Co rynek pracownika oznacza dla pracodawców?

2 min

grupa osób z których jedna wyciąga dłoń

Jako rynek pracownika określa się sytuację, gdy na rynku pracy zapotrzebowanie na siłę roboczą jest większe niż liczba chętnych do pracy. Zjawisko to niesie ze sobą wiele korzyści dla pracowników, ale czy tak samo jest w odniesieniu do pracodawców? Zastanówmy się, co rynek pracy pracownika oznacza dla przedsiębiorców i jaka sytuacja panuje w Polsce.

Czym jest rynek pracownika?

Rynek pracownika to zjawisko, które jest postrzegane dwojako. Mówi się, że jest to sytuacja, w której zapotrzebowanie na pracę, czyli pracowników, jest większe niż liczba osób chętnych i gotowych do podjęcia pracy. Z drugiej strony rynek pracownika i pracodawcy jest rozstrzygany na podstawie liczby ofert pracy w odniesieniu do wskaźnika bezrobocia. W ten sposób można dostrzec i zidentyfikować pewne charakterystyczne tendencje tego zjawiska, np. porównując dane publikowane przez GUS.

Bez względu na to, który kierunek obierzesz, rynek pracownika sprowadza się do wyższego popytu na pracę, niż jej podaży na rynku.

Czy rynek pracownika w Polsce to mit?

Skoro wiesz już, co to rynek pracownika, sprawdźmy, z jaką sytuacją mamy do czynienia w Polsce. Według informacji zebranych w „Małym Roczniku Statystycznym 2023” (prezentującym dane za 2022 rok) w Urzędach Pracy w całej Polsce zostało zarejestrowanych 812,3 tys. bezrobotnych i zgłoszono 44,1 tys. ofert pracy1. Na tej podstawie wydaje się więc, że w naszym kraju funkcjonuje rynek pracodawcy, a nie rynek pracownika. 

Musisz jednak pamiętać, że GUS gromadzi jedynie oficjalne dane, płynące ze statystyk Urzędów Pracy, a sposobów na pozyskanie pracowników jest o wiele więcej! W swoich publikacjach GUS nie uwzględnia: ofert zamieszczanych na portalach ogłoszeniowych, ogłoszeń w social mediach, ofert w gazetach, propozycji składanych bezpośrednio do specjalistów czy ogłoszeń zawieszanych na drzwiach sklepów i punktów usługowych. W rzeczywistości zapotrzebowanie na pracę może być nawet kilkukrotnie wyższe.

Aby rozstrzygnąć, czy w Polsce występuje rynek pracodawcy, czy pracownika, warto spojrzeć na stopę bezrobocia rejestrowanego. Pod tym terminem kryje się udział zarejestrowanych bezrobotnych w ogólnej liczbie osób aktywnych zawodowo. Wskaźnik ten na koniec 2022 roku wynosił 5,2%.

Dla porównania, 20 lat temu, czyli w 2003 roku było to aż 20%2. Wówczas nasz kraj zmagał się z najtragiczniejszą sytuacją na rynku pracy, którą udało się opanować dopiero po wejściu Polski do UE i otwarciu zagranicznych rynków na pracowników znad Wisły. Były to niewątpliwie czasy rynku pracodawcy.

Nie brakuje jednak ekspertów przepowiadających koniec ery rynku pracownika. A to za sprawą malejącej liczby dostępnych miejsc pracy i perspektywy kryzysu gospodarczego. Według prognozy Barometru Zawodów w 2023 roku możemy zauważyć spowolnienie na rynku pracy i spadek zapotrzebowania na pracowników, ale nie powinno dojść do sytuacji, w której liczba chętnych do pracy w danym zawodzie znacznie przewyższy dostępne wakaty3. Zjawisko to będzie uzależnione od regionu Polski i konkretnych zawodów. Przykładowo o zatrudnienie nie będą się musieli martwić specjaliści IT, pracownicy ochrony zdrowia czy branży budowlanej.

Rynek pracownika – korzyści dla pracodawców

Zapowiadany koniec rynku pracownika wydaje się dobrą wiadomością dla pracodawców. W końcu sytuacja ta związana jest z trudnościami w uzyskaniu wykwalifikowanych specjalistów do zespołów. To potencjalni pracownicy zyskują wówczas przewagę na rynku pracy – mogą realnie wpływać na zapisy umów i po prostu walczyć o swoje. W przypadku rynku pracodawcy zwykle to przedsiębiorcy mogą przebierać w chętnych na dane stanowisko i dyktować warunki współpracy. 

Rynku pracownika nie należy jednak demonizować, gdyż może stanowić źródło korzyści także dla pracodawców. Fakt, jako pracodawca musisz nieco się nagimnastykować, aby zdobyć dobrego pracownika. Być może konieczne będzie zaoferowanie korzystniejszych warunków pracy i pójście na pewne ustępstwa. Jednak zwróć uwagę na to, ile wartości wniesie do Twojej firmy specjalista dysponujący dużą wiedzą i doświadczeniem. Drogą do sukcesu może być stawianie na mniejszy, lecz efektywniejszy zespół pracowniczy. 

Pamiętaj, że w zanadrzu masz korzyści pożądane przez pracowników, które nie muszą Cię dużo kosztować. Obecnie wiele osób ceni sobie możliwość pracy zdalnej, elastyczne godziny pracy, skrócony czas pracy czy inne benefity pozapłacowe. Wciąż w cenie są także: atmosfera w miejscu pracy, poczucie bezpieczeństwa oraz dobre relacje pomiędzy współpracownikami. Sprawdź, czy są to obszary, które pomogą Ci przedstawić potencjalnym pracownikom bezkonkurencyjną ofertę.

 

1Mały Rocznik Statystyczny Polski 2023, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2023, s. 141.

2 https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/bezrobocie-rejestrowane/stopa-bezrobocia-rejestrowanego-w-latach-1990-2023,4,1.html

3 https://barometrzawodow.pl/modul/infografika-wyniki?forecast_area=national&year=2023

 

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy