Nearshoring – szansa dla polskich przedsiębiorców

4 min

hologram kuli ziemskiej na męskiej dłoni

Nearshoring to rodzaj outsourcingu, który w ostatnich latach zdobywa coraz większą popularność. Według ekspertów tego typu współpraca niesie wiele korzyści dla rodzimych specjalistów i firm zagranicznych, a także jest szansą na rozwój dla polskich przedsiębiorstw. Jakie są zalety nearshoringu i czym różni się od offshoringu?

Czym jest nearshoring?

Aby sformułować definicję nearshoringu, warto przypomnieć sobie, czym jest outsourcing. Polega on na przeniesieniu pewnych obowiązków realizowanych w firmie na podmioty zewnętrzne, funkcjonujące poza jego strukturą. Jeśli zdecydujesz się na to, aby niektórymi  zadaniami czy produkcją zajmowały się osoby bądź firmy z kraju ościennego, będziesz mieć już do czynienia z nearshoringiem. 

Zjawisko to nieprzypadkowo nazywane jest również strategią biznesową. Sam outsourcing zakłada korzyści finansowe w związku ze współpracą zewnętrzną. Nietrudno zauważyć, że podobnymi motywami kierują się firmy zatrudniające freelancerów czy szukające partnerów za granicą. Z kolei idea nearshore podkreśla korzyści współpracy z krajami z tej samej strefy geograficznej i kulturowej. 

Nearshoring a offshoring

Wiesz już, że nawiązywanie współpracy biznesowej i przenoszenie części zadań na podmioty z krajów sąsiadujących to nearshoring. Co to zatem offshoring? Poszukiwanie partnerów w odległych państwach. Np. niekwestionowanym liderem w dziedzinie offshore w branży IT są Indie, które zdobyły pierwsze miejsce w rankingu GBS World Competitiveness Index w kategoriach „Globalne zarządzanie danymi” oraz „Usługi digital contact center”1. Należy jednak wspomnieć, że w tym samym badaniu nasz kraj uplasował się na drugiej pozycji, wyprzedzając Egipt, Estonię i Republikę Południowej Afryki. 

Doskonałym przykładem offshoringu produkcji są Chiny. Wartość produktów, które powstają w tamtejszych fabrykach, a następnie trafiają na światowe rynki, wynosi niemal 3,4 bln dolarów2. Oczywiście z formalnego punktu widzenia całość produkcji nie będzie powiązana z offshoringiem, ale przypuszczając, że przynajmniej połowa jest zamawiana przez inne kraje, skala i tak robi wrażenie. Dla porównania wartość produkcji sprzedanej wyrobów własnych producentów w Polsce w 2022 roku wyniosła 1 872 227,2 mln zł3.

Offshoring jest opcją zdecydowanie tańszą niż nearshoring, gdyż koszty pracy są znacznie wyższe w zamożnych krajach europejskich i USA niż np. w Indiach, Chinach czy Bangladeszu. W przypadku produkcji należy jeszcze uwzględnić koszty transportu. Kwestie, które należy brać pod uwagę przy wyborze formy współpracy to także:

  • komunikacja,
  • bariery kulturowe,
  • jakość usług,
  • prawo,
  • system podatkowy.

Zalety nearshoringu

Omawiając nearshoring, często poruszaną kwestią jest ryzyko. Temat ten zyskał na szczególnym znaczeniu w okresie pandemii, kiedy wiele przedsiębiorstw korzystających z usług firm zlokalizowanych w Chinach, borykało się z problemem braku komponentów niezbędnych do produkcji. Niepewna sytuacja w danej części świata może spowodować globalny kryzys i odbić na się na biznesach z drugiego końca globu. Nearshoring ma być odpowiedzią na tego typu sytuacje. Strategią odmienną od globalizacji i dającą szansę na rozwój w ramach państw ościennych.

Wśród zalet nearshoringu należy wymienić przede wszystkim:

  • oszczędność kosztów – nie jest ona tak znacząca jak w przypadku offshoringu, ale umożliwia zoptymalizowanie wydatków firmy;
  • dostęp do wykwalifikowanych pracowników – deficyt specjalistów na rodzimym rynku pracy niejako zmusza zagranicznych przedsiębiorców do poszukiwania pracowników w innych krajach. Dlatego np. nearshore usług zyskuje znaczenie w krajach o dużej liczbie absolwentów uczelni wyższych, takich jak Polska;
  • mniejsze bariery kulturowe – to chyba najważniejsza zaleta nearshoringu. Współpracując z przedsiębiorcami z tego samego kręgu biznesowego, możesz liczyć na większe zrozumienie, wynikające z podobnych poglądów oraz zbliżonych wartości. Zmniejsza się też np. ryzyko zaskoczenia specyficznymi dla danego narodu tradycjami i świętami;
  • podobna lub taka sama strefa czasowa – bliskość geograficzna znacznie ułatwia codzienne funkcjonowanie firmy. Eliminujesz problemy ze znalezieniem optymalnej godziny wideokonferencji czy konieczność długiego czekania na odpowiedź na ważnego maila. Okres wakacyjny w sąsiednich krajach również jest podobny, co ma znaczenie przy planowaniu projektów. Ponadto, chcąc spotkać się ze swoimi partnerami, nie musisz planować długiej i dalekiej podróży;
  • mniej skomplikowane formalności – zarówno pod względem podatkowym, jak i prawnym. Bez wątpienia łatwiej znajdziesz księgowego znającego się na prawie kraju sąsiadującego niż leżącego na drugim krańcu kuli ziemskiej.

Rola Polski w nearshoringu

Ze względu na położenie geograficzne, współczynnik osób z wyższym wykształceniem oraz niższe niż na zachodzie Europy koszty życia, polskie firmy i polscy freelancerzy stają się partnerami dla przedsiębiorstw z sąsiadujących państw. Dowodzi tego m.in. analiza kierunków eksportu i importu w naszym kraju. Według raportu ING „Polska w światowych łańcuchach dostaw. Szanse globalne a ryzyka lokalne” można stwierdzić, że Polska to popularna lokalizacja dla przeniesienia zaopatrzenia lub biznesu bliżej europejskich rynków zbytu.

Eksperci dostrzegają transformację łańcuchów dostaw oraz proces dywersyfikacji dostawców europejskich koncernów i postrzegają te tendencje gospodarcze jako szansę dla Polski. Jak komentuje główny ekonomista banku Rafał Benecki: „Proces nearshoring powoli się zaczyna. Na razie od tego, że Niemcy kupują dużo więcej w krajach z naszego regionu, a mniej w Chinach i Rosji. Polska jest wskazywana jako bardzo dobra lokalizacja, ale musimy o to zawalczyć i się o to postarać4.

Obecnie większy nacisk kładzie się na outsourcingowanie usług z zakresu IT niż nearshoring w logistyce. Nearshoring w Polsce dotyczy przede wszystkim branży programistycznej oraz produkcji gier komputerowych. Polska może pochwalić się największą w Europie Wschodniej pulą talentów w dziedzinie IT, liczącą ponad 0,5 mln osób. Każdego roku mury uczelni wyższych opuszcza 12 tys. absolwentów kierunków związanych z teleinformatyką5. Ze względu na dostępność talentów, wiele zagranicznych firm otwiera w naszym kraju filie i jednostki badawcze. Swoje oddziały w Polsce mają tacy giganci jak: Google, Siemens, Microsoft czy Samsung.

Dlaczego nearshoring to szansa dla polskich przedsiębiorców?

Na rynku słychać wiele głosów wróżących idei nearshore w Polsce stałą tendencję wzrostową. Wpływ na to mają różnorodne czynniki. Są to zarówno wymienione już wcześniej zalety polskiego rynku, ale i trendy globalne, takie jak chęć obniżenia kosztów czy CSR i zmniejszania śladu węglowego. Dla naszych rodzimych przedsiębiorców jest to bardzo dobra wiadomość, ponieważ umacnia to pozycję Polski wśród państw będących lokalizacjami docelowymi dla nearshoringu.

Oznacza to, że przedsiębiorstwa specjalizujące się w pożądanych usługach czy produkcji oraz freelancerzy (w tym osoby prowadzące JDG) nie powinny mieć problemu ze znalezieniem partnera biznesowego z zagranicy. To oznacza także możliwość współpracy przy wymagających, interesujących i ambitnych projektach bez konieczności relokacji. Nearshoring to szansa na pracę z nowoczesnymi i innowacyjnymi rozwiązaniami, do których dostęp w działalności na własną rękę byłby niemożliwy. Dzięki nearshoringowi Ty, Twoja firma i Twoi pracownicy możecie rozwijać się i budować swój potencjał ze wsparciem zagranicznych specjalistów!

 

1 ​​https://focusonbusiness.eu/pl/wiadomosci/sukces-polski-jako-kluczowej-lokalizacji-nearshore-i-offshore/27293

2 https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/trendy-gospodarcze/rola-chin-we-wspolczesnym-swiecie/

3 https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/przemysl-budownictwo-srodki-trwale/przemysl/produkcja-wyrobow-przemyslowych-w-2022-roku,8,6.html

https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-polska-gospodarka-wraca-na-dobre-tory-ing-widzimy-juz-pewne-,nId,6943433#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

5 https://focusonbusiness.eu/pl/wiadomosci/sukces-polski-jako-kluczowej-lokalizacji-nearshore-i-offshore/27293

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen