Jak śledzić i wykorzystać trendy w swoim biznesie?
Cześć! Dziś opowiem o wykorzystaniu trendów - rozwiązaniu, które może diametralnie zmienić Twój biznes. Wyobraź sobie, że masz magiczną kulę, która pokazuje przyszłość Twojej branży.
Brzmi nieźle, prawda? Śledzenie trendów to właśnie taki rodzaj magii, który pozwala być krok przed konkurencją.
Z tego filmu dowiesz się: dlaczego warto śledzić trendy, jak to robić dobrze, w jaki sposób czat AI może być pomocny oraz jakie narzędzia digitalowe pomagają w poszukiwaniu trendów.
Dlaczego warto śledzić trendy w biznesie?
To zaczynamy. Dlaczego warto śledzić trendy? Trendy są jak radar wykrywający nowe potrzeby i wartości. Bycie na bieżąco pozwala dostosować ofertę do zmieniających się wymagań klientów, a nawet poszerzać ją o zupełnie nowe grupy. Dobrym tego przykładem mogą być: szkoły w chmurze, wycieczki po różnych zakątkach świata dla seniorów, glamping – czyli luksusowa wersja agroturystyki, albo ekologiczne kosmetyki. To kilka bardzo zyskownych pomysłów z ostatnich lat.
Pomyśl o trendach jak o surfingu – wcześnie wykrywając falę trendów, możesz płynąć na jej grzbiecie i czerpać zyski z bycia pionierem. Early adopters, czyli ci pierwsi odważni, którzy próbują nowości, są skłonni zapłacić więcej za innowacyjne produkty.
Jeśli to taka korzyść, jak śledzić trendy? Sposobów jest wiele i jest to prostsze niż myślisz:
Po pierwsze korzystaj z gotowych raportów trendowych. Możesz je znaleźć w internecie, wystarczy wpisać odpowiednie frazy w wyszukiwarce.
Po drugie, trendy dostępne są w publikacjach online. Artykuły, blogi, media społecznościowe – wszystko to jest kopalnią wiedzy o najnowszych trendach.
Po trzecie, ludzie od trendów. Poszukaj influencerów, dziennikarzy i ekspertów, którzy zajmują się prognozowaniem trendów i podają swoje propozycje.
Po czwarte, warto śledzić Innowacyjne branże. Motoryzacja, finanse, technologia – choć mogą wydawać się odległe od Twojej działalności, będą stanowić świetne źródło inspiracji.
Po piąte, czaty AI. Narzędzia sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT, Gemini, czy Copilot mogą być doskonałym źródłem pomysłów i analiz trendów.
Jak wykorzystać AI do pracy z trendami?
Zastanawiasz się jak wykorzystać czaty AI do pracy z trendami? Podam Ci kilka skutecznych sposobów.
Najpierw po prostu wygeneruj listy trendów. Daj czatowi zadanie, aby tworzył listy trendów z interesujących Ciebie obszarów. Możesz poprosić o wyniki dla różnych branż, form działalności - takich jak administracja publiczna, fundacje czy uczelnie, dla regionów, grup wiekowych, czy różnych obszarów biznesu – np. sprzedaży, marketingu, zarządzania, logistyki.
Zrób krok dalej, czyli zamień trendy na pomysły. Daj zadanie czatowi, aby wygenerował pomysły na produkt, komunikację, działania dla pracowników w oparciu o wybrane wcześniej trendy.
Teraz spróbuj bardziej zaawansowanej opcji i wciel czat w rolę Szefa Strategii. Poproś czat, aby na podstawie wybranego trendu opracował Model Biznesowy dla nowej firmy wraz z wypełnieniem Model Business Canva oraz Value Proposition Canva- zainspiruj się pomysłami wygenerowanymi przez czata!
Jeśli masz ochotę poeksperymentować jeszcze mocniej, zamień czat w osobistego doradcę. Daj mu zadanie, aby na podstawie linku do wybranej strony internetowej stworzył pomysły jak można wygenerować nowy, konkurencyjny produkt z wykorzystaniem najnowszych trendów.
Nie czekaj i uruchom chatGPT, Copilot, Gemini lub innych czat AI. Przetestuj ich możliwości.
Kiedy pracować z trendami?
Często otrzymuję pytania, na jakim etapie pracować z trendami. Aby osiągnąć najlepszy efekt, warto pracować z nimi regularnie. Ja korzystam z trzech momentów:
Raz do roku: podczas tworzenia planów strategicznych – wtedy kiedy planujesz większe działania w dłuższej perspektywie.
Raz na kwartał: kiedy potrzebujesz zaktualizować wiedzę i plany. Dobrze jest upewnić się, czy nie nastąpiły zmiany lub może coś nowego pojawiło się na horyzoncie?
I na koniec – przy wszystkich projektach ad hoc, które pojawiają się nagle. Na przykład, kiedy brakuje Ci pomysłów – trendy mogą być doskonałym źródłem inspiracji
Z jakich narzędzi korzystać w pracy z trendami?
Jakie narzędzia digital pomagają w pracy z trendami?
Na start sięgnij po Google Trends. W tym narzędziu sprawdzisz, jakie słowa kluczowe są popularne w różnych regionach Polski czy świata. Bardzo dobrą funkcją Google Trends jest obserwacja jak w czasie dana fraza stawała się coraz częściej używana. Zaletą Google Trends jest to, że bazuje na zapytaniach wpisywanych przez internautów, a więc są to konkretne pytania o potrzeby!
Drugie ciekawe narzędzie od Google to aplikacja Alerts. Ustawiasz alerty na interesujące Cię tematy i frazy, a personalizowane wiadomości otrzymujesz na swojego maila. Przyznasz, że piękne?
Answer the Public to moje ulubione narzędzie. Działa bardzo podobnie jak Google Trends, jednak tu masz do wyboru przeszukanie różnych źródeł takich jak Google, Bing, YouTube, TikTok czy Amazon. Możesz wybrać dowolny język, w tym polski i porównać wyniki dla różnych rynków.
Ciekawą aplikacją jest Feedly. Wybierasz interesujący zakres tematów i codziennie otrzymujesz porcję najnowszych informacji.
Na koniec polecam trzy źródła z trendami: TrendHunter, Wikitrends, Trendwatching – znajdziecie tam mnóstwo inspiracji z całego świata. Warto karmić się nowinkami, aby stale pobudzać swoją kreatywność.
Podsumowując śledzenie trendów to nie tylko moda, to strategia, która może przynieść Ci realne korzyści. Bądź jak surfer na fali trendów i dostosuj swoje działania do zmieniających się potrzeb rynku. Dzięki narzędziom i regularnemu monitorowaniu, możesz być pewna, pewny, że Twoja firma będzie zawsze o krok przed konkurencją.