Jak założyć firmę kurierską?

5 min

paczki leżą na taśmach symbolizują firmę kurierską

Zapotrzebowanie na dostawy paczek prawdopodobnie będzie nieprzerwanie rosnąć. Jeśli zastanawiasz się, jak założyć firmę kurierską, jesteś już krok przed innymi. Nie musisz mieć na starcie całej floty pojazdów – istnieje wiele sposobów na zorganizowanie działalności związanej z dostarczaniem przesyłek. Dowiedz się, jak założyć firmę kurierską i uczynić z niej dochodowy biznes.

Co należy wiedzieć przed założeniem firmy kurierskiej?

Obecna sytuacja na rynku stwarza dobre warunki na założenie kurierskiego biznesu. Nadal jest miejsce dla mniejszych przedsiębiorców. Możesz współpracować ze znanymi firmami lub znaleźć swoją niszę, np. oferować dostawy w małym mieście lub szybkie doręczenia lokalne. Branża kurierska uwielbia nowe rozwiązania, dzięki czemu możliwości zarobku jest coraz więcej.  

Zastanawiasz się, jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą na rynku kurierskim? Początkowe etapy zakładania własnej firmy kurierskiej nie różnią się znacznie od tych dotyczących pozostałych branż. Najpierw musisz wypełnić formularz CEIDG, co najłatwiej zrobić online. Kolejnym etapem jest zarejestrowanie się jako płatnik składek ZUS – masz na to 7 dni od daty otwarcia firmy wpisanej we wniosku. Jeśli chcesz przejść całą procedurę zakładania własnej firmy szybko i sprawnie, możesz skorzystać ze wsparcia doświadczonej księgowej od ING. Na bezpłatnym spotkaniu online sprawnie założysz działalność i zadasz nurtujące Cię pytania. Będziesz też mieć możliwość uruchomienia firmowego rachunku oraz zlecenia specjalistom prowadzenia za Ciebie księgowości. 

Zanim jednak przejdziesz do formalności, musisz wiedzieć, że w prawie istnieje rozróżnienie na firmy świadczące usługi przewozowe i pocztowe. Pierwsze mogą dostarczać jedynie przesyłki bezadresowe, takie jak ulotki i gazetki wrzucane do skrzynek. Usługi pocztowe obejmują doręczanie pakunków opatrzonych danymi adresata, np. numerem telefonu czy adresem e-mail. Chociaż obecnie większość kurierów cenzuruje dane odbiorców i dostawców, tego typu przesyłki nadal prawnie uznawane są za adresowane. 

Wymagania prawne i licencje niezbędne w działalności kurierskiej

Podstawowym wymogiem jest wpis do Rejestru Operatorów Pocztowych. Jego uzyskanie nie powinno stanowić problemu – musisz jedynie zapewnić w firmie warunki do przestrzegania tajemnicy pocztowej, prawidłowej obsługi przesyłek oraz posiadać regulamin i cennik usług. Do rejestru nie mogą zgłaszać się osoby, które były wcześniej skazane za przestępstwa skarbowe lub związane z obrotem informacjami. Nie musisz rejestrować firmy jako operatora pocztowego, jeśli działasz na zasadach franczyzy kurierskiej i podpiszesz odpowiednią umowę z franczyzodawcą.

Na początku biznesu kurier może działać w pojedynkę. Najwięksi przewoźnicy chętnie zatrudniają na podstawie umowy B2B osoby, które posiadają własny samochód dostawczy. Jeśli nie chcesz pracować dla kogoś, możesz działać jako kurier z własną działalnością gospodarczą w formie spółki. W takim przypadku zamiast zarejestrować firmę w CEIDG musisz wpisać ją do KRS wraz z danymi wspólników. 

Zakup i utrzymanie floty pojazdów kurierskich

Zakup floty samochodów na starcie może wydawać się szaleństwem, ale otwiera przed Tobą liczne możliwości. Jeśli Twoja firma kurierska będzie transportować zarobkowo przesyłki międzynarodowe pojazdami o DMC powyżej 2,5 tony, potrzebujesz licencji wspólnotowej na transport drogowy rzeczy. W takim przypadku musisz spełnić dodatkowe wymogi:

  • posiadać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika lub zatrudniać osoby będące w jego posiadaniu,
  • mieć zabezpieczenie finansowe na cały tabor (np. gwarancję bankową),
  • posiadać odpowiednią infrastrukturę, np. liczbę miejsc parkingowych na swoje pojazdy.

Dla mniejszych samochodów (np. busów) licencja nie jest wymagana. Możesz zacząć od małej floty, która w zupełności wystarcza do transportu przesyłek prywatnych. Obowiązek posiadania licencji nie dotyczy osób, które doręczają paczki jedynie na terenie Polski. 

Marketing i budowanie marki w branży kurierskiej

Konkurencja wśród firm kurierskich jest duża. W wyścigu wygrywają znani giganci, ale nadal możesz się wybić, np. działając w wybranej niszy. Twoim konikiem mogą być szybkie przesyłki do Wielkiej Brytanii czy dostawy niewymiarowych przedmiotów. Jeśli zadbasz o pozycjonowanie w wyszukiwarce i reklamowanie swoich usług zawężonej grupie docelowej, wkrótce zobaczysz przypływ klientów.

Łatwiej rozpromować punkt kurierski – czasem o powodzeniu decydują jedynie dobra lokalizacja i korzystne ceny. Własna działalność pozwala na decydowanie o swojej ofercie, chyba że działasz w modelu franczyzy kurierskiej.

Skalowanie działalności kurierskiej

Czy firma kurierska się opłaca? Wiele zależy od Twojej zdolności do przewidywania trendów i szybkiego reagowania na działania rynku. Naturalnym kierunkiem rozwoju jest poszerzanie floty pojazdów lub otworzenie kolejnego lokalnego biznesu kurierskiego. Jeśli masz dryg do technologii, warto przemyśleć testowanie nowości, takich jak dostarczanie przesyłek przez drony czy roboty. Jako kurier z własną działalnością gospodarczą możesz ubiegać się o dotację na rozwój innowacyjnego pomysłu.

Pamiętaj: własna działalność w firmie kurierskiej może otworzyć Ci drogę do ciekawszych współprac. Wiele osób zaczynało jako dostawcy, a dziś zatrudnia pracowników i wynajmuje samochody jeżdżące dla największych przewoźników w Polsce.

Pliki do pobrania

  • Co warto wiedzieć przed założeniem firmy
Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #KSeFwięcej artykułów z tagiem:#KSeF
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #działalność nierejestrowanawięcej artykułów z tagiem:#działalność nierejestrowana
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP