Dropshipping a ryczałt – jaka stawka obowiązuje?

3 min

figurka ciężarówki i wózka sklepowego z pudełkami stojące na laptopie

Dropshipping to model sprzedaży chętnie wybierany przez przedsiębiorców, którzy działają w branży e-commerce. Z ich perspektywy interesującą formą opodatkowania może okazać się ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Sprawdzamy, jaką stawkę podatku wybrać w takim przypadku i na co zwrócić szczególną uwagę.

Czy na ryczałcie można prowadzić działalność dropshippingową?

Tradycyjny handel, w którym sprzedawca nabywa produkty, magazynuje je, a finalnie dostarcza klientowi, coraz częściej ustępuje miejsca bardziej elastycznym formom dystrybucji. Jedną z najpopularniejszych jest dropshipping. W tym modelu sprzedawca często pełni funkcję pośrednika pomiędzy zamawiającym a podmiotem dostarczającym towar – może być to na przykład jego producent albo hurtownia. W rzeczywistości mogą dzielić ich tysiące kilometrów (i tak często się dzieje, bo rekordy popularności bije dropshipping towarów produkowanych i nadawanych w Azji), a dropshipper nie musi mieć jakiegokolwiek kontaktu z produktami, które sprzedaje i promuje.

Różnica pomiędzy dropshippingiem a standardowym handlem jest bardzo istotna, co przekłada się nie tylko na sposób działania i kwestie biznesowe. W niektórych przypadkach może wpływać również na opodatkowanie.

Transakcje w modelu dropshippingu prowadzą oczywiście do powstania przychodu, a to oznacza konieczność rozliczenia z tego tytułu podatku dochodowego. Dropshipperzy, podobnie jak inni przedsiębiorcy, muszą wybrać formę opodatkowania. W większości przypadków nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Modele dropshippingu a ryczałt

O tym, jakie stawki ryczałtu znajdują zastosowanie w konkretnym przypadku, decyduje rodzaj osiągniętego przychodu. Ustawodawca przewidział aż 10 stawek – od 2% do 17%. Prawidłowe określenie stawki, a następnie rozliczenie podatku, to obowiązek podatnika. Jeśli chcesz określić prawidłową stawkę dla dropshippingu, musisz przede wszystkim przeanalizować, w jaki sposób prowadzona jest sprzedaż. Zasadniczo mamy do czynienia z dwoma podstawowymi wariantami:

  1. W pierwszym nie nabywasz produktu, a faktyczna umowa sprzedaży jest zawierana pomiędzy pozyskanym przez Ciebie klientem a dostawcą. Przyjmujesz wobec tego zamówienie od klienta i pobierasz płatność, a następnie przekazujesz je dostawcy, który odpowiada za jego realizację. To na nim spoczywają obowiązki sprzedawcy, np. w zakresie uprawnień konsumenckich nabywcy.
  2. W drugim to Ty zawierasz umowę sprzedaży z klientem i to Ty z formalnego punktu widzenia jesteś sprzedawcą. Pomimo tego że na żadnym etapie towar nie dociera fizycznie do Ciebie, kupujesz go od hurtowni lub producenta i odsprzedajesz dalej. Możesz więc stać się również jego importerem, jeżeli produkty pochodzą spoza granic kraju.

Jak widzisz, choć proces dystrybucji jest niemal taki sam, różnica jest znacząca. W pierwszym wariancie Twoją rolą jest świadczenie usług, natomiast w drugim dostawa towarów. Ma to istotny wpływ na kwestie dotyczące opodatkowania.

Stawki ryczałtu dla dropshippingu

Od tego, jaki model sprzedaży wybierzesz, zależeć będzie stawka ryczałtu dla dropshippera. Zgodnie z treścią Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

  • pośrednictwo w sprzedaży detalicznej jest traktowane jako przychody z działalności usługowej i objęte stawką 8,5%;
  • przychody działalności usługowej w zakresie handlu, a więc w sytuacji, w której to Ty występujesz jako sprzedawca, są opodatkowane stawką 3%.

Jest jeszcze jedna istotna różnica, którą musisz wziąć pod uwagę, jeśli chcesz sprzedawać w tym modelu i wybrać ryczałt. Dropshipping zwykle dotyczy sprzedaży detalicznej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby realizować w ten sposób zamówienia hurtowe. W takim wariancie zastosowanie znajdzie jednak wyższa stawka ryczałtu. Pośrednictwo w sprzedaży hurtowej obejmuje 15% ryczałt. Taka sama stawka jest również przewidziana dla pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich.

Dropshipping a ryczałt 2024
  Pośrednictwo Sprzedaż
Stawka ryczałtu
  • 8,5%
  • 15% w przypadku sprzedaży hurtowej lub w pośrednictwie sprzedaży motocykli i części do nich
3%

Dropshipping a ryczałt – na co jako przedsiębiorca musisz zwrócić uwagę?

Jak widzisz, możesz wybrać ryczałt do rozliczenia przychodów z dropshippingu, ale musisz prawidłowo je zaklasyfikować, bo to nie dochód wpływa na stawkę, ale przychód. Tutaj znaczenie ma konkretny scenariusz dropshippingu.

  • W przypadku zastosowania modelu opartego na pośrednictwie, Twoim przychodem będzie całkowita prowizja, jaką otrzymasz od klientów. Przykładowo: klient zamówił towar, za który zapłacił 500 zł. 400 zł przekazujesz dostawcy, a 100 zł to prowizja stanowiąca Twoje wynagrodzenie. Zapłacisz więc od niej 8,5 zł podatku.
  • Jeśli to Ty występujesz w charakterze sprzedawcy towaru, w analogicznej sytuacji zapłacisz podatek od całej kwoty, jaką otrzymasz od klienta, a więc od 500 zł. Podatek wyniesie wobec tego 15 zł.

Pamiętaj, że rozliczając się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie możesz uwzględniać kosztów uzyskania przychodu, a więc np. kosztów nabywanego towaru w celu dalszej odsprzedaży, ale również wydatków związanych na przykład z marketingiem i promocją artykułów, utrzymaniem Twojego sklepu internetowego czy biura. Taką możliwość dają natomiast skala podatkowa oraz podatek liniowy. W każdym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie dokonanie indywidualnych kalkulacji, w ramach których musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim koszty prowadzenia działalności oraz wysokość marży. 

Zwróć także uwagę na istotne wyjątki przewidziane przez Ustawodawcę. W art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wymienione są grupy podatników, którzy nie mogą rozliczać się ryczałtem. Są to między innymi osoby, które w całości lub w części osiągają przychody z tytułu działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, prowadzenia aptek lub handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Oczywiście oznacza to również, że jeżeli chcesz sprzedawać w modelu dropshippingu na przykład akcesoria do samochodów, nie będzie to możliwe. Oprócz tego z ryczałtu nie skorzystają też przedsiębiorcy, których przychody w poprzednim roku podatkowym przekroczyły równowartość 2 mln euro.

Logo ING Księgowość
ING Księgowość
Ułatwiamy prowadzenie biznesu
Materiał opracowany przez ekspertki i ekspertów z ING Księgowość
Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja