Bilans otwarcia – kluczowy aspekt przy zakładaniu firmy

5 min

Założenie własnej firmy wiąże się z szeregiem istotnych obowiązków. Dla przedsiębiorstw, które zobligowane są do prowadzenia pełnej rachunkowości, bilans otwarcia ma szczególne znaczenie. Zastanawiasz się, co to jest bilans otwarcia i jak go przygotować? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. Przedstawiamy, jak zrobić bilans otwarcia i które elementy dokumentu są kluczowe.

Czym jest bilans otwarcia i dlaczego jest ważny?

Bilans to obowiązkowy element sprawozdania finansowego każdej firmy, która prowadzi pełną rachunkowość. W praktyce jest on zestawieniem składników majątku przedsiębiorstwa (czyli jego aktywów) oraz źródeł jego finansowania (a więc pasywów).

Bilans otwarcia to szczególny rodzaj zestawienia, który sporządza się:

Bilans otwarcia (nazywany także bilansem początkowym) jest niezwykle istotny, gdyż stanowi punkt wyjścia dla wszystkich późniejszych firmowych operacji finansowych i księgowych. Bez sporządzenia bilansu otwarcia nie można rozpocząć wystawiania innych dokumentów księgowych ani prowadzić dalszych operacji. Stanowi on podstawę do rozpoczęcia nowego okresu rachunkowego i odzwierciedla wyniki finansowe z poprzedniego okresu. W przypadku kontynuowania działalności, bilans otwarcia bazuje na bilansie zamknięcia z poprzedniego roku, co zapewnia ciągłość zapisów księgowych.

Jakie elementy uwzględnia stan aktywów i pasywów?

Jak już wyżej wyjaśniliśmy, bilans to zestawienie aktywów i pasywów Twojej firmy. Aktywa to, mówiąc inaczej, majątek Twojego przedsiębiorstwa. Pasywa to natomiast źródła pochodzenia tego majątku.

Aktywa dzielone są na:

  • aktywa trwałe, a więc aktywa, które będziesz wykorzystywać w firmie przez okres dłuższy niż 12 miesięcy;
  • aktywa obrotowe, czyli aktywa przeznaczone do zużycia lub zbycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego.

W skład majątku trwałego wchodzą przy tym:

  • wartości niematerialne i prawne (takie jak patenty czy oprogramowanie);
  • rzeczowe aktywa trwałe (w tym środki trwałe i środki trwałe w budowie);
  • należności długoterminowe (między innymi z tytułu udzielonych kredytów czy leasingów finansowych);
  • inwestycje długoterminowe, w tym także inwestycje w nieruchomości;
  • długoterminowe rozliczenia międzyokresowe, a więc rozliczenia, które trwają dłużej niż 12 miesięcy.

Majątek obrotowy to z kolei:

  • zapasy (czyli towary, materiały i produkty gotowe);
  • należności krótkoterminowe (w tym z tytułu dostaw i usług, ale także podatków czy ubezpieczeń społecznych);
  • inwestycje krótkoterminowe, a więc papiery wartościowe, udzielone pożyczki oraz środki pieniężne;
  • krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe.

Do pasywów zaliczyć należy natomiast:

  • kapitał własny, a więc środki wniesione do Twojej firmy w momencie jej założenia, a także te, które zostały wypracowane już w trakcie działalności;
  • zobowiązania i rezerwy na zobowiązania, a więc źródła finansowania majątku Twojej firmy, pochodzące z kapitału obcego.

W jaki sposób sporządzić bilans otwarcia dla nowej firmy?

Firmy kontynuujące swoją działalność na początku każdego nowego okresu sprawozdawczego (jeżeli jest nim rok kalendarzowy, to 1 stycznia) sporządzają bilans otwarcia. Jak należy go przygotować? Podstawą jest bilans zamknięcia, a więc stan na dzień zakończenia poprzedniego roku obrotowego (bilans zamknięcia i bilans otwarcia to w tym wypadku, co do zasady, te same zestawienia).

Jak sporządzić bilans otwarcia?

Oto krótka instrukcja, czyli praktyczny przykład bilansu otwarcia:

  1. W pierwszej kolejności musisz zebrać wszystkie dane o aktywach i pasywach firmy. Szczególną uwagę zwróć na: kapitał, jaki wnosisz do firmy, zaciągnięte zobowiązania oraz zakupione firmowe środki trwałe (takie jak maszyny, komputery czy wyposażenie biura).
  2. Pamiętaj, że bilans otwarcia spółki musi mieć odpowiednią strukturę, czyli być podzielony na dwie części, tj.: aktywa (z osobno wyszczególnionymi aktywami trwałymi i aktywami obrotowymi) i pasywa (z kapitałem własnym i zobowiązaniami). Księgowanie bilansu otwarcia najlepiej wykonywać przez program do księgowości, który ma już przygotowaną strukturę i w łatwy sposób pozwoli wprowadzić wszystkie dane we właściwych miejscach.
  3. Pamiętaj o zasadzie równowagi bilansowej – suma aktywów zawsze równa powinna być sumie pasywów. Po wprowadzeniu wszystkich danych upewnij się, że jest tak także w przypadku bilansu otwarcia firmy.
  4. Po sporządzeniu bilansu początkowego pamiętaj o jego wpisaniu do ksiąg rachunkowych. Warto przy okazji dokonać ponownego sprawdzenia wszystkich danych.

Bilans otwarcia jako fundament sprawozdawczości finansowej

Jak wskazaliśmy już wyżej, bilans otwarcia stanowi punkt wyjścia dla wszystkich późniejszych operacji finansowych i księgowych Twojej firmy. Dokument ten można więc nazwać fundamentem sprawozdawczości finansowej. Jest on bowiem niezbędny do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań.

Bilans początkowy pozwala również na przeprowadzenie rzetelnej oceny sytuacji finansowej firmy oraz jej płynności finansowej. To z kolei może być dobra podstawa do podjęcia decyzji dotyczących dalszego rozwoju biznesu i ewentualnych inwestycji. Dzięki bilansowi otwarcia można kontynuować w kolejnym okresie sprawozdawczym księgowanie, co później wpływa na poprawne sporządzenie sprawozdania finansowego.

Regulacje prawne dotyczące sporządzania bilansu otwarcia

Aktem prawnym o podstawowym znaczeniu dla sporządzania bilansu otwarcia bez wątpienia jest Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Na Twoją uwagę zasługuje szczególnie artykuł 46 tej ustawy, a także dołączone do niej załączniki.

Artykuł 46 ma fundamentalne znaczenie dla przedsiębiorców, ponieważ określa kluczowe zasady sporządzania bilansu. Wskazuje m.in., że bilans musi przedstawiać stany aktywów i pasywów na dwa momenty czasowe: dzień kończący bieżący rok obrotowy oraz dzień kończący poprzedni rok obrotowy. Umożliwia to porównanie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w czasie.

Ponadto artykuł określa sposób prezentacji majątku firmy i źródeł jego finansowania i wprowadza jednolite zasady sporządzania bilansu, co zapewnia porównywalność sprawozdań. Ustawa przewiduje różne wzory bilansu w zależności od typu jednostki, co jest istotne dla przedsiębiorców prowadzących różne formy działalności. Szczegółowe wzory znajdują się w załącznikach do ustawy.
 

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP