Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak można rozliczyć zakup samochodu osobowego w kosztach firmy. W tym filmie przedstawię Ci dwa najczęstsze sposoby, z których możesz skorzystać.
- Pierwsza opcja to ujęcie samochodu osobowego jako środka trwałego. Jest to możliwe w sytuacji, w której jest on Twoją własnością. Nie jest istotne źródło finansowania tego zakupu – w grę wchodzi zarówno gotówka, jak i kredyt.
- Drugi sposób to użytkowanie samochodu na podstawie umowy leasingu lub najmu. W takim przypadku auto nie jest środkiem trwałym, bo nie należy do Ciebie.
Jaki jest limit odliczenia samochodu osobowego w kosztach?
Na początek musisz poznać limit, w ramach którego możesz rozliczyć samochód jako koszt firmy. Zależy on od typu silnika. Przepisy podatku dochodowego wskazują dwa typy samochodów: spalinowe – z limitem do 150 tysięcy złotych oraz elektryczne – dla których limit wynosi 225 tysięcy złotych. Limit stanowi graniczną wartość, która będzie mogła stanowić koszt w firmie.
W kolejnym kroku musisz określić, czy jesteś czynnym podatnikiem VAT. Nie jesteś? W takim razie w kalkulacji uwzględnij wartość brutto samochodu. A jeśli jesteś, to najpierw zdecyduj, czy z wydatków na dany samochód odliczysz połowę czy cały podatek VAT. Przy opcji 50% VAT musisz uwzględnić wartość netto auta plus połowę nieodliczonego podatku. Jeżeli jednak odliczysz 100%, to w kalkulacji uwzględnij wartość netto.
Samochód osobowy jako środek trwały
Częstym wyborem przedsiębiorców jest zakup auta, które będzie stanowić środek trwały. W takiej sytuacji należy ustalić właściwą stawkę amortyzacji. Dla samochodów osobowych wynosi ona 20%. Okres amortyzacji samochodu wynosi 5 lat.
W przypadku używanych samochodów osobowych istnieje możliwość zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej, która wynosi 40%. Czas amortyzacji to wówczas dwa i pół roku.
Kiedy samochód osobowy jest uznawany za używany? Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę czas wykorzystywania samochodu przez inny podmiot czy osobę. Musi to być co najmniej 6 miesięcy.
Samochód osobowy a leasing operacyjny
Drugim popularnym sposobem rozliczania samochodu w firmie jest leasing – a konkretnie leasing operacyjny. Na rynku dostępny jest też leasing finansowy, który jest formą kredytowania. Jest on rzadziej wybierany przez przedsiębiorców.
Leasing operacyjny w dużym uproszczeniu można określić jako umowę najmu z prawem do wykupu. Oznacza to, że przez cały okres leasingu właścicielem samochodu będzie firma leasingowa, czyli leasingodawca. A skoro auto nie jest własnością przedsiębiorcy, nie może też być ujęte w środkach trwałych i amortyzowane.
Przedsiębiorca, a więc leasingobiorca, otrzymuje do zapłaty faktury leasingowe. Stanowią one podstawę do rozliczenia w kosztach firmy. Często pierwsza rata leasingu jest zdecydowanie większa od pozostałych. Ta pierwsza faktura to opłata wstępna, nazywana też inicjalną. Może ona wynieść nawet do 40% wartości samochodu.
Po zakończonym okresie leasingowym przedsiębiorca ma możliwość wykupienia samochodu za stosunkowo niewielką cenę. Dopiero po tym wykupie auto będzie stanowić środek trwały, który trzeba będzie ująć w ewidencji środków trwałych.
Jakie są najistotniejsze różnice w rozliczeniu?
Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad sposobem przyjęcia samochodu osobowego do firmy. Oprócz analizy samej oferty finansowania zakupu – np. kredytem czy leasingiem, warto wziąć pod uwagę inne aspekty. Pamiętaj, że własność majątku może wpłynąć na przyszłe decyzje dotyczące kredytu czy dotacji. Rozliczenie podatkowe może też wpłynąć na wysokość zaliczki na podatek dochodowy, która będzie do zapłaty.
Jakie są najważniejsze różnice w omawianych formach rozliczenia?
Tak jak już wspomniałem, środek trwały jest własnością właściciela firmy i podlega amortyzacji. W przypadku leasingu operacyjnego auto jest własnością leasingodawcy i to on go amortyzuje.
W obu przypadkach limit ujęcia samochodu osobowego w kosztach firmy jest identyczny. Przy przekroczeniu limitu nie ma większej różnicy pomiędzy tymi dwoma sposobami rozliczeń.
Jeśli jednak spojrzysz na konkretne miesięczne zaliczki, zauważysz, że dla leasingu operacyjnego opłata inicjalna może w istotny sposób wpłynąć na zaliczkę na podatek dochodowy. Skoro w pierwszym miesiącu można zaksięgować do 40% wartości samochodu, wpływ na podatek jest znaczący. Z kolei ujęcie samochodu jako środka trwałego jest zazwyczaj rozliczane liniowo, co oznacza, że każdego miesiąca jest ujęta stała wartość kosztu przez cały okres amortyzacji. Właśnie dlatego leasing operacyjny jest często wybierany przez przedsiębiorców, którym zależy na zmniejszeniu w danym okresie ich zobowiązań podatkowych.
Samochód osobowy |
Środek trwały |
Leasing operacyjny |
Własność |
Przedsiębiorca |
Leasingodawca |
Kto amortyzuje? |
Przedsiębiorca |
Leasingodawca |
Limit ujęcia w koszty |
• silnik spalinowy – do 150 000 zł
• silnik elektryczny – do 225 000 zł |
• silnik spalinowy – do 150 000 zł
• silnik elektryczny – do 225 000 zł |
Księgowanie kosztu |
Miesięczny odpis umorzeniowy księgowany w koszty jako amortyzacja środka trwałego |
Księgowanie w koszty na podstawie otrzymanej faktury |
Wpływ rozliczenia na koszty |
Przy amortyzacji liniowej przez cały okres amortyzacji w koszty księgowana jest stała kwota |
Pierwsza faktura za opłatę wstępną (inicjalną) jest duża, kolejne w pozostałych miesiącach zazwyczaj stałe |
Wpływ rozliczenia na podatek |
Miesięczne rozliczenie amortyzacji w stały sposób wpływa na wysokość podatku do zapłaty |
Pierwsza faktura istotnie pomniejsza zaliczkę na podatek dochodowy, kolejne również mają na nią wpływ |
Więcej informacji na temat leasingu czy kredytów znajdziesz w serwisie Firmove.pl