Moc planowania sprzedaży na Allegro w oparciu o trendy i sezonowość w e-commerce
- Trendy w e-commerce 2025 – co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz planować?
- Jak przewidzieć popyt i uniknąć zamrażania kapitału?
- Narzędzia analizy trendów, które zmienią Twoje podejście do planowania
- Sezonowość w e-commerce – jak ją wykorzystać?
- Cross-selling i up-selling – sztuka planowania sprzedaży dodatkowej
- Kalendarz wykorzystania sezonowości i trendów e-commerce w praktyce
- Optymalizacja aukcji na Allegro – przewodnik krok po kroku
- Najczęstsze pułapki w planowaniu sprzedaży
- Analityka i optymalizacja – praktyczny przewodnik
Prowadzenie sklepu internetowego jest niczym pływanie statkiem na wzburzonym oceanie. Bez odpowiedniej mapy i kompasu łatwo zgubić kurs czy wpłynąć na biznesową mieliznę. W trakcie swojej wieloletniej praktyki przetrwałam już niejeden sztorm, więc chcę podzielić się z Tobą wiedzą o tym, jak możesz wykorzystać trendy e-commerce do precyzyjnego planowania sprzedaży na Allegro i maksymalizacji zysków.
Trendy w e-commerce 2025 – co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz planować?
Zanim zaczniesz planować sprzedaż asortymentu na Allegro, musisz zrozumieć, jak działają trendy w e-commerce. Na szczęście nie jest to rocket science – precyzyjna analiza danych i skrupulatne wyciąganie wniosków to umiejętności, których możesz – a nawet musisz – się nauczyć. Z mojego doświadczenia wynika, że większość sprzedawców popełnia ten sam błąd – reaguje na trendy, zamiast je przewidywać.
Aby w 2025 r. wyróżnić się na tle konkurencji na Allegro, musisz zwrócić uwagę na dwa ważne trendy: przewagę rynkową rozwiązań zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju oraz wzrost znaczenia różnych opcji dostaw. Przyjrzyjmy się najpierw pierwszemu zjawisku. Nie zaskoczę Cię stwierdzeniem, że klienci coraz bardziej zwracają uwagę na ekologiczne aspekty zakupów i chętniej sięgają po tego typu asortyment. Niewykluczone, że i Ty tak robisz. O ile to możliwe, oferuj więc produkty przyjazne dla środowiska, stosuj ekologiczne opakowania i promuj zrównoważone praktyki biznesowe.
Drugim trendem, którego nie można pominąć, omawiając strategię sprzedaży na Allegro, jest wzrost znaczenia różnych opcji dostaw, w tym dostawa SMART. Często to ona wyróżnia daną ofertę spośród wielu podobnych. Klienci z jednej strony poszukują oszczędności, a z drugiej oczekują szybkich i niezawodnych doręczeń. Oferuj więc różne opcje dostawy i dbaj o to, by wysyłka przebiegała sprawnie – również w okresach wzmożonego popytu.
Więc tyle, jeśli myślimy o głównych odczuwalnych trendach. Jednak co jeszcze jest ważne?
Jak przewidzieć popyt i uniknąć zamrażania kapitału?
Odpowiednie zatowarowanie to fundament skutecznej sprzedaży. Musisz wiedzieć nie tylko CO zamówić, ale przede wszystkim KIEDY to zrobić. Przykład? Dekoracje świąteczne – pierwszy wzrost zainteresowania pojawia się już 26 września. Czekając do listopada, nie tylko przepłacisz za towar, ale możesz go w ogóle nie dostać.
Oto mój pierwszy protip dla Ciebie: zawsze analizuj dane dotyczące Twojej sprzedaży z ubiegłych lat (3–5), ponieważ dzięki nim zyskasz pełniejszy obraz sezonowości. Jeśli dopiero zaczynasz lub wprowadzasz na rynek nowy produkt, możesz np. posiłkować się danymi o analogicznym asortymencie lub wykorzystać narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, aby przewidywać popyt na podstawie aktualnych trendów i zachowań konsumentów. Pamiętaj jednak, żeby traktować wygenerowane wyniki jako wskazówkę i nie podejmować na ich podstawie pochopnych decyzji.
Narzędzia analizy trendów, które zmienią Twoje podejście do planowania
W mojej codziennej pracy z klientami korzystam głównie z trzech narzędzi, które nawigują mnie po trendach e-commerce:
Google Trends – to Twoje okno na świat zachowań konsumentów. Możesz dzięki niemu sprawdzić, czy ludzie czegoś szukają i kiedy zaczynają to robić. Weźmy za przykład stroje kąpielowe – pierwszy wzrost wyszukiwań pojawia się już w kwietniu, choć sezon zaczyna się dopiero w czerwcu. Jeśli działasz na polskim rynku i chcesz uzyskać jak najbardziej wiarygodne dane, zawsze zawężaj wyszukiwania do Polski i konkretnej kategorii – globalne trendy bywają mylące.
Planer słów kluczowych Google Ads – to doskonałe narzędzie do głębszej analizy. Pokazuje dokładne liczby wyszukiwań i pozwala odkryć, jak klienci nazywają Twoje produkty. Pozornie subtelna różnica między określeniem „sukienka na wesele” a „sukienka weselna” może zadecydować o sukcesie Twoich działań.
Trade Analytics – pokazuje dokładne statystyki sprzedażowe w różnych kategoriach. Jeśli chcesz sprawdzić sezonowość całej kategorii produktowej, świetnie sprawdzi się np. Senuto.
Uwaga: aby zyskać najpełniejszy obraz, zawsze porównuj dane z minimum trzech źródeł – własnej sprzedaży, analityki platformy sprzedażowej i trendów wyszukiwania.
Sezonowość w e-commerce – jak ją wykorzystać?
Każdy produkt ma swój sezon – nawet ten pozornie całoroczny. Weźmy za przykład zwykłe skarpety. Możesz sprzedawać je jako:
- „śmieszne skarpety męskie na prezent” przed Dniem Ojca,
- „ciepłe skarpety na zimę” w okresie października czy listopada,
- „skarpety świąteczne” w grudniu.
Produkty z dobrze zaplanowaną sezonowością sprzedają się lepiej niż te same produkty bez strategii sezonowej – w okresach szczytowych wzrost może wynieść nawet 20–30%. Z wyprzedzeniem przygotuj więc specjalne oferty i promocje na produkty sezonowe lub stwórz okolicznościowe zestawy. Możesz też skorzystać z systemu reklamowego Allegro Ads, aby promować produkty sezonowe i dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Cross-selling i up-selling – sztuka planowania sprzedaży dodatkowej
Planowanie cross-sellingu i up-sellingu to strategiczna układanka, ale efekt wysiłków może przerosnąć Twoje oczekiwania. Obie techniki mają na celu zwiększenie wartości koszyka zakupowego klienta poprzez oferowanie komplementarnych lub droższych produktów. Aby wykorzystać ich potencjał, musisz analizować dane dotyczące zachowań kupujących, popularności produktów oraz oczywiście trendów. Allegro w tym celu udostępnia narzędzia analityczne, które pozwalają na monitorowanie tych danych i dostosowywanie strategii sprzedażowych. Możesz też wykorzystać system rekomendacji Allegro, aby automatycznie proponować klientom odpowiednie produkty.
Kalendarz wykorzystania sezonowości i trendów e-commerce w praktyce
Oto przykładowy harmonogram planowania sprzedaży z uwzględnieniem sezonowości i trendów dla kolekcji jesień/zima:
- czerwiec: analiza trendów i wybór asortymentu,
- lipiec: zamówienia u dostawców,
- sierpień: przygotowanie opisów i zdjęć,
- wrzesień: start pierwszych aukcji,
- październik-grudzień: szczyt sprzedaży.
Pamiętaj: zawsze uwzględniaj mniej więcej 2 tygodnie buforu na nieprzewidziane okoliczności. Zbyt optymistyczne założenia mogą na przykład spowodować, że nie zdołasz obsłużyć klientów w okresach wzmożonego popytu lub nie zrealizujesz ich oczekiwań z powodu nieprzewidzianych opóźnień dostawców.
Optymalizacja aukcji na Allegro – przewodnik krok po kroku
Sama znajomość trendów to jeszcze nie wszystko, musisz przełożyć ją na skuteczne aukcje. Ich sukces w znacznej mierze zależy od pierwszych znaków tytułu i przemyślanej treści.
Oto moja sprawdzona formuła:
- Tytuł zawierający w pierwszych 50 znakach najważniejsze słowa kluczowe;
- Kompletne parametry – każdy brakujący element to potencjalnie stracona sprzedaż;
- Unikalne, efektowne zdjęcia – nie kopiuj tych od producenta i nie umieszczaj nieprofesjonalnych ujęć;
- Użyteczny, wyczerpujący opis – to nie miejsce na poezję; podaj wszystkie kluczowe informacje, parametry i wyróżniki produktu.
Wskazówka: przed utworzeniem aukcji zawsze sprawdzaj w Planerze słów kluczowych, jak klienci szukają podobnych produktów. Dzięki temu dowiesz się, jak zbudować oferty, by odpowiadały na realne oczekiwania konsumentów.
Najczęstsze pułapki w planowaniu sprzedaży
Przez lata pracy w e-commerce widziałam wiele błędów w planowaniu sprzedaży. Zbyt optymistyczne założenia nieuwzględniające opóźnień czy
brak planu B albo kopiowanie konkurencji zamiast tworzenia własnej strategii to najczęstsze z nich. Wiele z nich wynika po prostu z nieprofesjonalnego podejścia i braku podstawowej wiedzy o branży. Obecnie do dyspozycji masz różnorodne narzędzia i metody, które wesprą Cię w skrupulatnym planowaniu działań i ułatwią podejmowanie strategicznych decyzji – nie bagatelizuj ich możliwości.
Zwróć też uwagę, że w e-commerce – jak w wielu innych dziedzinach – obowiązuje zasada Pareto. 20% produktów zwykle generuje 80% zysków. Ale uwaga: to nie znaczy, że masz zaniedbać pozostałe 80%. Zidentyfikuj jednak kluczowe 20% i zacznij planowanie właśnie od tego segmentu asortymentu.
Analityka i optymalizacja – praktyczny przewodnik
Wiesz już co nieco o analizie trendów i sezonowości, pora więc przyjrzeć się bliżej optymalizacji. Sama spędzam minimum godzinę tygodniowo na analizie danych każdego klienta i zaręczam Ci, że jest to inwestycja, która zwraca się wielokrotnie.
Co warto monitorować? Przede wszystkim:
- współczynnik konwersji per produkt,
- sezonowe wahania cen,
- zachowania konkurencji opinie klientów (to kopalnia wiedzy o trendach!).
Zacznij małymi krokami. Wybierz 3–4 najważniejsze produkty i zaplanuj dla nich pełny cykl sprzedażowy. Następnie obserwuj, jakie rezultaty przynoszą Twoje działania i stopniowo wprowadzaj modyfikacje. Z czasem dostrzeganie istotnych czynników i przewidywanie trendów będzie przychodziło Ci coraz łatwiej.
Polecamy
- Pobieranie rolki z Instagrama krok po krokuczas czytania4minuty23.12.2024Prowadzisz firmowe konto na Instagramie i chcesz zapisać własną rolkę? W tym artykule dowiesz się, jak to zrobić w łatwy sposób korzystając z wbudowanych funkcji serwisu. Sprawdź!
- Jak odzyskać konto na Facebooku?czas czytania4minuty09.12.2024Masz problem z dostępem do konta na Facebooku? Sprawdź, jak łatwo go odzyskać! Wszystkie niezbędne wskazówki znajdziesz w naszym artykule.
- Firmowy Facebook – jak go założyć i co warto wiedzieć?czas czytania4minuty30.12.2024Jakie zasady dotyczące zakładania konta na Facebooku obowiązują w przypadku profili firmowych? Podpowiadamy, jak przejść cały proces krok po kroku. Sprawdź!
- Jak usunąć wirusa z Facebooka? Jakie szkody wirus może wyrządzić na firmowym koncie?czas czytania4minuty07.01.2025Złośliwe oprogramowanie to problem, który może spowodować różnego rodzaju szkody. Sprawdź, jak zadbać o bezpieczeństwo swojej firmy – nawet w sytuacji kryzysowej!
- Wizytówka firmy w Google. Jak założyć profil firmy i dlaczego warto?czas czytania5minuty07.12.2022Wizytówka Google – chcesz wiedzieć, jak działa to narzędzie i w jaki sposób je skonfigurować? Podpowiadamy!
- Co to jest CPL i jak go obliczać?czas czytania7minuty09.08.2024Dążysz do rozwoju firmy i zależy Ci na zwiększeniu jej efektywności? W tym artykule przeczytasz, co to jest CPL i jak go obliczać.