Zaplanuj swoje działania marketingowe na nowy rok

- min

laptop z ikonami dotyczącymi strategii marketingowej

Nowy rok niesie ze sobą kolejne możliwości i okazje, by wnieść firmę na wyższy poziom, polepszyć komunikację z klientami czy poprawić konwersję. Zanim jednak zaktualizujemy kalendarze, warto zrobić pauzę i podsumować miniony rok, a także zaplanować działania marketingowe na nowy. Dowiedz się, o czym pamiętać w noworocznym planie marketingowym, aby mieć pewność, że cele zostaną zrealizowane.

Wyciągnij lekcję z poprzedniego roku

Zanim zaczniesz spisywać cele dla swojej firmy, spójrz na ubiegły rok, a nawet na poprzednie lata, i wyciągnij wnioski z dotychczasowych działań. Wypisz, co poszło dobrze, a co źle, jakich błędów z przeszłości chcesz uniknąć, a jakie działania przyczyniły się do sukcesu. Dzięki temu uzyskasz jasny obraz mocnych i słabych stron poszczególnych kampanii reklamowych, a także całej strategii.

Pamiętaj, że analiza i systematyczne monitorowanie efektów są również istotne z finansowego punktu widzenia. W końcu inwestujesz pieniądze w konkretne działania, aby Twoja firma osiągnęła wymierne korzyści. Jeśli sprawdzisz, co przynosi rezultaty, dowiesz się, czy warto przeznaczyć środki na te same kampanie marketingowe, czy lepiej postawić na inne rozwiązania.

Sprawdź konkurencje

Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz i jak duża jest Twoja firma, należy systematycznie analizować rynek i swoją konkurencję – szczególnie pod kątem działań marketingowych. Sprawdź, jak Twoja konkurencja prowadzi swoje kanały w mediach społecznościowych, jakim językiem mówi do swoich odbiorców, jakie reklamy stosuje itd. Następnie zestaw swoje aktywności z ich działaniami i zastanów się, co możesz zrobić lepiej. Na tym etapie dobrze wziąć pod uwagę trendy marketingowe. Dzięki analizie konkurencji o wiele łatwiej przyjdzie Ci podjąć decyzję, na co położyć nacisk w najbliższym roku.

Jakie trendy marketingowe będą królować w 2023 roku?

Influencer marketing to wciąż jeden z ważniejszych sposobów na promocję firmy i budowanie jej świadomości. Szczególnie materiały wideo nagrywane o produktach i markach przez influencerów będą miały duży wpływ na wzrost sprzedaży. W trendach na nowy rok nie zabraknie również AI (Sztucznej Inteligencji). Osoby odpowiedzialne za marketing będą chętniej sięgać po generatory treści oraz obrazów. Coraz więcej firm wykorzysta także rozszerzoną rzeczywistość (AR) w strategii marketingowej. Za pomocą AR marka może zaprezentować swoje produkty, łącząc świat realny z cyfrowym. Dzięki temu konsument za pomocą smartfona może sprawdzić jak produkt będzie wyglądać w rzeczywistości. Wśród przodujących trendów na 2023 rok jest live streaming, czyli transmisja filmów w czasie rzeczywistym – za pomocą interakcji na żywo możesz odróżnić się od konkurencji i zwiększyć sprzedaż. Zastanów się, które elementy możesz wprowadzić w swojej firmie. Wypunktuj te, które planujesz wprowadzić.

Grupa docelowa a planowanie działań marketingowych

Dobrze zaplanowane działania marketingowe muszą uwzględniać potrzeby, wymagania i zachowania grupy docelowej. Na tym etapie powinniśmy mieć opracowaną personę, jednak jej obraz może ulegać zmianie. Dlatego warto zweryfikować wszystko, co o niej wiesz. Z jakich mediów społecznościowych najczęściej korzysta? O jakiej porze dnia jest najbardziej aktywna? Jakie ma potrzeby i wymagania? Bez podstawowej wiedzy, kim jest Twój klient, nawet najlepsze działania marketingowe mogą skończyć się fiaskiem.

Określenie budżetu

Budżet najczęściej określa się na cały rok. Dotyczy to również działań marketingowych. Przed ich planowaniem przeanalizuj wydatki z zeszłego roku. Następnie zastanów się, jaki masz limit i odpowiednio podziel środki. Nie inwestuj wszystkich pieniędzy w jeden obszar, ponieważ w razie porażki, możesz zostać z niczym. O wiele lepszym rozwiązaniem okaże się podział budżetu na kilka pomniejszych części i w razie potrzeby dodawanie lub odejmowanie funduszy. W planowaniu budżetu uwzględnij między innymi:

  • Stronę techniczną – np. stronę WWW, hosting, certyfikaty, system do zarządzania sklepem (CMS), narzędzia marketingowe itp.
  • Działania contentowe – chociaż inwestycja w działania komunikacyjne nie zwraca się tak szybko, jak w przypadku innych obszarów, to należy pamiętać, że to one wpływają na pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Z tego względu warto je uwzględnić w budżecie marketingowym. Social media, teksty pisane pod SEO, artykuły gościnne online, newsletter – to tylko niektóre rozwiązania, które mogą znaleźć się na Twojej liście.
  • Reklamy – przede wszystkim Google Ads, Facebook Ads, sieci afiliacyjne.
  • Warstwę wizualną – grafiki, zdjęcia, wideo i animacje odgrywają ogromną rolę w kwestii promocyjnej i wizerunkowej.

Wyciąganie wniosków, obserwacja rynku i konkurencji, rozsądne planowanie budżetu, uwzględnianie potrzeb i wymagań grupy docelowej – trzymaj się tych punktów, a będziesz w stanie stworzyć plan działań marketingowych, który przyniesie satysfakcjonujące efekty. Do dzeła!

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy