Społeczna odpowiedzialność biznesu, ESG oraz DE&I w zarządzaniu pokoleniem Z

6 min

kobieta, w tle biuro

Bez pracy nie ma kołaczy – mawiają. Ale czy na pewno? Kult pracy jako nadrzędnej wartości widoczny u „baby boomerów” zanika. Na rynek pracy wkracza pokolenie Z, które nie zamierza pracować ponad własne siły. Co dla niego się liczy? Odpowiedzi dostarcza koncepcja CSR i DE&I, z którą jako pracodawca musisz się liczyć.

Baby boomerzy i „zetki” – w czym tkwi różnica?

Data urodzenia baby boomerów przypada na okres wyżu demograficznego, który miał miejsce po II wojnie światowej (roczniki 1943-1960). To tytani pracy, którzy zatrudnienie traktują jako misję życiową: często są gotowi pracować po godzinach, by odnieść sukces zawodowy i zagwarantować dostatnie życie sobie i rodzinie. A co na to pokolenie Z? To osoby, które właśnie wkraczają na rynek pracy (roczniki od 1995 r.). Zwykło się ich określać „generacją multitasking” lub „pokoleniem urodzonym ze smartfonem w ręku”, co oznacza, że wiedzę czerpią z internetu, doskonale radzą sobie z szybkim wyszukiwaniem informacji i automatyzacją działań.

W przeciwieństwie do baby boomerów zwykle nie zagrzewają nigdzie miejsca na dłużej. Powód? Brak możliwości samorozwoju, złe samopoczucie psychiczne, brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, niezgodność przekonań pracodawcy z własnymi. Nie zamierzają zatem w imię wysokich zarobków pracować ponad swoje siły. To nie praca jest ich celem życiowym: jest jedynie środkiem pomagającym w osiągnięciu celu – samorozwoju. Właśnie te kwestie porusza koncepcja CSR i DE&I.

CSR i DE&I: dwa słowa klucze do osiągnięcia kultury miejsca pracy, której pragną pracownicy

Dzisiejsi pracownicy bardziej niż kiedykolwiek cenią sobie kulturę pracy. W wojnie o talenty rządzą oni: wybiorą tę firmę, która podziela i wspiera ich wartości. Jako pracodawca musisz zatem baczniej przyglądać się kulturze swojego miejsca pracy i zastanowić się, jak ją ulepszyć. Oto odpowiedź na Twoje rozterki:

  • różnorodność, równość i integracja (DE&I, ang. Diversity, Equity & Inclusion)
  • Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR, ang. Corporate Social Responsibility)

Czym są te obszary, dlaczego są ważne i jaki wpływ mogą mieć na Twoją firmę?

DE&I – budowanie miejsca, w którym chce się pracować

DE&I koncentruje się na tworzeniu przyjaznego środowiska pracy dla pracowników, niezależnie od ich tożsamości i pochodzenia. Dobrze wdrożone DE&I wyrównuje szanse i sprawia, że każdy pracownik czuje się wysłuchany, ma takie same możliwości rozwoju zawodowego i awansu. Pomaga także kształtować zdrowe środowisko pracy i stwarza poczucie przynależności, a to przekłada się na większe zaangażowanie i produktywność pracownika.

CSR, czyli jak być dobrym sąsiadem

Pamiętaj, że żadne przedsiębiorstwo nie jest bezosobową maszyną do zarabiania pieniędzy. Jest częścią społeczności, w której żyją i pracują ludzie z bliższego i dalszego sąsiedztwa. Może być dobrym lub złym sąsiadem, niechętnym do pomocy lub hojnym, pomocnym lub zupełnie nieprzydatnym dla otoczenia.

Młodsze pokolenia nie zastanawiają się już tylko „co dzięki pracy zyskuję ja”, ale także „co zyskują inni”. Liczy się to, czy pracodawca pomaga innym, ratuje środowisko, przeciwdziała rasizmowi itp. To właśnie dziedzina zainteresowania strategii zarządzania CSR, w myśl której firmy biorą pod uwagę zarówno interesy społeczne, jak i kwestia środowiskowe oraz szeroko pojęte relacje międzyludzkie. Prawidłowo wdrożona strategia CSR może mieć ogromny wpływ na firmę i jej pracowników. Będzie przyciągała kandydatów szukających pracodawcy zgodnego z ich wartościami i definiowała sposób postrzegania przedsiębiorstwa w oczach innych: kontrahentów, partnerów, klientów itd.

Wszystko wskazuje na to, że pokolenie Z jest jednym z najbardziej świadomych pokoleń: troszczy się o kwestie środowiskowe i lgnie do firm, dla których nie jest obojętna kwestia społecznej odpowiedzialności. Wdrożenie strategii CSR i DE&I może być dla Ciebie cenną wskazówką, która pomoże Ci zatrudniać kadrę świetnych, zaangażowanych i produktywnych pracowników, a Tobie osiągać zamierzone cele.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy