AI marketing – co to takiego? Rodzaje, zastosowanie i przykłady

5 min

kobieta siedzi przed ekranem komputera

Marketing podlega ciągłym zmianom. To ten segment rynku, który stale ewoluuje, by nadążyć za otaczającym nas światem. Obecnie, po erze radia, gazet, reklam telewizyjnych i internetu, mamy do czynienia z kolejną wielką zmianą – mowa o AI marketingu, czyli działaniu, które korzysta ze sztucznej inteligencji. Gdzie sprawdzi się ta technologia? 

Czym jest AI marketing?

Co to jest AI marketing? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: to stale powiększający się zbiór narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji, które automatyzują kluczowe z punktu widzenia firm procesy, w tym:

  • zachowania klientów (np. poprzez sugerowanie kolejnych spersonalizowanych ofert/usług, które mogą zainteresować odwiedzających Twoją stronę),
  • rozpoznawanie intencji zakupowych,
  • szacowanie popularności konkretnych usług lub produktów.

Sztuczna inteligencja potrafi analizować ogromne zbiory danych w ułamku sekundy – o wiele szybciej niż nawet najlepiej wykwalifikowany specjalista. Dobrze zoptymalizowany model szybko wychwyci wzorce oraz tendencje w zachowaniach klientów, które człowiek mógłby przeoczyć.

Pozwala to stwierdzić, że popularyzacja AI marketingu to tylko kwestia czasu. Profesor Praveen K. Kopalle z Uniwersytetu w Hanowerze w swojej pracy badawczej zauważa, że jest to technologia przyszłości, która na nowo zdefiniuje rynek reklamy.

Sztuczna inteligencja w marketingu jest wciąż dość daleka od doskonałości. Mimo to nie brakuje narzędzi, które pozwolą Ci w dosłownie kilka- lub kilkanaście sekund reagować na zmiany w Twoim otoczeniu biznesowym. Algorytmy te, bazujące na analizie trendów i preferencji klientów, przynoszą korzyści w postaci zwiększonej skuteczności działań marketingowych.

Rodzaje sztucznej inteligencji wykorzystywane w marketingu

Tak samo jak w przypadku tradycyjnych modeli AI, które bazują na modelu reprezentacji słów, tak i w świecie aplikacji marketingowych nie wykształciła się jedna ścieżka, którą podążają wszyscy twórcy takich narzędzi. Można jednak wskazać kilka kluczowych obszarów, którym z pewnością warto się przyjrzeć. Są to:

  • Machine Learning (uczenie maszynowe) – to niezastąpione narzędzie, jeśli w swojej pracy bazujesz na poszukiwaniu wzorców i konkretnych schematów na podstawie danych, np. zakupowych z konkretnych grup wiekowych czy miast. Uczenie maszynowe pomoże Ci w tworzeniu kampanii, które lepiej trafią do grup docelowych. Przykładem firmy o globalnym zasięgu, która już dziś korzysta z tej technologii, jest Netflix – na podstawie obejrzanych przez Ciebie filmów lub seriali proponuje Ci kolejne tytuły, które powinny Cię zainteresować. 
  • NLP (ang. natural language processing, przetwarzanie języka naturalnego) – jeśli chcesz przenieść część komunikacji z klientami do świata AI, to bez NLP będzie o to bardzo trudno. Praktycznie wszystkie nowoczesne chatboty muszą rozumieć reprezentację słów oraz kontekst, by pomóc rozmówcy np. w wyborze najlepszej oferty czy rozwiązaniu problemu. To także technologia, z którą coraz częściej spotykamy się podczas połączeń telefonicznych. Na początku bot może zadać np. kilka dodatkowych pytań, dzięki czemu Twoja rozmowa zostanie skierowana do właściwego konsultanta. 
  • Systemy rekomendacji – sztuczna inteligencja już dziś napędza szereg rozwiązań, z którymi każdego dnia spotykamy się podczas zakupów online. Ktoś z Twoich bliskich poszukiwał ostatnio iPhone’a 15 na wybranych portalach zakupowych? Nie powinno Cię zdziwić, jeśli podczas kolejnego logowania do usługi zobaczysz etui czy case’y ochronne stworzone z myślą o tym urządzeniu. Wszystko to zwiększa szansę na konwersję, a w efekcie także na zysk sklepu. 
  • Generowanie grafik lub filmów z wykorzystaniem AI – to nowość, która pojawiła się na rynku zaledwie rok temu, gdy fundacja OpenAI udostępniła swój generator DALL.E 2. Na kolejne ciekawe narzędzia nie trzeba było czekać zbyt długo: Midjourney, PhotoSonic czy Adobe Firefly to usługi, które każdego dnia pomagają redukować koszty i czas realizacji zadań w setkach firm na całym świecie. Niektórzy giganci, na czele z Microsoftem, Meta (Facebookiem) oraz Google, korzystają z nich w swojej komunikacji wizerunkowej. 
  • Generowanie tekstów promocyjnych – dzięki GPT-3,5 i GPT-4 sporo przedsiębiorstw ograniczyło liczbę roboczogodzin, jaką każdego dnia na wykonywanie swoich zadań muszą poświęcić pracownicy odpowiadający za social media. Należy podkreślić, że ChatGPT dobrze radzi sobie nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i w Polsce. Szacuje się, że na całym świecie korzysta z niego nie mniej niż 100 milionów osób.

Przykłady wykorzystania AI w marketingu

Wiesz już, że istnieje co najmniej kilka ciekawych rozwiązań ze świata sztucznej inteligencji, którymi możesz wesprzeć swój dział marketingu.

Jak dokładnie wykorzystać innowacje, jakie zawdzięczamy AI? Warto rozważyć następujące wdrożenia:

  • Automatyzacja odpowiedzi w mediach społecznościowych – a więc chatboty bazujące na AI. Meta dostrzegła potencjał drzemiący w tej technologii i już dziś umożliwia integrację swojego komunikatora z takimi usługami jak: ChatLing, Lyro czy Botsify;
  • Segmentacja klientów – AI potrafi dokładnie analizować dane o kupujących, tworząc precyzyjne segmenty. To pozwala na lepsze dostosowywanie ofert i skierowanie odpowiednich kampanii do konkretnych grup osób (np. podzielonych według płci czy wieku). Narzędzia, które z pewnością będą pomocne, to: Adobe Sensei, Watson Marketing, BlueConic;
  • Analiza sentymentu marki w social mediach – dzięki AI z łatwością możesz monitorować social media, sprawdzając, jak Twój brand jest postrzegany w oczach klientów. Jednym z liderów w tym obszarze z pewnością jest Brandwatch, który pozwala na gromadzenie wielu cennych danych, które pomogą Ci zarządzać biznesem jeszcze lepiej;
  • Tworzenie i analiza reklam – nie wiesz, jak stworzyć reklamę dla Twojej grupy docelowej? Sztuczna inteligencja przychodzi z pomocą. Koniecznie zapoznaj się z takimi usługami jak: Acquisio, Pattern89 czy Phrasee.
  • Prognozowanie trendów w branży jest kolejnym obszarem, w którym AI może przynieść znaczące korzyści. Dzięki analizie danych algorytmy są w stanie przewidywać, jakie produkty czy usługi będą popularne w przyszłości, co pozwala firmom na wcześniejsze dostosowanie się do zmieniających się potrzeb rynku.

Jak widzisz, AI marketing to przyszłość branży. Wykorzystanie tej technologii pomoże Ci zwiększyć skuteczności działań marketingowych, lepiej zrozumieć potrzeby klientów oraz dostosować ofertę do ich oczekiwań. Rynek AI marketingu zmienia się bardzo dynamicznie. Warto śledzić aktualne trendy, by jeszcze efektywniej zarządzać swoim biznesem!

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy