Cześć! Prowadzisz firmę? A może dopiero planujesz założyć działalność gospodarczą? Jeśli tak – mam dla Ciebie ważną informację. Z tego filmu dowiesz się czym są środki trwałe oraz jak poprawnie uwzględnić je w swojej działalności. Zaczynamy!
Co to są środki trwałe w firmie?
Środek trwały to nabyty lub wytworzony majątek, którego okres używalności przekracza jeden rok. W momencie przyjęcia musi on być kompletny i zdatny do użytku. Do środków trwałych zaliczamy na przykład sprzęt komputerowy, samochody, maszyny ale też budynki i budowle.
Każdy środek trwały, którego właścicielem jest przedsiębiorca, należy wpisać do ewidencji środków trwałych. Taka ewidencja zawiera między innymi informacje o nazwie środka trwałego, sposobie jego amortyzacji, wartości początkowej, dacie zakupu lub przyjęcia do użytkowania, sprzedaży lub likwidacji danego środka trwałego.
Jakie są grupy środków trwałych?
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych dzieli je na ściśle określone grupy. Wykaz służy do celów ewidencyjnych, badań statystycznych i - co najważniejsze - do ustalenia stawki odpisu amortyzacyjnego. W wykazie znajdziesz 10 grup środków trwałych, takich jak np. grunty, kotły i maszyny energetyczne, środki transportu czy inwentarz żywy. Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych zawiera również załącznik do ustawy o podatku dochodowym.
Dlaczego amortyzacja środków trwałych jest potrzebna?
Skoro wiesz już, co jest środkiem trwałym i do jakiej grupy należy, musisz ustalić sposób jego amortyzacji. Amortyzacja to stopniowe zużywanie się środka trwałego. Jest ona ujmowana w kosztach firmy w postaci odpisu amortyzacyjnego.
Pamiętaj, że nie każdy majątek podlega amortyzacji. Przykładowo: grunty muszą zostać wpisane do ewidencji środków trwałych, jednak nie podlegają amortyzacji, co oznacza, że ich nabycie nie generuje kosztu podatkowego.
Sposób amortyzacji określa, jak wartość początkowa środka trwałego jest ujmowana w kosztach firmy.
Jakie są sposoby amortyzacji?
Aby wybrać prawidłowy sposób amortyzacji nabytego lub wytworzonego środka trwałego, musisz dobrze określić jego wartość początkową. W większości przypadków jest to cena zakupu danego majątku. Jeżeli jesteś podatnikiem VAT to będzie to cena netto, a jeżeli korzystasz ze zwolnienia i nie odliczasz podatku VAT - będzie to cena brutto.
Jeśli wartość początkowa nie przekracza 10 tysięcy złotych, możesz skorzystać z amortyzacji jednorazowej. W takiej sytuacji w miesiącu przyjęcia środka trwałego do użytkowania całą jego wartość ujmujesz w kosztach działalności.
Jeśli natomiast wartość początkowa przekracza 10 tysięcy złotych, wtedy należy zastosować odpowiednią stawkę rocznej amortyzacji oraz właściwą jej metodę. Najczęstsza jest metoda liniowa, a więc odpis jest stały przez cały okres amortyzacji.
Przedsiębiorcy mogą jeszcze skorzystać z metody degresywnej. Pozwala ona skrócić czas umorzenia poprzez zwiększenie stawki amortyzacji w początkowym okresie wykorzystywania środka trwałego.
Jeżeli prowadzisz działalność sezonową to amortyzację również przeprowadzasz sezonowo. W takiej sytuacji odpisu dokonujesz tylko w tych miesiącach, w których dany środek trwały jest wykorzystywany.
Amortyzacja jednorazowa – wyjątki
W określonych warunkach przedsiębiorca może skorzystać z jednorazowej amortyzacji - nawet jeżeli wartość początkowa środka trwałego przekracza kwotę 10 tysięcy złotych. Dotyczy to na przykład przedsiębiorców, którzy nabyli fabrycznie nowe środki trwałe zaliczone do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych. W roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100.000 zł mogą taki środek ująć w kosztach jednorazowo.
Drugą możliwością jest skorzystanie z pomoc de minimis przeznaczonej dla małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność. Dla środka trwałego o wartości początkowej powyżej 10 tysięcy można zastosować amortyzację jednorazową w ramach pomocy de minimis dla środków trwałych z grup 3 do 8, z wyłączeniem samochodów osobowych.
Likwidacja i sprzedaż środka trwałego
A co jeśli chcesz sprzedać użytkowany środek trwały? Albo po prostu się zużył? Wtedy należy utworzyć dokument likwidacji lub sprzedaży danego środka trwałego, którego data zostanie uwzględniona w ewidencji środków trwałych. Jeżeli środek trwały w momencie sprzedaży lub likwidacji nie został całkowicie zamortyzowany to pozostałą wartość ujmujesz w kosztach w miesiącu sprzedaży bądź likwidacji.
Jak widzisz ważne jest, aby poprawnie wybrać sposób i stawkę amortyzacji. Wpływa to na wysokość odpisu ujmowanego w kosztach podatkowych, a także na wysokość podstawy do opodatkowania w danym miesiącu czy roku.