Zatrudniasz coraz więcej osób? Pomyśl o komunikacji wewnętrznej w firmie

7 min

iStock, Nikola1988

Rozwijasz swoją firmę i zatrudniasz więcej osób? To ekscytujący czas, jednak łączy się z nim wyzwanie płynności przepływu informacji. Skuteczna komunikacja wewnętrzna pomiędzy zespołami nie tylko zwiększa ich produktywność, ale także buduje pozytywną kulturę organizacyjną i wzmacnia zdolność firmy do szybkiego dostosowywania się do zmian. Jak komunikować skutecznie? Poznaj 10 sprawdzonych zasad.

Czym jest komunikacja wewnętrzna w firmie?

Komunikacja wewnętrzna dotyczy wymiany informacji między wszystkimi poziomami organizacji. To fundament, dzięki któremu firma może działać jak dobrze naoliwiona maszyna. W praktyce obejmuje trzy główne kanały: komunikacja od firmy do osób, od systemów do osób i między ludźmi.

To właśnie ten ostatni kanał – komunikacja międzyludzka – ma największy potencjał, aby wpłynąć na organizację. Pamiętaj, że komunikacja w firmie to nie tylko przekazywanie informacji, ale także kształtowanie relacji i budowanie kultury organizacyjnej, która sprzyja współpracy i innowacyjności.

Jak rozpoznać problemy z komunikacją w firmie?

Pierwszym sygnałem problemów z przepływem informacji w firmie może być niskie zaangażowanie pracowników. Jeśli zdają się oni apatyczni, ograniczają udział w spotkaniach lub ich wydajność spada, to może świadczyć o komunikacyjnych deficytach. Częste nieporozumienia także wskazują na problemy – niejasne instrukcje prowadzą do błędów i konfliktów w zespołach. Alarmem powinna być także wysoka rotacja pracowników. Częste odejścia mogą oznaczać, że pracownicy czują się niezrozumiani i niedoceniani, co jest często wynikiem słabej komunikacji w pracy.

Elementy dobrej komunikacji

Komunikacja w zespole staje się coraz bardziej zbliżona do tej, do jakiej pracownicy są przyzwyczajeni w swoim życiu osobistym. Warto jednak poznać kluczowe elementy dobrej komunikacji, aby zwiększyć interakcje, przyjmowanie nowości i ostatecznie poziom informacji, który może pomóc w podejmowaniu decyzji. Skuteczną komunikację cechuje:

  • jasność: używaj prostego języka, aby każdy pracownik mógł łatwo zrozumieć przekazywane treści. Na przykład, zamiast mówić "Prosimy o zapoznanie z procedurą", lepiej powiedzieć "Proszę przeczytajcie nowe zasady bezpieczeństwa przed jutrzejszym dniem pracy".
  • Konsekwencja: upewnij się, że komunikaty są spójne we wszystkich kanałach. Gdy informujesz o zmianie polityki, zadbaj o to, aby wszyscy otrzymali tę samą wiadomość poprzez e-maile, ogłoszenia na intranecie i na spotkaniach.
  • Dwukierunkowość: zachęcaj pracowników do dawania feedbacku. Przyjmowanie i aktywne odnoszenie się do ich opinii może przybrać formę comiesięcznych ankiet satysfakcji lub otwartych dyskusji podczas spotkań zespołowych lub 1:1.

 Znając elementy skutecznej komunikacji, możesz przejść do działania!  

Jak usprawnić przepływ informacji w firmie? 10 zasad skutecznej komunikacji

Nawet jeśli na razie zatrudniasz kilku lub kilkunastu specjalistów, którzy dobrze się znają i rozumieją bez słów, warto pomyśleć o tym, jak wygląda Wasza komunikacja w zespole.

Zadbaj o dobre fundamenty, aby nowo dołączające do firmy osoby, szybko poczuły się jego częścią i zostały w organizacji na dłużej. Od czego zacząć?
  • Zadbaj o transparentność: kluczowym aspektem jest otwarte dzielenie się ważnymi informacjami. Otwartość w przekazywaniu zarówno sukcesów, jak i wyzwań buduje zaufanie w zespole i zapewnia, że wszyscy pracownicy są na bieżąco z kluczowymi sprawami firmy.
  • Dopasuj przekaz do odbiorcy: zrozumienie, że pracownicy mogą mieć różnorodne preferencje komunikacyjne, jest kluczowe w skutecznym docieraniu z przekazem. Odkryj, w jakim stylu komunikują się Twoi pracownicy i wykorzystaj tę wiedzę do budowania bardziej angażujących komunikatów.
  • Pilnuj regularności: utrzymuj stały przepływ informacji w firmie. Możesz to robić na przykład podczas cotygodniowych spotkań lub wysyłając biuletyny aktualności. Dzięki temu łatwiej utrzymasz równy stopień wiedzy o postępach i zmianach u wszystkich pracowników.
  • Nie rób wszystkiego samodzielnie: gdy pracownicy mają wpływ na formę i treść komunikatów, chętniej zaangażują się w firmową komunikację. Możesz przecież na chwilę oddać pałeczkę i umożliwić zespołom prowadzenie własnych prezentacji podczas spotkań ogólnofirmowych. 
  • Wykorzystuj nowoczesną technologię: narzędzia komunikacji wewnętrznej są nieocenione w utrzymaniu ciągłości informacji. Aby szybciej docierać z informacjami, możesz wykorzystać platformy jak Slack czy Teams. To też świetny sposób na integrację zdalnych pracowników z zespołem.
  • Bądź blisko zespołu: aktywne uczestnictwo liderów w komunikacji z zespołem wzmacnia zaufanie i relacje między pracownikami. Lider, który nie tylko komunikuje, ale też potrafi słuchać, inspiruje swój zespół do otwartej wymiany myśli. 
  • Doceniaj głośno sukcesy: komunikacja w zespole powinna obejmować dzielenie się osiągnięciami. Publiczne uznanie sukcesów poszczególnych osób czy zespołów wzmacnia motywację i promuje pozytywną atmosferę w pracy.
  • Ciągłe doskonalenie: regularnie analizuj i poprawiaj używane narzędzia i metody komunikacji, aby dostosować je do potrzeb i uwag pracowników. Musisz wiedzieć, gdzie Twoja firma ma zmierzać w kontekście komunikacji, jak szybko chcesz osiągnąć zamierzone cele i które narzędzia najlepiej się do tego nadają.
  • Czerp inspiracje, a następnie dostosuj: podglądaj sukcesy innych firm w zakresie komunikacji. Wykorzystaj te inspiracje do stworzenia własnej, unikalnej strategii komunikacji, która odpowiada specyfice Twojej organizacji.
  • Włącz komunikację do strategii firmy: upewnij się, że Twoja komunikacja nie działa w próżni, ale jest elementem wizji i strategii firmy. Tylko w ten sposób możesz sprawić, że będzie miała realny wpływ na całą organizację.

Narzędzia komunikacji wewnętrznej

Przyszłość komunikacji to więcej ukierunkowanych, interaktywnych i informacyjnych inicjatyw. Te warunki trudno będzie spełnić bez wspomagających Cię aplikacji czy serwisów. Nowoczesne narzędzia komunikacji wewnętrznej umożliwiają nie tylko lepsze przekazywanie informacji, ale oferują również to, czego brakuje w tradycyjnych metodach – kontekst i wizualizację. W szczególności wideo staje się coraz popularniejsze, dzięki swojej zdolności do przyciągania uwagi oraz łatwości przyswajania treści.

Dobrym pomysłem może być wykorzystanie platformy do komunikacji firmowej, która swoją budową przypomina popularne komunikatory społecznościowe, np. Worksmile. Dzięki temu zapewniasz przestrzeń do wymiany informacji, w której pracownicy szybko się odnajdą. Platforma umożliwia błyskawiczne przesyłanie komunikatów i plików, a także komentowanie i reagowanie – czyli zyskujesz natychmiastowy feedback.

A może chcesz tworzyć bardziej angażującą treść dla pracowników? Platforma do komunikacji wewnętrznej może Cię w tym wesprzeć, jeśli stworzysz w niej przestrzeń do wymiany pomysłów, prowadzenia szkoleń czy ciekawych inicjatyw oddolnych. Wartością takich platform jak Worksmile jest to, że dostarczają dane. Gdy monitorujesz liczbę wyświetleń, komentarzy, reakcji pod swoimi komentarzami, masz szansę ocenić, czy Twoja komunikacja jest skuteczna.

Korzyści z otwartej komunikacji w zespole

Efektywna komunikacja wewnętrzna to już „must have” dla każdej rozwijającej się firmy. To nie tylko większe zaangażowanie i zadowolenie z pracy, ale także poprawa efektywności operacyjnej i dynamiki decyzji. Firma z dobrze funkcjonującą komunikacją jest bardziej innowacyjna, lepiej radzi sobie ze zmianami i tworzy środowisko pracy, w którym każda osoba czuje się ważna i wysłuchana. 

Inwestycja w komunikację wewnętrzną może przynieść ogromne korzyści, jeśli przełoży się na lepsze wyniki w pracy i budowanie pozytywnej kultury organizacyjnej. Wystarczy spojrzeć na działania gigantów jak Google czy Salesforce, które budują swoją przewagę m.in. na doskonałej komunikacji w firmie. 

Zacznij więc od otwartej rozmowy z zespołem już dziś i zobacz, jak mocno możesz zwiększyć potencjał swojej firmy.

logo Worksmile
Worksmile
Kompleksowa platforma do angażowania pracowników, która łączy wewnątrzfirmową komunikację, firmowe benefity, wnioski i sprawy oraz zarządzanie nieobecnościami.

Sprawdź www.worksmile.com

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja