Dropshipping a ryczałt – jaka stawka obowiązuje?
Dropshipping to model sprzedaży chętnie wybierany przez przedsiębiorców, którzy działają w branży e-commerce. Z ich perspektywy interesującą formą opodatkowania może okazać się ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Sprawdzamy, jaką stawkę podatku wybrać w takim przypadku i na co zwrócić szczególną uwagę.
Czy na ryczałcie można prowadzić działalność dropshippingową?
Tradycyjny handel, w którym sprzedawca nabywa produkty, magazynuje je, a finalnie dostarcza klientowi, coraz częściej ustępuje miejsca bardziej elastycznym formom dystrybucji. Jedną z najpopularniejszych jest dropshipping. W tym modelu sprzedawca często pełni funkcję pośrednika pomiędzy zamawiającym a podmiotem dostarczającym towar – może być to na przykład jego producent albo hurtownia. W rzeczywistości mogą dzielić ich tysiące kilometrów (i tak często się dzieje, bo rekordy popularności bije dropshipping towarów produkowanych i nadawanych w Azji), a dropshipper nie musi mieć jakiegokolwiek kontaktu z produktami, które sprzedaje i promuje.
Różnica pomiędzy dropshippingiem a standardowym handlem jest bardzo istotna, co przekłada się nie tylko na sposób działania i kwestie biznesowe. W niektórych przypadkach może wpływać również na opodatkowanie.
Transakcje w modelu dropshippingu prowadzą oczywiście do powstania przychodu, a to oznacza konieczność rozliczenia z tego tytułu podatku dochodowego. Dropshipperzy, podobnie jak inni przedsiębiorcy, muszą wybrać formę opodatkowania. W większości przypadków nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Modele dropshippingu a ryczałt
O tym, jakie stawki ryczałtu znajdują zastosowanie w konkretnym przypadku, decyduje rodzaj osiągniętego przychodu. Ustawodawca przewidział aż 10 stawek – od 2% do 17%. Prawidłowe określenie stawki, a następnie rozliczenie podatku, to obowiązek podatnika. Jeśli chcesz określić prawidłową stawkę dla dropshippingu, musisz przede wszystkim przeanalizować, w jaki sposób prowadzona jest sprzedaż. Zasadniczo mamy do czynienia z dwoma podstawowymi wariantami:
- W pierwszym nie nabywasz produktu, a faktyczna umowa sprzedaży jest zawierana pomiędzy pozyskanym przez Ciebie klientem a dostawcą. Przyjmujesz wobec tego zamówienie od klienta i pobierasz płatność, a następnie przekazujesz je dostawcy, który odpowiada za jego realizację. To na nim spoczywają obowiązki sprzedawcy, np. w zakresie uprawnień konsumenckich nabywcy.
- W drugim to Ty zawierasz umowę sprzedaży z klientem i to Ty z formalnego punktu widzenia jesteś sprzedawcą. Pomimo tego że na żadnym etapie towar nie dociera fizycznie do Ciebie, kupujesz go od hurtowni lub producenta i odsprzedajesz dalej. Możesz więc stać się również jego importerem, jeżeli produkty pochodzą spoza granic kraju.
Jak widzisz, choć proces dystrybucji jest niemal taki sam, różnica jest znacząca. W pierwszym wariancie Twoją rolą jest świadczenie usług, natomiast w drugim dostawa towarów. Ma to istotny wpływ na kwestie dotyczące opodatkowania.
Stawki ryczałtu dla dropshippingu
Od tego, jaki model sprzedaży wybierzesz, zależeć będzie stawka ryczałtu dla dropshippera. Zgodnie z treścią Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
- pośrednictwo w sprzedaży detalicznej jest traktowane jako przychody z działalności usługowej i objęte stawką 8,5%;
- przychody działalności usługowej w zakresie handlu, a więc w sytuacji, w której to Ty występujesz jako sprzedawca, są opodatkowane stawką 3%.
Jest jeszcze jedna istotna różnica, którą musisz wziąć pod uwagę, jeśli chcesz sprzedawać w tym modelu i wybrać ryczałt. Dropshipping zwykle dotyczy sprzedaży detalicznej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby realizować w ten sposób zamówienia hurtowe. W takim wariancie zastosowanie znajdzie jednak wyższa stawka ryczałtu. Pośrednictwo w sprzedaży hurtowej obejmuje 15% ryczałt. Taka sama stawka jest również przewidziana dla pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich.
Pośrednictwo | Sprzedaż | |
---|---|---|
Stawka ryczałtu |
|
3% |
Dropshipping a ryczałt – na co jako przedsiębiorca musisz zwrócić uwagę?
Jak widzisz, możesz wybrać ryczałt do rozliczenia przychodów z dropshippingu, ale musisz prawidłowo je zaklasyfikować, bo to nie dochód wpływa na stawkę, ale przychód. Tutaj znaczenie ma konkretny scenariusz dropshippingu.
- W przypadku zastosowania modelu opartego na pośrednictwie, Twoim przychodem będzie całkowita prowizja, jaką otrzymasz od klientów. Przykładowo: klient zamówił towar, za który zapłacił 500 zł. 400 zł przekazujesz dostawcy, a 100 zł to prowizja stanowiąca Twoje wynagrodzenie. Zapłacisz więc od niej 8,5 zł podatku.
- Jeśli to Ty występujesz w charakterze sprzedawcy towaru, w analogicznej sytuacji zapłacisz podatek od całej kwoty, jaką otrzymasz od klienta, a więc od 500 zł. Podatek wyniesie wobec tego 15 zł.
Pamiętaj, że rozliczając się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie możesz uwzględniać kosztów uzyskania przychodu, a więc np. kosztów nabywanego towaru w celu dalszej odsprzedaży, ale również wydatków związanych na przykład z marketingiem i promocją artykułów, utrzymaniem Twojego sklepu internetowego czy biura. Taką możliwość dają natomiast skala podatkowa oraz podatek liniowy. W każdym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie dokonanie indywidualnych kalkulacji, w ramach których musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim koszty prowadzenia działalności oraz wysokość marży.
Zwróć także uwagę na istotne wyjątki przewidziane przez Ustawodawcę. W art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wymienione są grupy podatników, którzy nie mogą rozliczać się ryczałtem. Są to między innymi osoby, które w całości lub w części osiągają przychody z tytułu działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, prowadzenia aptek lub handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Oczywiście oznacza to również, że jeżeli chcesz sprzedawać w modelu dropshippingu na przykład akcesoria do samochodów, nie będzie to możliwe. Oprócz tego z ryczałtu nie skorzystają też przedsiębiorcy, których przychody w poprzednim roku podatkowym przekroczyły równowartość 2 mln euro.
Polecamy
- Dropshipping – łatwy sposób na sprzedaż w internecieczas czytania6minuty26.04.2023Szukasz pomysłu na łatwe zarabianie przez internet? Jeden model biznesowy szybko zdobywa popularność. Poznaj zalety oraz wady dropshippingu.
- Modele sprzedaży w B2C, czyli jak i gdzie sprzedawać, żeby zarabiać?czas czytania7minuty12.12.2022Skuteczna sprzedaż może przyjmować różne formy. Sprawdź, na jakie strategie warto postawić w segmencie B2C.
- Jak obliczyć ryczałt? Instrukcja dla przedsiębiorcówczas czytania6minuty25.10.2023Zastanawiasz się nad formą opodatkowania? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym wyróżnia się ryczałt i jak obliczyć podatek od ryczałtu.
- Jak samodzielnie rozliczać ryczałt?czas czytania11minuty21.12.2022Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest coraz częściej wybieraną formą opodatkowania przedsiębiorstw. Sprawdź, dlaczego tak jest!
- Ryczałt – czym cechuje się ta forma opodatkowania?czas czytania9minuty11.10.2023Dowiedz się więcej o tej formie opodatkowania, stawkach właściwych dla określonych działalności gospodarczych i sposobach rozliczenia ryczałtu.
- Ryczałt – do jakiej kwoty można z niego korzystać?czas czytania3minuty17.10.2023Ryczałt jest często wybieraną formą opodatkowania, która wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami. Jednym z nich jest limit przychodów.