plusem jest to, że platforma oferuje dostęp do sporej bazy informacji, dzięki społeczności na forach dyskusyjnych. Ten system jest również dobrze zabezpieczony i stabilny.
3. Drupal
Drupal jest to kolejny popularny, a zarazem darmowy CMS, stworzony z myślą o zaawansowanych użytkownikach. Pozwala tworzyć rozbudowane i wielofunkcyjne strony internetowe oraz daje dostęp do specjalistycznego panelu administracyjnego. Jego obsługa nie jest tak prosta, jak w przypadku WordPressa czy Joomli!, a do sprawnego poruszania się w panelu konieczna jest przynajmniej podstawowa znajomość języka PHP, CSS lub HTML.
Sklepy internetowe – przykłady systemów CMS
1. PrestaShop
Jest jednym z najbardziej popularnych systemów CMS do zarządzania sklepem internetowym (e-commerce). Aplikacja posiada wiele rozbudowanych funkcji i modułów. Dodatkowo wspierana jest przez dużą społeczność użytkowników, a także wiele wtyczek poszerzających możliwości.
2. Shoper
Jest polską platformą opartą o model SaaS (Software as a Service – oprogramowanie jako usługa). Oferuje kompleksowe narzędzia do tworzenia sklepów internetowych, z przyjaznym interfejsem dla użytkowników bez doświadczenia technicznego. Aplikacja jest stale aktualizowana i rozwijana o nowe funkcje.
3. WooCommerce
To darmowe rozszerzenie, które integruje się z systemem WordPress. Umożliwia tworzenie sklepów internetowych przy wykorzystaniu tego popularnego systemu zarządzania treścią. Jest proste w obsłudze oraz instalacji.
System CMS – jaki wybrać?
Który system zarządzania treścią będzie dla Ciebie najlepszy? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wybór zależy od wielu indywidualnych czynników, dlatego ważne jest przeanalizowanie każdej z możliwych opcji.
Przy wyborze systemu zarządzania treścią CMS warto wziąć pod uwagę:
- plan dotyczący rozwoju Twojej strony internetowej,
- umiejętności i wiedzę z zakresu języków programowania,
- dostępny czas i fundusze,
- stopień skomplikowania projektu,
- branżę w jakiej działasz.
Obecnie najpopularniejszym systemem do zarządzania treścią jest WordPress, natomiast duże przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na autorskie rozwiązania. Jeśli chodzi o sklepy internetowe e-commerce, warto sięgnąć po opcję typu SaaS, czyli oprogramowanie oferowane jako usługa, dostępne praktycznie od zaraz.
Jednak warto pamiętać, ze istnieją systemy CMS, które nie wymagają znajomości języków programowania, dzięki czemu ich nauka jest prosta i przyjemna. Dla bardziej zaawansowanych z pewnością znajdą się ciekawe i w bardziej rozwinięte opcje.
Polecamy
- Prezentacja biznesowa – jak powinna być przygotowana? Przydatne wskazówkiczas czytania5minuty08.12.2023Dowiedz się, jak w prosty sposób przygotować skuteczną prezentację i co powinna zawierać, żeby zainteresować odbiorców.
- Jak wdrożyć pierwszą automatyzacjęczas czytania5minuty15.11.2023Zastosowanie nowoczesnych technologii w codziennej pracy nie jest już wyborem, ale koniecznością. Dowiedz się, jak rozpocząć proces automatyzacji.
- Jak wybrać właściwy model biznesowy?czas czytania7minuty30.11.2023Katarzyna Czapla, ekspertka z zespołu ESG Innowacje w ING, podpowie Ci, czym jest model biznesowy i z jakich elementów się składa.
- Czym jest CRM i dlaczego warto wdrożyć go w firmie?czas czytania5minuty21.12.2022Świetna obsługa klienta to podstawa każdego dobrze prosperującego biznesu. Dowiedz się, jak radzić sobie z obsługą wielu kontrahentów dzięki systemowi CRM.
- Aktywa i pasywa – czym są? Jaka jest ich rola w bilansie firmy?czas czytania6minuty31.10.2023Aktywa i pasywa to kluczowe elementy bilansu. Dowiedz się, jakie są między nimi różnice i dlaczego musisz je znać.
- Chcesz zautomatyzować firmę? Przygotuj mapę!czas czytania5minuty20.12.2023Automatyzacja procesów biznesowych to gwarancja przyspieszenia działania firmy i ograniczenia wydatków. Dowiedz się o niej więcej!