Cześć! Grudzień to czas na podsumowanie roku podatkowego. Warto dobrze się do tego przygotować! W tym nagraniu powiem Ci, jakie czynności trzeba wykonać w związku z zamknięciem roku na podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Jakie są obowiązki przedsiębiorcy?
O obowiązkach przedsiębiorcy w kwestii zamknięcia roku mówi rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z nim na koniec roku każdy przedsiębiorca powinien:
- zweryfikować zapisy w księdze, a więc upewnić się, czy wszystkie dokumenty przychodowe i kosztowe dotyczące danego roku zostały w niej ujęte
- podsumować zapisy
- sporządzić spis z natury na ostatni dzień roku oraz ująć go w księdze jako ostatni zapis
- ustalić dochód lub stratę za rok podatkowy
Weryfikacja i podsumowanie zapisów
Na początek sprawdź czy do każdego zapisu posiadasz dowód księgowy. Upewnij się też, że wszystkie faktury i rachunki są ujęte w księdze. Sprawdzenie zapisów pozwoli Ci wyłapać braki i na przykład uzyskać duplikaty faktur kosztowych przed upływem terminu rozliczenia rocznego.
Wszystko zweryfikowane? Czas na podsumowanie kwot w kolumnach od 7 do 14. Możesz to zrobić na dwa sposoby: roczny lub miesięczny. Jeżeli podsumowania robisz narastająco przez cały rok, to ostatnie podsumowanie za grudzień jest jednocześnie podsumowaniem rocznym. Jeśli jednak zapisy sumujesz miesięcznie, to po podsumowaniu grudnia musisz jeszcze sporządzić zestawienie roczne. Na osobnej stronie księgi wypisujesz wartości za poszczególne miesiące, sumując je na końcu. Większość systemów księgowych pozwala wydrukować księgę z zastosowaniem podsumowania rocznego.
Spis z natury
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, zobowiązany jest sporządzić spis z natury na ostatni dzień roku podatkowego. Spis z natury, nazywany też remanentem, dotyczy towarów, materiałów, półwyrobów, wyrobów gotowych, produkcji w toku, braków oraz odpadów. Musi być sporządzony starannie i trwale, w walucie polskiej, a na koniec podpisany przez osoby uczestniczące w spisie.
Rozporządzenie wskazuje minimalny zakres informacji, jakie powinien zawierać spis z natury. Jest to:
- imię i nazwisko właściciela lub nazwa firmy
- data sporządzenia spisu
- numer kolejnych pozycji arkusza
- określenie towaru i innych składników
- jednostka miary
- ilość stwierdzona w czasie spisu
- cena jednostkowa
- wartość, czyli ilość razy cena
- suma spisu z natury
- klauzula na jakiej pozycji spis został zakończony.
Wycena poszczególnych pozycji opiera się o cenę jednostkową. Może to być cena zakupu lub nabycia, cena rynkowa lub koszt wytworzenia. Wyceny dokonuje się do 14 dni od zakończenia spisu.
Uwaga – odrębne regulacje odnośnie spisu z natury dotyczą księgarni, antykwariatów księgarskich, działalności kantorowych oraz działów specjalnych produkcji rolnej.
Spis z natury należy ująć w księdze według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji, jako sumę. W ten drugi sposób możesz dokonać zapisu pod warunkiem posiadania osobnych spisów z natury dla poszczególnych rodzajów składników. Wszystkie spisy przechowuj wraz z księgą.
Jeśli nie posiadasz składników podlegających spisowi, wtedy w księdze dokonujesz zapisu z wartością zerową.
Spis na koniec roku podatkowego jest jednocześnie spisem, którym otwiera się księgę w nowym roku podatkowym. Spis jest więc pierwszym i ostatnim zapisem w księdze. Nie trzeba go przekazywać do urzędu skarbowego.
Ustalenie dochodu lub straty za rok podatkowy
Kiedy masz już zweryfikowaną księgę i ujętą wartość remanentu, możesz przystąpić do ustalenia wyniku podatkowego.
Rozporządzenie Ministra Finansów zawiera objaśnienia dotyczące tego, jak obliczyć dochód. Podsumowanie kolumny 9 to suma Twoich przychodów. Natomiast koszty uzyskania przychodu to suma kolumn 10, 11 oraz 14. Do tej sumy dodajesz wartość spisu z natury na początek roku i odejmujesz wartość spisu z natury na koniec roku podatkowego. Otrzymany wynik kosztów pomniejszasz jeszcze o koszty wynagrodzeń w naturze, które są ujęte w innych kolumnach.
Od przychodów odejmujesz koszty ich uzyskania – w ten sposób otrzymujesz dochód lub stratę. Właśnie ten wynik należy wykazać w rozliczeniu rocznym oraz jego załączniku.
Pamiętaj, że jeśli twoje składki społeczne nie były ujmowane w księdze, musisz je uwzględnić w PIT. Po więcej informacji zapraszam na firmove.pl