Crowdfunding dla początkujących – co to jest i na czym polega finansowanie społecznościowe?

5 min

Słoik z monetami

Crowdfunding to coraz popularniejszy sposób finansowania pomysłów na biznes lub inne przedsięwzięcia. Nie jest to więc typowa internetowa zbiórka. W większości crowdfundingowych projektów osoby wpłacające dostają w zamian udziały w firmie. Dowiedz się, co to jest crowdfunding oraz jak z niego skorzystać.

Poznaj definicję crowdfundingu

Pojęcie crowdfundingu krąży w świecie biznesu od około dekady, chociaż ta metoda finansowania znana jest o wiele dłużej. Bez wątpienia rozwój internetu i mediów społeczniościowych ułatwił tworzenie i reklamowanie zbiórek. Crowdfunding polega na zbieraniu wpłat w internecie od licznej społeczności, która swoimi datkami wspiera projekt i umożliwia jego realizację. Po polsku określenie tłumaczymy jako finansowanie społecznościowe.

Platformy crowdfundingowe są to portale internetowe, które umożliwiają zebranie środków na dowolny projekt od wielu mniejszych podmiotów. Chociaż są one ogólnodostępne, wszystkie inicjatywy podlegają wnikliwej weryfikacji.

Platformy działają zazwyczaj na zasadzie wymiany: osoby wpłacające dostają np. niewielki procent udziałów w zyskach lub testową wersję finansowanego produktu, zanim ten trafi na półki sklepowe. Ten rodzaj określamy jako crowdfunding inwestycyjny.

Czasem wpłaty pokrywają koszty produkcji, dzięki czemu zbiórka crowdfundingowa staje się kanałem przedsprzedaży.

W niektórych przypadkach wystarcza chwytliwy pomysł i podmioty wpłacają datki, nie oczekując niczego w zamian - jest to crowdfunding donacyjny.

Z początku crowdfunding funkcjonował głównie w branży gamingowej i nowych technologii. Obecnie jednak na platformach finansowania społecznościowego znajdziesz pomysły, o których większości z nas nawet się nie śniło — od badań naukowych służących znalezieniu leku na raka po nocne oświetlenie wnętrza sedesu.

Jak zacząć korzystać z tej metody finansowania?

W XVIII wieku Beethoven musiał się nieco natrudzić, aby zebrać fundusze na wydanie swoich kompozycji. Proces zajmował dużo czasu, jednak bez niego nie stałby się jednym z najbardziej znanych kompozytorów wszech czasów. Dzisiaj wystarczy wystawić zbiórkę na jednej z platform finansowania społecznościowego. Kto wie, może dzięki niej Ty i Twój pomysł również zaistniejecie na kartach do historii?

Aby utworzyć zbiórkę na portalu crowdfundingowym, należy przesłać propozycję kampanii. Produkt lub usługa powinny być opisane ze wszystkimi szczegółami, tak by zachęciło to społeczność do udziału w przedsięwzięciu. Platforma crowdfundingowa pobiera niewielki procent od każdej wpłaty, dlatego zależy jej na publikowaniu ofert, które odniosą sukces.

Crowdfunding w Polsce

W Polsce istnieje kilka znanych portali, które prowadzą różnego rodzaju zbiórki. Poszukując inwestorów, lepiej unikać stron znanych głównie z kampanii charytatywnych – przyciągają one bowiem osoby zainteresowane pomocą ludziom poszkodowanym przez los. Nawet najlepsza kampania crowdfundingowa może nie odnieść w tym miejscu sukcesu ze względu na społeczność i target, czyli grupę docelową.

Lepiej postaw na portal dla przedsiębiorców ukierunkowany na wspieranie nowych biznesów. W polskim internecie od wielu lat funkcjonuje np. serwis PolakPotrafi, gdzie zbiórki charytatywne są niezgodne z regulaminem. Największy tego rodzaju portal to z kolei Beesfund. W przypadku obu tych serwisów musisz liczyć się z dużą konkurencją. Musisz więc zadbać o to, aby wyróżnić się wśród innych niebanalnym pomysłem lub przyciągającą uwagę kampanią reklamową.

Pozostałe platformy crowdfundingowe działające w Polsce to:

  • Emiteo,
  • Crowdway,
  • Findfunds (tylko dla spółek),
  • Mosaico (oparta o kryptowaluty i blockchain),
  • Crowdy (zbiórki przebiegają na zasadzie pożyczek).

Zagraniczne platformy crowdfundingowe

Jak większość pomysłów, crowdfunding trafił do Polski z zagranicy. Jedną z najbardziej znanych platform, założoną poza granicami naszego kraju jest Kickstarter. To właśnie on pomógł zrealizować ponad 200 tysięcy projektów. Łącznie portal ma na swoim koncie już ponad pół miliona zbiórek.

Musisz jednak wiedzieć o tym, że w przypadku tej platformy ma zastosowanie jedna złota zasada: „wszystko albo nic”. Co to oznacza? Kiedy pomysłodawca projektu nie uzbiera pełnej kwoty, wpłaty wracają do inwestujących. Co warto podkreślić, serwis posiada już nawet wersję polskojęzyczną. Inne zagraniczne serwisy crowdfundingowe to m.in. GoFundMe, Fundly czy Patreon.

Jak przygotować swoją ofertę crowdfundingową?

Uważasz, że zebranie środków na realizację projektu w ramach crowdfundingu jest metodą dla Ciebie? Wiedz, że możesz stworzyć najlepszą usługę czy produkt, ale bez odpowiedniej kampanii nie osiągniesz sukcesu. Ma ona bowiem dwa cele — przekonanie platformy crowdfundingowej do opublikowania pomysłu, a następnie inwestorów do zakupu udziałów.

Ważnym elementem crowdfundingu jest odpowiednia wycena projektu oraz czasu kampanii. Cel nie może być zbyt wysoki, zwłaszcza na platformach stosujących zasadę „wszystko albo nic”. Wysokość kwoty najlepiej poprzeć kosztorysem lub biznesplanem. W zależności od wybranego portalu crowdfundingowego otrzymasz większą lub mniejszą pomoc w przygotowaniu dokumentacji.

Pamiętaj, że relacje z potencjalnymi inwestorami trzeba zacząć budować o wiele wcześniej, np. poprzez tworzenie marki osobistej w social mediach. Oferta na platformie powinna mieć ciekawe wprowadzenie, najlepiej przygotowane w formie wideo. Warto także umieścić w niej wykresy, szczegółowe opisy produktów oraz wymyślić zachęcające nagrody. Dzięki temu bez problemu uzbierasz pełen fundusz crowdfundingowy.

Ryzyko związane z finansowaniem społecznościowym

Wbrew pozorom crowdfunding wymaga dużo pracy i zaangażowania. Musisz przygotować liczne dokumenty, kosztorysy, opłacić założenie zbiórki, a następnie bez przerwy dbać o jej popularność.

Miej też na uwadze, że opublikowanie innowacyjnego pomysłu w internecie wiąże się z ryzykiem jego zawłaszczenia przez inną osobę. Jeśli będzie ona posiadała wystarczające środki, wyprzedzi Cię w realizacji przedsięwzięcia. Dlatego przed założeniem zbiórki postaraj się o patent lub zastrzeżenie praw autorskich. Jeśli kampania okaże się klapą, nie poddawaj się! Istnieje jeszcze kilkanaście innych sposobów na zdobycie funduszy. Przeczytasz o nich na przykład tutaj.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy