Witam Państwa serdecznie, zapraszam do wysłuchania kilku słów na temat leasingu. Tym razem leasingu w innej odsłonie, bo będziemy rozmawiać o leasingu w kontekście przepisów MDR-owskich.
Ja nazywam się Konrad Dura. Jestem managerem w zespole VAT w Crido i będę miał przyjemność poprowadzić dla Państwa to dzisiejsze krótkie nagranie.
Leasing w firmie
Na jednym szkoleniu omówiliśmy sobie różne formy, pozwalające nam na sfinansowanie samochodu w działalności gospodarczej. Jedną z nich był właśnie leasing. Pewnie interesuje Państwa, jak ten leasing należy traktować. Bo skoro daje on jakieś korzyści, to czy może on powinien być raportowany? Ostatnio wiele mówiło się o tym, że leasingi operacyjne potrafią być zgłaszane przez leasingodawcę do Ministerstwa Finansów jako schemat podatkowy. Dlaczego tak jest?
Przede wszystkim dlatego, że leasingi dają pewne określone korzyści. Jak spojrzymy na leasing, to jest to pewne uproszczenie formalności. Taki leasing finansowy pozwala nam też zmniejszyć liczbę środków angażowanych na bieżąco jednorazowo w zakup takiego samochodu, daje też pewne korzyści podatkowe, bo pozwala nam zaliczać bieżąco w koszty uzyskania przychodu raty leasingowe, a sam wykup tego samochodu po zakończeniu leasingu generuje nam też prawo do rozliczania kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpisów amortyzacyjnych. Leasing co do zasady też generuje nam poprawę płynności finansowej. De facto nie musimy mrozić określonej liczby środków na sfinansowanie tego przedsięwzięcia, więc technicznie możemy działać. Poza tym leasing może być ukształtowany co do zasady wedle naszego uznania, oczywiście w pewnych ramach, na które pozwalają przepisy. Bo leasing nie może być krótszy niż 2 lata, czyli nie może być krótszy niż 40% podstawowego czasu amortyzacji, czyli tych 5 lat. Oczywiście właściciele tych środków, czyli firmy leasingowe też narzucają nam pewne warunki. Co do zasady to one pozostają przynajmniej w przypadku leasingu operacyjnego, właścicielami takich środków transportu. To one nam narzucają formę korzystania, aczkolwiek nadal mamy możliwość dopasowanego do potrzeb przedsiębiorcy kształtowania chociażby wysokości raty wstępnej, czyli tego czynszu inicjalnego rat bieżących, jak również raty wykupowej. W trakcie pandemii covidj bardzo często też firmy leasingowe godziły się na częściowe zawieszenie spłaty albo też na modyfikację wysokości rat leasingowych. To budziło oczywiście wiele wątpliwości, również po stronie organów podatkowych i to też budziło wątpliwości w kontekście stosowania przepisów o raportowaniu. Ale o tym raportowaniu mówię już po raz trzeci podczas dzisiejszego wystąpienia i Państwo pewnie zastanawiają się, czym to raportowanie, czym te przepisy MDR są.
Co? Kto? Kiedy?
Tak pokrótce, raportowaniu, czyli zgłoszeniu do urzędu do Ministra Finansów pewnego schematu podlegają pewne uzgodnienia. Uzgodnienia, które mogą być uznane za schemat podatkowy. To może być zarówno uzgodnienie ustne, pisemne, to może być uzgodnienie podczas jakiegoś spotkania, lunchu, pod warunkiem, że to uzgodnienie będzie uznane za schemat podatkowy, czyli będzie dotyczyło jakichś korzyści podatkowych. Zarówno jego udostępnienie, jego wdrożenie, czyli inaczej korzystanie, może nam implikować konieczność zaraportowania. Raportować muszą zarówno ci, którzy proponują wdrożenie danego schematu, czyli opracowują dany schemat, opracowują pewne uzgodnienia, które pozwalają nam uzyskać pewne korzyści podatkowe, tzw. promotorzy, jak i ci, którzy korzystają, albo ci, którzy wspierają. Więc tym korzystającym oczywiście będzie przedsiębiorca, który korzysta z usług np. adwokata czy doradcy podatkowego, a wspomagającym może być przykładowo księgowy, który przy tym wdrożeniu pomaga. To skoro mamy jakiś schemat podatkowy, musimy to zaraportować, a niezaraportowanie generuje nam jakieś tam sankcje i kary, to pojawia się pytanie, kiedy my musimy to zaraportować, w jakim terminie?
Co do zasady w ciągu 30 dni. Przez długi czas, szczególnie w trakcie trwania pandemii, obowiązek raportowania w kontekście do transakcji krajowych był zawieszony. Od 1 lipca 2023 roku ten obowiązek został odwieszony. W związku z tym raportowanie schematów wdrożonych, schematów zaproponowanych, opracowanych w trakcie pandemii, czy też stanu zagrożenia powinny być zaraportowane tak naprawdę do końca miesiąca, ponieważ co do zasady musimy je raportować w terminie 30 dni od zakończenia tego okresu pandemii czy też zagrożenia epidemicznego. A co do zasady powinniśmy to raportować w terminie 30 dni od udostępnienia takiego schematu. Najważniejsze informacja, jeżeli chodzi o schemat podatkowy. Zasadniczo dotyczy to wszystkich podatków. Nie mamy wyłączenia, że dotyczy to tylko podatków dochodowych, a nie dotyczy VAT-u. VAT-owskie schematy również istnieją. Może obejmować on zarówno polskie transakcje, jak i transgraniczne transakcje – one będą w inny sposób raportowane, ale to nie znaczy, że jeżeli dokonujemy transakcji zagranicznej, która spełnia definicję schematu podatkowego, to nie powinniśmy jej zaraportować.
Ustawodawca przewidział pewien katalog zdarzeń i transakcji, jakie mogą podlegać raportowaniu. Wskazał on te przykładowe sytuacje, które mogą nam generować schemat podatkowy w ordynacji podatkowej, aczkolwiek one mają charakter otwarty. To nie jest katalog zamknięty, więc technicznie rzecz biorąc mogą występować różne sytuacje, które będą generowały nam możliwość powstania schematu podatkowego, które promotor korzystający bądź wspomagający będą mieli obowiązek zgłosić.
Takich schematów podatkowych jest naprawdę bardzo dużo.
Rodzaje schematów MDR
Schematem podatkowym będzie schemat, który spełnia ogólną cechę rozpoznawczą i kryterium głównej korzyści. Główną korzyścią jest tak naprawdę nacelowanie, nakierowanie tego schematu na uzyskanie oszczędności podatkowych, odroczenia bądź też rozłożenia w czasie płatności podatku. Ogólnie każda korzyść związana z podatkami będzie brana pod uwagę. Co więcej, w przypadku kryterium głównej korzyści ta korzyść podatkowa musi przeważać. Czyli jeżeli opracowujemy pewien schemat i naszym głównym celem jest tak naprawdę oszczędzenie na podatkach, to kryterium głównej korzyści będzie spełnione. Tym bardziej, jeżeli nie będziemy mieli żadnego innego uzasadnienia dla tej sytuacji, czyli nie będziemy mieli tzw. uzasadnienia gospodarczego, ekonomicznego dla podejmowanych działań. I oczywiście organ będzie w stanie nam zaproponować alternatywną formę, alternatywny model działania, schemat, który moglibyśmy wdrożyć, który miałby podobne skutki ekonomiczne, ale nie generowałby korzyści podatkowej.
Oczywiście do tego przewidziano katalog ogólnych cech rozpoznawczych, ale nie będę tutaj wchodził w szczegóły. Ten katalog ogólnych, szczególnych czy innych szczególnych cech rozpoznawczych jest wskazany wprost w przepisach w ordynacji podatkowej. Ministerstwo Finansów również odwołuje się do niego w objaśnieniach. Ważne jest, aby pamiętać, że w przypadku zidentyfikowania ogólnej cechy rozpoznawczej musi ona być spełniona łącznie z kryterium głównej korzyści. Natomiast szczególne cechy rozpoznawcze i inne szczególne cechy rozpoznawcze generują nam ten schemat podatkowy bez konieczności spełnienia kryterium głównej korzyści. One z założenia zakładają, że wystąpienie tej szczególnej cechy czy innej szczególnej cechy, generuje nam schemat podatkowy.
Tak, jak mówiłem, jeżeli chodzi o kwestię i przykładowe obszary, w ramach których mogą wystąpić operacje czy czynności, transakcje uznawane za schematy podatkowe, możemy ich zidentyfikować bardzo dużo. Przykładowo mogą być to jakieś wkłady pieniężne, raporty, własność intelektualna, licencje. To są bardzo często kwestie dotyczące trudnych do wyceny wartości niematerialnych i prawnych. Za taką można uznać znaki towarowe, własność intelektualną czy właśnie licencje. Czasami transakcje realizowane z podmiotami mającymi siedzibę w innych krajach i generujące duże przepływy finansowe – mogą wygenerować nam schemat.
Ale co ciekawe również leasing, najem czy dzierżawa mogą być uznane za schemat podatkowy. I w kontekście naszych wcześniejszych wystąpień i dzisiejszej prezentacji, tytułem podsumowania chciałbym Państwu wskazać, kiedy taki leasing będzie ewentualnie mógł być uznany za schemat podatkowy i czy należy się tego bać czy nie.
Leasing a raportowanie schematów MDR
Technicznie rzecz biorąc, niezaraportowanie schematu podatkowego, bądź też niezaraportowanie infromacji o tym, że wykorzystujemy taki schemat podatkowy jako korzystający, może wygenerować dla przedsiębiorców srogie kary. Tych srogich kar można uniknąć, dokonując właśnie zgłoszenia takiego schematu podatkowego, ale w kontekście leasingu. Czy tak prozaiczna czynność, taka codzienna czynność, bo to nie jest nic nadzwyczajnego w działalności gospodarczej, czy ona może wygenerować nam obowiązek raportowania. I czy faktycznie taki leasing, leasingi operacyjne są raportowane i czy jest się czego bać.
Proszę Państwa, technicznie rzecz biorąc, nie ma się czego bać, bo to przeważnie właśnie nasz promotor, czyli leasingodawca będzie raportował ten schemat i to leasingodawca będzie nas informował o tym, czy taki schemat zaraportował, czy dostał numer NSP potwierdzający jakby przyjęcie tego schematu i technicznie co mamy z tym fantem zrobić. Bo jeżeli dokonano tego zgłoszenia przez promotora, czyli ten schemat został zgłoszony do Ministerstwa Finansów przez promotora, przez leasingodawcę, to ten obowiązek już z Państwa jest zdjęty jako przedsiębiorców, którzy korzystają z tego leasingu. Nie oznacza to jednak, że został zdjęty z Państwa obowiązek informowania organów o tym, że korzystają Państwo ze schematu albo że wykorzystaliście czynność znamienną dla tego schematu. I to może generować problem, bo MDR-1, czyli ten dokument, na którym zgłoszono schemat podatkowy, został złożony przez leasingodawcę, ale leasingobiorca powinien złożyć w takiej sytuacji MDR-3. Oczywiście niedochowanie tego obowiązku również może generować jakieś ryzyko po stronie leasingobiorców, natomiast to ryzyko możemy w jakiś sposób ograniczyć czy też ustalić. W sytuacji, kiedy taki leasingobiorca zawiera jakąś nietypową umowę leasingu, to zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Ministerstwo Finansów, zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w objaśnieniach dotyczących
MDR czy w zapytaniach i odpowiedziach na te pytania prezentowanych na stronie podatki,gov, nie każda umowa leasingu będzie generowała nam obowiązek raportowania. A kiedy taka umowa może generować taki obowiązek? Opierając się na stanowisku MF-u można wskazać pewne okoliczności, które wygenerują nam tę nietypową umowę leasingu i z taką nietypową umową leasingu będziemy mieli przykładowo do czynienia, gdy wartość czynszu inicjalnego przekracza 40% wartości przedmiotu leasingu, czyli wartości tego naszego samochodu. Harmonogram spłat został dostosowany do potrzeb tego leasingobiorcy, do sposobu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, czy np. dużych przychodów w określonych sezonach, czy zróżnicowane stawki czynszu leasingu. One mogą być dostosowane do wysokości przychodów osiąganych tak, żeby zrównoważyć te przychody i zmniejszyć poziom opodatkowania. To może generować nam obowiązek zaraportowania. Również raty balonowe uwzględnione w harmonogramie przypuszczalnie wpasowane w jakieś lepsze okresy w prowadzeniu działalności gospodarczej, czy nawet zmiana stawek amortyzacyjnych związanych z leasingiem. To są okoliczności, które gdzieś tam będą nam generowały tę nietypową umowę i w takim przypadku warto się zastanowić nad tym, czy musimy cokolwiek raportować czy nie. Ale jeżeli mamy taką typową umowę, która jest standardem, nie odbiega za bardzo od tego, co znajdujemy na rynku, to raczej takiego MDR-3 składać nie będziemy musieli. Natomiast z uwagi na to, że różne firmy leasingowe mają różne umowy, że nie da się tutaj zastosować jednolitego wzorca, to rekomendujemy, zalecamy zawsze tym umowom się przyjrzeć i ocenić pod kątem obowiązku raportowania taką umowę. Jeżeli dostajemy od leasingodawcy informację o tym, że on takiego zgłoszenia dokonał, że tę umowę, ten wzorzec umowy zgłosił do MF-u i w związku z tym Państwo mają obowiązek dalszego raportowania w związku z korzystaniem z tego schematu.
Dziękuję Państwu za wysłuchanie dzisiejszego wystąpienia. O MDR-ach można mówić dużo. Dzisiaj postarałem się tylko pokrótce Państwu przedstawić ten problem i odnieść go w kontekście leasingu jako jednej z najpowszechniejszych form finansowania samochodów osobowych w jednoosobowych działalnościach gospodarczych. Technicznie rzecz biorąc, nie ma się czego bać, ale należy dochować należytej staranności i zawsze zerknąć do umowy. Dziękuję i zapraszam na kolejne nagrania z cyklu dotyczącego działalności gospodarczej, jednoosobowej działalności gospodarczej.