Czy podcast jest dla Ciebie i Twojej firmy?

6 min

mężczyzna ma na uszach słuchawki, uśmiecha i robi notatki

Zastanawiasz się, czy podcast może być odpowiednią formą komunikacji dla Ciebie i Twojej firmy? Szukasz nowego sposobu na zdobywanie lojalnych klientów, dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem? A może po prostu łatwiej Ci nagrać wiadomość niż pisać, albo nie chcesz powtarzać każdemu klientowi tego samego, tylko chcesz nagrać raz a dobrze?

Jeśli słuchasz podcastów związanych z Twoją branżą, to wiesz, jak cenne mogą być takie źródła wiedzy i inspiracji. Dlaczego więc nie zacząć tworzyć własnych treści, które będą inspirować również innych? Podcast może być doskonałym narzędziem do dzielenia się wiedzą, budowania relacji z klientami i pozycjonowania się jako ekspert w Twojej dziedzinie. Przeczytaj ten artykuł, aby odkryć, czy podcast jest dla Ciebie i jakie korzyści może przynieść Twojemu biznesowi.

Czy Twoja grupa docelowa słucha podcastów?

Jeśli Twoi klienci mówią Ci, że słuchają podcastów, a konkurencja już zaczęła nagrywać, to znak, że warto zainwestować czas w to medium. Podcasty mogą być doskonałym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów i budowanie relacji z obecnymi, zwłaszcza wśród wykształconych osób w grupie wiekowej 35+, bo takie osoby słuchają podcastów najchętniej.

Zalety własnego podcastu — kiedy to dobry pomysł?

Chcesz dzielić się swoją wiedzą i refleksjami ze światem, żeby wypłynąć na szerokie wody

Marzysz o platformie, która umożliwi Ci dzielenie się swoimi przemyśleniami w sposób bardziej naturalny niż pisanie? Ale bez makijażu, kamerki i oświetlenia, ortografii i korekty... Podcast audio może być idealnym rozwiązaniem. Nie musisz już martwić się formatowaniem tekstu i poprawnością ortograficzną – wystarczy włączyć mikrofon i mówić. Jeśli regularnie słuchasz podcastów i czujesz, że też masz coś wartościowego do dodania do tej przestrzeni, to może czas zacząć tworzyć własne treści?

Łatwiej Ci nagrać wiadomość głosową niż pisać, ale boisz się, że te głosówki nie wyglądają profesjonalnie

Podczas gdy pisanie newslettera czy postów na firmowego bloga może sprawiać Ci trudność, mówienie może być znacznie łatwiejsze. Podcast daje Ci szansę na swobodne wyrażenie myśli, ale wygląda bardziej profesjonalnie niż nagrywanie klientowi wiadomości. Jeśli zastanawiasz się, jakie treści mogą przyciągnąć uwagę Twoich potencjalnych klientów, podcast może być doskonałą platformą do eksperymentowania. Możesz rozmawiać o różnorodnych tematach i śledzić statystyki, aby dowiedzieć się, co ich interesuje najbardziej.

Nie lubisz sprzedawać, a musisz robić marketing

Jeśli nie odnajdujesz się dobrze w tradycyjnych formach sprzedaży, podcast może być doskonałą alternatywą. Zamiast nachalnej reklamy, możesz budować relacje ze swoją grupą docelową poprzez ciekawe rozmowy i wartościowe treści. Szczególnie dobrze działa to z osobami, które już nas znają, gdy wysyłamy link do odsłuchania podcastu do naszej listy mailingowej. Łatwiej jest dosprzedać coś komuś, z kim mamy regularny kontakt przez podcast, niż szukać ciągle nowych klientów. Dzięki regularnym odcinkom możesz budować lojalność i zyskiwać nowych fanów.

Twoim celem na ten rok jest marka osobista

Podcast może być skutecznym narzędziem budowania marki osobistej i pokazania się jako ekspert w danej dziedzinie. Własny podcast otwiera nowe szanse, które inaczej mogłyby Ci się nigdy nie przytrafić.

Jeśli zdarzyło Ci się uczestniczyć w innym podcaście, live na Facebooku lub w transmisji na żywo, wiesz, jak wartościowe mogą być takie kontakty. Podcast to doskonałe narzędzie, aby poczuć się słyszanym lub usłyszaną. W dzisiejszym zatłoczonym świecie, gdzie każdy walczy o uwagę odbiorcy, podcast może dać Ci możliwość dotarcia do ludzi w sposób bardziej osobisty i autentyczny.

Jeśli unikasz występowania na żywo, bo to za duży stres, podcast to dla Ciebie idealne rozwiązanie. Możesz nagrywać odcinki w komfortowym dla siebie otoczeniu, bez obawy o wygląd, reakcje ludzi czy wystrój wnętrza. Jeśli Twoja firma ma problemy z widocznością w internecie, podcast będzie doskonałą strategią marketingową. Regularne publikowanie wartościowych treści może pomóc w poprawie widoczności i przyciągnięciu nowych klientów.

Chcesz prowadzić ciekawe rozmowy z ciekawymi ludźmi, uczyć się od nich i networkingować

Podcast daje Ci szansę na networking. To doskonała okazja do nauki od ekspertów w Twojej dziedzinie i budowania relacji biznesowych. Goście podcastu pewnie nie mieliby dla Ciebie czasu, aby odpowiedzieć Ci na kilka zadanych tak po prostu pytań, ale na odcinek podcastu znajdą czas prawie zawsze.

Nie masz dużego budżetu, więc nie chcesz go przepalać

Wiesz, że podcasting może przynieść wiele korzyści, widząc sukces innych osób, które już mają swoje własne podcasty. Jednym z największych atutów podcastu jest fakt, że można zacząć go prowadzić nawet przy niewielkim budżecie. Wystarczy mikrofon, darmowy hosting np. Spotify for Podcasters i darmowe oprogramowanie do edycji dźwięku, aby rozpocząć nagrywanie i udostępnianie swoich treści.

Masz braki w lejku marketingowym i brakuje Ci punktów styku z ludźmi oraz contentu do innych kanałów

Podcast może być doskonałym uzupełnieniem Twojej strategii marketingowej i lejka sprzedażowego. Często to brakujący element w treściach na etapie świadomości, rozważania i decyzji. Jeśli nie masz gotowych materiałów do zrecyklowania w formie podcastu, nie martw się – podcasting daje Ci możliwość tworzenia zupełnie nowych treści, które będą interesować klientów. Rozmawiaj o swoich doświadczeniach, case study, refleksjach i pomysłach na przyszłość. Dobrze sprawdzają się wywiady, porady, edukacja, przypadki klientów, którym pomagasz, ale jest też miejsce na przedstawienie misji firmy i swojej historii.

Kiedy podcast nie jest dla Ciebie i Twojej firmy

Ale jak coś jest dla każdego, to jest dla nikogo.

Podcast nie jest dla Ciebie i Twojej firmy, jeśli:

  • nie wiesz, dlaczego chcesz nagrywać, albo jedynynym powodem jest to, że podcasty są modne i podobno sprzedają.
  • Nie chcesz się uczyć nowych rzeczy i nie chcesz się przełamać albo nie masz kilku godzin czasu na naukę, jak zrobić pierwszy podcast.
  • Masz tylko racjonalne powody, żeby założyć własny projekt.

Najlepiej działają podcasty firm, które miały irracjonalne powody, żeby zacząć ten projekt. Po prostu czują motyle w brzuchu na myśl o własnym podcaście. Albo aż tak zazdroszczą konkurencji, że chcą dogonić Spotify i mieć co najmniej tyle samo odcinków i być ulubionym podcastem swoich klientów. Jeśli czujesz ekscytację na myśl o własnym podcaście, to znak, że warto spróbować czegoś nowego. Pamiętaj, że większość wspaniałych rzeczy w życiu zaczyna się poza strefą komfortu.

Podcastowanie może być czasochłonne, ale wartościowe treści zawsze wymagają czasu. Warto pamiętać, że regularność jest kluczem do sukcesu, więc dobrze jest mieć plan i strategię, żeby efektywnie wykorzystać swój czas. Jeśli masz coś wartościowego do powiedzenia swoim klientom, nie czekaj dłużej – zacznij nagrywać swoje własne odcinki już dziś. Jeśli masz doświadczenie w nagrywaniu siebie np. na Instagramie, to masz pewną wprawę w prowadzeniu podcastu. Jeśli nie, nie martw się – nauka obsługi mikrofonu i edycji dźwięku może być łatwa i przyjemna. 

Jaki może być pierwszy krok?

W kontekście Twojego podcastu wypisz: w czym czujesz się najlepiej (Ty i Twoja firma), co kochasz robić, za co świat będzie Ci płacił i czego świat potrzebuje. To wszystko razem to Ikigai Twojego podcastu.

ikigai

Kamila Tokarska
Kamila Tokarska
Trenerka Podcastów z DobrostanPodcast.pl
Pomaga firmom docierać do klientów poprzez autorski podcast i budowanie marki osobistej, bo podcast to trampolina do widoczności i prosty kanał marketingowy, gdy nie lubisz sprzedawać.
Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy