Jak dopasować raporty Google Analytics 4 do swoich potrzeb

5 min

niebieskie tło a na nim wykres pokazujący wzrost

Google Analytics 4 na pierwszy rzut oka różni się od poprzedniej wersji narzędzia niską liczbą raportów dostępnych domyślnie. Twórcy narzędzia zrezygnowali z setek gotowych widoków, w zamian oferując nam większą elastyczność. Z tego artykułu dowiesz się, jak dopasować raporty standardowe oraz menu w GA4 do Twoich indywidualnych potrzeb.

Edytowanie raportów standardowych

Każdy raport w sekcji Raporty możesz edytować, o ile tylko posiadasz dostęp do usługi GA4 na poziomie Edycja lub wyższym. 

Nie odpowiada Ci przygotowany domyślnie zestaw wymiarów i metryk? Wystarczy kliknąć ikonę ołówka w prawym górnym rogu. W widoku edycji raportu możesz swobodnie usuwać i dodawać wymiary oraz metryki, zmieniać ich kolejność, a także ustawić wymiar domyślny.

screen z GA4

Przydatną opcją jest też filtrowanie. Pozwala zawęzić dane w raporcie na przykład tylko do konkretnego kraju czy źródła ruchu. Wdrożenie takich zmian pozwala zachować czas w przyszłości. Przykładowo jeśli do tej pory w raporcie Pozyskanie ruchu za każdym razem filtrujesz ruch z google/organic, możesz nałożyć taki filtr na stałe.

tworzenie filtrów w GA4

Pamiętaj, że zapisanie zmian w raporcie jest widoczne dla wszystkich użytkowników danej usługi GA4, a nie tylko na Twoim koncie. Polecam więc skonsultować planowane modyfikacje z innymi członkami zespołu (lub z klientem, jeśli nie pracujesz in-house), aby uniknąć zamieszania.

zapisywanie nowego raportu w GA4

Dobrą praktyką w związku z powyższym jest zapisywanie zmodyfikowanego widoku jako nowy raport. Pojawi się on wtedy na liście w sekcji Biblioteka.

Tworzenie własnych raportów

Czujesz zew kreatywności? Możesz pokusić się o zbudowanie raportu od zera. Przejdź do sekcji Biblioteka i kliknij Utwórz nowy raport.

Możesz wybrać jedną z dwóch opcji:

  1. Utwórz raport ogólny – to typ raportu, który w menu zazwyczaj znajdziesz pod nazwą Przegląd. Możliwości są tutaj dość ograniczone, więc ta funkcjonalność jest stosunkowo rzadko wykorzystywana.
  2. Utwórz raport szczegółowy – raport w postaci tabeli.

W opcji raportu szczegółowego możesz budować go od zera lub skorzystać z gotowych szablonów. W tym drugim przypadku, jeśli chcesz uniknąć ewentualnych automatycznych aktualizacji w przyszłości, odłącz raport od szablonu.

Dostosowanie raportu w Google Analytics 4 - zrzut ekranu

Nie każdy lubi też wykresy znajdujące się nad tabelą, ale na szczęście można je w prosty sposób wyłączyć.

instrukcja ustawiania wykresów w GA4, screen

Przy budowaniu raportów pamiętaj, aby nie przesadzać z liczbą dodawanych metryk. W analityce mniej znaczy więcej. Wybierz tylko kluczowe dane, które najlepiej definiują cele, według których planujesz oceniać przykładowo skuteczność kampanii reklamowych czy poszczególnych podstron.

Gdy zapiszesz raport, pojawi się na liście w sekcji Biblioteka, ale nie będzie jeszcze widoczny w menu. O tym w kolejnej sekcji tego artykułu.

Modyfikowanie menu głównego

Nowością w stosunku do Universal Analytics jest możliwość dowolnego modyfikowania menu głównego. GA4 oferuje dużą elastyczność, dzięki której – przy odpowiednim zaplanowaniu struktury raportów – zaoszczędzisz sporo czasu.

Menu składa się z trzech warstw: kolekcje, tematy i raporty.

Modyfikacje menu możesz wprowadzać z poziomu sekcji Biblioteka, a odpowiednie opcje znajdziesz nad listą raportów.

Kolekcje raportów a GA4, zrzut ekranu z narzędzia


Interfejs do edytowania menu przypomina nieco ten, który możesz znać chociażby z platformy Wordpress. Korzystając z drag & drop, możesz zmieniać kolejność raportów bądź dodawać nowe, przeciągając je z listy po prawej stronie.

screen z GA4

Gdy wprowadzisz wszystkie zmiany, nie zapomnij ich zapisać poprzez przycisk Zapisz na samym dole. W przeciwieństwie do modyfikowania raportów standardowych, zazwyczaj najlepsza będzie opcja Zapisz zmiany w tej kolekcji.

Pamiętaj, że modyfikacje menu są widoczne dla wszystkich użytkowników danej usługi GA4. Warto więc zadbać o to, aby finalny kształt nawigacji odpowiadał potrzebom wszystkich osób, które regularnie korzystają z narzędzia.


Google Analytics 4 na pierwszy rzut oka może zniechęcać niską liczbą raportów, ale pokazuje swój pełen potencjał, gdy skorzystasz z szerokich możliwości ich tworzenia, edycji oraz układania w menu.

Damian Rams
Damian Rams
Ekspert ds. analityki internetowej, szkoleniowiec
 
Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja