Turkusowe zarządzanie, czyli nowoczesne podejście do zarządzania firmą

5 min

Coraz więcej firm rezygnuje z tradycyjnego podziału ról w przedsiębiorstwie. Wśród nowych rozwiązań popularność zyskuje turkusowy model organizacji pracy. Wyróżnia go płaska hierarchia stanowisk i demokratyczność w podejmowaniu decyzji. Dowiedz się, jak wprowadzić zarządzanie turkusowe w swoim przedsiębiorstwie. 

Czym jest turkusowe zarządzanie i jakie są jego założenia?

Czy firma może dobrze prosperować bez wyznaczonego szefostwa? Organizacje turkusowe w Polsce pokazują, że tak. Przedsiębiorstwa, które rozdzielają władzę pomiędzy pracowników, osiągają lepsze wyniki i stają się miejscami, w których chce się pracować. Brak sztywnych struktur i równorzędność wspierają rozwój umiejętności miękkich, w tym kreatywność czy organizację zadań. Pracownicy nie mają poczucia, że stanowią anonimowe trybiki w maszynie. Każdy jest częścią wspólnoty, której zależy na rozwoju firmy.    

Model turkusowy wymaga dużego zaufania do pracowników. Cechuje go płaska struktura stanowisk – nie ma szefów i kierowników, a każda osoba w firmie stoi na równi z innymi i ma jednakowy udział w podejmowanych decyzjach. Niektóre projekty wymagają wyłonienia liderów, ale dzieje się to w drodze głosowania, a nie wedle uznania zarządu.

Głównym założeniem turkusowej firmy i turkusowego stylu zarządzania jest zaangażowanie pracowników we wspólny cel, wytworzenie w nich poczucia odpowiedzialności za przyszłość przedsiębiorstwa. W tym podejściu mają oni szansę nauczyć się samoorganizacji i mieć rzeczywisty wpływ na podejmowane działania. Nie czują się kontrolowani przez zwierzchników, a dzięki atmosferze partnerstwa i współpracy równie mocno zależy im na osiąganiu zamierzonych efektów.

Korzyści turkusowego zarządzania dla pracowników i organizacji

Turkusowe firmy mogą wydawać się rajem dla pracowników. Wiele osób marzy, aby nikt nie stał im nad głową podczas wykonywania obowiązków w pracy. Jednak brak zwierzchnictwa oznacza też większą odpowiedzialność i konieczność samodzielnego organizowania planu dnia. Pozwala to na rozwinięcie wielu umiejętności, w tym wewnętrznej dyscypliny czy kreatywnego myślenia. Możliwość wspólnego podejmowania decyzji znaczących dla rozwoju firmy wzmacnia pewność siebie i buduje poczucie więzi z miejscem pracy.

Czy brak hierarchii nie odbija się na efektywności zespołu? W rzeczywistości może ją nawet poprawić. Kiedy firma funkcjonuje jako jeden organizm, a pracownicy sami organizują i rozdzielają swoje zadania, łatwiej dostrzec wyjątkowe talenty. Pozwala to na lepsze dopasowanie osób do stanowisk czy poszczególnych projektów i efektywne wykorzystanie ich mocnych stron

W turkusowej organizacji panuje przyjacielska atmosfera partnerstwa, zamiast znanego z korporacji współzawodnictwa czy agresywnej rywalizacji. Większe zaangażowanie pracowników we wspólne cele przekłada się na lepsze wyniki. Łatwiej odpowiadać na potrzeby rynku, kiedy ogół pracowników śledzi nowości i podsuwa kreatywne rozwiązania.

Wyzwania związane z wdrażaniem turkusowego modelu w firmie

Łatwo wymienić wady i zalety turkusowej organizacji. Innowacyjna struktura jest dla niektórych zbyt odmiennym konceptem od dotychczas stosowanego w dużych firmach. Brak jasnej hierarchii może prowadzić do konfliktów lub nadmiernego rozluźnienia, kiedy terminy gonią, a projekty wymagają dużego zaangażowania. 

Rzeczywiście, turkusowym systemem zarządzania mogą zazwyczaj pochwalić się mniejsze firmy. Im więcej osób jest zatrudnionych w korporacji, tym trudniej zorganizować spotkania z pracownikami w celu przedyskutowania pomysłów czy znaleźć jednomyślność w podejmowanych decyzjach. Funkcjonują jednak przedsiębiorstwa i organizacje społeczne, które od lat z sukcesem korzystają z modelu turkusowego np. znany producent odzieży Patagonia czy międzynarodowa agencja rekrutacyjna Raise.

Jak turkusowe zarządzanie wpływa na kulturę organizacyjną?

Wdrożenie turkusowej struktury organizacji wymaga wiele zaufania i zaangażowania – zarówno ze strony pracowników, jak i właścicieli firmy. Ważne są: transparentność, elastyczność i gotowość do eksperymentowania. Unika się atmosfery rywalizacji na rzecz partnerskiej współpracy. Pracownicy mają więcej swobody, co sprzyja budowaniu więzi i rozwijaniu umiejętności miękkich.

Innowacyjność turkusowej organizacji polega na wprowadzeniu zasad demokracji i transparentności w podejmowaniu decyzji. Nie zapadają one za zamkniętymi drzwiami gabinetów szefostwa. Każdy pracownik ma szansę wypowiedzieć swoje zdanie i zaproponować własne pomysły, które następnie poddawane są głosowaniu.

Jakie zmiany w komunikacji wprowadza turkusowy model zarządzania?

W zarządzaniu turkusowym unika się stosowania formalnych zwrotów. Wszyscy zwracają się do siebie na „ty”, ponieważ są sobie równi. Praca odbywa się we wspólnej przestrzeni, rezygnuje się z umieszczania osób wyższych rangą za drzwiami gabinetów. 

Nowe informacje, zadania i projekty nie są przekazywane „z góry na dół”, a dyskutowane na ogólnych zebraniach. Wszyscy mogą wypowiedzieć swoje zdanie bez wrażenia, że ma ono mniejsze znaczenie niż opinia drugiej osoby. Sukcesy i porażki są analizowane wspólnie, każdy czuje się równie odpowiedzialny za powodzenie podejmowanych przedsięwzięć.

Role liderów w turkusowych organizacjach

Rola lidera w turkusowym modelu organizacji musi pozostać elastyczna. Różnym projektom mogą przewodzić różne osoby. Menedżerowie nie są wyznaczani odgórnie, a wybierani wspólnie lub ich rola naturalnie klaruje się podczas pracy nad danym zadaniem.

Prawdziwy turkusowy lider to osoba, która stanowi autorytet dzięki otwartości na zdanie innych i umiejętności łagodzenia konfliktów. Jego rolą jest odpowiednie zorganizowanie pracy z zachowaniem płaskiej struktury organizacji, w tym rozdzielanie zadań po równo wedle umiejętności konkretnych osób. Jednocześnie nie może odbierać innym pracownikom szansy na przejęcie inicjatywy i przedstawianie własnych pomysłów. Dobrzy liderzy w modelu turkusowym wspierają zespół w samoorganizacji, a ingerują jedynie w przypadku trudności lub konfliktów.

Turkusowe zarządzanie najlepiej wprowadzić w firmie na początku jej istnienia. Dzięki temu zbudujesz w pełni zaangażowany zespół, który będzie podzielał Twoje oddanie projektowi. Kreatywność i pomysły współpracowników mogą doprowadzić przedsiębiorstwo w miejsce, o którym nawet Ci się nie śniło.

 

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja