Dzień dobry, nazywam się Jacek Drzazga, jestem doradcą podatkowym, starszym menedżerem w zespole postępowań podatkowych i sądowych w Crido. W filmie opowiem Państwu kilka słów o właściwości miejscowej organów podatkowych
Czym jest właściwość miejscowa organów podatkowych?
Zaczniemy sobie od odpowiedzi na pytanie, czym tak naprawdę jest właściwość miejscowa organów podatkowych. To podział spraw i czynności procesowych pomiędzy naczelnikami poszczególnych urzędów skarbowych ze względu na ich zasięg terytorialny.
I właśnie – gdzie znaleźć teraz informację o zasięgu terytorialnym danego urzędu skarbowego. Sięgamy tu do właściwego rozporządzenia ministra finansów, który wydaje taki dokument w porozumieniu z ministrem do spraw administracji publicznej oraz patrzymy na przepisy ordynacji podatkowej, dokładnie art. 17. Dowiadujemy się z niego, że właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika lub inkasenta.
Na slajdzie za mną będą Państwo widzieli przykład takiego adresu, który mieści się we właściwości US Warszawa-Wola.
Przykład: X sp. z o.o. ma siedzibę w Warszawie przy ulicy Elekcyjnej 5. Właściwym organem podatkowym będzie dla niej naczelnik US Warszawa-Wola.
Modyfikacja właściwości miejscowej urzędu skarbowego
Oczywiście pewne ogólne zasady podlegają modyfikacjom, w szczególności w przypadku prowadzenia specyficznego rodzaju działalności albo wpłacając określone środki. Przykładowo, w sytuacji wpłacania podatku od gier hazardowych będziemy kontaktować się z naczelnikiem urzędu skarbowego w Nowym Targu, a w odniesieniu do wszelkich spraw związanych z podatkiem u źródła będziemy mieć do czynienia z naczelnikiem lubelskiego urzędu skarbowego - przeznaczony specjalnie ku temu podmiot.
Co więcej, sytuacja związana z modyfikacją właściwości urzędu skarbowego może wynikać z przynależności do właściwości wyspecjalizowanych US w poszczególnych województwach lub na terytorium całego kraju do obsługi najważniejszych, największych podatników. I tutaj, aby sprawdzić jaki i czy właściwy urząd będzie zajmował się naszymi sprawami, należy sięgnąć po Rozporządzenia z 28 grudnia 2020 r., w którym to wymieniona została lista wyspecjalizowanych urzędów skarbowych i przedstawiona ich właściwość.
Co znajdziemy we wspomnianym przeze mnie Rozporządzeniu? Listę wyspecjalizowanych urzędów z przypisaniem ich ról, bowiem podstawowym założeniem jest podział na województwa, natomiast są pewne rodzaje działalności, których podatnicy wykonujący obsługiwani są przez organy właściwe na terytorium całego kraju. I tutaj przede wszystkim zaczniemy od tego, co powoduje, że trafiamy pod skrzydła wyspecjalizowanego US.
- Fakt skali naszej działalności lub
- jej specyficznego rodzaju, bo np. banki i towarzystwa ubezpieczeniowe czy fundusze inwestycyjne obsługiwane są przez wskazane US.
I tak, w sytuacji podatkowej grup kapitałowych np. NBP, banków państwowych i prywatnych, a także największych podatników, których przychody przekraczają 50 mln euro w roku właściwym naczelnikiem do załatwiania ich spraw jest Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego US w Warszawie.
Z kolei dla jednostek samorządu terytorialnego, banków spółdzielczych, podatników, których przychody mieszczą się w przedziale od 3 a nie przekraczają 50 mln euro, mamy 19 naczelników wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.
Odmienna sytuacja dla funduszy inwestycyjnych i emerytalnych, w których to przypadku jest Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.
Progi przychodowe
Wspomniane przeze mnie progi przychodowe to tak, jak Państwo już usłyszeli to:
- od 3 mln euro do nie więcej niż 50 mln euro,
- powyżej 50 mln euro.
W sytuacji osiągnięcia takich przychodów trafiamy, o czym zaraz powiem, do właściwości urzędu i informujemy naszego już właściwego naczelnika, że taka sytuacja miała miejsce. I że będziemy od pewnego okresu obsługiwani przez dany organ. Jak powinniśmy taki przychód ustalić?
W jaki sposób ustala się przychody podatnika?
Podstawowym narzędziem do ustalenia progów przychodowych są sprawozdania finansowe, przygotowywane zgodnie z przepisami o rachunkowości czy też międzynarodowymi standardami rachunkowości. To jest podstawowe narzędzie, które pozwala zweryfikować, czy osiągnęliśmy próg przy,chodowy kwalifikujący nas do obsługi przez wyspecjalizowany US. W sytuacji, gdyby nie można było ustalić takiej wartości na podstawie sprawozdania finansowego, sięgamy po inny sposób. Patrzymy, weryfikujemy wartość ustaloną na podstawie zeznania o wysokości osiągniętego dochodu. W zeznaniu CIT-8 i tam szukamy wartości. Gdyby to, w jakiejś sytuacji nie było możliwe, to też możemy wziąć wartości wynikające z deklaracji vatowskich i tam łączymy kwoty z tych deklaracji, i ustalamy wartość przychodu.
Zaliczenia i wyłączenia z kategorii podatników i płatników o istotnym znaczeniu gospodarczym lub społecznym
Kiedy takie zaliczenie występuje? Podstawowa sytuacja to zaliczenie 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym osiągnęliśmy przychód kwalifikujący nas przez wyspecjalizowany urząd podatkowy.
Podobnie wyłącznie z zakresu właściwości danego US następuje z 1 stycznia drugiego roku następującego po okresie, w którym nie osiągnęliśmy danego progu przychodu. W sytuacji na slajdzie za mną, kiedy przychody ze sprzedaży w 2024 roku danego podmiotu osiągnęły wartość powyżej 3,5 mln euro, to z dniem 1 stycznia 2026 roku organem podatkowym właściwym dla danego podmiotu będzie naczelnik wyspecjalizowanego dla danego terenu US.
Gdyby wystąpiła taka sytuacja, że w 2026 roku nasza przykładowa spółka osiągnęła przychody poniżej tego progu, np. 1,2 mln euro, natomiast w 2027 roku jej przychody ponownie byłyby w progu powyżej 3 mln euro, wtedy warunek zmiany nie zrealizowałby się, dalej ta właściwość pozostałaby niezmieniona i dalej podmiot byłby obsługiwany przez wyspecjalizowany US.
W sytuacji gdyby te przychody spadły poniżej 3 mln euro zarówno w 2026 i 2027 roku, to spółka zostanie wyłączona z kategorii podmiotów obsługiwanych przez wyspecjalizowany US z 1 stycznia 2029 roku.
Obowiązki ciążące na podatnikach i płatnikach
Czy wiążą się jakiekolwiek obowiązki ze zmianą właściwości US? Owszem, tak. Bo to po stronie podatnika należy zawiadomienie właściwego US o tym, że podatnik trafił do jego właściwości. Takie zawiadomienie powinniśmy wysłać do 15 października roku poprzedzającego, w którym nastąpi zmiana właściwości US. To po stronie podatnika jest zawiadomienie właściwego US o tym, że podatnik będzie podlegał pod jego kontrolę, pod jego właściwość. Kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę w związku z tym tematem. Chodzi o:
- kontrolowanie wartości przychodu
- weryfikowanie kursu euro
- o obowiązku zawiadomienia naczelnika US
- ustawienie w kalendarzu przypomnienia, że taki termin upływa 15 października.
Dziękuję za uwagę.