Powiadomienia

    Jak dopasować raporty Google Analytics 4 do swoich potrzeb

    5 min

    niebieskie tło a na nim wykres pokazujący wzrost

    Google Analytics 4 na pierwszy rzut oka różni się od poprzedniej wersji narzędzia niską liczbą raportów dostępnych domyślnie. Twórcy narzędzia zrezygnowali z setek gotowych widoków, w zamian oferując nam większą elastyczność. Z tego artykułu dowiesz się, jak dopasować raporty standardowe oraz menu w GA4 do Twoich indywidualnych potrzeb.

    Edytowanie raportów standardowych

    Każdy raport w sekcji Raporty możesz edytować, o ile tylko posiadasz dostęp do usługi GA4 na poziomie Edycja lub wyższym. 

    Nie odpowiada Ci przygotowany domyślnie zestaw wymiarów i metryk? Wystarczy kliknąć ikonę ołówka w prawym górnym rogu. W widoku edycji raportu możesz swobodnie usuwać i dodawać wymiary oraz metryki, zmieniać ich kolejność, a także ustawić wymiar domyślny.

    screen z GA4

    Przydatną opcją jest też filtrowanie. Pozwala zawęzić dane w raporcie na przykład tylko do konkretnego kraju czy źródła ruchu. Wdrożenie takich zmian pozwala zachować czas w przyszłości. Przykładowo jeśli do tej pory w raporcie Pozyskanie ruchu za każdym razem filtrujesz ruch z google/organic, możesz nałożyć taki filtr na stałe.

    tworzenie filtrów w GA4

    Pamiętaj, że zapisanie zmian w raporcie jest widoczne dla wszystkich użytkowników danej usługi GA4, a nie tylko na Twoim koncie. Polecam więc skonsultować planowane modyfikacje z innymi członkami zespołu (lub z klientem, jeśli nie pracujesz in-house), aby uniknąć zamieszania.

    zapisywanie nowego raportu w GA4

    Dobrą praktyką w związku z powyższym jest zapisywanie zmodyfikowanego widoku jako nowy raport. Pojawi się on wtedy na liście w sekcji Biblioteka.

    Tworzenie własnych raportów

    Czujesz zew kreatywności? Możesz pokusić się o zbudowanie raportu od zera. Przejdź do sekcji Biblioteka i kliknij Utwórz nowy raport.

    Możesz wybrać jedną z dwóch opcji:

    1. Utwórz raport ogólny – to typ raportu, który w menu zazwyczaj znajdziesz pod nazwą Przegląd. Możliwości są tutaj dość ograniczone, więc ta funkcjonalność jest stosunkowo rzadko wykorzystywana.
    2. Utwórz raport szczegółowy – raport w postaci tabeli.

    W opcji raportu szczegółowego możesz budować go od zera lub skorzystać z gotowych szablonów. W tym drugim przypadku, jeśli chcesz uniknąć ewentualnych automatycznych aktualizacji w przyszłości, odłącz raport od szablonu.

    Dostosowanie raportu w Google Analytics 4 - zrzut ekranu

    Nie każdy lubi też wykresy znajdujące się nad tabelą, ale na szczęście można je w prosty sposób wyłączyć.

    instrukcja ustawiania wykresów w GA4, screen

    Przy budowaniu raportów pamiętaj, aby nie przesadzać z liczbą dodawanych metryk. W analityce mniej znaczy więcej. Wybierz tylko kluczowe dane, które najlepiej definiują cele, według których planujesz oceniać przykładowo skuteczność kampanii reklamowych czy poszczególnych podstron.

    Gdy zapiszesz raport, pojawi się na liście w sekcji Biblioteka, ale nie będzie jeszcze widoczny w menu. O tym w kolejnej sekcji tego artykułu.

    Modyfikowanie menu głównego

    Nowością w stosunku do Universal Analytics jest możliwość dowolnego modyfikowania menu głównego. GA4 oferuje dużą elastyczność, dzięki której – przy odpowiednim zaplanowaniu struktury raportów – zaoszczędzisz sporo czasu.

    Menu składa się z trzech warstw: kolekcje, tematy i raporty.

    Modyfikacje menu możesz wprowadzać z poziomu sekcji Biblioteka, a odpowiednie opcje znajdziesz nad listą raportów.

    Kolekcje raportów a GA4, zrzut ekranu z narzędzia


    Interfejs do edytowania menu przypomina nieco ten, który możesz znać chociażby z platformy Wordpress. Korzystając z drag & drop, możesz zmieniać kolejność raportów bądź dodawać nowe, przeciągając je z listy po prawej stronie.

    screen z GA4

    Gdy wprowadzisz wszystkie zmiany, nie zapomnij ich zapisać poprzez przycisk Zapisz na samym dole. W przeciwieństwie do modyfikowania raportów standardowych, zazwyczaj najlepsza będzie opcja Zapisz zmiany w tej kolekcji.

    Pamiętaj, że modyfikacje menu są widoczne dla wszystkich użytkowników danej usługi GA4. Warto więc zadbać o to, aby finalny kształt nawigacji odpowiadał potrzebom wszystkich osób, które regularnie korzystają z narzędzia.


    Google Analytics 4 na pierwszy rzut oka może zniechęcać niską liczbą raportów, ale pokazuje swój pełen potencjał, gdy skorzystasz z szerokich możliwości ich tworzenia, edycji oraz układania w menu.

    Damian Rams
    Damian Rams
    Ekspert ds. analityki internetowej, szkoleniowiec
     
    Czy ten artykuł był przydatny?
    średnia: 2.89 | 57 ocen

    Przeglądaj tematy

    • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
    • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
    • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
    • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
    • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
    • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
    • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
    • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
    • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
    • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
    • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
    • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
    • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
    • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
    • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
    • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
    • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
    • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
    • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
    • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
    • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
    • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
    • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
    • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
    • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
    • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
    • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
    • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
    • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
    • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
    • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
    • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
    • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
    • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
    • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
    • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
    • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
    • #KSeFwięcej artykułów z tagiem:#KSeF
    • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
    • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
    • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
    • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
    • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
    • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
    • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
    • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
    • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
    • #działalność nierejestrowanawięcej artykułów z tagiem:#działalność nierejestrowana
    • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
    • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
    • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
    • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
    • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
    • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
    • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
    • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
    • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
    • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
    • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
    • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
    • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
    • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
    • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
    • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
    • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
    • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
    • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP