Jak założyć firmę kurierską?
Zapotrzebowanie na dostawy paczek prawdopodobnie będzie nieprzerwanie rosnąć. Jeśli zastanawiasz się, jak założyć firmę kurierską, jesteś już krok przed innymi. Nie musisz mieć na starcie całej floty pojazdów – istnieje wiele sposobów na zorganizowanie działalności związanej z dostarczaniem przesyłek. Dowiedz się, jak założyć firmę kurierską i uczynić z niej dochodowy biznes.
Co należy wiedzieć przed założeniem firmy kurierskiej?
Obecna sytuacja na rynku stwarza dobre warunki na założenie kurierskiego biznesu. Nadal jest miejsce dla mniejszych przedsiębiorców. Możesz współpracować ze znanymi firmami lub znaleźć swoją niszę, np. oferować dostawy w małym mieście lub szybkie doręczenia lokalne. Branża kurierska uwielbia nowe rozwiązania, dzięki czemu możliwości zarobku jest coraz więcej.
Zastanawiasz się, jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą na rynku kurierskim? Początkowe etapy zakładania własnej firmy kurierskiej nie różnią się znacznie od tych dotyczących pozostałych branż. Najpierw musisz wypełnić formularz CEIDG, co najłatwiej zrobić online. Kolejnym etapem jest zarejestrowanie się jako płatnik składek ZUS – masz na to 7 dni od daty otwarcia firmy wpisanej we wniosku. Jeśli chcesz przejść całą procedurę zakładania własnej firmy szybko i sprawnie, możesz skorzystać ze wsparcia doświadczonej księgowej od ING. Na bezpłatnym spotkaniu online sprawnie założysz działalność i zadasz nurtujące Cię pytania. Będziesz też mieć możliwość uruchomienia firmowego rachunku oraz zlecenia specjalistom prowadzenia za Ciebie księgowości.
Zanim jednak przejdziesz do formalności, musisz wiedzieć, że w prawie istnieje rozróżnienie na firmy świadczące usługi przewozowe i pocztowe. Pierwsze mogą dostarczać jedynie przesyłki bezadresowe, takie jak ulotki i gazetki wrzucane do skrzynek. Usługi pocztowe obejmują doręczanie pakunków opatrzonych danymi adresata, np. numerem telefonu czy adresem e-mail. Chociaż obecnie większość kurierów cenzuruje dane odbiorców i dostawców, tego typu przesyłki nadal prawnie uznawane są za adresowane.
Wymagania prawne i licencje niezbędne w działalności kurierskiej
Podstawowym wymogiem jest wpis do Rejestru Operatorów Pocztowych. Jego uzyskanie nie powinno stanowić problemu – musisz jedynie zapewnić w firmie warunki do przestrzegania tajemnicy pocztowej, prawidłowej obsługi przesyłek oraz posiadać regulamin i cennik usług. Do rejestru nie mogą zgłaszać się osoby, które były wcześniej skazane za przestępstwa skarbowe lub związane z obrotem informacjami. Nie musisz rejestrować firmy jako operatora pocztowego, jeśli działasz na zasadach franczyzy kurierskiej i podpiszesz odpowiednią umowę z franczyzodawcą.
Na początku biznesu kurier może działać w pojedynkę. Najwięksi przewoźnicy chętnie zatrudniają na podstawie umowy B2B osoby, które posiadają własny samochód dostawczy. Jeśli nie chcesz pracować dla kogoś, możesz działać jako kurier z własną działalnością gospodarczą w formie spółki. W takim przypadku zamiast zarejestrować firmę w CEIDG musisz wpisać ją do KRS wraz z danymi wspólników.
Zakup i utrzymanie floty pojazdów kurierskich
Zakup floty samochodów na starcie może wydawać się szaleństwem, ale otwiera przed Tobą liczne możliwości. Jeśli Twoja firma kurierska będzie transportować zarobkowo przesyłki międzynarodowe pojazdami o DMC powyżej 2,5 tony, potrzebujesz licencji wspólnotowej na transport drogowy rzeczy. W takim przypadku musisz spełnić dodatkowe wymogi:
- posiadać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika lub zatrudniać osoby będące w jego posiadaniu,
- mieć zabezpieczenie finansowe na cały tabor (np. gwarancję bankową),
- posiadać odpowiednią infrastrukturę, np. liczbę miejsc parkingowych na swoje pojazdy.
Dla mniejszych samochodów (np. busów) licencja nie jest wymagana. Możesz zacząć od małej floty, która w zupełności wystarcza do transportu przesyłek prywatnych. Obowiązek posiadania licencji nie dotyczy osób, które doręczają paczki jedynie na terenie Polski.
Marketing i budowanie marki w branży kurierskiej
Konkurencja wśród firm kurierskich jest duża. W wyścigu wygrywają znani giganci, ale nadal możesz się wybić, np. działając w wybranej niszy. Twoim konikiem mogą być szybkie przesyłki do Wielkiej Brytanii czy dostawy niewymiarowych przedmiotów. Jeśli zadbasz o pozycjonowanie w wyszukiwarce i reklamowanie swoich usług zawężonej grupie docelowej, wkrótce zobaczysz przypływ klientów.
Łatwiej rozpromować punkt kurierski – czasem o powodzeniu decydują jedynie dobra lokalizacja i korzystne ceny. Własna działalność pozwala na decydowanie o swojej ofercie, chyba że działasz w modelu franczyzy kurierskiej.
Skalowanie działalności kurierskiej
Czy firma kurierska się opłaca? Wiele zależy od Twojej zdolności do przewidywania trendów i szybkiego reagowania na działania rynku. Naturalnym kierunkiem rozwoju jest poszerzanie floty pojazdów lub otworzenie kolejnego lokalnego biznesu kurierskiego. Jeśli masz dryg do technologii, warto przemyśleć testowanie nowości, takich jak dostarczanie przesyłek przez drony czy roboty. Jako kurier z własną działalnością gospodarczą możesz ubiegać się o dotację na rozwój innowacyjnego pomysłu.
Pamiętaj: własna działalność w firmie kurierskiej może otworzyć Ci drogę do ciekawszych współprac. Wiele osób zaczynało jako dostawcy, a dziś zatrudnia pracowników i wynajmuje samochody jeżdżące dla największych przewoźników w Polsce.
Pliki do pobrania
- Co warto wiedzieć przed założeniem firmy
Polecamy
- Jak działa rejestracja spółek online i kto może skorzystać z tej metody?czas czytania8minuty07.12.2022Założenie firmy przez internet jest teraz naprawdę proste. Możesz tak zarejestrować również spółkę, nie tylko JDG. Sprawdź jak!
- 3 decyzje na start. Wybierz domenę, hosting i certyfikat SSLczas czytania7minuty01.12.2022Wybór dobrej nazwy strony internetowej to dopiero początek. Dowiedz się, jak wybrać domenę i hosting, aby cieszyć się bezpieczeństwem i szybkością
- Czy Twój pomysł na biznes jest dobry?czas czytania6minuty07.12.2022Dowiedz się, w jaki sposób sprawdzić, czy Twój plan jest dobry i może podbić rynek!
- Jak założyć firmę szkoleniową? To musisz wiedziećczas czytania7minuty09.07.2025Pracodawcy inwestują w rozwój kompetencji swoich pracowników, a osoby indywidualne szukają możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych i osobistych. Popyt na tego typu usługi stale więc rośnie. Wyjaśniamy, jak założyć firmę szkoleniową krok po kroku.
- Jakie są obowiązki przedsiębiorcy?czas czytania5minuty29.05.2025Dowiedz się, jakie obowiązki ma przedsiębiorca i na jakie akty prawne musi zwrócić szczególną uwagę, aby biznes działał w zgodzie z obowiązującymi przepisami.
- O czym pamiętać, kiedy otwierasz firmę?czas czytania5minuty22.01.2025Rejestracja firmy jest jeszcze przed Tobą i zastanawiasz się, co musisz wiedzieć? Koniecznie obejrzyj to wideo, w którym ekspert ING Księgowość omawia wszystkie kluczowe kwestie.