Pracownicze Plany Kapitałowe to nic innego jak powszechny system oszczędnościowy, który ma na celu wspieranie długoterminowego oszczędzania pracowników. Jest to wspólna inicjatywa pracowników, pracodawców i państwa polskiego. PPK umożliwiają systematyczne gromadzenie środków, które mogą być wykorzystane na emeryturze – ale nie tylko wtedy! Można z nich skorzystać także z racji innych ważnych życiowych potrzeb, takich jak na przykład ciężka choroba czy zakup mieszkania. W tym filmie omówię najważniejsze aspekty związane z Pracowniczymi Planami Kapitałowymi.
Jak działają Pracownicze Plany Kapitałowe?
Jak to działa? Wbrew pozorom to całkiem proste! Pracownicy i pracodawcy dokonują regularnych comiesięcznych wpłat na indywidualne konta PPK pracowników. Wpłaty te dzielą się na podstawowe (czyli obowiązkowe zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy) oraz dodatkowe. Wysokość tych dobrowolnych wpłat jest uzgadniana przez obie strony i musi zmieścić się w ustalonym limicie. Dodatkowo państwo dopłaca pracownikom wpłatę powitalną w wysokości 250 zł w pierwszym roku oraz dopłatę roczną w kwocie 240 zł, po spełnieniu warunku zgromadzenia na rachunku oszczędnościowym minimalnej w danym roku kwoty.
Kto jest zwolniony z umowy o zarządzanie PPK?
Zastanawiasz się, czy musisz wdrożyć Pracownicze Plany Kapitałowe w swojej firmie? Warto to sprawdzić, bo pewne podmioty są zwolnione z obowiązku zarządzania PPK. Do tych wyjątków należą:
- Mikroprzedsiębiorcy, u których wszyscy zatrudnieni złożyli deklarację rezygnacji z uczestnictwa w PPK.
- Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej – w sytuacji, gdy zatrudniają np. nianię czy pomoc domową.
- Podmioty zatrudniające pracowników w ramach działalności niegospodarczej – na przykład osoba fizyczna zatrudniająca inną osobę fizyczną w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą.
- Firmy z pracowniczym programem emerytalnym (PPE), które mogą być zwolnione z PPK pod warunkiem płacenia podstawowej składki do PPE w wysokości co najmniej 3,5% dla minimum 25% osób zatrudnionych.
Dla kogo jest PPK?
PPK jest dostępne dla wszystkich osób zatrudnionych, które podlegają obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu. Program jest dobrowolny, ale charakteryzuje się mechanizmem autozapisu. Oznacza to, że automatycznie włącza się do systemu osoby w przedziale od 18 do 55 lat, które nie złożyły deklaracji o rezygnacji z uczestnictwa. W przypadku osób, które ukończyły 55. rok życia i nie ukończyły 70. roku życia, umowy o prowadzenie PPK zawiera się wyłącznie na ich wniosek.
Czym jest umowa o Umowa o zarządzanie PPK?
Umowa o zarządzanie PPK jest kluczowym dokumentem opisującym funkcjonowanie programu w firmie. Jest ona zawierana w formie elektronicznej. Jeśli zatrudniasz co najmniej jedną osobę, jesteś zobowiązana lub zobowiązany zawrzeć umowę o prowadzenie PPK z wybraną instytucją finansową. Ta umowa określa zasady, na jakich będzie ona zarządzać środkami gromadzonymi w ramach PPK.
W porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub reprezentacją pracowników wybierasz odpowiednią instytucję finansową. Listę instytucji znajdziesz na oficjalnym portalu poświęconym PPK. Przy wyborze zwróć uwagę na proponowane warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK, efektywność w zarządzaniu aktywami czy też doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub emerytalnymi.
Pamiętaj! Na zawarcie umowy o zarządzanie PPK masz ściśle określony termin. Jest to 30 dni od momentu, gdy zaistnieje obowiązek prowadzenia PPK!
Czym jest Umowa o prowadzenie PPK?
Instytucja finansowa wybrana, umowa o zarządzanie podpisana – czas na umowę o prowadzenie PPK. Jako przedsiębiorca w imieniu i na rzecz swoich pracowników podpisujesz umowę o prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych z wybraną instytucją finansową. Ta umowa jest niezbędna do formalnego utworzenia PPK dla pracowników i to ona określa zasady uczestnictwa, precyzuje wysokość i częstotliwość dokonywanych wpłat. Taką umowę musisz zawrzeć nie wcześniej niż po upływie 14 dni od zatrudnienia nowego pracownika oraz nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy od zatrudnienia pracownika.
Dla przykładu, jeśli w Twojej firmie nowy pracownik pojawi się 1 stycznia, to umowę o prowadzenie PPK musisz zawrzeć najpóźniej do 10 kwietnia. Oczywiście pod warunkiem, że przed upływem tego terminu pracownik nie złoży deklaracji o niedokonywanie wpłat do PPK.
Co ważne, okres zatrudnienia obejmuje wszystkie dni kalendarzowe, a nie tylko dni robocze. Do okresu zatrudnienia wliczasz również wcześniejsze okresy zatrudnienia danego pracownika w Twojej firmie w okresie poprzednich 12 miesięcy.
Co grozi za pracodawcy za niepłacenie PPK?
Przedsiębiorcy, którzy nie wypełnią obowiązków związanych z PPK, muszą się liczyć z surowymi konsekwencjami. Jeśli nie zawrą umowy o zarządzanie PPK w wyznaczonym terminie, grozi im kara grzywny w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń za poprzedni rok obrotowy. Dodatkowo za brak wpłaty na PPK lub nakłanianie pracowników do rezygnacji z oszczędzania w ramach PPK, przedsiębiorcy mogą zostać obciążeni grzywną w wysokości od tysiąca do nawet miliona zł. Dlatego to naprawdę ważne, aby śledzić terminy i zobowiązania dotyczące PPK.
Na czym polega autozapis do PPK?
W PPK obowiązuje autozapis. Oznacza to, że każda osoba poniżej 55. roku życia jest automatycznie zapisywana do PPK, chyba że każdorazowo złoży pisemną deklarację o rezygnacji. Pracodawca ma obowiązek ponawiać autozapis co 4 lata.
Pierwszy ponowny autozapis do PPK miał miejsce w 2023 roku, a kolejne nastąpią: w 2027 roku, w 2031 roku i tak dalej co 4 lata. Do 28 lutego we wspominanych latach pracodawcy mają obowiązek poinformowania pracowników o autozapisie do PPK, a złożone wcześniej deklaracje o rezygnacji tracą z tym dniem ważność.
Nowe deklaracje o rezygnacji można złożyć od 1 marca w roku, w którym następuje autozapis. Od 1 kwietnia pracodawca jest zobowiązany dokonywać wpłat do PPK za pozostałych uczestników programu.
To już wszystkie najważniejsze informacje dotyczące Pracowniczych Planów Kapitałowych. Pomimo że ich prowadzenie może wydawać się skomplikowane, pamiętaj że przynoszą one wiele korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Warto więc dokładnie zapoznać się ze wszystkimi informacjami i obowiązkami związanymi z tym systemem, aby skutecznie wdrożyć go w swojej firmie!