Czym się różni automatyzacja od robotyzacji?

5 min

drewniane bloczki z czerwonymi strzałkami, które rozchodzą się w różnych kierunkach

Automatyzacja i optymalizacja firmy za pomocą nowych technologii to już codzienność. Jednak wraz ze wzrostem popularności takich rozwiązań pojawiają się też różne odmiany automatyzacji, a także opisujące je tajemnicze akronimy. Jak się pośród nich odnaleźć? Dziś skupimy się na dwóch najważniejszych podejściach: automatyzacji procesów oraz robotyzacji. Czym się różnią? W jakich aspektach są do siebie podobne?

Co łączy, a co dzieli automatyzację i robotyzację?

Zacznijmy od podstaw: automatyzacja procesów biznesowych (BPA), jak i robotyzacja (RPA) to sposoby wdrażania nowych technologii do przyspieszania realizacji zadań, zwiększania efektywności i optymalizacji przestrzeni pracy. 

Wdrożenie zaawansowanych algorytmów ma za zadanie odciążyć pracowników w wykonywaniu monotonnych, powtarzalnych i czasochłonnych operacji, a przez to lepiej wykorzystywać ich potencjał, doświadczenie oraz wiedzę. To także sposób na ograniczenie firmowych wydatków (np. outsourcingu), wyeliminowanie ludzkich błędów i poprawy jakości świadczonych usług oraz satysfakcji klientów.

BPA vs RPA: różnice

Różnica między nimi polega głównie na podejściu do optymalizacji firmy. Automatyzacja koncentruje się na usprawnianiu procesów biznesowych od A do Z, integracji systemów i zarządzaniu złożonymi operacjami. Natomiast robotyzacja wycelowana jest w pojedyncze, rutynowe zadania, które nie wymagają skomplikowanej analizy czy podejmowania ważnych decyzji. 

Czym jest automatyzacja procesów biznesowych (BPA)?

Automatyzacja procesów wyróżnia się na tle innych technologii holistycznym podejściem do tematu optymalizacji sposobu pracy. Skupia się nie tylko na przyspieszeniu wykonywania konkretnych zadań, ale usprawnia złożone, wieloetapowe procesy – także w kluczowych dla firmy aspektach. To właśnie dlatego w przypadku automatyzacji najczęściej mówimy o pełnoprawnych systemach, niż pojedynczych algorytmach i programach. 

Należy pamiętać o tym, że takie podejście do optymalizacji wymaga też odpowiedniego przygotowania. Skoro automatyzacja ma wspierać całe procesy, a przy tym zwiększać ich efektywność, konieczne jest wcześniejsze zmapowanie i przeanalizowanie sposobu działania firmy – a w tym poszczególnych etapów i czynności.

Gdzie automatyzacja przynosi największe korzyści? Przede wszystkim w procesach opartych o wszelkiego rodzaju dane – od etapu ich gromadzenia, przez przetwarzanie i obieg informacji oraz dokumentów, aż po analizy i raportowanie. Efekty wdrożenia automatyzacji widoczne są między innymi w sprzedaży, obsłudze klientów oraz pracy działów HR.

Kluczowe cechy BPA:

  • Automatyzacja wspiera pełne procesy, więc staje się częścią firmy, a nie tylko pojedynczym narzędziem. 
  • Wdrożenie automatyzacji pozwala oszczędzać czas i pieniądze dzięki wyeliminowaniu monotonnych czynności oraz możliwości ograniczenia wydatków na usługi zewnętrzne.
  • Automatyzacja nie popełnia błędów, zatem gromadzone dane są dokładniejsze, a raporty prezentują zawsze rzetelne informacje.
  • Rozwiązania BPA są skalowalne i rosną wraz z firmą – dostosowują się do zmieniających się potrzeb biznesowych lub rynkowych.

Co to jest robotyzacja procesów biznesowych (RPA)?

Robotyzacja często kojarzy się nam z rozwiązaniami dla przemysłu, ale w kontekście optymalizacji procesów nabiera zupełnie innego znaczenia. Pod hasłem Robotic Process Automation kryje się wykorzystanie oprogramowania do wykonywania powtarzalnych, rutynowych zadań wcześniej wykonywanych przez pracowników. Przykładem takich wdrożeń są proste skrypty, które wyręczają ludzi w czynnościach takich jak wprowadzanie danych, czy odpowiadanie na zapytania od klientów na stronie internetowej.

Kluczowe cechy RPA:

  • Idealne do zautomatyzowania prostych, powtarzalnych czynności.
  • Sprawdza się w optymalizacji poszczególnych zadań, a nie w ujęciu procesowym.
  • Zautomatyzować w ten sposób można pojedyncze czynności oparte na regułach i zebranych danych.
  • Robotyzacja jest łatwa do wdrożenia i nie wymaga przeprowadzenia szczegółowej analizy sposobu działania firmy.

BPA vs RPA: na co zwrócić uwagę?

Chociaż automatyzacja i robotyzacja mają na celu zwiększenie efektywności i zmniejszenie błędów ludzkich, ich podejścia, jak i zastosowania znacznie się różnią.

  • Zakres i podejście do optymalizacji: jeśli chcesz usprawnić całe procesy, a nie tylko pojedyncze zadania, automatyzacja będzie jedynym słusznym wyborem.
  • Integracja a interakcja: BPA integruje systemy dla płynnego przepływu pracy, podczas gdy RPA wchodzi w interakcję z istniejącymi systemami poprzez interfejs użytkownika.
  • Złożoność zadań: BPA obsługuje złożone, wieloetapowe procesy, podczas gdy RPA najlepiej sprawdza się w prostszych, opartych na regułach zadaniach.
  • Czas wdrożenia: zaprojektowanie i uruchomienie automatyzacji wymaga znacznie więcej czasu, ale też efekty w dłuższej perspektywie są zupełnie inne. Robotyzacja to rozwiązanie typu „Quick Win”, czyli szybkie wdrożenie i praktycznie natychmiastowy efekt.

Automatyzacja czy robotyzacja: co wybrać?

Jednoznaczna ocena wyższości automatyzacji nad robotyzacją wcale nie jest taka prosta. Decyzję o wyborze jednej z technologii powinna determinować analiza wymagań, oczekiwań, a także charakterystyki danego zakresu pracy. Robotyzacja to precyzyjne narzędzie, które usprawni wskazane obszary, ale w kontekście optymalizacji całych procesów to automatyzacja pozwala wejść firmie na nowy, wyższy poziom.

logo Let's automate
Let’s automate
Automatyzacja firm i procesów

Projektujemy i wdrażamy automatyzacje procesów biznesowych. Ograniczamy liczbę powtarzalnych czynności do minimum, tak aby firmy mogły rozwijać się szybciej, a przy tym oszczędzać czas i pieniądze. 
Więcej o nas: www.letsautomate.pl

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy