Real time marketing, czyli jak wykazać się refleksem

5 min

tarcza i rzutka w środku, które symbolizują działania RTM

Jeśli chcesz prowadzić skuteczną kampanię marketingową, real time marketing (RTM) to coś, co musisz znać! RTM może z wynieść Twoją markę na wyżyny popularności. Wystarczy, że wykażesz się refleksem i starannie będziesz monitorować trendy internetu. Daj się poznać jako brand, który jest na bieżąco z tym, co emocjonuje internautów. Odkryj tajniki marketingu w czasie rzeczywistym, dzięki którym zaplanujesz swoje działania i osiągniesz sukces w sieci.

Co to jest real time marketing?

Real time marketing to w języku polskim marketing w czasie rzeczywistym. W bezpośrednim ujęciu oznacza on wszelkie działania marketingowe, które nawiązują do bieżących wydarzeń.

To podejście rozwinęło się za sprawą wzrostu popularności social mediów i kultury memów. Dzięki środkom masowego przekazu użytkownicy z całego świata mogą udostępniać swoje reakcje na różne wydarzenia – często ujmując je w zabawną formę. Na podchwycenie tego przez marketerów nie musieliśmy czekać długo. Tak powstał RTM, polegający na szybkiej reakcji na sprawy bieżące, budujące świadomość i zauważalność marki.

Zalety RTM

Według badania przeprowadzonego w 2022 roku przez CBOS niemal 80% Polaków korzysta z internetu1. Ponad 70% z nich zadeklarowało, że ma konto na jakimś portalu społecznościowym. Tak duża popularność korzystania z social mediów mówi sama za siebie – aktywność marek w sieci jest niezwykle ważna. Tym bardziej że działalność związana z real time marketingiem jest ściśle związana z tym medium.

Jakie korzyści może przynieść Twojemu brandowi RTM w social mediach?

  • Zwiększenie zainteresowania marką.
  • Zbudowanie relacji z otoczeniem oraz pozytywnie zaangażowanej społeczności wokół brandu.
  • Zwiększenie szansy na dotarcie do swojej grupy docelowej, w tym użytkowników, którzy jeszcze nie zdążyli Cię poznać.
  • Zachęcenie odbiorców do kontynuowania relacji z marką.
  • Większa rozpoznawalność brandu na rynku.

W efekcie wszystkie te zalety, płynące z marketingu w czasie rzeczywistym, przekładają się na generowanie wyższych zysków. W końcu sprzedaż to nadrzędny cel każdej kampanii marketingowej. Według badania przeprowadzonego przez portal Smart Insights wśród marek korzystających z real time marketingu ¼ z nich zauważyła pozytywne rezultaty swoich działań w odniesieniu do konwersji i wskaźnika ROI2.

Trafny RTM to doskonały sposób na wsparcie promocji, obniżek i ofert specjalnych. Ponadto dobrze przygotowana, viralowa publikacja może wyróżnić Cię na tle konkurencji. Nie sposób zapomnieć też o dobrej zabawie, jaką daje tego typu przekaz. Grafiki, posty i inne materiały powstające z myślą o real time marketingu są swego rodzaju memem i mają być po prostu zabawne.

Refleks jako podstawa marketingu w czasie rzeczywistym

Czas to pieniądz, a w RTM powiedzenie to znajduje potwierdzenie jak nigdzie indziej. Kluczem do udanej kampanii real time marketingowej jest szybka reakcja na nadarzające się okazje. Aby w pełni wykorzystać potencjał danego trendu, należy jak najprędzej opublikować content. Marketing w czasie rzeczywistym dzieje się tu i teraz – nawet godzina zwłoki może kosztować Cię utratę zasięgów. Odbiorcy – bez względu na to, czy są nimi wyłącznie Twoi klienci czy inni użytkownicy internetu – muszą pamiętać o wydarzeniu, do którego nawiązujesz. Niektóre tematy stygną dłużej, inne krócej, dlatego też nadmierna zwłoka nie jest wskazana. W przeciwnym razie odbiorcy nie zareagują na Twoją publikację, biorąc ją za kolejny odgrzewany kotlet, a w najgorszym razie zniechęcą się do Twojej marki.

Do czego nawiązywać, tworząc treści real time marketingu?

Treści przygotowywane w ramach real time marketingu mogą nawiązywać do najróżniejszych wydarzeń i eventów ze świata:

  • kultury,
  • sportu,
  • polityki,
  • mediów.

Mogą być to działania związane np. z cyklicznymi świętami, rodzącymi się trendami lub wydarzeniami zapowiedzianymi z dużym wyprzedzeniem. Kiedy nasza uwaga skupia się wokół tych atywności i planujemy ogólne działania marketingowe, wtedy łatwiej też zareagować na towarzyszące im np. niespodziewane emocje czy historie. RTM odnosi się właśnie do sytuacji nagłych. Są to więc też wszelkiego rodzaju viralowe trendy, zabawne wpadki, newsy i internetowe memy. 

Przykładowo, dla wielu marek okazją do wypuszczenia chwytliwego contentu były udostępnione przez NASA zdjęcia powierzchni marsa wykonane przez łazik Curiosity, a także francuski rogalik zawieruszony wśród gałęzi, nazwany przez użytkowniczkę „lagun”, co rozbawiło wiele osób. Jak widać, nawiązania w materiałach marketingu w czasie rzeczywistym mogą mieć różnorodny charakter. Najważniejsze dla marketerów powinno być zwęszenie okazji i przekucie jej na swoją korzyść.

Pułapki RTM

Przygotowywanie strategii RTM kryje jednak więcej pułapek niż konieczność stałego monitorowania internetowych trendów. Tworząc tego typu kampanię, należy wziąć pod uwagę również inne czynniki, które mogą zaważyć o jej sukcesie bądź porażce. Przede wszystkim istotny jest, wspomniany już powyżej refleks. Internauci są niczym starożytni rzymianie domagający się chleba i igrzysk. Oczekują szybkich odpowiedzi na zadawane pytania oraz rozrywki, jaką może dać im RTM. Stąd też tak duży nacisk na ekspresową reakcję.

Jednakże poza zbyt późną publikacją grozi Ci również zbyt wczesne udostępnienie treści. Wyzwaniem marketingowców jest wstrzelenie się w idealny przedział czasowy, kiedy użytkownicy zdążyli już dotrzeć do wydarzenia, do którego nawiązujesz w swoich treściach. Taka informacja pozwoli im zrozumieć sens Twojej akcji i zareagować na nią w oczekiwany przez Ciebie sposób – czyli pozytywnie i z aprobatą.

Kolejną groźną pułapką marketingu w czasie rzeczywistym jest opublikowanie nieodpowiednio przygotowanego contentu. I chociaż obejmuje to również jego estetyczne wykonanie to pierwsze skrzypce gra tu właściwy kontekst i pomysł. Słabej jakości zdjęcie lub nieczytelny font nie wzbudzą tyle emocji, co wypuszczenie w świat niezrozumiałej, a w najgorszym wypadku obraźliwej treści. Dlatego, jeśli masz wątpliwości co do komunikatu swojej kreacji i tego, jakie reakcje może wzbudzić u odbiorców, wstrzymaj się z publikacją, aby uniknąć PR-owej wpadki.

Na co jeszcze uważać? Content RTM oddziałuje na wizerunek i postrzeganie brandu. Z tego powodu powinien być autentyczny i spójny z marką. Ponadto należy zwrócić uwagę na kanały komunikacji, w których chcesz publikować treść, gdyż niektóre z nich mogą nie być najwłaściwszym wyborem. Nietrafionym miejscem będzie strona internetowa marki, ponieważ nikt nie śledzi jej na bieżąco albo profil na portalu LinkedIn, skupiający odbiorców branżowych i biznesowych. W real time marketingu prym wiedzie Facebook oraz Twitter.

Od czego zacząć działania w ramach marketingu w czasie rzeczywistym?

Jeśli chcesz postawić pierwsze kroki w real time marketingu musisz poświęcić trochę czasu na przygotowania. Skuteczne kampanie nie powstają z dnia na dzień, a są wynikiem wytężonej pracy. Aby mieć pewność, że treści publikowane przez Twoją markę w internecie będą osiągały zamierzony cel i wzbudzały w odbiorcach pozytywne emocje, zacznij od researchu. Wybiegnij w przyszłość i stwórz kalendarz, zawierający wszystkie wydarzenia, które są istotne dla klientów Twojej marki i warto je śledzić. Zaznacz zarówno oczywiste daty, takie jak Halloween, jak i te nietypowe, np. Dzień Sera Camembert.

Po drugie – zachowaj czujność. Szczególnie wtedy, gdy wiesz, że może wydarzyć się coś istotnego. Trudno samodzielnie przeczesywać sieć w poszukiwaniu wiodących trendów. Korzystaj z narzędzi do monitorowania internetu, które wychwytują treści zyskujące na popularności i potencjale marketingowym.

Ostatnim krokiem jest przygotowanie kreacji, które łatwo dostosujesz do swoich potrzeb. Oczywiście, RTM to nie miejsce na „prefabrykowany” content, ale przygotowanie wartościowej treści wymaga czasu. Baza zdjęć, grafik i szablonów z pewnością ułatwi stworzenie wartościowej publikacji i pozwoli uniknąć przegapienia prime time'u.

Real time marketing – przykłady

W wielu dużych firmach opracowywaniem działań RTM zajmują się specjalnie stworzone do tego celu zespoły pracowników. Na wyróżnienie zasługuje znana marka mebli ze Szwecji – Ikea, która trafnie odpowiada na lokalne i światowe wydarzenia. Przykładem może być reakcja na jeden z odcinków serialu „Gra o Tron”, w którym bohater o imieniu Hodor ginie, przytrzymując drzwi i pozwalając swoim przyjaciołom uciec przed niebezpieczeństwem. Wkrótce po emisji odcinka, w social mediach marki ukazała się grafika reklamująca drewniany klin do drzwi nazwany... Hodor.

Ciekawią Cię przykłady real time marketingu w sporcie? Nie musisz długo szukać, aby natknąć się na pewną publikację marki orzechowych batonów Snickers. Grafika ze smakowitym łakociem została okraszona podpisem „Bardziej satysfakcjonujący niż Włoch” nawiązującym do piłkarza Luisa Suareza, który podczas jednego z meczów Pucharu Świata postanowił ugryźć włoskiego zawodnika.

W sportowym kontekście nie sposób pominąć spektakularnej reakcji marki Oreo w trakcie finałów Super Bowl. Kiedy na stadionie nagle zapanowała ciemność, zespół firmy potrzebował zaledwie kwadransa, by wypuścić post z hasłem „You can still dunk in the dark”. Specjalny team kreacyjny Oreo, w trakcie projektu na 100-lecie marki każdego dnia analizował trendy w mediach i opłaciło się. Akcja nie tylko wywołała ogromne zainteresowanie użytkowników, ale została też wyróżniona nagrodą Grand Prix w Cannes w kategorii Cyber Lions.

Kolejnym przykładem tego, że nawiązania w RTM mogą odnosić się do najbardziej zaskakujących trendów, jest reklama sieci niemieckich dyskontów Lidl, która wykorzystała popularność lodów spod brandu sławnej grupy YouTube'rów. Zapasy produktu wyprzedały się tuż po wypuszczeniu na rynek, a na serwisach aukcyjnych pojawiły się oferty sprzedaży pustych opakowań w niebagatelnych cenach. Marka zza Odry ogłosiła rozpoczęcie sprzedaży słynnych lodów grafiką z podpisem „papierki wartościowe”. Proste, ale skuteczne.
 

1 https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_077_22.PDF

2 https://www.smartinsights.com/online-pr/real-time-marketing-online-pr/benefits-real-time-marketing/

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy